Föräldrar till barn som rider

I helgen preppade vi sommarhagarna inför att vi ska få hem våran låneponny 😁 Svea heter hon, 8 årigt russ-sto som ägs av min gamla arbetsgivare. Hon har bara gått ponnyridning i sitt liv men är ordentligt inriden för sisådär 3 år sedan kanske? Vet inte vem som är mest taggad, jag eller sonen 😂

Har ju jobbat med Svea innan och känner henne ganska så bra, så ska bli jätteskoj att få låna henne 😁
 

Bifogade filer

  • BD279F0D-7DCA-4415-AA43-73D7396985E0.jpeg
    BD279F0D-7DCA-4415-AA43-73D7396985E0.jpeg
    141,7 KB · Visningar: 84
I helgen preppade vi sommarhagarna inför att vi ska få hem våran låneponny 😁 Svea heter hon, 8 årigt russ-sto som ägs av min gamla arbetsgivare. Hon har bara gått ponnyridning i sitt liv men är ordentligt inriden för sisådär 3 år sedan kanske? Vet inte vem som är mest taggad, jag eller sonen 😂

Har ju jobbat med Svea innan och känner henne ganska så bra, så ska bli jätteskoj att få låna henne 😁
Så himla fin! Jag är lite svag för russ, fråga mig inte varför för jag har ärligt talat inte haft någon närmare relation med någon :D Hur länge ska ni ha henne?
 
Ja alltså jag fyller ju den här tråden med sin beskärda del av inlägg, men jaja, så kan det bli :D Idag var det dags för ponnyträning!



Kan fylla på med lovord till den här ponnyn men ni har nog redan fattat vad jag tycker, hon är så himla härlig yadiyadiyadi. I morgon ska vi rida ut i alla fall, det kommer ponnybuset säkert tycka om :)

(bild från igår)
98308992_10220173152777182_818044240272556032_o.jpg
 
Senast ändrad:
Så himla fin! Jag är lite svag för russ, fråga mig inte varför för jag har ärligt talat inte haft någon närmare relation med någon :D Hur länge ska ni ha henne?

Hon kommer den 5/6 och vi ska nog ha henne till slutet av augusti (betesperioden). Egentligen är hon lånad främst som sällskap till min medryttarhäst och vi hade nog inte fått låna henne om läget inte hade varit som det är med Corona just nu. Då hade hon förmodligen behövts i ponnyridningen.

Älskar russ 😁 Höll på lite med ponnytrav i min ungdom och sen har jag ju jobbat med dom här russen i några år. Svea är dock kanske inte någon optimal barnponny egentligen, hon är ganska reaktiv och har svårt att slappna av. Hon som hade henne för inridning sa att hon funkade bra där, men att man behöver jobba med henne hela tiden och ha ett tydligt och tryggt ledarskap. Min son är ju bara 5 år men väldigt hästvan och klok för sin ålder så jag tror att detta kommer bli bra. Oroar mig dock redan för att det kan bli en del tårar när vi måste lämna tillbaka henne 😜
 
Jag smyger in här lite även om min son på 2.5år mer åker häst än rider ännu 😁 I februari hämtade vi hem en Shetlandsponny och han är underbar! Vi kör honom en del, jag tömkör lite ibland och sonen rider när jag leder på promenad ute i skogen! En gång var vi ridit tillsammans också, så var mannen med och ledde.
 

Bifogade filer

  • 0F1F4868-F0FD-403C-A141-3AC5A974A8DC.jpeg
    0F1F4868-F0FD-403C-A141-3AC5A974A8DC.jpeg
    113,3 KB · Visningar: 134
Vår ridlärare vet hur man mutar barnen 😃 inte bara avslutas varje lektion med saft och kaka, igår hade de en liten bana där de skulle rida slalom, trava bommar och gå över ett litet hinder. Som belöning fick de rosett. Axel gick omkring med sin rosett på tröjan hela kvällen ❤️

och igår kunde han helt plötsligt rida lätt också. Inte klockrent men större delen blev det bra.
 

Bifogade filer

  • 420C4BAD-9821-4BDA-8171-D62FCB8D08BF.jpeg
    420C4BAD-9821-4BDA-8171-D62FCB8D08BF.jpeg
    382,4 KB · Visningar: 157
Finns på riktigt ingen snällare häst än denna pingla! William blev tillfrågad om han ville rida en av ponnyerna i stallet idag men bangade 😜 För honom är Lucky nummer ett, och hon behandlar honom som en kunglighet.

Bad William hålla henne medan jag slängde ett skräp, slutade med att han tog ut henne själv till hagen med ett (!) grässtopp där han smackade på henne och hon slutade genast beta och traskade snällt efter. Underbara, underbara häst! ❤️
 

Bifogade filer

  • A0BF652C-FE58-4C23-8A00-3C1F01127DC3.png
    A0BF652C-FE58-4C23-8A00-3C1F01127DC3.png
    589 KB · Visningar: 151
Jag köpte en lite för het ponny till sonen i höstas. Fastnade för att hon var så snäll, cool och orädd, och tänkte att vi chansar och ser om vi hittar någon broms. I början drog hon iväg i full fart med sonen direkt jag släppte dem på ridbanan och hon hade även en ganska lång testperiod där hon sparkade bakut ganska mycket. Nu har hon taggat ner och landat, och sonen kan t o m galoppera ute på stora gräsbanan utan att hon bär iväg. Det bästa med henne är att hon alltid ställer upp på tokerier och det behövs lite sånt emellanåt för att sonen ska tycka att det är kul. Det enda vi saknar nu är en kille i samma ålder att rida tillsammans med, det hade varit pricken över i. :)
FoL.jpg
 
Ponnytanten går på bete nu och A red lite i hagen igår. Hon fick trava lite för första gången på en månad och ponnyn var glad! När vi kom här om dagen så galopperade hon till A som ropat, och då valde hon vänster, det hon undvikit när hon blev knackig. Så hon mår nog mycket bättre! :)
20200531_123803.jpg
 
I sommar så ska vi ha en liten träningstävling på stallet, är det tänkt. S tränar järnet. Målet är att han ska rida banan helt själv. Själv vill han ha målet att ha felfritt men vi har nog enats om att de är bättre att ha målet att komma runt, för ponnydamen har både en och två rävar bakom öronen och kräver sin unge ryttare.

Första gången han hoppar helt själv! 😍

Idag fick vi sms från ridskolan om att de vill att S ska byta grupp till hösten. Riktigt roligt, speciellt i och med att det innebär att han kommer att gå i samma grupp som en kompis som han träffat i vårt nya stall.
 
I sommar så ska vi ha en liten träningstävling på stallet, är det tänkt. S tränar järnet. Målet är att han ska rida banan helt själv. Själv vill han ha målet att ha felfritt men vi har nog enats om att de är bättre att ha målet att komma runt, för ponnydamen har både en och två rävar bakom öronen och kräver sin unge ryttare.

Första gången han hoppar helt själv! 😍

Idag fick vi sms från ridskolan om att de vill att S ska byta grupp till hösten. Riktigt roligt, speciellt i och med att det innebär att han kommer att gå i samma grupp som en kompis som han träffat i vårt nya stall.

Får man fråga vilken ridskola ni håller till på? För om jag har fattar rätt så bor ni också i Gbg? 🙂
 
Finns på riktigt ingen snällare häst än denna pingla! William blev tillfrågad om han ville rida en av ponnyerna i stallet idag men bangade 😜 För honom är Lucky nummer ett, och hon behandlar honom som en kunglighet.

Bad William hålla henne medan jag slängde ett skräp, slutade med att han tog ut henne själv till hagen med ett (!) grässtopp där han smackade på henne och hon slutade genast beta och traskade snällt efter. Underbara, underbara häst! ❤

Alltså 😍
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 176
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 800
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 955
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp