Föräldrar till barn som rider

Vad har ni för hjälmar till era barn?
Har haft en billigare variant från Red Horse. Vg1 godkänd men känns lite plastig och jag är inte helt nöjd med passformen.
Jag har en back on track till min 9 åriga dotter. Sonen har vuxit ur de minsta barnhjälmarna vi har så nu använder han min gamla uvex hjälm inspänd på minsta omfånget, han har stort huvud. Han ska få sig en egen så småning om men han är bara tre och rider inte så ofta då jag inte riktigt har tid med det eftersom all tid går åt till att hjälpa dottern.
 
Vad har ni för hjälmar till era barn?
Har haft en billigare variant från Red Horse. Vg1 godkänd men känns lite plastig och jag är inte helt nöjd med passformen.
För de riktigt små tycker jag det är svårt att hitta vettiga hjälmar. S har haft Red Horse i flera varianter (VG1-godkända då). Här är den han brukar använda när han rider medryttarponnyn:

Nu när han behövde en ny hjälm till ridskolan (han har olika hjälmar i olika stall) så fick han en Flashline CRW (även den VG1-godkänd).

Tror man behöver testa en del för att hitta en som passar barnets huvudform. För vår del var CRW:n den som passade bäst ur Hööks sortiment - även om någon annan väldigt mycket hellre ville ha en BoT-hjälm för den tyckte han hade finast märke :D :o
 
A hade lamicell i typ 3 år. Efter kulkerbytta av ponny i somras blev det en jacson. Båda med justerbar nacke.
 
Äldsta dottern på 7 år har en Uvex som sitter toppen och är vg1 godkänd. Yngsta dottern på 4 år har en red horse och passformen är sådär men funkar de ggr hon rider.
 
För de riktigt små tycker jag det är svårt att hitta vettiga hjälmar. S har haft Red Horse i flera varianter (VG1-godkända då). Här är den han brukar använda när han rider medryttarponnyn:

Nu när han behövde en ny hjälm till ridskolan (han har olika hjälmar i olika stall) så fick han en Flashline CRW (även den VG1-godkänd).

Tror man behöver testa en del för att hitta en som passar barnets huvudform. För vår del var CRW:n den som passade bäst ur Hööks sortiment - även om någon annan väldigt mycket hellre ville ha en BoT-hjälm för den tyckte han hade finast märke :D :o
Har han rosa som favoritfärg? 😍

Stora N har lila som favoritfärg. Han har ofta lila i skolan. Det kan vara kämpigt att vara normbrytare men han är ganska cool.

Mvh Miks
 
Ponnyn tvärvände och galopperade hemåt samtidigt som hon bockade en del i kväll när vi var ute i skogen. Skulle bara skritta ut en snabbis då det började ösregna just när vi skulle ut. Dottern sitter kvar och får stopp tillslut på ponnyn. När jag äntligen har kommit i kapp så berömmer jag henne för att hon satt kvar så bra trotts bocksprången och farten. Då säger hon: ”Ja, jag såg en video på mobilen i morse när en cowboy red på en häst som gjorde så som Disa brukar göra när jag rider och då tänkte jag att så ska jag också göra när hon börjar bocka. Han satt som bara stilla och väntade på att hästen skulle sluta.” 😄👏🏻💕
 
Har han rosa som favoritfärg? 😍

Stora N har lila som favoritfärg. Han har ofta lila i skolan. Det kan vara kämpigt att vara normbrytare men han är ganska cool.

Mvh Miks
Japp! Han har alltid älskat rosa och glitter. Nu började han ju precis riktiga skolan, så det är egentligen nu eldprovet kommer antar jag. Tidigare gick han hos dagmamma och där var ju själva normbrotten inte ens någon diskussion.
 
Japp! Han har alltid älskat rosa och glitter. Nu började han ju precis riktiga skolan, så det är egentligen nu eldprovet kommer antar jag. Tidigare gick han hos dagmamma och där var ju själva normbrotten inte ens någon diskussion.
Jupp det blir tuffare. Men det går.

Stora N började ny skola nu, i fyran. På introdagarna skulle alla stå i ring och så läste läraren upp påståenden. Höll man med skulle man gå in i ringen. Typ ”jag tycker om att cykla” ”min favoriträtt är pizza” ”jag tycker om att rida”. Då gick stora N in som ensam kille i ringen. Vi hade pratat om det en del innan och jag sa att ingen behöver ju veta om du inte vill. Eller så är det ingen stor grej. Han valde; ingen stor grej 😍

Hoppas din kille får slippa bakåtsträvare och retstickor.

Mvh Miks
 
För de riktigt små tycker jag det är svårt att hitta vettiga hjälmar. S har haft Red Horse i flera varianter (VG1-godkända då). Här är den han brukar använda när han rider medryttarponnyn:

Nu när han behövde en ny hjälm till ridskolan (han har olika hjälmar i olika stall) så fick han en Flashline CRW (även den VG1-godkänd).

Tror man behöver testa en del för att hitta en som passar barnets huvudform. För vår del var CRW:n den som passade bäst ur Hööks sortiment - även om någon annan väldigt mycket hellre ville ha en BoT-hjälm för den tyckte han hade finast märke :D :o
Förlåt för off topic men vad är det där för underbar och fantastiskt ful ponny :love:
 
Förlåt för off topic men vad är det där för underbar och fantastiskt ful ponny :love:
Ful tycker jag inte hon är, bara fantastisk 😍 Det är en 25-årig Welsh mountain, superklok och fantastisk för en liten person att ha som kompis. Hon har sadeltvång, ogillar att man som vuxen leder och kan lätt utdela ett tjuvnyp när hon känner för det - men samtidigt är hon också fantastiskt trygg och snäll när man väl fått en relation. Min förhoppning är att han ska kunna rida henne flera år framåt, för hon är verkligen den där typen av ponny som ställer upp lagom mycket.

Hans första medryttarponny gick inte av för hackor heller:
78 centimeter guld!
 
Jupp det blir tuffare. Men det går.

Stora N började ny skola nu, i fyran. På introdagarna skulle alla stå i ring och så läste läraren upp påståenden. Höll man med skulle man gå in i ringen. Typ ”jag tycker om att cykla” ”min favoriträtt är pizza” ”jag tycker om att rida”. Då gick stora N in som ensam kille i ringen. Vi hade pratat om det en del innan och jag sa att ingen behöver ju veta om du inte vill. Eller så är det ingen stor grej. Han valde; ingen stor grej 😍

Hoppas din kille får slippa bakåtsträvare och retstickor.

Mvh Miks
Ja, annars djävlar :devil:
Men vad skönt att din pojk känner sig så trygg med det! Hur gärna man än hade velat annorlunda så lär sig ju tyvärr vissa barn att vara fruktansvärt elaka mot normbrytare, så jag har full förståelse för att det inte alltid "går" att stå för sig själv. Min största mardröm är ju att S förändrar sig själv inte på grund av vad han själv vill, utan på grund av att han känner att han måste för att inte får vara annorlunda.

Lite halvt på det temat är vi anmälda på en träff för killar som rider om ett par veckor, faktiskt. Det låter som att det kan bli superkul - bortsett från fika och lunch så ska de också rida ihop och få en uppvisning av beridet bågskytte (som S tycker låter fantastiskt). Vi pratar ju aldrig med S om att det är ovanligt att rida som kille (och alla han brukar rida med är ju tjejer), men jag kände ändå att det kan vara skönt för honom att få ett till sammanhang där han blir "mer norm". Så det hoppas jag blir skoj!
 
Jag har två små ryttare hemma, en tioåring som går på ridskola och rider sin egen shettis hemma på vår gård (sporadiskt, men entusiastiskt när det väl blir av) och en tvååring som älskar hästarna och alltid är på att rida och leda och sköta.

Vi har två shettisar och en islandshäst som går på lösdrift hemma hos oss och som vi rider ut i skogen med, kanske inte så ofta som de skulle behöva.
 
Jag har inga barn för tillfället som rider men jag sålde en C-ponny förrförra veckan till en liten tjej och vilken underbar matchning! Jag VET att ponnyn är supersnäll men pigg och alert och det var exakt det som de letade efter. Jag instruerade lite när hon provred och sa att två saker är viktiga, dels att hon inte tittar ner utan dit hon ska för hon kommer dit hon tittar ( :D) dels att hon håller i manen när hon hoppar för ponny vill inte bli ryckt i munnen. Först så var det lite si och så med tittandet (varför är det likadant för alla man tittar ner på ena sidan) ponnyn sprang givetvis åt det hållet (på sidan av hindret) som tösen tittade. När hon gjorde rätt gjorde ponnyn rätt. Hon lärde sig på fem minuter. Sen galopperade de runt och hoppade alla hinder som jag bad henne styra på.

När ponny levererades fick flickan (8 år) lasta själv, stoltheten och glädjen visste inga gränser.Känns så skönt att ha sålt en barn ponny som är en riktig barnponny
 
Ful tycker jag inte hon är, bara fantastisk 😍 Det är en 25-årig Welsh mountain, superklok och fantastisk för en liten person att ha som kompis. Hon har sadeltvång, ogillar att man som vuxen leder och kan lätt utdela ett tjuvnyp när hon känner för det - men samtidigt är hon också fantastiskt trygg och snäll när man väl fått en relation. Min förhoppning är att han ska kunna rida henne flera år framåt, för hon är verkligen den där typen av ponny som ställer upp lagom mycket.

Hans första medryttarponny gick inte av för hackor heller:
78 centimeter guld!
Hon ser jättetrevlig ut :D menar ful på ett ömt sätt!
 
Vad har ni för hjälmar till era barn?
Har haft en billigare variant från Red Horse. Vg1 godkänd men känns lite plastig och jag är inte helt nöjd med passformen.
Sonen är 6 år och har en HV Polo som är ställbar och VG1-godkänd. Den kostade 995 kr.
36026
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp