Föräldrar till barn som rider

Jag har sagt till dottern att vi kan lämna tillbaka ponnyn när vi vill och att vi inte måste ha kvar den om hon inte tycker det är roligt. Men hon gillar ju ponnyn i övrigt då hon är en riktig klippa att sköta om och hon sköter sig ju hyfsat om jag är nära. Så vi får se.
Tyvärr finns det inte så många lämpliga ponnyer att låna här omkring. Hade ute annonsen tre månader trotts att jag fått napp direkt just för att se om vi skulle få fler alternativ även om ponnyn verkade perfekt när vi var och tittade på den under vintern, och fick inget mer svar. Så ska vi ha en lämpligare ponny så får vi nog köpa en. Men så länge dottern ändå vill fortsätta rida henne så får hon ha kvar henne. Som tur är kastar hon inte av henne utan gör såna ner med huvudet i backen och stanna och skjuta rygg lite så dottern glider av...
Ah då förstår jag! Det är skönt med en ponny man kan lita på i stallet.

Borde det inte gå att ha typ grästyglar på ponnyn om den drar ner huvudet? Det är ju inte så kul att ploppa av oavsett om det är flygmetoden eller glidmetoden. Även om glid definitivt är att föredra 😅

Mvh Miks
 
Åh vad fina de är!

Mvh Miks
Taack ja de var så duktiga båda två. Oavsett hur vi gör med fodervärd så ska hon hållas igång här nu under hösten så jag hoppas såklart att det ska fungera bra. Ville lägga in en film men jag klarar inte av det tydligen så det får bli bilder.
 
Varit på Hööks idag och uppdaterat barnens utrustning. Svindyrt 🙈

Köpte tyglar, islandshästvarianten med karbinhake, skinn med gummering på ena sidan. Jag vill att det ska gå snabbt att byta. Min tanke är att sätta färgad tejp på lämpliga ställen för att kunna instruera tygellängd. Hur gör ni andra? Jag kräks på att säga korta tyglarna hela tiden 😅

Mvh Miks
Såna har de på 4h-gården där vi stod med hyrponnyn i sommras! Perfekt m färgkodad tygel
 

Bifogade filer

  • B0B5C165-7962-4B50-A814-DCE29D53EF9B.jpeg
    B0B5C165-7962-4B50-A814-DCE29D53EF9B.jpeg
    15,3 KB · Visningar: 110
Ah då förstår jag! Det är skönt med en ponny man kan lita på i stallet.

Borde det inte gå att ha typ grästyglar på ponnyn om den drar ner huvudet? Det är ju inte så kul att ploppa av oavsett om det är flygmetoden eller glidmetoden. Även om glid definitivt är att föredra 😅

Mvh Miks
Jag har funderat på grästygel men jag är rädd att det finns risk att dottern fastnar i den med sälerhetsvästen eller på något annat sätt om hon av någon anledning ändå råkar åka av. Har hört att sådana olyckor har förekommit... Eller att ponnyn råkar fastna med den i nån gren när hon drar full fart rakt in bland träden för att ta närmaste vägen hem 😅
 
Jag har funderat på grästygel men jag är rädd att det finns risk att dottern fastnar i den med sälerhetsvästen eller på något annat sätt om hon av någon anledning ändå råkar åka av. Har hört att sådana olyckor har förekommit... Eller att ponnyn råkar fastna med den i nån gren när hon drar full fart rakt in bland träden för att ta närmaste vägen hem 😅
Det finns det ju alltid någon liten risk för. Å andra sidan kan hon fastna i annat också. Vad gäller ponnyn skullejag tro att tyglarna fastnar före grästygeln. Den hindrar även hästen att bocka hävdar några siter. Även shettisen kanske kan prova :idea::angel:

Mvh Miks
 
Hej! Jag har en 8-årig dotter som ridit i fem år på ridskola nu. Hon rider själv i skritt och trav utan problem, den här terminen ska de lära sig att galoppera mer än en långsida typ 🙂 hon har äver lånat lite privathästar här och var, men nu har vi landat i Donna, 24 år, russ/new forest, 138 cm hög (barnet är ca 140 cm lång) och som bor på samma stall som min medryttarhäst 👍
20190825_151413.jpg
Perfekt för att få timmar på hästryggen och bygga självförtroende 😍
 
Det finns det ju alltid någon liten risk för. Å andra sidan kan hon fastna i annat också. Vad gäller ponnyn skullejag tro att tyglarna fastnar före grästygeln. Den hindrar även hästen att bocka hävdar några siter. Även shettisen kanske kan prova :idea::angel:

Mvh Miks
Tänker att tyglar har lägre brottstyrka än grästygeln eftersom den är delad, men det är bara min föreställning...😊
Kan ju vara ett alternativ på ridbanan i alla fall då man har mer koll. Kanske lär sig ponnyn att det inte går att ta ner huvudet och slutar med det i skogen oxå 😀
Shettisen är det inte lönt att ha grästygel på, hon bockar med huvudet i normal position, alltså tar inte ner huvudet. Hon står på stället och bara matar på med bakutsparkar 😅 På henne funkar det rätt bra med bara gummiband för att förhindra gräsätning, hon är dessutom mindre tjurig än b-ponnyn och tycker om att jobba och att det händer något 😊 Dessa ponnysar, tur dom är väldigt söta och charmiga!
 

Bifogade filer

  • B22D0DFA-F936-4412-B96A-0B6586A6B808.jpeg
    B22D0DFA-F936-4412-B96A-0B6586A6B808.jpeg
    165,2 KB · Visningar: 143
Såna har de på 4h-gården där vi stod med hyrponnyn i sommras! Perfekt m färgkodad tygel
Exakt! Hade de där hängt i butiken hade jag huggit dem! Jag tänker mej att jag kan tejpa färgade tejpbitar på några av stopparna så kan jag åstadkomma samma funktion 😃

Mvh Miks
 
@Kristall10 De är väldigt söta ponnysarna!

Kan du inte tillverka något temporärt kanske? Av typ balsnöre så att det går sönder om något fastnar men ändå hindrar en hungrig ponny. Som på försök ☺️

Mvh Miks
 
Jag har funderat på grästygel men jag är rädd att det finns risk att dottern fastnar i den med sälerhetsvästen eller på något annat sätt om hon av någon anledning ändå råkar åka av. Har hört att sådana olyckor har förekommit... Eller att ponnyn råkar fastna med den i nån gren när hon drar full fart rakt in bland träden för att ta närmaste vägen hem 😅

Tipsar om balance support reins. Tycker dem fungerar jättebra. Blir lite ram för ponnyn om ryttaren plötsligt släpper tyglarna också och så kan dem inte äta gräs.
Jag köpte inspänningstyglar och gjorde dem av för det blev lite dyrt att beställa från England.
20190618_175446.jpg
 
Jag har två döttrar på 4 och 6 år. Vi har en 5-årig Welsh som vi har haft i två år nu.
Hon utbildas och tävlas av en 17-åring också så det känns som hon börjar mogna nu och bli en bra barnponny :)
:crazy::rofl:
20190811_194229.jpg

Dem rider väl ganska sporadiskt, någon gång i veckan och ofta inte så länge. Men 6-åringen travar runt själv och 4-åringen kan rida själv i skritt. När dem har bra dagar. Ibland är dem ju rädda för allt :eek::rofl:
Dem har börjat på ridskola den här terminen också. Tror det kan vara bra att rida i grupp och lära sig lite teori :)
 
Jag har en dotter på sju år och en son på fem.
Dottern har precis börjat på ridskola. Idag åskar det så jag skickade iväg mannen och dottern själva för annars kommer jag bara noja mig. Ogillar åska kombinerat med ridning och gör ingen nytta om jag sprider oro 🙈

Vi har en liten shettis som mest är sällskap men som barnen ibland rider på.
Ponnyridning eller ridning på bana är inte uppskattat och när hon inte gillar något så visar hon det.

En liten ragata och hon har testat mig ett antal gånger. Fux, sto, shettis. Kombinationen säger väl allt 😁 😈
MEN hon älskar sina barn. Femåringen kan hämta henne i hagen och både skritta själv femtio meter till beteshagen eller leda henne dit.
Och hon står som ett ljus med en bunt ungar runt sig, någon borstar manen, någon gör flätor, en annan kämpar med hovar osv.
Hon ställer upp på att skritta runt på olika konbanor på ridbanan, trava ibland men det märks att hon inte tycker det är superskoj.

Någon härlig dressyrponny kommer hon nog aldrig bli.
Så vi använder henne mest till skogspromenader, allmänt pyssel och pulkadragare om vintern. Har haft funderingar på att köra in henne så barnen kan lära sig köra också 😊

Det blev ett långt inlägg om ponnyn istället för ridande barn 😄
 
Vad har ni för hjälmar till era barn?
Har haft en billigare variant från Red Horse. Vg1 godkänd men känns lite plastig och jag är inte helt nöjd med passformen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp