Bukefalos 25 år!

Föräldrar till barn som rider

Dottern och ponnyn har haft en rolig sommar, både på egen hand i skogen runt gården och tillsammans med mig som cyklat med. Ingen av dem är särskilt förtjust i att rida på ridbanan så det blir mest skogsturer. Bäst enligt dottern (och nog även ponnyn 😉) var när jag tog med lunch och vi stannade och åt efter halva vägen 😊

Bifogade filer

• 33AEEF43-D68E-40C3-82D5-74E34E36797F.jpeg
    33AEEF43-D68E-40C3-82D5-74E34E36797F.jpeg
    494,5 KB · Visningar: 92
Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.

Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)

Andromedae

Trådstartare
Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.

Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)
Om hjälmen slår i marken, ja. Annars nej.

Samma här som flera andra, byter hjälm om man slagit i huvudet. Inte vid odramatiska avsittningar där man typ landar på fötterna.

Nu har vi bara haft en avramling än så länge, men jag skulle inte ens komma på tanken att byta den efter det. Barnet gled av och landade på fötterna. Inte bytt mina efter avramling heller. Men skulle såklart göra det om huvudet var i backen!

Då tror jag egentligen att den omilda behandlingen av hjälmen från en tvååring som "kan själv" är värre :o:banghead:

Andromedae

Trådstartare
Barnet fick ta med pappan ut på tur idag! Vi hittade till och med lite stockar som coben tyckte var monstruösa terränghinder. Turligt nog är ponnyn mer sensibel och envisas inte med att studsa inför varje stock :D

1631216137708.png

Det blev en liiiiten bild för min mobil uppskattade tydligen inte ljusförhållandena när jag filmade inne i skogen :idea:

Liknande trådar

Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
2 713
Hästmänniskan Jag har en 12 årig dotter (13 i höst) som fick sin första ponny i augusti förra året. Vi har ponnyn inackorderad på bilavstånd. Hittills...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 381
Övr.Barn Jag läste nyss en artikel om fenomenet "birdnesting", som alltså går ut på att det vid en separation/skilsmässa är föräldrarna som byter...
2
Svar
22
· Visningar
1 674
  • Artikel
Dagbok En grej hände idag som fick mig att googla min pappas familjenamn. Det är "unikt", bara de jag på något sätt är släkt med åt det hållet...
Svar
19
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Ny färg på olästa notiser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXXXVIII
  • vad har ni för halvmedvetna vanor?
  • Covid-19 del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat