Föräldrar till barn som rider

78058586_10157045949704426_2872053504237633536_o[1].jpg

Uteritt idag på varsin ponny. Var fruset så tyvärr kunde vi inte använda ridbanan men det var trevligt att rida ut en sväng också.
 
Med mina barn har hela första året (de rider en gång i veckan) varit sitsdrillning. Åtminstone för mina har det varit rätt svårt att sitta helt korrekt. Rätt skänkelläge, sänkta hälar, korrekt handställning och tygelfattning, rak i ryggen... Det tar ett tag tills en korrekt sits är automatiserad. Och så samtidigt följa med hästens rörelser och kanske försöka inverka lite.
Sant, det behöver vi också öva. Hur har sitsdrillningen gått till hos er? Balansövningar och sånt, eller mer typ 'trampa ner hälen' eller 'tänk dig att någon drar i ett snöre som sitter på hjälmen'?
 
Sant, det behöver vi också öva. Hur har sitsdrillningen gått till hos er? Balansövningar och sånt, eller mer typ 'trampa ner hälen' eller 'tänk dig att någon drar i ett snöre som sitter på hjälmen'?
Bådadera. Ridläraren har kört balansövningar, mycket lätt sits, snurra med armarna, jorden runt etc, och jag har gått bredvid och lett hästen, och då passat på att påminna om tummarna upp, rak i ryggen, slappna av i knän och vrister så att hälen åker ned, osv.
 
Vi har den snällaste ungdomssektionen på vår klubb ❤ Varje år har de traditionell julkadrilj. I år så såg de till så att S också kunde vara med - han fick sitt eget lilla skrittprogram som han med stort allvar styrde runt i, med avbrott för att stå och vinka till läktaren. Han säger att han har haft den bästa dagen i sitt liv.

80294575_2770006913038475_5347200284558884864_n.jpg


Precis som sig bör avslutades kadriljen med en stilren uppställning:
78244012_2770007013038465_31042305628569600_n.jpg


Några bilder från genrepet igår.
Y1W_B2SG8OtxxULtXpHEU-G1prmq_8In-wnmD9YCZkxHIQpGAg8gFWthDZNrcW2YiDyWEm9jONTIvKzUewbF7lQLZcCfN9yX-3RWxbTHT56Q4TT3gRpWhRkZ-4Sjdf5Uzs9Pp1a3h3Px-jdIjkANq-otju2IRytU7NfBPSX8QzDhxwKknBcmppOFve1226L1D4EcYSzdCcMNdhQSrI8iqsiKINVWlw-Tyt1omtOgeqkv79TcNSiY24j5Ku5MI0t6M7mY1MCfckzWubA-2sgn3SEZk6srZuX0S0oXlHeswIatV7HvJjP5_LKsk38KQLqhEohN81C4ruddS6Oq2HmMvBwBy_SCNvv7QmST4xp7da0DRqyrpRBoKZOVrh1HVRe7iRoJFBtvGpVt13fE-aUYlKCq6BiSWaPds5u_0rXuOGcYMqYdirZBJJ9SR8tYFjgWuD0HYxYxW3WpGjL-3U3ULv6Oj08vJfSg6xZfO2y6r3-8EPRYs8En9xhBELCWtZ44FZqhU4RjkN1NIpUN-Co-w5XjJVsluCE5WgqC0Pg3AwlXM-czFagLueMNpX11HM6FQlM8jdG8SbQs0j_Hb5BJJ_0e_uHkViP5WK1AfUpDb3o-GFS-eg1GlfNtNR2zIBVKoI1Cmhzbf5JM5vHA4nctt9AjbRbIuFM9ZtbIWJEa6CNh40OfrynYfTM=w555-h740-no

5J4VaPlxYIrecS8mUNjk12cZNSi3x7SB4PQWcvjXzio9NOtOqQKzPxq6-HKyLABalCFa65TFfkcrypmCKu3bYLzgE-LPGdht3N3X7YLghycRunbI1FB6oGkhQiuBOoRW2XGvXTbgUuzHlxbsN3VP49wRX_Ok6JBn-TCf2QbdUrFTk-IQNCGJFowPVSrUhz5DfPmKDlgNOGBafiKQWnjG78itf_PYVP6EojZlMCdx1raBJRlHjgaJIi6L5erx6TiIcPIoecp1g9Dhb0Hjhp45h-VhZztVfISXfDCQvJfVvMsIi65-XWVPGjlY4f_LhuduHkTh26xo0p2CaAblKf4_a-37k0KIx0r0wp9v4spAWOwPYyhHEMeUb9wK9ekHnvTmSLBe7Ho9-hWDkN4WKuglD5EmWoMzEyPPj_T7zLIXFPxookL_ICZ57EXFCQuEGjVemHpcfccQrFIyE5KSrKWOxGWPOJweu89ibzuO4iJca7NIGJkmCiJ_3YySLh1Li1RkiaJvCAcjEJk5R9YRyKr9_pNzz8oMdFQt9FJh_vVeGCvJmKFAxlqSETixWdU4QjoaI3uinw_9_moWJ5LmZW6mXjremDSNLLh7grH2bHqPSPJOP0Cl1d_PPs9D4NnsZT6eAVZVoreiTrf0nC7pi-R9bZGg5TzEb-4MQSIN_ecRQKkmRMgJ9Q3lhUs=w555-h740-no
 
Är det fler föräldrar härinne som rider sina barns ponnyer? Hur ofta rider ni dem i så fall? Hur ofta rider barnen?

Vi har haft regnrusk och blåst här nu en period och 10 åriga dottern har inte ridit så mycket så jag har hjälpt henne med nya ponnyn. En sån ponny 🥰 alltså det är ju en sådan man själv skulle haft som barn.

Jag provred den aldrig vid köpet men nu har jag ridit den en del. Jätterolig att hoppa med och när man rider ut är hon pigg och framåt - lätt att rida i form mm. Dessutom var hon med på luciatåget i staden häromkvällen och det gick jättebra.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här med att ena dottern inte rider vid dåligt väder. Mig har det aldrig hindrat med regn o rusk och det hindrar inte heller lillasyster som bara vill rida mer och mer, hon vill alltid med till stallet. Lillasyster är 6 år.

Jag känner också att jag inte vill pressa barnet att hon måste rida- det var varit mycket med skolan som har varit lite jobbigt nu en period och det känns inte som rätt tillfälle att ställa krav egentligen. Men lite konfunderad är jag, hur är hennes intresse egentligen.
 
Är det fler föräldrar härinne som rider sina barns ponnyer? Hur ofta rider ni dem i så fall? Hur ofta rider barnen?

Vi har haft regnrusk och blåst här nu en period och 10 åriga dottern har inte ridit så mycket så jag har hjälpt henne med nya ponnyn. En sån ponny 🥰 alltså det är ju en sådan man själv skulle haft som barn.

Jag provred den aldrig vid köpet men nu har jag ridit den en del. Jätterolig att hoppa med och när man rider ut är hon pigg och framåt - lätt att rida i form mm. Dessutom var hon med på luciatåget i staden häromkvällen och det gick jättebra.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här med att ena dottern inte rider vid dåligt väder. Mig har det aldrig hindrat med regn o rusk och det hindrar inte heller lillasyster som bara vill rida mer och mer, hon vill alltid med till stallet. Lillasyster är 6 år.

Jag känner också att jag inte vill pressa barnet att hon måste rida- det var varit mycket med skolan som har varit lite jobbigt nu en period och det känns inte som rätt tillfälle att ställa krav egentligen. Men lite konfunderad är jag, hur är hennes intresse egentligen.
Jag tänker som @Krystalline, spelar det så stor roll egentligen? Du verkar ju njuta av ponnyn för egen del, så då kanske det inte gör dig så mycket att få hjälpa till?

Sedan tänkte jag spontant som en typisk ruskhatare själv ... har hon ordentliga ridkläder? Själv avskyr jag att rida i rusk om jag inte har grymt bra kläder, men sedan jag investerade i bland annat fodrade softshellbyxor, vettiga jackor och pannband som fungerar att rida med, så är det typ inget väder som stoppar mig. Det är ju så olika hur känslig man är på det där, så det var bara en tanke från min sida.

Om det inte är något besvär för er att ha ponnyn så hade jag tagit det chill i några månader i alla fall. Hon kanske tycker det är roligare när det blir ljusare igen. :)
 
Är det fler föräldrar härinne som rider sina barns ponnyer? Hur ofta rider ni dem i så fall? Hur ofta rider barnen?
Jag är för tung för att kunna rida D-ponnyn, annars hade jag gärna gjort det för att utbilda den lite mer än vad dottern har kunskap till.
Men jag har en plan att köra in den så jag kan motionera den, tror även att det skulle vara bra för att stärka upp kroppen på den här lite smått klena ponnyn.
Dottern går i gymnasiet och har långa dagar + minst 2 timmar restid/dag så det är svårt att hinna med.
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här med att ena dottern inte rider vid dåligt väder. Mig har det aldrig hindrat med regn o rusk och det hindrar inte heller lillasyster som bara vill rida mer och mer, hon vill alltid med till stallet. Lillasyster är 6 år.
Jag är också en "fine day jockey". Hade då aldrig ridit ut i detta vädret vi har nu. En anledning till att mina hästar aldrig går sönder är för att de får så mycket naturlig vila emellanåt eftersom jag inte rider när det regnar. :angel: Alltid varit så. Inte ens när jag tävlade och tränade som mest red jag i regnet. Skulle aldrig falla mig in att lida på det viset.

Däremot kan jag låsa in mig i stallet med hästarna och rycka manar och allmänt styla upp dem, så jag är i stallet även om det regnar, men jag rider inte.
 
Vi är väl olika helt enkelt 🙂 Är det bara plusgrader ser jag inga större problem med att rida. Kanske finliret blir lite sämre i storm, plus att hindren hinner blåsa ner innan man kommit över dem. Men både häst och ryttare kan ju röra sig obehindrat i alla fall 😇.
När det fryser på här - då avstår jag från ridningen- här blir ju ingen snö och allt blir hårt och besvärligt.
 
Jag är för tung för att kunna rida D-ponnyn, annars hade jag gärna gjort det för att utbilda den lite mer än vad dottern har kunskap till.
Men jag har en plan att köra in den så jag kan motionera den, tror även att det skulle vara bra för att stärka upp kroppen på den här lite smått klena ponnyn.
Dottern går i gymnasiet och har långa dagar + minst 2 timmar restid/dag så det är svårt att hinna med.
Körning är ju ett jättebra komplement till ridningen. Innan körde jag b ponnyn en del, men nu rids den tillräckligt mycket.
 
Här har vi lite sadelproblem till dotterns ponny som vi lånar. Alla sadlar åker fram över manken på henne trotts att de ligger perfekt innan ridning.
I somras och höstas var hon lite för rund och dottern galopperade inte så mycket så då låg sadeln okej. Men senare under hösten när dottern blrjade våga galoppera mer och ponnyn gick ner mer i vikt så började sadeln åka fram mer och mer då den blev för vid.
Fick nu tag på ponnyns andra sadel som är utprovad och ska ligga bra enligt ägaren. Den ligger toppen innan ridning men även den åker fram efter bara några varv i trav. Ponnyn blir märkbart irriterad när sadeln åker fram.
Hon hatar svanskappa så det går inte. Ska köpa en antiglidpadd och testa om det funkar. Schabraket åker inte fram utan bara sadeln, så förhoppningsvis funkar det med en antiglidpadd.
Dottern hade kommit igång så bra med ponnyn och verkligen utvecklats så det känns tråkigt att det ska strula med sadeln nu...
 
Här har vi lite sadelproblem till dotterns ponny som vi lånar. Alla sadlar åker fram över manken på henne trotts att de ligger perfekt innan ridning.
I somras och höstas var hon lite för rund och dottern galopperade inte så mycket så då låg sadeln okej. Men senare under hösten när dottern blrjade våga galoppera mer och ponnyn gick ner mer i vikt så började sadeln åka fram mer och mer då den blev för vid.
Fick nu tag på ponnyns andra sadel som är utprovad och ska ligga bra enligt ägaren. Den ligger toppen innan ridning men även den åker fram efter bara några varv i trav. Ponnyn blir märkbart irriterad när sadeln åker fram.
Hon hatar svanskappa så det går inte. Ska köpa en antiglidpadd och testa om det funkar. Schabraket åker inte fram utan bara sadeln, så förhoppningsvis funkar det med en antiglidpadd.
Dottern hade kommit igång så bra med ponnyn och verkligen utvecklats så det känns tråkigt att det ska strula med sadeln nu...
är det så att sadelläget är längre bak än det naturliga sadelgjordsläget?
i så fall kan det funka med en svängd sadelgjord.
Man kan också använda en förgjord/stoppgjord som hindrar sadeln att åka fram.
1576620544153.png
 
är det så att sadelläget är längre bak än det naturliga sadelgjordsläget?
i så fall kan det funka med en svängd sadelgjord.
Man kan också använda en förgjord/stoppgjord som hindrar sadeln att åka fram.
Visa bifogad fil 41967
Tack för tips.
Ja sadelgjorden trycks fram av magen. Hon har blivit smalare men har fortfarande lite för stor mage som gör att sadelgjorden inte kan ligga där den ska.
Den sadel vi har nu som är den som ska vara utprovad åt henne, och den passar bra så länge ingen rider i den 🙄, är en dressyrsadel. Så det behövs en dressyrgjord. Finns det svängda dressyrgjordar? Funderar på om en dressyrgjord med någon typ av magplatta skulle funka... Problemet är ju att eftersom att vi bara lånar ponnyn så vill jag inte lägga ut allt för mycket pengar på utrustning som vi sedan inte har någon användning av när vi inte längre har kvar ponnyn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 827
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp