Föräldrar till barn som rider

Din åsikt om henne är inte önskad. För oss är hon en jättefin ponny och det är sjukt trist att inte kunna dela en bild på sitt barn som rider utan att någon random ska kommentera att den helt normala ponnyn är "ful".

Jag blev påmind om den bästa ponnyn i världen, mitt vita welsh mountainsto som inte lever längre. :heart Bättre finns inte, jag tycker er ponny verkar ljuvlig!
 
Lilla C har sått i kö hela våren för en plats på Mulleridningen. Fick svar idag! Hon har fått plats 🤩

Max 4 barn i varje grupp, mysigt litet stall och lek med ponnysarna i skogen. Förra året fick de köra någon gång också. Väldigt glad! Pappan får dock ta första gången för jag är bortrest. Han vet ungefär var svansen sitter men är modig, stark och orädd så det löser sig säkert 😅🙈

Mvh Miks
 
Min äldsta pojk rider på eget intiativ. När han var 5-7 år var han medryttare på världens snällaste shettis. Sen tyckte han det var för kallt på vintern och ville inte så då fick han sluta.

Förra våren kom han och frågade om han fick börja rida på min ridskola inomhus så man slapp frysa. Klart han fick! Så han började i en nybörjargrupp som ridit en halv termin och det gick utmärkt.

Vi hyrde häst i sommras av ridskolan. Världens snällaste Gotlandsruss. På riktigt den finaste nybörjarponny man kan få. Inte ett ont hårstrå och lagom pigg för en lite halvrädd nybörjare. Fyra veckor med ”egen” ponny gjorde att han vågade galoppera och hoppa sina första språng.

Nu har han just bytt grupp till en tvåa som galopperar och där alla rider själva (i förra gruppen var det första gången efter sommarlovet som alla föräldrar lämnade manegen).

Två gånger har han ridit i gruppen och han får kämpa att haka på. Men som han själv sa att nu rider vi mer än vi åker häst. Stort hopp i svårighetsgrad!
 
Senast ändrad av en moderator:
Någon som har koll på bra stigbyglar till små barnfötter? Det blir så besvärligt för dottern att ha fötterna i stigbyglarna för de bara vrider sig platt mot sadeln, förmodligen för att de är för stora och tunga (och stiglädren är snurrade 3 varv 🙈). Tänkte försöka hitta ett par smidigare att bara byta till när hon ska rida, inklusive stigläder i lagom längd såklart.
 
Någon som har koll på bra stigbyglar till små barnfötter? Det blir så besvärligt för dottern att ha fötterna i stigbyglarna för de bara vrider sig platt mot sadeln, förmodligen för att de är för stora och tunga (och stiglädren är snurrade 3 varv 🙈). Tänkte försöka hitta ett par smidigare att bara byta till när hon ska rida, inklusive stigläder i lagom längd såklart.

Min dotter har islandsstigbyglar som är vridna framåt, hennes önskan då hon tyckte det var mycket lättare än vanliga :) Har satt på sådana säkerhetskorgar också och stigläder som passar henne så byter jag bara när hon ska rida.
 
Jag saknar också stigläder och stigbyglar till de minsta. Vi har en ponnyputa som vi sätter på shettisen när lillan ska rida och det känns som att stigbyglarna är större än både sadel och ryttare typ. Finns det verkligen inga småbarnsgrejer att köpa nånstans?
 
Någon som har koll på bra stigbyglar till små barnfötter? Det blir så besvärligt för dottern att ha fötterna i stigbyglarna för de bara vrider sig platt mot sadeln, förmodligen för att de är för stora och tunga (och stiglädren är snurrade 3 varv 🙈). Tänkte försöka hitta ett par smidigare att bara byta till när hon ska rida, inklusive stigläder i lagom längd såklart.
Jag tycker att Freejump Soft Up Lite är bra; dom är vridna åt rätt håll och har taggar på fotplattan så att man får bra grepp.
 
69515478_10156808476559426_9206865897715662848_n[1].jpg

Yngsta dottern på vår welsh mountain. Även hon har sadeltvång. Supersnäll ponny verkligen.
 
Torsdag och stora Ns riddag. Den lilla fuxfärgade ponnyflickan var uthyrd så stora N fick rida en vit valack istället. Suuupersnäll. Jag tyckte nog bättre om denna men stora Ns kärlek till lilla Mandie suddas tydligen inte ut så lätt.

Det regnade och vi båda är lite förkylda. Ett kravlöst pass på ridbanan med mest trav. Han är nära att fatta galopp själv men vågar inte riktigt och jag pressar inte. Han får ta det i sin takt. Barbacka till hagen är en höjdpunkt!

EBDBC98F-8427-47C2-B3D6-7DD10A9FE18A.jpeg

Observera den gulliga tofsen i luggen som stora N satt upp 🤩

Mvh Miks
 
Min dotter är 11 år och rider vår ena islandshäst och 1 dag/v på ridskola. Förut hade hon en shettis som vi sålde för 1,5 år sen. Tanken var då att köpa en riktig läromästare till b-ponny. Men intresset kan ibland vara sporadiskt och jag får tjata med henne ut. Då backade vi och hon var nöjd med islandshästen. Den är toppen med välseparerade gångarter. Har haft med henne till ridskolan ett par gånger och det funkar rätt bra. Går lite snabbt bara om man jämför sengångarna till ridskoleponnysarna :D
Nackdelen är att hoppningen sker med varierande resultat. Hästen hoppar bra men är ju inte utbildad och man märker att de inte är avlade för ändamålet. Kan smita förbi och vissa hinder är döläskiga.
Vi har varit på endel pay and jumps och det är ibland stolpe in och ibland stolpe ut.

Dottern vill ha en hopponny men jag avvktar ett tag till då jag inte vill stå med en ponny som jag måste hålla igång, för det hinner jag inte.
Och ponnys är ju dyra! En läromästare till c ponny kostar ju iaf 60.000:-. Även om man inte siktar högre än kapacitet för kanske LB.
 
@Ajda Ja, en snäll läromästarponny är ju verkligen värd sin vikt i guld - jag förstår att det kanske inte är aktuellt att köpa om du är osäker på intresset. En av de yngre tjejerna i mitt stall har haft hyrponnyer innan hon fick sin egna häst - något sådant kanske skulle vara ett alternativ? De hästarna är ju oftast inte heller "hoppkanoner", men de som hon hade var riktigt fina och jag vet att hon tävlade med goda resultat på lägre nivåer.
 
Har en elvaårig dotter som började på ridskolan när hon var sju. Hon ville tidigare men vi tyckte hon skulle vara mogen nog att ta instruktioner först och det kändes som ett bra val. Var nöjda med ridskolan men en lektion i veckan är ju så lite och dessutom ville dottern pyssla och sköta häst också. Hittade en medryttarponny som vi hade tillsammans något år, trevlig för mig men lite för stor och het för dottern egentligen.
Av en slump blev vi i våras erbjudna att köpa en riktig läromästarponny, en mindre d-ponny som vi båda kan rida. Det har gått bra men det är klart att det tar tid att lära känna en ny häst och bli ett ekipage. Det funkar inte alls att jag försöker ha någon sorts lektion för dottern utan hon rider för tränare ett par gånger i månaden och så får hon läxor av tränaren.
 
Har en elvaårig dotter som började på ridskolan när hon var sju. Hon ville tidigare men vi tyckte hon skulle vara mogen nog att ta instruktioner först och det kändes som ett bra val. Var nöjda med ridskolan men en lektion i veckan är ju så lite och dessutom ville dottern pyssla och sköta häst också. Hittade en medryttarponny som vi hade tillsammans något år, trevlig för mig men lite för stor och het för dottern egentligen.
Av en slump blev vi i våras erbjudna att köpa en riktig läromästarponny, en mindre d-ponny som vi båda kan rida. Det har gått bra men det är klart att det tar tid att lära känna en ny häst och bli ett ekipage. Det funkar inte alls att jag försöker ha någon sorts lektion för dottern utan hon rider för tränare ett par gånger i månaden och så får hon läxor av tränaren.
Vad mysigt! Vad är det för häst?
 
Vad mysigt! Vad är det för häst?

En äldre new forest-valack! Fd dressyrponny som tröttnat på att tävla. Gudasnäll men nf är ju rätt mycket häst även om de inte är så höga och dottern som är van vid små ridskoleponnyer (och den lite hetsige arabmedryttarponnyn) har fått lära sig rida på ett annat sätt när det gäller honom. Men vi älskar honom, så trygg och pålitlig, älskar att bli ompysslad och är med på allt från ett pass på banan, att hoppa med dottern, barbackaturer (det är som att sitta i en fåtölj) och skogsturer. Kunde inte hittat en bättre kompis till oss båda. Tycker det är så mysigt att dottern älskar allt runtomkring också, att det inte alls handlar om ridning bara utan hela häst-grejen.
 
Igår hade vi träff för killar som rider i Västsverige! 12 ridande killar och typ lika många anhöriga. Verkligen jätteroligt. Började med lite fika och prat i allmänhet, innan vi gick över till en uppvisning i beridet bågskytte. Efter det lunch. Sedan red de mindre killarna med träsvärd (och högg ned flaskor) medan de större var ute på terrängbanan. Vi avslutade med att alla ryttarna fick galoppera uppför en slänt.

S fick låna de här två rara ponnyerna till ridningen, Alba och Mulle. Han längtade redan till nästa träff under tiden som vi åkte hem :D 😍

70447139_10217778784719477_5222853233218682880_n.jpg


70146935_10157624485177070_8505254810633633792_n.jpg
 
Igår hade vi träff för killar som rider i Västsverige! 12 ridande killar och typ lika många anhöriga. Verkligen jätteroligt. Började med lite fika och prat i allmänhet, innan vi gick över till en uppvisning i beridet bågskytte. Efter det lunch. Sedan red de mindre killarna med träsvärd (och högg ned flaskor) medan de större var ute på terrängbanan. Vi avslutade med att alla ryttarna fick galoppera uppför en slänt.

S fick låna de här två rara ponnyerna till ridningen, Alba och Mulle. Han längtade redan till nästa träff under tiden som vi åkte hem :D 😍

70447139_10217778784719477_5222853233218682880_n.jpg


70146935_10157624485177070_8505254810633633792_n.jpg
Åh så roligt. Något sådant hade vi behövt i norr!
 
Åh så roligt. Något sådant hade vi behövt i norr!
Hur mycket i norr? Jag har hört att det varit liknande grejer i Stockholmstrakten, men det är ju bara mer norr om man jämför med oss :)

Generellt dock: jaaa, det är toppenkul! Jag tillhör ju inte kategorin som egentligen tycker att man behöver "dela upp" killar och tjejer på ridskolan, men jag vill ju att fler i allmänhet ska rida, och om den här typen av riktade aktiviteter kan vara ett stöd som gör att det händer så är det ju toppen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp