förädling

"Förädling" syftar väl fremst till extriör och lynne.

Prestationsmässigt (i alla fall inom travet) är mycket sällan att en häst som presterad riktigt bra på banan ger någon avkomma i kanonklass vare sig det är hingst eller sto. De stora resultaten hoppar gärna över 2-3 generationer sedan.

Undantagen brukar vara när kanon hingsten/stoet betäcker/betäcks med någon random av betydligt lägre klass.
 
undrar vad som menas med förädling av hästar? Vilka hingstar är bra förädlare?

Inom ridhästaveln pratar vi främst om förädling exteriört. Målet är en stark, funktionell exteriör som ändå är ädel, fullblodsbetonad, även om det idag inte är attraktivt med en typisk fullblodsexteriör, speciellt inom dressyraveln.
En bra förädlare ger avkommor med modern (ädel) typ utan att tappa de övriga sporthästegenskaperna som är attraktiva. Ett par sådana hingstar som är aktiva inom dressyraveln idag är t.ex. For Romance I och Millennium.
 
Inom ridhästaveln pratar vi främst om förädling exteriört. Målet är en stark, funktionell exteriör som ändå är ädel, fullblodsbetonad, även om det idag inte är attraktivt med en typisk fullblodsexteriör, speciellt inom dressyraveln.
En bra förädlare ger avkommor med modern (ädel) typ utan att tappa de övriga sporthästegenskaperna som är attraktiva. Ett par sådana hingstar som är aktiva inom dressyraveln idag är t.ex. For Romance I och Millennium.
Okej, när man kollar på hingstar så står det ibland xx/ox %. Jag har koll på att xx är fullblod och ox arab. Men om en häst har bra med xx % är han då en bra förädlare?
 
Okej, när man kollar på hingstar så står det ibland xx/ox %. Jag har koll på att xx är fullblod och ox arab. Men om en häst har bra med xx % är han då en bra förädlare?
Historiskt sett har man använt både engelska och arabiska fullblod för att förädla hästar av grövre typ. I och med att många varmblodshästar redan är ädla idag, så tror jag det är få uppfödare som direkt har "förädling" som avelsmål. Och vill man "lätta upp" avkomman om man som jag har ett rejälare sto, så kollar man snarare på vilka hingstar inom rasen som verkar ha önskad typ och väljer därefter.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 972
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 325
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 650
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp