Föräldrar till barn som rider

Jag känner mig kluven. Dottern har ena islandshästen som sin egen. Det är en riktig klippa och läromästare. Men dottern älskar att hoppa. Islandshästen har helt okej hoppteknik, men det blir ändå inte samma som med en "vanlig" ponny. Galoppen är inte lika ridbar. Blir ofta pass mellan hindren. Och hästen smiter gärna förbi om man inte ramar in henne ordentligt. Hästen är 140, har dressyrsadel och dottern är 11 år och fortfarande rätt liten. Hon får kämpa en hel del. Rider ofta med ngt för långa tyglar och det har jag tjatat om sen hon var 4 år. Vi har varit iväg på pay and pumps och ibland är det stolpe in och ibland stolpe ut.
Samtidigt är det en häst som är kanon på många andra sätt. Positiv glad, lagom framåt. Aldrig slö. Man kan flänga runt barbacka och hantera henne själv som barn osv.
En c ponny med bra egenskaper kostar ju liksom minst 60.000..... men visst skulle jag vilja köpa en.
Vi har tingat en c- ponny nu, en läromästare.
Trots redan flera ponnyer- men de är fel för dottern. Den ena ponnyn är en liten b- för liten för dottern samt även ganska seg och trött och är inte så sugen på hoppning. Den andra ponnyn, c ponny på 140, jättesnäll men bara 4 år och på grund av det inte så mycket riden/utbildad. Dottern är 10. Men det har tagit emot att köpa ytterligare en ponny när man redan har flera.

Jag tänker att hon är värd en ponny som är lättare att hoppa med istället för att kämpa i motvind med de hon har. Blir man hela tiden besviken/det är för jobbigt/svårt ja då tappar de kanske intresset?
Vi kommer ha proppfullt i stallet i vinter, men så får det bli. Jag vet faktiskt inte om det är rätt beslut. Hoppas ponnyn är rätt för oss nu bara.

B-ponnyn tar lillasyster över, och c ponnyn ska antingen lånas ut eller så vidareutbildar jag den så länge.
 
70325973_10156853667254426_8430266283668275200_n[1].jpg

Lillasyster efter att hon vågat galoppera för första gången. På den trötta ponnyn som inte vill hoppa. De här två är nu en perfekt match.
 
Jag har börjat fundera lite på vad ungen behöver ha för kläder i vinter.

Vad är bäst, klassiska termoridbyxor eller är det bättre med såna där i typ fodrad softshell med ull-långkalsonger under?

Och hur gör man med jacka, ska den sitta utanpå västen behöver hon ju en jättestor?
 
Jag har funderat på grästygel men jag är rädd att det finns risk att dottern fastnar i den med sälerhetsvästen eller på något annat sätt om hon av någon anledning ändå råkar åka av. Har hört att sådana olyckor har förekommit...
Nu kommer jag ju in väldigt sent i tråden, men jag gillar säkerhet när det kommer till barn och ridning och därför rekommenderar jag någonting liknande detta.

Små barn har inte motoriken att rida och blockera som en vuxen varför de behöver mer hjälp än vi som redan kan.
 

Bifogade filer

  • 2EFF2C9A-A609-49CC-BE1E-34AFB5B6DCED.png
    2EFF2C9A-A609-49CC-BE1E-34AFB5B6DCED.png
    308,6 KB · Visningar: 266
Nu kommer jag ju in väldigt sent i tråden, men jag gillar säkerhet när det kommer till barn och ridning och därför rekommenderar jag någonting liknande detta.

Små barn har inte motoriken att rida och blockera som en vuxen varför de behöver mer hjälp än vi som redan kan.
Det där Instagram kontot är så himla gulligt att följa. De är så söta tjejerna och har så fina ponnies 😍

Och jag håller med!

Mvh Miks
 
Det där Instagram kontot är så himla gulligt att följa. De är så söta tjejerna och har så fina ponnies 😍
Deras föräldrar är ju lite av en utopi dock. Det är inte många föräldrar som ägnar så mycket tid och energi till sina barns ridning. Men de har ju verkligen producerat två stycken supermodiga småtjejer som är jätteduktiga trots sin ålder. De är också ett bra bevis på att vi svenskar är så dåliga på att pusha våra barn i en bra takt, utan vi håller de gärna tillbaka med ursäkten att de är för små. Så länge man håller det säkert så funkar det ju jättefint.

Och så rider de inga shettisar heller. Shettisar är rena själsdödarna. Jag hatade shettisarna redan som liten eftersom de saknar samarbetsvilja. Sämre barnponnyer får man ju leta efter rent generellt.
 
Nu kommer jag ju in väldigt sent i tråden, men jag gillar säkerhet när det kommer till barn och ridning och därför rekommenderar jag någonting liknande detta.

Små barn har inte motoriken att rida och blockera som en vuxen varför de behöver mer hjälp än vi som redan kan.
Ja, jag har sett såna där tyglar. Någon här i tråden skrev om en egen variant som hon hade gjort då dom tydligen är dyra att köpa.
Dock har vi inget behov av någon hjälptygel längre. Dels är det inte så mycket gräs här uppe längre och dels så har dottern utvecklats en hel del under hösten och kan nu galoppera både på ridbanan och ute i skogen utan problem.
Jag har helt enkelt haft ponnyn i ”koppel” så fort vi gått utanför ridbanan för att undvika att hon hittar på bus och då har dottern vågat rida bättre då hon vet att det inte kan hända så mycket. Så nu har vi en mycket trevligare och gladare ponny som dessutom har blivit mycket piggare nu i kylan och tänker mer framåt 😊
Vi får väl se hur det går ifall vi har kvar henne till sommaren.
 
Och så rider de inga shettisar heller. Shettisar är rena själsdödarna. Jag hatade shettisarna redan som liten eftersom de saknar samarbetsvilja. Sämre barnponnyer får man ju leta efter rent generellt.
Oj, vad tråkigt att du träffat på sådana tråkiga shettisar. Har inte alls den erfarenheten och vår shettis har varit perfekt barnponny åt båda mina barn samt några barn som varit medryttare på henne innan vi hade egna barn. Hon är väldigt framåt och samarbetsvillig och är bra mycket lydigare än vad russet vi nu lånar är.
 
Oj, vad tråkigt att du träffat på sådana tråkiga shettisar. Har inte alls den erfarenheten och vår shettis har varit perfekt barnponny åt båda mina barn samt några barn som varit medryttare på henne innan vi hade egna barn. Hon är väldigt framåt och samarbetsvillig och är bra mycket lydigare än vad russet vi nu lånar är.

Håller med, har en mängt shettisar i minnet som var fantastiska små varelser. De två jag har nu är också superfina även om den ena inte lämpar sig som barnponny, hon är inte rädd för någonting men har ändå ett drag av ”nervöst fullblod” som känns lite tveksamt med barn. Den andra är en gammal ridskoleponny som har tävlat galopp, hoppning, dressyr, körd enbet och par osv. Men numer inte vill arbeta så hårt. Också helt ”idiotsäker” och snäll.

236C79C2-1BE0-499B-8AD1-B22E1AADC37C.jpeg
 
Jag har börjat fundera lite på vad ungen behöver ha för kläder i vinter.

Vad är bäst, klassiska termoridbyxor eller är det bättre med såna där i typ fodrad softshell med ull-långkalsonger under?

Och hur gör man med jacka, ska den sitta utanpå västen behöver hon ju en jättestor?

Vi köpte en overall från hööks. Men har också en kjol från uhip. Tanken är att köpa ett merinounderställ till vintern också.

Vi kör väst utanpå jacka. Har en airowear som man kan korrigera i storlek åt alla håll så det fungerar toppen.
 
Vi har tingat en c- ponny nu, en läromästare.
Trots redan flera ponnyer- men de är fel för dottern. Den ena ponnyn är en liten b- för liten för dottern samt även ganska seg och trött och är inte så sugen på hoppning. Den andra ponnyn, c ponny på 140, jättesnäll men bara 4 år och på grund av det inte så mycket riden/utbildad. Dottern är 10. Men det har tagit emot att köpa ytterligare en ponny när man redan har flera.

Jag tänker att hon är värd en ponny som är lättare att hoppa med istället för att kämpa i motvind med de hon har. Blir man hela tiden besviken/det är för jobbigt/svårt ja då tappar de kanske intresset?
Vi kommer ha proppfullt i stallet i vinter, men så får det bli. Jag vet faktiskt inte om det är rätt beslut. Hoppas ponnyn är rätt för oss nu bara.

B-ponnyn tar lillasyster över, och c ponnyn ska antingen lånas ut eller så vidareutbildar jag den så länge.

Kul! Jag funderar vidare lite till. Vi har inget eget stall utan har våra inackorderade. Hade vi haft eget hade jag köpt en ponny direkt till henne. Hennes islandshäst ska betäckas i vår också.
Dottern är ju nöjd med att rida ca 3 dagar i veckan + 1 dag på ridskola (så totalt 4 dagar då) och det känns lite osäkert om det är värt att köpa en ponny för 60 tusen om hon inte kommer hålla igång den ordentligt. Jag kommer inte hinna med att rida den också.
 
Vi kör väst utanpå jacka. Har en airowear som man kan korrigera i storlek åt alla håll så det fungerar toppen.

Säkerhetsvästar ska sitta under, nära kroppen om de ska ha någon bra skyddande effekt :)
@Thera jag köper alltid en storlek större när det gäller tröjor och jackor, så att västen får plats. Säkerhetsvästarna blir dessutom mycket otympligare och obekvämare om man har dem utanpå tjocka kläder.
 
Deras föräldrar är ju lite av en utopi dock. Det är inte många föräldrar som ägnar så mycket tid och energi till sina barns ridning. Men de har ju verkligen producerat två stycken supermodiga småtjejer som är jätteduktiga trots sin ålder. De är också ett bra bevis på att vi svenskar är så dåliga på att pusha våra barn i en bra takt, utan vi håller de gärna tillbaka med ursäkten att de är för små. Så länge man håller det säkert så funkar det ju jättefint.

Och så rider de inga shettisar heller. Shettisar är rena själsdödarna. Jag hatade shettisarna redan som liten eftersom de saknar samarbetsvilja. Sämre barnponnyer får man ju leta efter rent generellt.
Ja de lägger otroligt mycket tid på sina barn. Och såklart blir barnen duktigare då.

Deras Cinderella är ju en Shetlandsponny. Den ser dock väldigt högrest ut. Den verkar allt annat än själsdödande 😍

Mvh Miks
 
Jag har börjat fundera lite på vad ungen behöver ha för kläder i vinter.

Vad är bäst, klassiska termoridbyxor eller är det bättre med såna där i typ fodrad softshell med ull-långkalsonger under?

Och hur gör man med jacka, ska den sitta utanpå västen behöver hon ju en jättestor?
Min unge brukar ha en vanlig vinteroverall eller vanligt termoställ.
 
Och så rider de inga shettisar heller. Shettisar är rena själsdödarna. Jag hatade shettisarna redan som liten eftersom de saknar samarbetsvilja. Sämre barnponnyer får man ju leta efter rent generellt.
Blir ledsen när du generaliserar sådär.
Även shetlandsponnyer blir vad man gör dem till. De tjuriga, lata utan samarbetsvilja har jag aldrig lyckats träffa. Men så har de flesta jag mött hanterats, utbildats och fostrats av vuxna.
Alla mina 4 barn har lärt sig rida på shetlandsponnyer och det har funkat utmärkt. Numera är det bara minstingen (10 år) som kan rida shetlandsponny och snart har även han vuxit från dem.
Min bestämda uppfattning är att barn ska lära sig rida på ponnyer som är lagom stora för dem, så att de kan sköta om dem själva. Ett problem är dock föräldrar som köper den billigaste shettis de hittar, utan kvalitetskrav. En bra barnponny måste få kosta mer än "max 5000 kr inkl full utrustning", vilket man fortfarande ser köpesannonser om. :(
 
Blir ledsen när du ge
Även shetlandsponnyer blir vad man gör dem till.
Även shetlandsponnyer blir vad man gör dem till.
Alla har vi olika tycke och smak och självklart vill jag inte göra någon ledsen, men enligt mig finns inte grundförutsättningarna hos shettisar för att bli en bra barnponny. De kan absolut lära ett barn att rida, men det är snarare så att de lär barnen att sitta tight i sadeln. Den där arbetsviljan finns liksom inte. De vill ju mest bara komma undan allting! De bjussar sällan på något.

Sen är det självklart så att hälften av dem knappast är inridna ordentligt, vilket gör att min åsikt späs på. Men jag tycker inte att ridbarheten finns. De vill helt enkelt inte. Jag köper hellre en Welsh mountain eller likvärdigt. Jag har däremot träffat flera shettiskorsningar som varit riktigt trevliga!

Det är lite som med hundraser. Vissa är mer lämpade för jakt, vissa för vakt, vissa för rent sällskap osv.
 
Alla har vi olika tycke och smak och självklart vill jag inte göra någon ledsen, men enligt mig finns inte grundförutsättningarna hos shettisar för att bli en bra barnponny. De kan absolut lära ett barn att rida, men det är snarare så att de lär barnen att sitta tight i sadeln. Den där arbetsviljan finns liksom inte. De vill ju mest bara komma undan allting! De bjussar sällan på något.

Sen är det självklart så att hälften av dem knappast är inridna ordentligt, vilket gör att min åsikt späs på. Men jag tycker inte att ridbarheten finns. De vill helt enkelt inte. Jag köper hellre en Welsh mountain eller likvärdigt. Jag har däremot träffat flera shettiskorsningar som varit riktigt trevliga!

Det är lite som med hundraser. Vissa är mer lämpade för jakt, vissa för vakt, vissa för rent sällskap osv.

Jag tror majoriteten av alla shettisar är som de är i ridningen pga att de är inridna och skolade av relativt små barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 176
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 800
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 955
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp