Föräldrar till barn som rider

Rolig tråd, jag hoppas också in! Har tre barn som är 9, 6 och 3 år. Vi har två ponnyer hemma, min pensionerade D-ponny och sen i somras en B-ponny åt barnen (sen vi var tvungna att ta bort den gamla shettisen vi hade innan). Barnen har tidigare skrittat runt på shettisen, men han var så gammal att det var skritt och kanske ett och annat travsteg ibland som gällde. Nu är främst 6-åringen sugen på att rida lite mer, så vi har börjat med 'ridlektioner' i hagen på B-ponnyn. Hon rider självständigt i skritt, men jag leder i trav hittills. Mer beroende på att jag är lite feg (ponnyn är ganska tittig) än att dottern är det... Plus att han är lite seg så att dottern inte får igång honom riktigt själv ännu.

Nu har ju dock leran slagit till ordentligt och jag misstänker att det inte blir någon mer ridning i sommarhagen på ett tag. Jag har insett att jag tycker det är ganska svårt att variera skogsridningen nu när det kommer bli uteslutande sånt. Dottern vill gärna göra uttalade övningar, mer än smyg-övningar om ni fattar vad jag menar. Och blir uttråkad av att bara lyssna på fåglarna och titta på höstfärgerna (som jag själv uppskattar när jag rider ut). Vad hittar ni på med barnen när ni rider ut?
Lite gymnastik, sträcka ut armarna, nudda tårna, plocka rönnbär från träden bredvid stigen :D öva på start och stopp, slalom mellan träd osv.
 
Mina barn har passerat den åldern med råge, men när de var små red de en period på en ridskola där de red ut 2 av 3 gånger ungefär. Det var mycket styr- och balansövningar i skogen. Styrövningar mellan träd o buskar och sånt eller mellan höger och vänster sida av skogsvägar.
+ @Flixon
Sant, sånt går ju bra att öva! Om man kommer på lite roliga övningar skulle det också vara mer ok att rida på mindre spännande vägar, typ runt gården. Kan vara bra om man inte alltid har så mycket tid. Bättre att komma ut lite kort än inte alls!
 
Jag har lagt ut en köpesannons på hästnet nu om att vi söker c-ponny. Känns lite läskigt. Dottern vet inget, tur är väl det för jag kan ändra mig om 2 dagar haha.
Känns trist att islänningen inte fastnat på hoppningen för hon är en kanonhäst i alla andra sammanhang.
Har tänkt mig ett maxpris på 45.000:-. Känns lite tveksamt att vi kan hitta något för den pengen. Samtidigt söker vi ingen ponny med en enorm kapacitet utan bara en snäll, trevlig, hoppglad individ.
 
Nu har vi provridit ponnyn som såg trevlig ut när ägaren red först. När dottern hoppade upp tvärdog den direkt. Jättelat. Att dottern red med spö och skänklade och skänklade hjälpte föga. En söt, snäll, kunnig ponny men som krävde sin ryttare.
Jättesynd! För allt verkade så bra.
Vi har inte helt räknat bort den men vi måste prova lite andra så dottern får känna vad hon trivs bäst med.
En rädsla jag har är att hon kommer tröttna om vi köper en för lat häst.
 
Nu har vi provridit ponnyn som såg trevlig ut när ägaren red först. När dottern hoppade upp tvärdog den direkt. Jättelat. Att dottern red med spö och skänklade och skänklade hjälpte föga. En söt, snäll, kunnig ponny men som krävde sin ryttare.
Jättesynd! För allt verkade så bra.
Vi har inte helt räknat bort den men vi måste prova lite andra så dottern får känna vad hon trivs bäst med.
En rädsla jag har är att hon kommer tröttna om vi köper en för lat häst.
Vi ska prova den i morgon igen. Finns dåligt med ponnys som verkar passa oss häromkring.
Jag idds inte åka och prova bara för att. Utan ska vi testa något ska det vara något som vi tror ska passa.
 
+ @Flixon
Sant, sånt går ju bra att öva! Om man kommer på lite roliga övningar skulle det också vara mer ok att rida på mindre spännande vägar, typ runt gården. Kan vara bra om man inte alltid har så mycket tid. Bättre att komma ut lite kort än inte alls!
Med mina barn har hela första året (de rider en gång i veckan) varit sitsdrillning. Åtminstone för mina har det varit rätt svårt att sitta helt korrekt. Rätt skänkelläge, sänkta hälar, korrekt handställning och tygelfattning, rak i ryggen... Det tar ett tag tills en korrekt sits är automatiserad. Och så samtidigt följa med hästens rörelser och kanske försöka inverka lite.
 
Lite skritt barbacka i grimma idag!
Hade inte så mycket tid och hade inte tänkt att barnen skulle rida men när de absolut vill så är jag inte den.
Både ponny och barn är 3 år, födda i maj, så jag hoppas de vill och får många roliga år tillsammans! Barnets syster är 4 år men rider mest min fd häst, en D-ponny på 26 år.
IMG_20191123_193605_132.jpg
 
Nu har vi provridit ponnyn som såg trevlig ut när ägaren red först. När dottern hoppade upp tvärdog den direkt. Jättelat. Att dottern red med spö och skänklade och skänklade hjälpte föga. En söt, snäll, kunnig ponny men som krävde sin ryttare.
Jättesynd! För allt verkade så bra.
Vi har inte helt räknat bort den men vi måste prova lite andra så dottern får känna vad hon trivs bäst med.
En rädsla jag har är att hon kommer tröttna om vi köper en för lat häst.
Trist! Nä en arbetsvillig ponny med lagom bjudning är såklart roligast antar jag! :-)
 
Trist! Nä en arbetsvillig ponny med lagom bjudning är såklart roligast antar jag! :-)

Vi styrde av provridningen i morgon efter att ha kollat alla filmer 20 gånger. Ponnyn kräver mer säte och ben än vad min dotter har närmaste året.
Vi letar vidare..
 
oh, kanske inte passar in härXD har inga barn, är 16.
Men! mina föräldrar drog m mig överallt på ponnyridningar innan jag var 5 och kunde börja på ridskola en gång i veckan. syrran på 3 år äldre vart medryttare på en triangelmärkt gammal c ponny- promenadhäst typ, fixade att skritta och även trava korta bitar-perfekt för just oss.
sen blev det även 4 h, travskola, sen satsade hon mer på trav å jag ridning. men även lite trav, tävlade shettis i ponnytrav, red mkt på ridskolan, började vara m syrran i travstallet m storhästarna när jag var 11. började rida en av hästarna där och ja. nu är jag 16, vi flyttade i vintras ut på landet, fixat stall m hagar lösdrift osv. travtränaren har hälften av sina hästar hos oss (5st) som jag å syrran har hand om för det mesta å pysslar, kör, (mest hon, men börjat köra de också) har en egen- fick honom av travtränaren i höst. han kom som 4 åring och skött honom sen dess(3 år sen) ridit in, utbildat, lärt mig köra storhäst osv på XD
nu är även hela familjen hästintresseradXD och mamma/pappa var häromdan å tog in två, borsta fixa hagen å släppte ut.

vilket inte de trodde för 10 år sen när de på sin höjd satt på läktaren och såg när vi "red".
så väntan bara XD om 10 år ask era barn övertalat er att flytta och skaffa hästar...
(vi e en helt normal svensson familj som eg aldrig skulle haft möjlighet att ha egen häst men nu har vi 6 på gårdenXD snart kmr även min storasyster(numera 19 år) föl.
 
Vi har varit på julmys och fotografering på Ediths lilla ridskola, resultatet blev såhär:

6FC9A12A-44F5-446F-A34D-56AE773AB8AF.jpeg

(Fotograf Maria Lindberg)

Känns skönt att ha julkorten klara! (Och ponnyn QP borde ha pris, han stod likadant på typ 30 fotograferingar..) 🥰
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 715
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp