Föräldrar söker kunskap

Idaajohansson

Trådstartare
Hej! Vi är två ganska gröna föräldrar, men som via vårt hästintresserade barn har fått upp ett stort intresse för ridsporten. Så pass, att vi nu börjat diskutera lite löst att köpa en egen ponny till vårt barn. Finns den någon bok som ni kan tipsa om, som hade varit bra att läsa på lite mer? Jag tänker främst juridik, vanliga åkommor, för/nackdelar med olika saker kring både häst, material och raser?

Stort tack på förhand!
 
Mina förräldrar hyrde en första ponny åt mig under vinterhalvåret och stallade upp den hos en familj vi var goda vänner med och både mamman, pappan och jämnårig dotter hade varsin häst i det egna stallet.

Familjen tog åt sig allt ansvar för ponnyn så som att se till att den kom in och ut i hagen, foderstat, skoningar mm och lärde mig och mina förräldrar allt väsentligt med att ha egen häst.

Jag lärde mig att man måste mocka även på helger och röda dagar osv... ;)

Hästen vi hyrde kom med sadel, träns och försäkring.

Det var ett jättebra sätt att lära sig om vi kunde ha egen häst. Eftersom om något gick på tok (om jag tröttnade) så kunde mina förräldrar lämna tillbaka hästen utan problem.

Så rekommenderar verkligen att hyra häst först eller kanske hel eller halv fodervärd. Och stalla upp i ett stall där ni alla kan få hjälp att lära er :)
 
Hej! Vi är två ganska gröna föräldrar, men som via vårt hästintresserade barn har fått upp ett stort intresse för ridsporten. Så pass, att vi nu börjat diskutera lite löst att köpa en egen ponny till vårt barn. Finns den någon bok som ni kan tipsa om, som hade varit bra att läsa på lite mer? Jag tänker främst juridik, vanliga åkommor, för/nackdelar med olika saker kring både häst, material och raser?

Stort tack på förhand!

Vad roligt att ni vill ge er dotter den chansen!

Det är för mycket kunskap som inte går att lära sig endast ur böcker om man ska köpa häst. Jag skulle rekommendera att ni tar hjälp av en vettig tränare som har möjlighet att stalla upp ponnyn/er familj. Denne kan avgöra vad er dotter både klarar av och kan vilja ha i en ponny och guida er i köpdjungeln och även se till att allt sköts som det ska när köpet gått igenom.
Denne vet ju hur ofta hästar ska skos, vaccineras, fixa tänderna, hur man ska fodra och kan vara vaksam på tecken att ponnyn är sjuk/har ont etc.
Och givetvis också ha lektioner för dottern i både ridning och eventuellt hur man lastar/transporterar hästen, hur man hanterar den avsuttet etc.

Det kan vara svårt att veta vilken tränare som är bra om man inte själv kan se sånt. Då kan det vara lättast att kolla så tränaren har tränarutbildning. Då har ni iaf ett lägsta kunskapskrav garanterat.

Vid köp av häst är det klokt att köpa en häst som aktivt idag innan köp tränar och tävlar på en viss nivå. Att hästen inte tränas/rids kan ibland vara för att den inte tål träning/har en skada som läker ut vid vila men som inte tål träning. Är den igång och ni kan se tävlingsresultat etc ökar chansen att ni köper en frisk ponny som dottern kan ha kul med.
Och besiktiga den hos en veterinär ni själva väljer, ej köparens. Ni ska också närvara själva vid besiktning.
Ta med tränare vid provridning för att denne ska kunna se om dottern och ponnyn funkar, hur den är utbildad, att den inte ser smärtpåverkad ut etc.
 
Hej! Vi är två ganska gröna föräldrar, men som via vårt hästintresserade barn har fått upp ett stort intresse för ridsporten. Så pass, att vi nu börjat diskutera lite löst att köpa en egen ponny till vårt barn. Finns den någon bok som ni kan tipsa om, som hade varit bra att läsa på lite mer? Jag tänker främst juridik, vanliga åkommor, för/nackdelar med olika saker kring både häst, material och raser?

Stort tack på förhand!
Jag har inga tips om böcker, men jag rekommenderar att ni fortsätter på ridskola och försöker hitta en medryttarponny till att börja med. Egen ponny är ett stort ansvar och med gröna föräldrar så är det bättre att hitta en bra ponny att få rida men slippa hela ansvaret.
 
Kul med ponny. Som förälder är man ansvarig för djurets välbefinnande till barnet fyllt 18 år.Köp bra ponny, lyssna inte på att den unga ponnyn har enorm kapacitet till ett väldigt bra pris. Vad har ryttaren för ambitioner med sin häst långsiktigt. Bra stall med god ventilation, mycket utevistelse minimum 8 timmar allt utöver är plus i flock skulle jag inte tumma på. Eller ännu hellre välskött lösdrift. Hästar är flockdjur som inte mår bra av att stå ensamma eller inne mycket. Ridlektioner för kunnig tränare samt böcker om hur man sköter ponnyn är ett måste. Det är ofta ett hårt grupptryck med mycket okunskap ute i stallen hur man ska sköta om sin häst. Gäller mat, ridning, täcken, benskydd mm mm.
 
Hej! Vi är två ganska gröna föräldrar, men som via vårt hästintresserade barn har fått upp ett stort intresse för ridsporten. Så pass, att vi nu börjat diskutera lite löst att köpa en egen ponny till vårt barn. Finns den någon bok som ni kan tipsa om, som hade varit bra att läsa på lite mer? Jag tänker främst juridik, vanliga åkommor, för/nackdelar med olika saker kring både häst, material och raser?

Stort tack på förhand!


Hej en del ridskolor har infört hyrsystem där man kan få prova på att ha egen häst några dagar i veckan utan att ha det fulla ansvaret. Hade rekommenderat att ni börjar med att kolla det eller om ni kan hitta en medryttarponny att börja med. På det sättet kan ni kolla av intresset hos er dotter om det är roligt flera dagar i veckan med egen häst.

Ridskolor har ibland föräldrakurser där man som förälder kan lära sig mer om hästars skötsel m.m. Kolla upp det kan ju även finnas andra ridskolor än den er dotter rider på som erbjuder det.

Kul att ni vill ge er dotter chansen och att ni är intresserade av att lära mer! Läsa böcker är bra men ni behöver också praktisk kunskap innan egen häst skulle jag säga.
 
Jag skulle aldrig som novis-förälder börja med att köpa barnet en ponny.
Börja som medryttare och sen efter det hyr en ponny över vintern.
Överlever barnet och ni första vintern så kanske man kan börja fundera över egen ponny.

Men räkna då med att ponnyn kommer kosta pengar och tid även vid de tillfällen den inte är ridbar och man måste åka ut ändå och mocka och sköta om ponnyn.
 
Medryttare är ett väldigt bra sätt att lära sig ta hand om en häst.
om ni nu är villiga att betala för en häst så har ni ett bra läge att hitta en bra och utbildad medryttarponny om ni vill för om man betalar för sig så finns det mycket att välja på. Då kan ni få ha en häst som er egen på era dagar men slipper huvudansvaret.
 
Snälla, snälla, köp inte en ponny till ett barn som grön förälder - för både er och ponnyns skull. Det går inte att lära sig hästar och ridning via böcker. Böcker är ett bra komplement, men den huvudsakliga kunskapen måste komma genom praktisk erfarenhet.
OM ni ändå gör det, så se till att stå uppstallade där det finns personer med mycket goda kunskaper som är villiga att hjälpa och stötta er, låt barnet rida för tränare och ha med er en mycket kunnig person när ni börjar leta ponny.
 
Det är toppen att ni engagerar er i ert barns intresse men det är mycket att lära innan man på ett bra och sunt sätt kan ha häst själv. Det räcker inte att kunna rida hästen i alla gångarter på ett hållbart och sunt sätt utan man måste förstå hur hästar fungerar för att umgänget med dem ska bli trevligt, bra och säkert. Lärandet pågår ständigt, det är en av många tjusningar med hästar tycker jag men man måste kunna så mycket att man kan avgöra om det andra säger/gör är vettigt eller inte. Allt för att hästen ska slippa betala för ens okunskap.

Okunskapen ute i stallen är tyvärr ofta stor och självutnämnda experter kan förstöra enormt mycket eftersom okunniga ofta tror på dem och lyder deras ofta helt vansinniga råd. Alldeles för många stall har otjänligt foder och tycker att det bara är att ta bort det mögliga från ensilagebalen eller att det inte gör något om hö´t dammar vilket absolut inte är okej och har man inte kunskap själv om det kan det hända att man böjer sig för de som verkar kunniga och hästen får betala.

Detsamma gäller analyser. Många anser fortfarande att analys på fodret inte behövs. Att de "ser" att det är bra vilket är fullkomligt omöjligt. Man måste ha en analys som täcker energi, protein, socker, mikro och makromineraler för att kunna räkna ut en foderstat och för att kunna ge hästen det hen behöver måste man också veta vad hästen behöver så man kan uppfylla hens behov. Att stalla upp hästen i ett större stall och tro att det är någon garanti för att få bra hjälp är alltså att lura sig själv.

Detsamma gäller också utrustning. Att hästens utrustning passar är enormt viktigt och likaså att hästen tränas på ett sunt och hållbart sätt, får daglig lång utevistelse och kompisar hen trivs med. Hästen är ett stäppdjur som ska ha möjlighet att ströva i en bra hage och integrera med andra hästar. De ska inte behöva stå i en liten ruta ensamma om inte en veterinär har beordrat det pga sjukdom/skada och de ska inte behöva stå i en box halva dygnet eller mer.

Det finns inte en bok som täcker allt men boken "Hästens biologi, utfodring och avel" tar upp grunder varje hästägare ska kunna. Foder är ett stort och för många ett komplext ämne men så enormt viktigt för hästens välbefinnande att kunna så att det blir rätt.

Enligt djurskyddslagen har man som hästägare ett långtgående ansvar. Om man anlitar t ex en hovslagare måste man kunna så mycket att man kan se att hästen blir ordentligt skodd, det går inte att skylla på att man anlitade någon om hästen far illa av det hen gör utan man är ansvarig för att den man anlitar också gör sitt jobb bra och i annat fall byta. Detsamma gäller med alla yrkeskategorier man som hästägare kan behöva anlita. Därför måste man kunna själv. Gå kurser, gärna i SLU, s regi. Gå på föreläsningar men skippa alla som är sponsrade av något foderföretag, de vill bara sälja. Överhuvudtaget bör man fundera på vem som tjänar på det hen säger. Foderföretag tjänar pengar på att sprida "kunskap" och därför ska man inte lita på det de säger utan läsa på själv. En stallägare som säger att man kan ge av det där fodret fast det dammar/är mögligt tjänar pengar på det och man ska därför inte gå på de lögnerna.

En häst är gärna ens bästa vän om man lyssnar på dem och ger dem vad de behöver men det gäller att ha kunskapen själv så man slipper farliga och onödiga situationer.
 
Jätteroligt att ni funderar på att köpa häst! Men jag hade först rekommerat att ni hyr häst först. Sedan är steget inte lika stort att köpa en egen, om man vill.

Mitt råd är att låna böcker på biblioteket. Hästhållning i praktiken är jättebra, men det finns fler om skötsel, så botanisera och var lite källkritisk.

I första hand hade jag hyrt en ponny över vintern. Det finns ridskor som tex Ranchen i Lindome som hyr ut hästarna över vintern. De arrangerar ridläger och ett första steg kan ju vara att delta på lägret och lära känna den häst man skulle vilja hyra.

Be ridläraren som ni har idag om hjälp. Kan denne inte hjälpa till att titta på häst, så har de ofta kontakter som man kan bli refererad till.

Lycka till!

Ps. Jag hade också rekommenderat att ni går en grönt-kort kurs. Den måste man gå in man skall tävla, men det är givetvis inget krav på att man skall tävla.
Kursen handlar mycket om säkerhet och det är A och O när man hanterar stora djur.
 
Otroligt bra inputs, stort tack för det! Vi tar till oss allt och processar fortfarande.
Ett förtydligande till min trådstart är dock att med ”gröna” menar jag att vi aldrig ägt häst tidigare. Jag har ridit många år på ridskola, haft skötarhäst och jobbat extra i stall som ung. Vårt barn rider lektion flera gånger i veckan och vi har kontakter i stallet där vi ev tänker stalla upp.
Steget därifrån till att ha allt ansvar själv är ändock stort, och frågan är när man egentligen är riktigt redo? Den kunskapen jag främst känner att jag saknar är den som man egentligen får först när man provat på, som egen hästägare. Dvs en hållbar och säker hästhållning.
 
Otroligt bra inputs, stort tack för det! Vi tar till oss allt och processar fortfarande.
Ett förtydligande till min trådstart är dock att med ”gröna” menar jag att vi aldrig ägt häst tidigare. Jag har ridit många år på ridskola, haft skötarhäst och jobbat extra i stall som ung. Vårt barn rider lektion flera gånger i veckan och vi har kontakter i stallet där vi ev tänker stalla upp.
Steget därifrån till att ha allt ansvar själv är ändock stort, och frågan är när man egentligen är riktigt redo? Den kunskapen jag främst känner att jag saknar är den som man egentligen får först när man provat på, som egen hästägare. Dvs en hållbar och säker hästhållning.
Halvfodervärd eller medryttare är ju ett jättebra första steg, om det inte håller i sig med intresset så är det bara att tacka för sig och om det fungerar så kan helfodervärd vara ett bra nästa steg och ev köp av foderponnyn?
 
Otroligt bra inputs, stort tack för det! Vi tar till oss allt och processar fortfarande.
Ett förtydligande till min trådstart är dock att med ”gröna” menar jag att vi aldrig ägt häst tidigare. Jag har ridit många år på ridskola, haft skötarhäst och jobbat extra i stall som ung. Vårt barn rider lektion flera gånger i veckan och vi har kontakter i stallet där vi ev tänker stalla upp.
Steget därifrån till att ha allt ansvar själv är ändock stort, och frågan är när man egentligen är riktigt redo? Den kunskapen jag främst känner att jag saknar är den som man egentligen får först när man provat på, som egen hästägare. Dvs en hållbar och säker hästhållning.
Med den här informationen så tycker jag att du dels ska läsa på om foder så att du är trygg i att du kan räkna ut och följa upp en foderstat och dels om kommunikation. Det absolut vanligaste problemet nya hästägare stöter på är att den hos förra ägaren så timida hästen börjar gå över sina nya ägare. Det infaller vanligtvis mellan 2-12 veckor efter att hästen har bytt ägare och beror på att förtroendekapitalet från förra ägarens hantering är slut och inget nytt förtroendekapital har byggts upp av den nya ägaren och hästen tar sin överlevnad i egna händer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Western Går i tankarna att köpa mig en westernsadel men har inte en jättestor budget så därför söker jag efter begagnade sadlar och vill hitta...
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: Ramona
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Tokyo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp