Föräldrar till barn som rider

Jag undervisar en del "ridlekis" ibland, och detta ar nagra ovningar jag brukar kora. Mina ovningar ar anpassade for grupp, sa kan du kanske gora anpassningar, eller hitta nagra vanner som kan hanga pa?

Balans:
Sta upp i stigbyglarna med handerna ut pa sidorna - ryttaren ar nu ett "flygplan" och maste forsoka halla balansen och landa sakert (du kan t.ex. ge punktreferens - "landa vid A") och inte krashlanda planet!

I halt eller skritt - lat barnet luta sig fram och ta pa hastens oron, vanda sig bakot och ta pa svansen, och sedan nerat och ta pa sin egna tar. Klarar barnet av det sa ska ska de halla skankeln stilla (alltsa ej att benet aker bakat nar de lutar sig fram till oronen osv)

Med ledare:
Barnet ska blunda och gissa at vilket hall hasten svanger genom att halla ut en arm nar de kanner hastens rorelser under sig

Styra
Olika typer av hinderbanor, antingen ute eller inne - hamta nagot vid en bokstav och lamna vid en annan, over bommar, runt koner etc. Ute anvander du trad, buskar och i ratt sasong kanske det till och med gar att plocka frukt fran hastryggen?

(Balans), styra och (stanna)
Jag placerar olika typer av ryktsaker pa staketet (hogsta och nast hogsta plankan) runt om ridbanan. Barnen far sedan "raca" genom att rida och hamta en ryktsakt, och sedan komma tillbaka och kasta ryktborsten i en hink som jag stallt vid X.
De samlar poang - 1 poang om de traffar hinken, och ytterligare 1 poang om de vet vad ryktsaken heter - teori och ridning pa samma gang!

Mer rutinerade ryttare rider utan ledare och/eller utan stigbyglar. Det gar sakert att lata tryggare barn ocksa trava, men det har inte jag testat an

Några av de här grejerna får min treåring göra också, han tycker det är jättekul! Vi är oftast ute i skogen och även där kan man ju göra lite balansövningar. Inne i paddocken har vi kört lite "gymkhana" också, flytta koner uppe på hinderstöd mm. Han är ju rätt liten fortfarande så jag leder ponnyn, men ibland testar han att styra lite själv också.
Här är flygplanet, barbacka men med tömkörningsgjord som handtag vid behov. :)
img_4669-compressed.jpg
 
Mormor har en körponny (shetland) som barnbarnen gärna hänger med på körturer och som de rider. Intresset hos ena dottern har ökat rejält och äldsta dottern tycker också att det är rätt roligt.
Storleksmässigt skulle de kunna ha shettisen ett tag till men det blir inte så mycket ”ridning” på honom, utan de ”åker” bara häst.
Kompisens dotter rider på ridskola och hon har verkligen lärt sig grunderna, rida lätt och styrning.
Men jag upplever att mina döttrar har fastnat i att ”åka” häst. Jag har försökt ställa upp koner och bommar på ridbanan men shettisen tycker inte att det är särskilt roligt alls. Han är super pigg vid körning - inte alls samma ponny som vid ridning.

Ni som har b-ponnyer, känner ni att de är mer ”ridbara” än shettisar?
Du dömer en hel ras efter en enda individ som inte gillar ridbanan.
Det finns garanterat individer som inte tycker om att gå på ridbanan, oavsett ras. Och det finns mer eller mindre arbetsvilliga och välutbildade ponnyer av alla storlekar.
Problemet för shetlandsponnyer är just att de är små och i många fall inte utbildade för mer än att åka häst. Hittar du en välutbildad shetlandsponny blir det minst lika bra ridning på den som på vilken annan ponny som helst.
 
Alltså, den här lilla ponnyn gör oss så lyckliga! Tänk att man tror att man hittat en vettig ponny och så visar det sig att han är ännu bättre än vad vi trodde när vi köpte honom. 3,5 månad nu och det är så roligt varje dag :love:

3388F741-44A3-43F9-A3BA-A14210E12339.jpeg
 
Nu börjar vi komma in i en bra vardagsrutin, jag, dottern och våra hästar. Resten av familjen anpassar sig som tur är, älskade, underbara familj! Förra veckan passade jag på att ta semester när det var höstlov. Vi fick snabbt byta namn på det till hästlov, för det blev väldigt mycket stalltid. Så härligt vi hade det och vad många roliga saker vi hann med. Klubbtävling i hoppning, långritt, träningar osv. Men, jag har en fundering. Min dotter, 10 år, avskyr om jag kommer med tips och förslag när hon rider. Hon är otroligt uppmärksam och gör sitt bästa på alla träningar, älskar att rida ut tillsammans, men när det kommer till vardagsridning på banan, då är det bäst för husfriden att jag är tyst.... Det enda jag får göra är sitsträning, det tycker hon är riktigt roligt och vi försöker göra det minst en gång varannan vecka. Alltså, jag longerar och hon gör diverse övningar under tiden. Försöker därför hitta på bra övningar som blir lite ”självinstruerande”. Är det någon som har bra förslag? Eller som sitter i samma sits och har input att komma med? (Jag och dottern i blått med hästar som nosar på varandra, de andra stallisar som var med oss på stranden för ett par veckor sedan :heart)

C2782C55-AEAD-4A68-A0F6-D3DD8DF3BC21.jpeg
 
Oh ja! Man ska filma när man:
1. Fäller ihop ett paraply eller tar på/av en regnrock på/bredvid hästen.
2. Filma när man ger hästen någon form av berikning.
3. Bygga en snögubbe och rida fram till, göra halt och stå avslappnat.
4. Gå på picknick med hästen.
Låter helt perfekt 😃
 
Men, jag har en fundering. Min dotter, 10 år, avskyr om jag kommer med tips och förslag när hon rider. Hon är otroligt uppmärksam och gör sitt bästa på alla träningar, älskar att rida ut tillsammans, men när det kommer till vardagsridning på banan, då är det bäst för husfriden att jag är tyst.... Det enda jag får göra är sitsträning, det tycker hon är riktigt roligt och vi försöker göra det minst en gång varannan vecka. Alltså, jag longerar och hon gör diverse övningar under tiden. Försöker därför hitta på bra övningar som blir lite ”självinstruerande”. Är det någon som har bra förslag? Eller som sitter i samma sits och har input att komma med? (Jag och dottern i blått med hästar som nosar på varandra, de andra stallisar som var med oss på stranden för ett par veckor sedan :heart)


Heh, det är ehhum viss risk att det inte blir bättre. Jag är 31 nu och har samma "problem" med att inte kunna ta instruktioner från mamma i ridningen. :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 706
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp