För varmt täcke?

Pozzan

Trådstartare
Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för att han svettas vid ridning. Han vill inte sammarbeta alls och vill absolut inte att man rör honom när det är kallt. Ute går han just nu med ett 150 g stalltäcke och ett 200g vintertäcke ute när det är minus. De senaste dagarna har det varit runt 0 till +5 ute men han har haft samma täcken på sig och blivit mycket trevligare och inte alls lika sur. Så till min fråga, kan det vara så att han är kall när det är minus ute fast han har 150 g och 200g och i sådana fall skulle det vara helt orimligt att sätta ett 350 g vintertäcke på han när det är -5 och kallare? (han är genomgången av vet. u/a och ryggen är också u/a)
 
Nä, jag tycker man kan prova att täcka som det behövs. Min häst är "övertäckad" enligt en del i stallet men han visar inga tecken på att bli för varm och verkar öm i huden (svår att borsta) om han är tunnare klädd.
 
Nej det är inte orimligt, man får testa sig fram. Min ponny hatar att bli för varm och storhästen hatar att frysa, ponnyn är helklippt och för honom räcker 200 g utan problem när det är mellan 0 och några minusgrader, storhästen är oklippt och hon vill ha 350 g på sig vid samma temperatur😅
 
Det är hemskt olika.

Tant hade ofodrat täcke (vid uppehåll) ner till ca -5. Hon mördade dig om du försökte lägga på nåt tjockare.

Men Fröken står med 450g med hals när det är +5 och regn. Det är hemskt individuellt.
 
Min klippta häst har 400g vintertäcke från typ nollan och kallare så jag tycker inte det låter konstigt alls. Man ska utgå från hästen, om den verkar må bättre med varmt täcke så kör på det!
 
Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för att han svettas vid ridning. Han vill inte sammarbeta alls och vill absolut inte att man rör honom när det är kallt. Ute går han just nu med ett 150 g stalltäcke och ett 200g vintertäcke ute när det är minus. De senaste dagarna har det varit runt 0 till +5 ute men han har haft samma täcken på sig och blivit mycket trevligare och inte alls lika sur. Så till min fråga, kan det vara så att han är kall när det är minus ute fast han har 150 g och 200g och i sådana fall skulle det vara helt orimligt att sätta ett 350 g vintertäcke på han när det är -5 och kallare? (han är genomgången av vet. u/a och ryggen är också u/a)
Mitt sto förra sto som jag hade i nästan 20 år betedde sig precis som din de första 10 åren jag hade henne. Hon blev rejält grinig på vintern och jag provade att lägga på mer täcken. Blev bättre med täcken men inte lika nöjd som på sommaren.
Men när vi flyttade henne till lösdrift och fri tillgång på grovfoder blev hon en helt annan häst. Inte alls lika grinig (hon hade dock alltid en hel del humör oavsett årstid) och jag behövde inte alls lika tjocka täcken längre. Från att ha haft 400-500g täcke ute när hon stod i en liten rasthage med hö frukust och lunch till att ha mellan 100g och 200g på lösdriften med fri tillgång till grovfoder. Så går det öka rörelsen i hagen och framförallt öka grovfodret så skulle jag utifrån min erfarenhet rekommendera att prova det före tjockare täcken.
 
Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för att han svettas vid ridning. Han vill inte sammarbeta alls och vill absolut inte att man rör honom när det är kallt. Ute går han just nu med ett 150 g stalltäcke och ett 200g vintertäcke ute när det är minus. De senaste dagarna har det varit runt 0 till +5 ute men han har haft samma täcken på sig och blivit mycket trevligare och inte alls lika sur. Så till min fråga, kan det vara så att han är kall när det är minus ute fast han har 150 g och 200g och i sådana fall skulle det vara helt orimligt att sätta ett 350 g vintertäcke på han när det är -5 och kallare? (han är genomgången av vet. u/a och ryggen är också u/a)
Absolut inte orimligt att sätta 350 gr på en helklippt häst vid minusgrader.

Min oklippta har numer 300 gr när det närmar sig/kommer undan nollan (men han är ju också till åren, tidigare gick han otäckad i princip alla väder utan att frysa). Det hade för några år sedan varit helt otänkbart att täcka så mycket, men jag har väl insett att alla hästar har olika behov, och behoven kan ändras över tid.
 
Jag känner alltid under täcker varje dag för att bedöma när det är dags att gå upp eller ner på täckets tjocklek. Det är omöjligt att säga hur tjockt täcke en häst ska ha beroende på temperatur och päls, det beror på individen och hur mycket grovfoder den har tillgång till ute. Så jag kör alltid på metoden att känna under täcket.
 

Liknande trådar

Utrustning Hallå Är lite nyfiken på hur ni gör med täcken till era klippta hästar som går ute hela dagarna Kan ni inte skriva vad ni har för slags...
Svar
10
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 999
Senast: mackan
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: aramis
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp