Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

L

lisa

Jag har börjat fundera på om det verkligen är ekonomiskt hållbart att ha försäkring på en gammal katt (15 år), som inte har något livvärde etc...

Eftersom kostnaden ökar och maxersättningen minskar för varje år, blir det tillslut inte mer än några tusenlappar kvar mellan premien och högsta försäkringsbelopp :( Jag skulle gladeligen betala 1000 kr per år om jag visste att jag skulle få eventuella behandlingar ersatta, men när beloppet blir max 10.000 börjar man fundera...

Jag skulle dels vilja höra era åsikter om detta, dels vad olika veterinärbehandlingar egentligen kostar. Kom på att jag inte har någon aning om det :o Då kisse är innekatt är väl inte skaderisken så stor, utan det är mer om hon får problem med njurarna eller så som jag funderar på.

Dela gärna med er av era erfarenheter från "gammelkattsproblem" och vad det har kostat hos veterinären :bow:
 
Sv: Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

Min försäkring har årspremier 1000:- och maxersättning vetvård 25000:-, medicin och rehab 5000:-. (Agria optimal)

Drar det iväg med diabetesutredning eller sköldkörtelproblem skulle jag aldrig kunna behandla utan försäkring, men kan man hosta upp säg 10-15000:- så hade det kanske varit ett alternativ att "chansa" och ha katten oförsäkrad. Det är onekligen ett antala tusenlappar jag lägger på försäkring varje år, utan att någonsin ha haft en akut sjuk katt.
 
Sv: Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

Nej, det är ju inte direkt så att jag kan hosta upp 10-15 000 :crazy: Men det är ändå skillnad på 25 000 och 10 000, vilket nu är mitt maxbelopp (samma försäkring).

Tills vidare väljer jag nog ändå att "hosta upp" de 1000 kr per år, men man börjar ju ändå fundera... Det handlar ju bara om ren alternativkostand (jag är ju ekonom så jag kanske är lite hjärntvättad ;) ) om det är värt eller inte... Åker jag på en tokdyr behandling så är jag ju ändå inte skyddad mot det, så det alternativet finns inte.

Men fortfarande, vad kostar (på ett ung.) olika typer av veterinärvård? Några exempel?
 
Sv: Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

Jag har haft två gamla katter utan försäkring, båda var så gamla när de blev mina att det inte gick att teckna någon försäkring. Den första fick först diabetes och sedan sköldkörtelbekymmer. Det var flera år sedan så jag kommer inte ihåg några exakta kostnader men vid t ex diabetesen var det veterinärbesök och blodprovstagning+analys var tredje dag för att ställa in insulindosen vilket snabbt blev stora pengar. Nästa gamla katt drabbades av njursvikt vilket inte alls kostade samma pengar (det finns ju inte någon egentlig behandling) och sedan sköldkörtelbekymmer.Nästa två katter flyttade in vid sex respektive fem års ålder. Båda blev genast försäkrade, ingen med livförsäkring utan bara med veterinärvård (kostnad ca 400kr/år hos Agria). Den ena blev efter fyra månader sjuk och efter en dags utredningar av vad som var fel (tarminvagination, tumör och cystnjurar) till en kostnad av 10000kr (!) konstaterdes att inget fanns att göra. Aldrig mer en katt utan försäkring om det går att undvika! Men jag håller med om att det är dumt med det sjunkande maxbeloppet för veterinärvårdsbehandling.
 
Sv: Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

Men det är väl aldrig så att det inte GÅR att nyförsäkra en gammal katt, bara att det kostar mycket mer? Iaf hos Agria så kan man försäkra en hur gammal katt som helst vad jag har förstått, men det krävs vet.intyg då...

Det som är så himla dumt med min kissa är att hennes försäkring som hon haft hela livet hann falla ur (pga, slarv....men hon var inte mitt ansvar då :angel: ) så att hon blev tvungen att nyförsäkras igen som gammeltant. Verkligen jättedumt :cry:
 
Sv: Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

Naturligtvis går det att nyförsäkra en gammal katt men den ska ju helst vara frisk då... 17-åringen hade redan när jag fick den njursvikt t ex. Ska man ha en försäkring ska den ju helst inte ha några reservationer för det man behöver den för. Jag antar också att kostnaden blir ganska saftig för en katt som passerat 15?
 
Sv: Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

Jepp, 1000 kr per år (för Agria Optimal) och max 10.000 i ersättning... :smirk:
 
Sv: Föräkring på gammal katt/ vet. kostnader?

På Optimal är ersättningstaket 25.000:- för katter över tio år.
 

Liknande trådar

Övr. Katt I huset finns 3 katter. 7-åriga Tekla, 7-åriga Yaki och 11-åriga Sessan. Tekla är bondkatt och Y & S är siameser. Tekla kom först, ett...
Svar
16
· Visningar
1 768
Senast: Malin L
·
Övr. Katt Jag ska försöka göra bakgrundsinformationen kort: Mina föräldrar, som tidigare bodde i hus och har två katter, flyttade för 1 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
7 491
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 587
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp