Föräldrakooperativ

Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två alternativ. Vi har ett föräldrakooperativ som ligger ganska nära och jag är inne på att välja den då jag tycker det är fint att det är en liten barngrupp och det finns en kock som lagar alla måltider på plats från grunden samt att dom vistas mycket utomhus. Min sambo tycker att det är lite meckigt att man måste vara engagerad i styrelse, hjälpa till med städning,gräsklippning osv vissa dagar om året.
Den andra förskolan ligger åt ”rätt” håll på vägen till mitt jobb så jag slipper köra en liten omväg plus att sambons två äldre barn går i skolan där och därför tycker han att det är smidigare.
Någon här som haft barn på föräldrar/naturkooperativ förskola? Vill gärna höra era åsikter :)

Välj inte kooperativ! Blir en hel massa meck med uppgifter, den tiden kan man lägga hemma istället!

Min kusin valde kooperativ från början och som dom ångrar det, lugnet som kom när dom bytte är värt allt!
 
Vi valde en kommunal förskola för att det kändes stabilare. Vår kommunala förskola hade aldrig stängt. Inte en enda planeringsdag eller annan arbetsdag var förskolan stängd. De tog in vikarier. Meddelade i god tid innan så man kunde ta ledigt om man inte ville att barnet skulle passas av vikarier. Öppet hela sommaren så det blev aldrig bekymmer med sommarsemesterns placering.

Sen hade jag personligen inte velat städa, reparera, hoppa in som vikarie och liknande. Helt uteslutet! Mitt liv som småbarnsförälder var stressigt nog som det var. Hade förskolan dessutom ställt krav på att jag ska arbeta hos dem också så hade jag nog gått in i väggen. Men alla är olika. Så kolla upp vad kooperativet vill att föräldrarna bidrar med och känn efter om det är något för er.

Vårt barn älskade sin kommunala förskola! De var ute mycket men slapp vara ute heldagar i dåligt väder. Nära naturen och engagerad personal. Första åren hade de även en egen kock som lagade god mat på plats.

Fundera också på vilken skola de flesta av barnen som går på de olika förskolorna komma gå på. Jag gick på ett jättebra lekis!! Men, ingen av mina kompisar från lekis gick sen på samma skola som mig när jag började första klass. Alla andra barn o min klass kom från ett av två dagis/lekis och hade redan en massa kompisar i klassen. Det var inte så roligt att vara ny i klassen och lite utanför redan första dagen i första klass.
 
Nu bor jag i en stad, och kanske framförallt stadsdel, där förskolan är i kris.
Min vän som precis skolade in sitt barn, och nu tvingades säga upp platsen med omedelbar verkan, berättar om små barn som sitter på golvet eller yrar omkring och gråter utan att någon gör något för att trösta. Detta är andra förskolan med samma scenario. Pedagoger som inte bryr sig, som står och skrattar åt barnen och är allmänt otäcka. Hennes barn blev så stressad så hon fick fysiska men.
För min del är förskola ett nödvändigt ont. Jag vill inte ha mitt barn i förskola än på några år alls, men måste för att kunna arbeta. Då tänker jag inte utsätta henne för liknande som ovan. Eller ens riskera. Därför tänker jag att kooperativ är mer tryggt. Och mindre barngrupper.
Så då jobbar jag nog hellre.
 
Nu bor jag i en stad, och kanske framförallt stadsdel, där förskolan är i kris.
Min vän som precis skolade in sitt barn, och nu tvingades säga upp platsen med omedelbar verkan, berättar om små barn som sitter på golvet eller yrar omkring och gråter utan att någon gör något för att trösta. Detta är andra förskolan med samma scenario. Pedagoger som inte bryr sig, som står och skrattar åt barnen och är allmänt otäcka. Hennes barn blev så stressad så hon fick fysiska men.
För min del är förskola ett nödvändigt ont. Jag vill inte ha mitt barn i förskola än på några år alls, men måste för att kunna arbeta. Då tänker jag inte utsätta henne för liknande som ovan. Eller ens riskera. Därför tänker jag att kooperativ är mer tryggt. Och mindre barngrupper.
Så då jobbar jag nog hellre.
Det där låter inte bra. Jag hade liknande känslor av en förskola för några år sedan. Jag fick känslan av att det var lite opedagogiskt och att barnen inte stimulerades på det sätt och den mängd de hade behövt osv. Ett barn gick från att använda avancerat språk till att sluta prata osv. Flera andra föräldrar hade liknande upplevelser.

Jag (vi) har valt att sätta mina barn på en privat förskola, lite mindre sådan, där de var noga med att placera barnen i en grupp där de låg lika i utvecklingen. I mitt fall innebar det att ena barnet fick hoppa upp ett par grupper för att ligga lika och det var verkligen skönt att de var så vakna att de såg det. Hade samtal i personalgruppen om det för att göra det så bra som möjligt. Vissa situationer såg man såklart att hon var yngre men då hade de åldern i bakhuvudet så de kunde hjälpa henne lite. Man var välkommen som förälder att vara med på förskolan och se vad de gör osv och de enda gånger jag sett det du beskriver är om det är något barn som är en bra bit bort och blir ledsen men som regel försöker kompisar trösta eller hämta personal som hjälper till. När det förekommit problem i grupperna är all personal på fsk involverad för att hjälpa till att snygg till det igen.

Kooperativet i våra krokar hade aldrig funkat med våra scheman. Vi ligger under alldeles för hög press så jag är jätteglad att vi hittat detta. Helt fantastisk personal som verkligen verkar nöjda med sina jobb och lyckas få harmoniska grupper.
 
Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två alternativ. Vi har ett föräldrakooperativ som ligger ganska nära och jag är inne på att välja den då jag tycker det är fint att det är en liten barngrupp och det finns en kock som lagar alla måltider på plats från grunden samt att dom vistas mycket utomhus. Min sambo tycker att det är lite meckigt att man måste vara engagerad i styrelse, hjälpa till med städning,gräsklippning osv vissa dagar om året.
Den andra förskolan ligger åt ”rätt” håll på vägen till mitt jobb så jag slipper köra en liten omväg plus att sambons två äldre barn går i skolan där och därför tycker han att det är smidigare.
Någon här som haft barn på föräldrar/naturkooperativ förskola? Vill gärna höra era åsikter :)
Det där meckiga kanske man kan hyra in någon att göra om ni har den möjligheten? Tänker på gräsklippning och sånt kanske något av de där företagen som tar in pensionärer för lättare jobb borde kunna ta på sig?
 
Nu bor jag i en stad, och kanske framförallt stadsdel, där förskolan är i kris.
Min vän som precis skolade in sitt barn, och nu tvingades säga upp platsen med omedelbar verkan, berättar om små barn som sitter på golvet eller yrar omkring och gråter utan att någon gör något för att trösta. Detta är andra förskolan med samma scenario. Pedagoger som inte bryr sig, som står och skrattar åt barnen och är allmänt otäcka. Hennes barn blev så stressad så hon fick fysiska men.
För min del är förskola ett nödvändigt ont. Jag vill inte ha mitt barn i förskola än på några år alls, men måste för att kunna arbeta. Då tänker jag inte utsätta henne för liknande som ovan. Eller ens riskera. Därför tänker jag att kooperativ är mer tryggt. Och mindre barngrupper.
Så då jobbar jag nog hellre.

Det låter helt barockt.


Jag har testat både kooperativ och friskola som drivs som kommunalt. På kooperativet var jag personalansvarig i 4 år sen ordförande i ett år.
Jag tyckte det var roligt, och det gav så mycket. Vi lärde känna de andra föräldrarna på ett helt annat sätt. Vi hade väldigt lite av städdagar och endast jour en dag/månad.
Nu med klassiskt dagis saknar jag kontakten med personalen och andra föräldrar. De är rara, men vi hinner aldrig prata. Aldrig att barn lämnas att gråta, det är mycket hjärta och engagemang oavsett form, de som inte har det blir inte kvar länge.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 947
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 114
Senast: Is
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: LiZH
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 500
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp