Föräldradagar efter 1 år

Pengy

Trådstartare
Eftersom jag inte orkar sitta i försäkringskassans långa telefonkö så kollar jag om någon här har koll på frågan först.

Efter barnet fyller 1 år måste man ju ta ut 5 dagar för att skydda sin SGI, eller ta ut föräldradagar för de dagarna man inte är på jobbet. Jag jobbar vanligtvis 100% mån-fre. Jag kommer vara föräldraledig 1 månad efter att sonen fyllt 1 år innan pappan tar över ledigheten. Men om jag jobbar lördagar under denna månad ska jag fortfarande ta ut 5 dagar, eller räcker det då att jag tar ut 4 dagar för att skydda SGI? Är det sysselsättning 5 dagar i veckan som gäller oavsett om de infaller på helgen eller inte?

Hoppas det går att förstå min fråga :)
 
Eftersom jag inte orkar sitta i försäkringskassans långa telefonkö så kollar jag om någon här har koll på frågan först.

Efter barnet fyller 1 år måste man ju ta ut 5 dagar för att skydda sin SGI, eller ta ut föräldradagar för de dagarna man inte är på jobbet. Jag jobbar vanligtvis 100% mån-fre. Jag kommer vara föräldraledig 1 månad efter att sonen fyllt 1 år innan pappan tar över ledigheten. Men om jag jobbar lördagar under denna månad ska jag fortfarande ta ut 5 dagar, eller räcker det då att jag tar ut 4 dagar för att skydda SGI? Är det sysselsättning 5 dagar i veckan som gäller oavsett om de infaller på helgen eller inte?

Hoppas det går att förstå min fråga :)

I SGI guiden skriver FK:
"När ditt barn fyller 1 år

Om du helt föräldraledig från ditt arbete kan du skydda din SGI genom att ta ut minst fem hela föräldrapenningdagar per vecka.

Om du arbetar, men inte lika mycket som innan du var föräldraledig, kan du skydda din SGI genom att ta ut föräldrapenning för den tid du inte arbetar. Tillsammans ska det motsvara omfattningen på den SGI du har. Exempel på hur du skyddar din SGI:

Om din SGI motsvarar heltid och du minskar din arbetstid med hälften från heltid till halvtid, måste du ta ut minst två och en halv dagar med föräldrapenning per vecka."

Jag tolkar det som att det inte spelar roll vilken veckodag det är. Så om du jobbar 8h på lördagen räcker det att du tar ut 4dagar resten av veckan. Jobbar du 4h på lördagen så får du ta ut 4.5dagar resten av veckan.
 
Jag tolkar det som att det inte spelar roll vilken veckodag det är. Så om du jobbar 8h på lördagen räcker det att du tar ut 4dagar resten av veckan. Jobbar du 4h på lördagen så får du ta ut 4.5dagar resten av veckan.

Tack! Det var lite så jag tolkat det också men blev så osäker så jag tänkte att det är bäst att fråga! :)
 
Någon som vet hur det fungerar när man jobbar inom t ex vården och dels ej går 40 h/vecka och dels olika långa pass.
Istället för 20 dagar på 4 veckor så går man 19 normalt sett, och ibland pass på 9 h och ibland 5 h. Ibland kanske man jobbar 45 h på en vecka och 30 nästa.

Hur gör man då om man vill jobba 80% och ta ut 20 %fp? 🤔 räknar på antalet timmar över en längre period?
 
Någon som vet hur det fungerar när man jobbar inom t ex vården och dels ej går 40 h/vecka och dels olika långa pass.
Istället för 20 dagar på 4 veckor så går man 19 normalt sett, och ibland pass på 9 h och ibland 5 h. Ibland kanske man jobbar 45 h på en vecka och 30 nästa.

Hur gör man då om man vill jobba 80% och ta ut 20 %fp? 🤔 räknar på antalet timmar över en längre period?
När jag gått ner i tid har jag fått svaret att jag ska upp till heltid, dvs om jag gått ner i tid 20 % så tog jag ut en föräldradag/vecka. Mvh vårdanställd :p
 
Jag ska nog sätta mig i kö till FK. Om inte nån här känner sig säker och kan svara.

Anställd på 70%, vi har dock arbetstidsförkortning så inte riktigt 40 timmar på heltid. Inte behöver jag då ta ut FL alla dagar i veckan för att skydda min SGI, utan bara de dagar då jag annars skulle ha jobbat?
 
Någon som vet hur det fungerar när man jobbar inom t ex vården och dels ej går 40 h/vecka och dels olika långa pass.
Istället för 20 dagar på 4 veckor så går man 19 normalt sett, och ibland pass på 9 h och ibland 5 h. Ibland kanske man jobbar 45 h på en vecka och 30 nästa.

Hur gör man då om man vill jobba 80% och ta ut 20 %fp? 🤔 räknar på antalet timmar över en längre period?
Det är ett jävla bry, men det ska räknas på den genomsnittliga veckoarbetstiden. Jag jobbar tex 34 h/vecka, så då måste jag räkna om den lediga tiden till vad det skulle motsvara på en 40h-vecka. Enligt den jag var i kontakt med på fk för 3 år sen i alla fall.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min kusin har en son som nyligen fyllt 5 år. Hans pappa är från Turkiet och min kusin är svensk. Han är väldig jobbig. Hans syster...
2
Svar
35
· Visningar
5 058
Senast: Badger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 187
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp