Föräldralöst lamm

Y

Yatzie

Lammet Viktorias mamma har dött och Viktoria är ju självklart förtvivlad och vill inte vara själv i sin box, då hoppar hon ut. Hon fick då flytta ihop med sin moster och sina två dar yngre kusiner. Lammen tycker det är jättekul att vara tre, men moster blir stressad av att Viktoria är där, så hennes lamm får inte tillräkligt med mjölk. Enda gången de får äta ordentligt är när vi ger Viktoria mat. Däremellan puffar hon bort dem när de försöker.

Någon som har nåt bra förslag på vad man ska göra...
Det är ju fler tackor på gång att lamma, kan det vara lättare att få ihop henne med någon av dem? Vi vill ju inte att hon ska behöva vara ensam eftersom hon blir så uppstressad då.

Tacksam för alla tips och råd! :)
 
Sv: Föräldralöst lamm

Kan hon inte vara med i stora fårflocken då?

Jag erkänner villigt att jag inte har någon större erfarenhet av lamm, ffa inte flasklamm. Har haft lamm en säsong - fick 8, 3 överlevde, varav ett flasklamm... :crazy: Mitt flasklamm fick först bo inne för överlevnadsmatning, sen flyttade hon ut i fårflocken igen. Vi matade henne med nappflaska ett antal ggr/dag (enligt rekommendation). Det tog några veckor, sen lärde hon sig vilken av de andra (två) tackorna hon kunde knycka mjölk från. Då ställde hon sig BAKOM tackan och passade på att dia medan tackans ordinarie lamm diade samtidigt... Tackan kunde inte se henne och båda lammen fick äta ostört.
 
Sv: Föräldralöst lamm

de kan vara svårt att få får att acceptera andras lamm, oftast är det bäst att ordna på så sätt att lammet får stå själv i nära kontakt med de övriga fåren (en liten kätte i stora, eller liknande)
om man har fler som snart ska lamma kan det vara idè att försöka få en tacka att ta lammet till sig genom att gnida det med fostervattnet direkt från tackan för att få det att lukta som om det vore hennes eget lamm... lite förvirrat inlägg kanske men förhoppningsvis förstår du vad jag menar.
lycka till
 
Sv: Föräldralöst lamm

Hur har du dina får? När jag läser ditt inlägg får jag en känsla av att du har en box till varje får.
Är det så, kan det bli svårt att sällskap till Viktoria om det inte blir fler föräldralösa lamm eller att du tar ett lamm från en annan tacka och sätter ihop med Viktoria. Det går att göra så, stora uppfödare gör på det viset för att då kan tackan lamma två gånger om året. Men det är för mig inget trevligt alternativ.
Om du har fåren så som Ameo i en stor flock och bara skiljer från tackorna när de lammar brukar det gå bra att släppa lammet i den stora flocken. Har du tur blir det som hos Ameo att Viktoria hittar någon att dia hos.
Själv har jag slutat att skilja frå tackorna när de lammar utan har gett fårflocken ett mycket större utrymme inomhus och möjlighet att fritt gå in och ut. Detta har lett mycket mindre stress hos tackorna och mindre dödlighet hos lammen. Fåren är ju flockdjur och även extrema bytesdjur det gör att dom känner en större trygghet ju fler dom är.

Så om du nu har dom i egna boxar hela tiden kanske det hjälper om du har möjlighet att ge den tacka du släpper ihop henne med en större box. Kanske också att släppa ihop flera tackor med lamm i samma stora box och på det viset få en flock som kan ge Viktoria sällskap men ändå inte stressa tackorna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 019
Senast: Virrvarr
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp