Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Ninnurur

Trådstartare
Min dotter går sedan augusti på ett föräldrakooperativ i bostadsområdet. Det är en toppenbra förskola, vi kunde verkligen inte ha fått det bättre! :love:

Nu till "problemet". Kommunen äger idag fastigheten men har eftersatt sitt underhåll av den väldigt grovt. Det är ett stort renoveringsbehov. Istället för att ta tag i det väljer då fastighetsnämnden att sälja huset. Det är en enplansvilla i ett lugnt område nära city (väldigt attraktivt område!!).

Förskolan drivs av en ekonomisk förening, som då består av föräldrarna. De val vi nu har är:

1 - Föreningen köper fastigheten och får då stå för all renovering själva. Det är ekonomiskt görbart men vi måste då lösa evakueringslokaler under renoveringstiden själva. Det positiva där är ju att det säkrar framtiden för personalen och barnen, men risken är ju att kommande föräldrar inte vill driva det på samma sätt och säljer av fastigheten (och går med vinst?).

2 - Extern part köper fastigheten och föreningen kan fortsätta hyra av denne. Risken där är ju att den som köper inte vill driva förskola i fastigheten utan renovera upp den till bostad igen. Då står vi där med 18 barn utan placering :crazy: Men vi som förening slipper ju då vara fastighetsägare med allt var det innebär med underhåll, vilket är ju en både ekonomisk och tidsmässig besparing.

Så, snälla kloka bukare, hur gör vi bäst? Tankar om att föreningen köper och bildar en stiftelse som ägare där det i stadgarna regleras vad som får göras och inte, har väckts. Jag känner mig mest handfallen... Vill inte förlora förskolan! Har nyligen varit med om att få lägga ner en ridklubb eftersom kommunen tog tillbaka marken vi fått till vår anläggning vilket ledde till att vi tappade alla medlemmar. Jag känner typ att samma känsla kryper på mig igen :crazy:

Alla råd, tips, idéer och erfarenheter av liknande mottages tacksamt!! :bow:
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Samma problem uppstod på förskolan som vi varit intresserade av (och bor granne med...). Det slutade med att det står en tom förskolelokal till granne hos oss och vi har förskoleplats på andra sidan "byn". :grin:

Jag tycker absolut att om det finns ekonomi till det i föreningen så köper föreningen lokalen. Det måste vara det tryggaste alternativet. Man kanske kan lägga renoveringen under sommaren när förskolan ändå är stängd?

Det verkar av vad jag förstått från dig tidigare som att det är en attraktiv förskola och att den funnits med ett tag, så att kommande föräldrar vill sälja bort fastigheten tycker jag inte borde uppstå. Visst kan det uppstå, men faktiskt får man vara egoistisk ibland... Det lär inte hända medan A går där i alla fall. :angel:
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Jo vi resonerade som du på mötet som var igår kväll. Men vi har inget lånelöfte än...

Förskolan ÄR attraktiv. Hur många finns det där det bara är 18 barn och fyra pedagoger i en lugn och harmonisk miljö? ;) Dessutom så kommer de ske ett generationsskifte i området. De lägenheter där vi bor ska totalrenoveras (med hyreshöjningar till följd) så troligen kommer de pensionärer som bor där nu flytta, och fler yngre familjer kommer in. Samma sak är det med villorna i området. Många bebos av äldre som var med och byggde upp området på 60-talet och som nu börjar bli för gamla för att bo i hus. Jag och sambon hoppas ju kunna köpa en villa i området inom några år :angel:

Och ja, jag är ego. Jag vill att Alice framtid ska vara tryggad och sen "behöver" jag inte bry mig mer egentligen. Men så tänker jag på den fantastiska personal vi har :love: deras framtid känns också viktig. Vi har t.ex. en som arbetat där i 10 år och en som är inne på sitt 7e. Det är ganska ovanligt inom det här området och säger en hel del om förskolan i sig :) Tanken är ju då att en stiftelse ska kunna säkra deras arbeten på längre sikt.
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Tolkar jag det rätt att kommunen äger både fastighet och byggnad och att förskolan i sin tur hyr av kommunen? Det är inte fråga om något anläggningsarrende eller liknande?

Finns det en detaljplan och vad säger isf den? Om detaljplanen inte medger bostadsändamål för fastigheten kan man inte sälja den och bygga bostäder utan planändring. En planändring kan visserligen genomföras (även om just din dotter lär vara i skolåldern innan den är genomförd om den överklagas) men kommunen lär inte kunna ta bort en tomt planlagd med skoländamål utan att ersätta den.

Om någon annan köper fastigheten och ni fortsätter hyra av dem är ju risken rätt stor att de renoverar och höjer hyran ordentligt. Frågan är vad de skulle kosta i längden jämfört med ett fastighetsförvärv.
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Förskolan är belägen i en villa i ett bostadsområde (och är då byggd som bostadshus från början). Kommunen köpte villan till ändamålet någon gång för svart 20 år sen tror jag. Föreningen hyr i dagsläget billigt och oavsett om föreningen köper eller om en extern part gör det så har det projicerats att hyran kommer att dubblas i båda fallen. Den kalkyl som finns i dag är budgeterad för en totalrenovering på en gång och då skulle det ta 10 år innan lånet är avbetalat till fastighetens inköpspris. Men då är det budgeterat med vinst till föreningskassan var år samt utan värdehöjning på fastigheten. Dvs, de ekonomiska förutsättningarna för köp finns gott och väl. Det är ju det där med ansvarsfrågan som väger över. I ett föräldrakooperativ som det är har vi redan en hel del ansvar och medhjälpande som förälder så frågan är ju om vi är villiga att göra mer ändå? Samt underhåll av fastigheten då. Kommunen har ju inte gjort något alls med huset sedan grunden dränerades för typ 6 år sen, och den dräneringen gjorde att grunden satte sig och måste då göras vid. Mao, det är inget hus jag skulle köpa som privatperson direkt.

Så, det kommer troligen bli samma grundmånadskostnad vad som än blir, och den klarar föreningen av. Sen tillkommer underhåll, både kostnad och ansvar vid eget ägande, men då ökar säkerheten för framtiden. En extern köpare innebär (i min uppfattning) motsatta förutsättningar gällande underhåll och säkerhet.
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Haha, det låter verkligen som vi bor i exakt likadana områden. Här är skillnden är kommunen bestämt sig för att inte sälja fastigheten för de har insett att den kan komma till användning vid ett senare skede. Det vill säga, när pensionärerna som byggde området på 70-talet flyttar och barnfamiljerna flyttar in. ;)

Jag tror ändå på att föreningen ska försöka köpa fastigheten. Vad är det som gäller för föreningar vid ägande av fastigheter, får de utnyttja ROT-avdrag? Att företag inte får det vet jag, men jämställs föreningar med företag i den frågan? Annars skulle ju föreningen komma undan billigare med en renovering än en ev. ny hyresvärd.

Det är bara att hålla tummarna att banken ser vilken fantastisk möjlighet det är för förskolan! :laugh:
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Det där med ROT har vi inte tänkt på, tack för tipset! Ska kolla upp det :)

Jag tror också på att föreningen ska köpa, och det där med en stiftelse med fastställda stadgar känns tryggt så att ingen annan skor sig på de arbete vi nu lägger ner.
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Men hur blir det sedan? Ska nytillkomna barn köpa in sig (och köpa ut de som slutar)? Vad händer om inga vill köpa in sig och ni står med barn som börjat skolan och ett till hus att sköta underhållet på?
 
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

får tänka ett varv till
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldrakooperativ - kommunen vill sälja vår fastighet!

Det är ju inte föräldrarna som äger utan föreningen så som förälder blir det inget annat än det som är nu med kooperativet. Man söker och tilldelas plats via kommunen och det kommer fortsätta vad jag förstod. Då får man ju in barn oavsett. Sen är ju frågan om det ska vara som nu att styrelsen hela tiden ska förnyas med nya föräldrar eller om en stiftelse kan ha fasta medlemmar (typ en eller två av oss som drar igång det som hänger kvar även när barnen slutat på förskolan).
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp