Föräldrar till barn som rider

Alla har vi olika tycke och smak och självklart vill jag inte göra någon ledsen, men enligt mig finns inte grundförutsättningarna hos shettisar för att bli en bra barnponny. De kan absolut lära ett barn att rida, men det är snarare så att de lär barnen att sitta tight i sadeln. Den där arbetsviljan finns liksom inte. De vill ju mest bara komma undan allting! De bjussar sällan på något.

Sen är det självklart så att hälften av dem knappast är inridna ordentligt, vilket gör att min åsikt späs på. Men jag tycker inte att ridbarheten finns. De vill helt enkelt inte. Jag köper hellre en Welsh mountain eller likvärdigt. Jag har däremot träffat flera shettiskorsningar som varit riktigt trevliga!

Det är lite som med hundraser. Vissa är mer lämpade för jakt, vissa för vakt, vissa för rent sällskap osv.
Du har träffat fel shetlandsponnyer, helt klart.
Merparten (typ 95%) av de jag träffat älskar att jobba. De försöker inte alls komma undan.
Du får gärna ha din egen åsikt om shetlandsponnyer, men sprid det inte som en sanning utan just som en åsikt.
 
Du har träffat fel shetlandsponnyer, helt klart.
Merparten (typ 95%) av de jag träffat älskar att jobba. De försöker inte alls komma undan.
Du får gärna ha din egen åsikt om shetlandsponnyer, men sprid det inte som en sanning utan just som en åsikt.
Håller med. De shetlandsponnysar som jag har i min omgivning inklusive min egen är väldigt arbetsvilliga. Men så klart finns det olika individer inom alla raser. Min shettis är mer arbetsvillig än min stora dressyrhäst som gått PSG. Önskar ofta att hon hade varit större... Hon går att rida i form och lyssnar väldigt bra, både på mindre barn och större. När hon var som mest igång och jag tömkörde henne mycket började vi nosa mot piaff då hon är så ambitiös.
Så jag ser ingen anledning att dra alla shettisar över en kam och generalisera så stort utan man bör se till individ och inte till ras @Ramona
 
Jag håller med ang shetlandsponnyn att det primära som avgör när de inte anses som lämpliga till barn är att de tillåtits ”uppfostras/utbildats” av barn . Inte arbetsvilja och will to please i sig.

Rasen är avlad för sin tålmodighet och vilja att vara till lags historiskt . Storleken och att den numera används till mer ridning och /eller sällskap för små barn än när de tjänade i kolgruvorna , har gjort att när den inte uppfostras av/handhas av kunniga vuxna på ett metodiskt sätt så självklart drar en individ märkning/påverkan utifrån det- precis som alla hästar ang uppfostran och utbildning .
 
Inte riktigt samma beteende men däremot sur och grinig har vår ponny också varit. Vägrar gå framåt i ridning och kickar gärna för att visa sitt missnöje om ryttaren försöker tvinga henne att gå fram. Visade sig att hon hade ont i ryggmusklerna pga dåligt sittande sadel. Den funkade med tidigare ägaren men då hon ändrat kroppsform efter att hon flyttat till oss så passade inte sadeln längre och tryckte på ryggen. Numera har vi för det mesta en glad och tillgiven ponny. Så kolla upp att ponnyn inte har ont någonstans och därför beter sig illa.

Sedan hade jag lite samma i vintras, eftersom ponnyn blev stressad och "ilsk" blev jag också stressad och barnen blev nervösa. Ond cirkel för det gjorde ju också ponnyn nervös. Fick tipset att "fake it til you make it" i hanteringen av henne och låtsas vara självsäker och modig (dock inte dominant och elak förstås utan mer med kroppspråket visa att jag vet vad vi ska göra, följ med mig). När jag visade trygghet blev ponnyn lugn och följer snällt med.

Skönt att ni kunde lösa det med annan sadel! Senast vi var hos ponnyn tror jag ärligt talat hon var lite sur över vädret, hon verkar inte alls gilla att stå ute i regn. Det verkar ägarna nu delvis ha åtgärdat med byte till varmare täcke.

Jag blir liksom lite en annan person när barnet är med. Har inga större problem att vara lugn men säker vanligtvis, men när mitt barn står i "sparklinjen" är det en annan femma. Men ska försöka mer, tack för tips!
 
Ja, jag letar!

Såg du filmen jag la in tidigare? DET är så en barnponny ska vara. Du ska känna dig trygg hela tiden.

När spekulanterna var där så var det tre ungar som pysslade med henne och hon älskade det. Vi bytte ryttare 4 gånger på provridningen (jag VISSTE att det inte var några problem för ponnyn annars hade jag inte tillåtit det) hon gjorde som en bra ponny ska. Blev "vaken" med visaren och lyssnade lugnt på de yngre (6 och 9 år gamla).

Till saken hör att detta är en ponny som kommer att prestera på topp när ryttarna är mogna för det.

Jag hoppas att du också hittar en vettig ponny - de finns
 
Du har träffat fel shetlandsponnyer, helt klart.
Merparten (typ 95%) av de jag träffat älskar att jobba. De försöker inte alls komma undan.
Du får gärna ha din egen åsikt om shetlandsponnyer, men sprid det inte som en sanning utan just som en åsikt.
Här är ett exempel på en shetlandsponny som är en alldeles utmärkt läromästare.
Ursnäll när små nybörjare rider och pigg och framåt med ryttare som kommit lite längre. Just detta exemplaret har tävlat hoppning, dressyr och ponnygalopp. Och är mycket körd (minns inte om han var tävlad där - @cirkus ??)...
 
Håller med. De shetlandsponnysar som jag har i min omgivning inklusive min egen är väldigt arbetsvilliga. Men så klart finns det olika individer inom alla raser. Min shettis är mer arbetsvillig än min stora dressyrhäst som gått PSG. Önskar ofta att hon hade varit större... Hon går att rida i form och lyssnar väldigt bra, både på mindre barn och större. När hon var som mest igång och jag tömkörde henne mycket började vi nosa mot piaff då hon är så ambitiös.
Så jag ser ingen anledning att dra alla shettisar över en kam och generalisera så stort utan man bör se till individ och inte till ras @Ramona
Har samma erfarenhet om att shetlandsponnyer är arbetsvilliga men också smarta och blir lätt uttråkade och det då blir problem när många bara går i hage och blir ursäktad eller skrattade åt när ponnyn gör något som varit otänkbart att låta en stor häst göra.

Inte lätt när ponnyn är smartare än ägaren.
 
Har samma erfarenhet om att shetlandsponnyer är arbetsvilliga men också smarta och blir lätt uttråkade och det då blir problem när många bara går i hage och blir ursäktad eller skrattade åt när ponnyn gör något som varit otänkbart att låta en stor häst göra.

Inte lätt när ponnyn är smartare än ägaren.
Ja, det största problemet med shetlandsponnyer, som jag ser det, är att de är för smarta för sitt eget bästa. Får de ingen stimulans blir det lätt att de hittar på egna saker... Och om de inte hanteras väl från början finns viss risk att de blir mer eller mindre odrägliga att hantera senare i livet, eftersom de lär sig dåliga saker lika lätt som de lär sig bra saker.
Shetlandsponnyer som hanteras som de hästar de faktiskt är - väldigt mycket häst i en behändig förpackning - så är de oftast väldigt välfungerande. Med samma variation inom rasen som bland alla andra hästar.
 
Såg du filmen jag la in tidigare? DET är så en barnponny ska vara. Du ska känna dig trygg hela tiden.

När spekulanterna var där så var det tre ungar som pysslade med henne och hon älskade det. Vi bytte ryttare 4 gånger på provridningen (jag VISSTE att det inte var några problem för ponnyn annars hade jag inte tillåtit det) hon gjorde som en bra ponny ska. Blev "vaken" med visaren och lyssnade lugnt på de yngre (6 och 9 år gamla).

Till saken hör att detta är en ponny som kommer att prestera på topp när ryttarna är mogna för det.

Jag hoppas att du också hittar en vettig ponny - de finns

Ja, det ser verkligen helt underbart ut!! 😍 Jag kollar en del annonser på barnponnyer och drömmer om att kunna skaffa häst så småningom. Men då vill ju jag också ha en, och att stalla upp två hästar i storstan känns som en vääldigt dyrt projekt 😬. Sedan så är det nog smart att hålla sig till att vara medryttare så länge barnet är så litet, vet inte hur intresset kommer att utvecklas framöver.

Nä, men för att hålla sig till saken så skulle jag verkligen vilja hitta en liten läromästare. Min fyraåring är orädd och gillar att testa nytt så det vore riktigt kul att hitta en ponny hon kan utvecklas på.
 
Senast ändrad:
Ja, det ser verkligen helt underbart ut!! 😍 Jag kollar en del annonser på barnponnyer och drömmer om att kunna skaffa häst så småningom. Men då vill ju jag också ha en, och att stalla upp två hästar i storstan känns som en vääldigt dyrt projekt 😬. Sedan så är det nog smart att hålla sig till att vara medryttare så länge barnet är så litet, vet inte hur intresset kommer att utvecklas framöver.

Nä, men för att hålla sig till saken så skulle jag verkligen vilja hitta en liten läromästare. Min fyraåring är orädd och gillar att testa nytt så det vore riktigt kul att hitta en ponny hon kan utvecklas på.

Lite beroende på var du bor, men jag vet att i Stockholm så har många ridskolor konceptet med medryttare till sina ponnyer och hästar.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Men då vill ju jag också ha en, och att stalla upp två hästar i storstan känns som en vääldigt dyrt projekt 😬.
Det fina med storstan är att det finns fler som tänker sådär och därför är det ganska så enkelt att hitta bra medryttare på ponnyn. Det fina med en liten ponny är att barnen är för små för att vara i stallet själva, så de har alltid någon förälder med sig och förhoppningsvis är den föräldern en hästkunnig vuxen.
 
Har en liten fundering kring lätt sits i trav över bommar/ små hinder för barn.
På ridskolan så måste man ju stå upp i lätt sits över bommar och hinder även i trav.
Jag upplever det dock som att det är svårare för barnen att verkligen rama in och styra rätt när de står i lätt sits, de har fullt sjå med att bara hålla i sig och hålla balansen. Detta medför ofta att ponnysarna viker på sidan eller stannar eller bryter av till skritt framför hindret och de är ofta nära att de åker av pga att de redan står väldigt framåtlutade över hästen och inte riktigt har balans i stigbyglarna.

Har själv märkt skillnaden när min dotter rider sin ponny över bommar och små kryss. Första gångerna stod hon upp i lätt sits och det blev som beskrivet ovan. Ponnyn försökte helt enkelt ta den enkla vägen när hon känner att ryttaren inte riktigt är med.
Så vi har frångått det och rider nu lätt hemma över bommar och små hinder vilket går mycket bättre då det är enklare för dottern att kunna rama in och driva på när hon rider lätt. Upplever inte att det blir svårare för henne att hänga med över hindren pga det.
Varför måste man på ridskolan absolut stå i lätt sits över bommar och hinder?
Absolut ska barnen lära sig det men kanske inte i samband med bommar innan de lärt sig att rida ordentligt i lätt sits och därmed även kan påverka hästen i den positionen?
Vad har ni för tankar kring det här och hur gör ni?
Anledningen till varför jag kände att jag vill fråga er om detta är för att dottern idag red privatlektion med sin ponny på ridskolan och fick då stå upp i stort sett hela passet. Ponnyn brukar vara snäll att hoppa och rida över bommar på hemma men nu när dottern skulle stå upp hela tiden så blev det inte mycket gjort. Ponnyn saktade av, snubblade över bommarna, vek åt sidan mm. När hon tillslut fick rida lätt och kunde på så sätt få lite bättre fart i ponnyn och sedan bara ställa sig upp just före hindret så gick det mycket bättre.
Varför ska man försvåra? Det är nog svårt som det är att rida...
 
Har en liten fundering kring lätt sits i trav över bommar/ små hinder för barn.
På ridskolan så måste man ju stå upp i lätt sits över bommar och hinder även i trav.
Jag upplever det dock som att det är svårare för barnen att verkligen rama in och styra rätt när de står i lätt sits, de har fullt sjå med att bara hålla i sig och hålla balansen. Detta medför ofta att ponnysarna viker på sidan eller stannar eller bryter av till skritt framför hindret och de är ofta nära att de åker av pga att de redan står väldigt framåtlutade över hästen och inte riktigt har balans i stigbyglarna.

Har själv märkt skillnaden när min dotter rider sin ponny över bommar och små kryss. Första gångerna stod hon upp i lätt sits och det blev som beskrivet ovan. Ponnyn försökte helt enkelt ta den enkla vägen när hon känner att ryttaren inte riktigt är med.
Så vi har frångått det och rider nu lätt hemma över bommar och små hinder vilket går mycket bättre då det är enklare för dottern att kunna rama in och driva på när hon rider lätt. Upplever inte att det blir svårare för henne att hänga med över hindren pga det.
Varför måste man på ridskolan absolut stå i lätt sits över bommar och hinder?
Absolut ska barnen lära sig det men kanske inte i samband med bommar innan de lärt sig att rida ordentligt i lätt sits och därmed även kan påverka hästen i den positionen?
Vad har ni för tankar kring det här och hur gör ni?
Anledningen till varför jag kände att jag vill fråga er om detta är för att dottern idag red privatlektion med sin ponny på ridskolan och fick då stå upp i stort sett hela passet. Ponnyn brukar vara snäll att hoppa och rida över bommar på hemma men nu när dottern skulle stå upp hela tiden så blev det inte mycket gjort. Ponnyn saktade av, snubblade över bommarna, vek åt sidan mm. När hon tillslut fick rida lätt och kunde på så sätt få lite bättre fart i ponnyn och sedan bara ställa sig upp just före hindret så gick det mycket bättre.
Varför ska man försvåra? Det är nog svårt som det är att rida...
Hur gammal är barnet? Bra tips att fortsätta rida lätt över hindret, det ska jag nog försöka förespråka när min minsta ska prova hoppa. Klart man ska göra det enkelt för dem- det är ju tillräckligt svårt ändå att få ordning på allt.
Idag har Elvira för första gången galopperat själv ! Så stolt hon var- stolt mamma också. Jag trodde det låg mycket längre fram att kunna galoppera själv. Jag fick dock hjälpa till att smacka igång ponnyn för hon har inte jättemycket motor själv. Men över ett stubbfält på väg hem till stallet gick det alldeles utmärkt.
 
@Kristall10 Jag tänker att det har att göra med att man vill skona ponnyernas ryggar och munnar (mindre dunsar och ryck om barnen står upp och håller i manen snarare än försöker rida lätt om lättridningen inte riktigt sitter).

Att man står upp över bommar tänker jag att det är för att det ger en "anledning" att stå upp.
 
Senast ändrad:
Hur gammal är barnet? Bra tips att fortsätta rida lätt över hindret, det ska jag nog försöka förespråka när min minsta ska prova hoppa. Klart man ska göra det enkelt för dem- det är ju tillräckligt svårt ändå att få ordning på allt.
Idag har Elvira för första gången galopperat själv ! Så stolt hon var- stolt mamma också. Jag trodde det låg mycket längre fram att kunna galoppera själv. Jag fick dock hjälpa till att smacka igång ponnyn för hon har inte jättemycket motor själv. Men över ett stubbfält på väg hem till stallet gick det alldeles utmärkt.
Hon är 9 och har ridit på ridskola ett år. Innan har hon ridit i skritt och trav sporadiskt på vår shettis sedan hon var 2. Nu har hon en foderponny som hon haft sedan första juni och även om hon har utvecklats massor och har rätt bra balans (klarar av att hänga med när ponnyn bockar och busar tex) så är det ju inte plättlätt att stå i lätt sits i trav. Inte ens för mig som ridit i 30 år! Att stå i galopp är ju en helt annan sak.
 
@Kristall10 Jag tänker att det har att göra med att man vill skona ponnyernas ryggar och munnar (mindre dunsar och ryck om barnen står upp och håller i manen snarare än försöker rida lätt om lättridningen inte riktigt sitter).

Att man står upp över bommar tänker jag att det är för att det ger en "anledning" att stå upp.
Absolut har du en poäng i det. Men i min dotters fall så är lättridningen absolut inget problem och inte för någon i hennes ridgrupp heller. Min dotter rider lätt lika bra som jag själv och jag upplever inte att hon följer med sämre över hindret för att hon rider lätt. Snarare blir det ett trevligare språng eftersom att hon kan rama in och hålla igång ponnyn bättre i lättridning mot för när hon står upp. Då saktar ponnyn av och kliver över eller tar ett sånt jätte knöligt språng pga för lite fart, eller smiter på sidan.
Jag skulle nog föredra att de på ridskolan får träna lättsits på dressyrlektionerna mellan vissa bokstäver/koner tex som en balansövning. Och när de hittat tekniken i att klara av att stå upp samtidigt som de styr, gasar och bromsar utan att falla fram över halsen då kan man stå upp över bommar och hinder.
Men av någon anledning så har ridskolan i alla tider lärt ut att man ska stå så fort det är en bom man ska över. Vet hur knöligt och svårt jag själv tyckte det var när jag var yngre och red på ridskolan. Sedan när jag fick egen ponny och blrjade hoppträna och sedan hopptävlade under flera år så kan jag inte komma ihåg en enda gång när jag stått upp i trav mot hinder.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp