Föra över material från en gammal dator till en ny

aiquen

Trådstartare
Jag rotade nyss fram vår gamlagamlagamla... dator (som vi köpte som ny någon gång under andra halvan av 90-talet) och hittade i den en massa roliga dokument som jag gärna skulle vilja spara någonstans (på ett betydligt säkrare ställe än i en över tio år gammal dator). Frågan är dock hur jag får ur dokumenten ur datorn s.a.s.? Datorn har bara en diskettenhet (och någon sådan finns det förstås inte på nya datorn) och det finns givetvis inga USB-uttag heller.

Så finns det något annat smidigt sätt att flytta dokumenten på? Finns det t.ex. portabla diskettenheter att köpa (billigt) till nyare datorer som man koppla in via USB eller så? Eller ett annat alternativ vore kanske om jag lyckades koppla upp den gamla datorn mot internet, men det är kanske ingenting jag ska hoppas för mycket på om det innebär att jag måste försöka installera (d.v.s. krångla med) routern o.s.v. på den gamla datorn? Eller vad tror ni? Finns det kanske några andra alternativ?
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Var bor du (du kan ju PM:a om du inte vill skriva ut det)? Jag har en portabel diskettenhet som kopplas till USB-port.

Jag tror för övrigt att jag var den sista i Sverige som aktivt använde disketter.

Men borde inte en tio är gamma dator ha en CD-enhet förresten?
 
Senast ändrad:
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Jag bor strax utanför Växjö..

Och jo, förresten, en CD-enhet finns förstås. Men jag tänker att det är väl bara en CD-läsare och att det krävs en brännare för att kunna föra över något från datorn till en skiva? Annars vore det ju väldigt smidigt!
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Men du, pröva om den kan bränna en CD först.

Gör det inte det så kan jag posta diskettenheten till dig (om jag får tillbaka den, man vet aldrig när den kan vara bra att ha igen).

Jag är ambulerande men har tyvärr inte vägarna förbi Växjö (även om jag faktiskt bodde där för ett och ett halvt decennium sedan och hade häst på Araby).
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Åh, vad snällt att du erbjuder dig att låna ut din diskettenhet!

Men jag ska testa om det fungerar med skiva i morgon, så får jag se. :laugh:
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Kolla ordentligt på baksidan om det verkligen inte finns USB-uttag på den. Min gamla burk som byggdes 1999 har två men de syns nästan inte och speciellt inte när alla sladdar sitter i.
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Disketter duger om det är små filer. Är det många/stora är det bättre att skaffa något billigt nätverkskort, eller att helt enkelt plocka ur hårddisken och koppla in i den nya för att kopiera över filerna på det sättet.

Disketter är för övrigt långt ifrån utdöda. Jag satte en diskettstation i min nybyggda dator och har ett paket med nya disketter i lådan.
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Ha ha, vad glad jag blir av att höra att jag inte är ensam om min diskettanvändning (som i och för sig numera endast är sporadisk). :D

När jag köpte min förra dator för fem år sedan var redan då disketten på utdöende och försäljaren såg ut som om jag var dum i huvudet när jag envisades med att vilja få med en extern diskettstation till den. Hans kommentar var "jag vet inte ens om man tillverkar disketter längre".

Kul att höra i varje fall! Jag tycker personligen att det är förfärligt onödigt att ta upp en stor dyr CD för ett litet ensamt dokument. Dessutom är jag skeptisk till CD-skivan och dess kvalitet. Jag har hört någonstans att många CD-skivor "tappar information" (i brist på korrekt terminologi) efter några år.
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Kolla ordentligt på baksidan om det verkligen inte finns USB-uttag på den. Min gamla burk som byggdes 1999 har två men de syns nästan inte och speciellt inte när alla sladdar sitter i.

Nej, det finns verkligen inget USB-uttag. Tyvärr.

Disketter duger om det är små filer. Är det många/stora är det bättre att skaffa något billigt nätverkskort, eller att helt enkelt plocka ur hårddisken och koppla in i den nya för att kopiera över filerna på det sättet.

Disketter är för övrigt långt ifrån utdöda. Jag satte en diskettstation i min nybyggda dator och har ett paket med nya disketter i lådan.

Fast det här är inte direkt några tyngre filer utan handlar bara om några Word-dokument, så en eller möjligen två disketter hade fungerat utan problem så sett. Så jag är ganska sur just nu för att disketterna 'försvann' så plötsligt. Jag lär ju liksom inte vara ensam om att ställas inför det här problemet, utan det är nog ganska många som har kvar även lite äldre datorer och någon gång behöver ha ut/flytta filer därifrån.

Dock pratade jag med min bror och han var också inne på att helt enkelt bara flytta hårddisken, men var (eller blev snarare, när jobbiga jag påpekade det :p) lite osäker på om det verkligen är så enkelt att det bara är att flytta över en hårddisk från en gammal W95-dator till en betydligt nyare dator med XP eller Vista? Jag kan som synes ingenting om sådant här, men jag vill ju inte på något sätt riskera att förstöra någon av datorerna/hårddiskarna bara för att de inte passar tillsammans eller något? :o
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Nejdå, det ska inte vara några som helst problem att peta in en gammal hårddisk i en ny dator. Det enda som skulle kunna vara problem är om du bara har en IDE-kanal och använder bägge anslutningarna till DVD-spelare/-brännare. Men isf är det ju bara att koppla ur den ena. Tror inte det säljs datorer helt utan IDE-anslutningen än.
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Åh, vad bra! Då ska jag be bror min hjälpa mig sedan. Hoppas det går vägen! :laugh:
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Tänk på att ändra om så att den räknas som slave. Man byter position på pin'en där bak.
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Cable Select, dvs vad som är master och slave beror på vilken kontakt på kabeln enheten är ansluten till.
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Fast det här är inte direkt några tyngre filer utan handlar bara om några Word-dokument

Flera mailkonton?

Maila dom till dig själv om det bara handlar om worddokument
Är väl det lindrigaste alternativet, eller?
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Åh fan. Vad är det då för mening med att kunna ändra mellan slave och master direkt på hdd'n?
 
Sv: Föra över material från en gammal dator till en ny

Det har bland annat att göra med att "förr" så fanns inte CS, eller funkade allmänt dåligt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så oteknisk att jag tänkte att jag frågar här innan jag skämmer ut mig i nån butik. Min datorskärm gick sönder i förrförra...
2
Svar
23
· Visningar
1 685
Senast: Habina
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Fideli
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 140
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Köpte en ny laptop i höstas då jag började på universitetet. En billigare Asus som ska vara utmärkt till skolarbete och surf enligt...
Svar
17
· Visningar
655
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp