Föräldrar till barn som rider

84CE3FAE-29AC-4464-A77B-A577B3D9B923.jpeg

Shettisar är fantastiska! Mina tjejer är 4,5 och 3,5 år och det är så roligt att se dem hantera ponnyerna, de borstar, kratsar hovar och leder dem.
Vi går mest på ”promenader” men jag har tänkt att vi ska in på ridbanan mer framöver och pröva svänga runt koner. Stora tjejen är väldigt försiktig och vill inte skynda på något, det får gå i hennes takt.
 
Absolut har du en poäng i det. Men i min dotters fall så är lättridningen absolut inget problem och inte för någon i hennes ridgrupp heller. Min dotter rider lätt lika bra som jag själv och jag upplever inte att hon följer med sämre över hindret för att hon rider lätt. Snarare blir det ett trevligare språng eftersom att hon kan rama in och hålla igång ponnyn bättre i lättridning mot för när hon står upp. Då saktar ponnyn av och kliver över eller tar ett sånt jätte knöligt språng pga för lite fart, eller smiter på sidan.
Jag skulle nog föredra att de på ridskolan får träna lättsits på dressyrlektionerna mellan vissa bokstäver/koner tex som en balansövning. Och när de hittat tekniken i att klara av att stå upp samtidigt som de styr, gasar och bromsar utan att falla fram över halsen då kan man stå upp över bommar och hinder.
Men av någon anledning så har ridskolan i alla tider lärt ut att man ska stå så fort det är en bom man ska över. Vet hur knöligt och svårt jag själv tyckte det var när jag var yngre och red på ridskolan. Sedan när jag fick egen ponny och blrjade hoppträna och sedan hopptävlade under flera år så kan jag inte komma ihåg en enda gång när jag stått upp i trav mot hinder.
Jag lär barn stå i lätt sits över bommar helt enkelt för att träna lätta sitsen. Hitta balansen i stigbygeln, luta sig fram lagom etc. Hästarna vi har i verksamheten är snälla och behåller den riktning det är tänkt, om hästen inte snällt tuffar över bommar eller lägsta möjliga hinder är det ingen vettig häst att ha i den tidpunkten i utbildningen i mina ögon.
 
Jag lär barn stå i lätt sits över bommar helt enkelt för att träna lätta sitsen. Hitta balansen i stigbygeln, luta sig fram lagom etc. Hästarna vi har i verksamheten är snälla och behåller den riktning det är tänkt, om hästen inte snällt tuffar över bommar eller lägsta möjliga hinder är det ingen vettig häst att ha i den tidpunkten i utbildningen i mina ögon.
Tänker att den lätta sitsen kan man träna även utan bommar till en början tills barnen är balanserade och lärt sig påverka hästen även i lätt sits. Att blanda två svåra saker innan barnen är redo känns för mig bakvänt.
Problemet med ponnysarna på ridskolan är att det alltid är någon av ponnysarna som saktar av vid bommarna eller de små hindren och då saktar ju alla ponnysar bakom också av.
Om vi ser till min dotters privatlektion på egen ponny igår som var det som fick mig att fundera på just detta så var lektionen i mina ögon i stort sett bortkastad.
Hon har inte kunskapen att kunna påverka ponnyn nog mycket i lätt sits. Så antingen blev det ett jätte knöligt hopp eller så saktade ponnyn av och skrittade över hindret och tillslut blev ponnyn less och gick på sidan i stället. Detta är en ponny som tappar lite bjudning när man rider på bana/ridhus men som tycker det är roligt att hoppa bara man får upp farten på henne. Farten får dottern enklast upp vid lättridning och därför gör vi så när vi hoppar hemma och det går toppen och blir smidigare.
 
Absolut har du en poäng i det. Men i min dotters fall så är lättridningen absolut inget problem och inte för någon i hennes ridgrupp heller. Min dotter rider lätt lika bra som jag själv och jag upplever inte att hon följer med sämre över hindret för att hon rider lätt. Snarare blir det ett trevligare språng eftersom att hon kan rama in och hålla igång ponnyn bättre i lättridning mot för när hon står upp. Då saktar ponnyn av och kliver över eller tar ett sånt jätte knöligt språng pga för lite fart, eller smiter på sidan.
Jag skulle nog föredra att de på ridskolan får träna lättsits på dressyrlektionerna mellan vissa bokstäver/koner tex som en balansövning. Och när de hittat tekniken i att klara av att stå upp samtidigt som de styr, gasar och bromsar utan att falla fram över halsen då kan man stå upp över bommar och hinder.
Men av någon anledning så har ridskolan i alla tider lärt ut att man ska stå så fort det är en bom man ska över. Vet hur knöligt och svårt jag själv tyckte det var när jag var yngre och red på ridskolan. Sedan när jag fick egen ponny och blrjade hoppträna och sedan hopptävlade under flera år så kan jag inte komma ihåg en enda gång när jag stått upp i trav mot hinder.

Nä, men jag tänker att de måste utgå från de minst duktiga barnen. De flesta barn på ridskolan har ju ändå inte egen ponny och därmed kan det ta dem ganska lång tid att träna upp sin tajming. Jag kan se en poäng med att alla får "mängdträna" att stå på hopplektionena, just med tanke på hur mycket gruppundervisning ser ut, även om det kanske inte är det mest tidseffektiva sättet att träna in just hoppning. Märkligt att din dotter behövde ägna privatlektion åt det dock!
 
Älgjakten har börjat och vi undvek därför stora skogen. På frågan om vad han ville göra sa S att han ville rida i paddocken, så vi red dit och lekte tjuv och polis :D Blev några skutt också, för nu var det länge sedan sist!


Jag upprepar mig, men jag är så himla glad över att vi får ha den här ponnyn i våra liv! Hon är verkligen en riktig guldponny som ställer upp på det mesta, samtidigt som hon är klok som en bok. En perfekt barnponny.
74239320_10218128125212771_8471132704216186880_n.jpg
 
Älgjakten har börjat och vi undvek därför stora skogen. På frågan om vad han ville göra sa S att han ville rida i paddocken, så vi red dit och lekte tjuv och polis :D Blev några skutt också, för nu var det länge sedan sist!


Jag upprepar mig, men jag är så himla glad över att vi får ha den här ponnyn i våra liv! Hon är verkligen en riktig guldponny som ställer upp på det mesta, samtidigt som hon är klok som en bok. En perfekt barnponny.
74239320_10218128125212771_8471132704216186880_n.jpg
Ni ser ut att ha så kul 🤩 Och så är de så fina ihop. De passar lika bra i rosa båda två 😍

Mvh Miks
 
Idag skyndade vi oss och hann ut innan det blev mörkt.
Vi har snö/is bitvis på grusvägen så jag bytte ut cykeln mot fyrhjulingen för att inte halka och det gick toppen!
Ponnyn brydde sig inte det minsta om att springa bredvid den (måste ha henne fast i lina när vi rider ut så hon inte vänder hem) och nu gick det ju hur bra som helst att galoppera. Ponnyn och dottern galopperade nog mer än halva vägen och båda två var lika svettiga och glada efteråt. Tänk att dottern som vägrade prova galoppera i somras och grinade och hade ont i magen när hon skulle ut och rida nu inte vill göra annat än att galoppera, ju fortare desto bättre! 😄
Hon har verkligen utvecklats sista månaden.
A9D94998-EB38-4D33-8BCC-CA1EF481A71A.jpeg
 
Idag skyndade vi oss och hann ut innan det blev mörkt.
Vi har snö/is bitvis på grusvägen så jag bytte ut cykeln mot fyrhjulingen för att inte halka och det gick toppen!
Ponnyn brydde sig inte det minsta om att springa bredvid den (måste ha henne fast i lina när vi rider ut så hon inte vänder hem) och nu gick det ju hur bra som helst att galoppera. Ponnyn och dottern galopperade nog mer än halva vägen och båda två var lika svettiga och glada efteråt. Tänk att dottern som vägrade prova galoppera i somras och grinade och hade ont i magen när hon skulle ut och rida nu inte vill göra annat än att galoppera, ju fortare desto bättre! 😄
Hon har verkligen utvecklats sista månaden.
Visa bifogad fil 38442
Åh vad häftigt att se sån enorm progress på så kort tid! 🤩

Mvh Miks
 
Vid vilken ålder har ni låtit era barn gå från A-ponny till B-ponny? Mormor har en shettis som hon kör aktivt som barnen glatt ”rider”. Nu har hon blivit lite sugen på större körponny. Kanske egentligen en c-ponny men för barnens skull kunde hon tänka sig en b-ponny.
Men mina tjejer är ju bara 5 och 3,5 år gamla.
Upplevde ni stor skillnad hanteringsmässigt vid bytet?
Kan tänka mig att det blir lättare att hänga med i travet på en storlek större i jämförelse med shettisens lilla steg :D
 
Åh vad häftigt att se sån enorm progress på så kort tid! 🤩

Mvh Miks
Ja, det känns skönt i mammahjärtat att jag ändå gjorde rätt som behöll ponnyn trotts att dottern ville lämna tillbaka den när ponnyn började testa lite i somras. Dottern ramlade ju av nästan varje pass då ponnyn bockade och stack iväg å höll på. Men vi backade några steg och har henne sedan dess alltid på lina så fort vi är utanför ridbanan och nu har dottern fått tillbaka självförtroendet och det går hur bra som helst 🤩
 
Vid vilken ålder har ni låtit era barn gå från A-ponny till B-ponny? Mormor har en shettis som hon kör aktivt som barnen glatt ”rider”. Nu har hon blivit lite sugen på större körponny. Kanske egentligen en c-ponny men för barnens skull kunde hon tänka sig en b-ponny.
Men mina tjejer är ju bara 5 och 3,5 år gamla.
Upplevde ni stor skillnad hanteringsmässigt vid bytet?
Kan tänka mig att det blir lättare att hänga med i travet på en storlek större i jämförelse med shettisens lilla steg :D
Vi har en stor shettis (107 i mkh) som dottern har ridit på ända till förra vintern då hon var 8 år. Även om hon i slutet var lite för lång för henne så har det fungerat utmärkt hela tiden.
Har inte upplevt att hon tyckt att det varit svårt med traven utan det har bara varit positivt med storleken då dottern kunnat göra mycket själv med ponnyn tidigt och fallhöjden har inte varit så stor.
Så har man tillgång till en snäll och barnvänlig shettis så tycker jag man ska utnyttja det så långt som möjligt då det är viktigt att barnen själva kan göra så mycket som möjligt med ponnyn.
Det är först i sommar när dottern fyllde 9 som vi gick upp till b-ponny (125 i mkh) och dottern passar nu perfekt på den och hon är ca 140 lång.
 

Bifogade filer

  • DE2651B7-E6FD-4626-BC6E-2D528A76EC0E.jpeg
    DE2651B7-E6FD-4626-BC6E-2D528A76EC0E.jpeg
    374,5 KB · Visningar: 53
Vid vilken ålder har ni låtit era barn gå från A-ponny till B-ponny? Mormor har en shettis som hon kör aktivt som barnen glatt ”rider”. Nu har hon blivit lite sugen på större körponny. Kanske egentligen en c-ponny men för barnens skull kunde hon tänka sig en b-ponny.
Men mina tjejer är ju bara 5 och 3,5 år gamla.
Upplevde ni stor skillnad hanteringsmässigt vid bytet?
Kan tänka mig att det blir lättare att hänga med i travet på en storlek större i jämförelse med shettisens lilla steg :D
Alltså, min ursprungsplan var att gå till C-ponny från shetlandsponnyerna. Detta för att en B-ponny i princip blir urvuxen lika snabbt som en shetlandsponny.
Sen visade det sig att C-ponnyn som flyttade in här var lite för outbildad och känslig, så dottern (den av dem som fortsatte rida när de blev lite äldre) tyckte att hon var lite läskig. Så jag letade lite efter en lite större läromästare, eftersom C-ponnyn ändå nästan var urvuxen.
1571946255512.png

Det slutade med att dottern gick i princip direkt från shetlandsponnyerna till en fullblodsvalack på 163 cm… 😜 Funkade skitbra.

(fortsätter i nästa inlägg för att kunna lägga in ytterligare en bild)
 
Vid vilken ålder har ni låtit era barn gå från A-ponny till B-ponny? Mormor har en shettis som hon kör aktivt som barnen glatt ”rider”. Nu har hon blivit lite sugen på större körponny. Kanske egentligen en c-ponny men för barnens skull kunde hon tänka sig en b-ponny.
Men mina tjejer är ju bara 5 och 3,5 år gamla.
Upplevde ni stor skillnad hanteringsmässigt vid bytet?
Kan tänka mig att det blir lättare att hänga med i travet på en storlek större i jämförelse med shettisens lilla steg :D
För att svara på din fråga, så har jag många gånger upprepat att min bestämda uppfattning är att barn ska ha ponnyer som är lagom stora så de når upp att borsta och sadla dem själva. Jag hade föredragit att låta så små barn rida shetlandsponny i ytterligare flera år.
Hur lätt det är att rida lätt beror inte enbart på ponnyns steglängd, utan även barnets storlek. En liten ryttare kan ha svårare att rida lätt tillräckligt långsamt som takten på en ponny med större trav.
Jag ser att mormors önskemål om större körponny inte riktigt går ihop med dina barns behov av ridponny. Kan ni inte ha både och?

Min yngsta unge är 10 år och rider nån gång ibland. Shetlandsponnyerna fungerar fortfarande utmärkt för honom. (även om sadeln på fotot är i minsta laget, kanske...)
20190723_174829 (2).jpg

Foto från i somras, ponnyn är 101 cm

Medryttaren på mitt andra sto, samma höjd, lite rejälare modell, är lika gammal och något längre än min son. (de går alltmer över mot att köra henne nu, eftersom planen är att de ska tävla lite ponnytrav framöver)
 
Vid vilken ålder har ni låtit era barn gå från A-ponny till B-ponny? Mormor har en shettis som hon kör aktivt som barnen glatt ”rider”. Nu har hon blivit lite sugen på större körponny. Kanske egentligen en c-ponny men för barnens skull kunde hon tänka sig en b-ponny.
Men mina tjejer är ju bara 5 och 3,5 år gamla.
Upplevde ni stor skillnad hanteringsmässigt vid bytet?
Kan tänka mig att det blir lättare att hänga med i travet på en storlek större i jämförelse med shettisens lilla steg :D
S var fem år när han gick upp till B-ponny. Det berodde dock enbart på att hans första medryttarponny är en minishettis och bara 78 centimeter hög, och hon blev för liten. Ingen av de större shettisarna var lediga just då, så vi prövade med Simmie och efter övergångsfasen har det gått väldigt bra.

Dock håller jag med övriga om att det inte finns någon poäng med att stressa på bytet om man inte behöver.
 
En riktig hästdag idag!
S passade på att rida dubbellektion på ridskolan, och sedan råkade det var så fint att min stallkompis häst också ville ha en liten ryttare på när hon skrittade runt i dryga 45 minuter så det blev hela tre ridpass. Fråga mig inte var barnet får all sin energi ifrån, en annan hade nog kroknat på häst nummer två i alla fall ... :D

Apropå häststorlek så är det viktigaste ändå att den är snäll :angel: Min kompis häst är före detta ridskolehäst på det allra bästa sättet. Mot sina vuxna ryttare har hon både en och två rävar bakom öronen, men mot S är hon alltid änglalikt snäll. Men ju duktigare han blir, desto mer bus kommer också fram :D En riktigt klok häst.
bODmcfJKTOPuZrBL7vE_PcZvuRO0URaA9HPerngSVdaGtChv9gOL9ImfC4ko16g32Gf9ZhhBUh26f5o7fQwCQwLfIFnzu_OOsiwamDJ1zYP49CPngQBJYs4mJ1n9sdLdzElgzlMvHIen2xPe6J2jKTfRQurTN_Nb9pw476FTJBbq7ZX6I2ru3s6f1fBwEGfaRv21eSMWwE8xYPY78HSjeirUHMexYhCUgKSoHWNvKT4JS3FD2fGfiEUumenwCPR0R3_G6nCBEXKvilkcFwrQ3SuVLDc4Z_ZiSnN8Mv-27gKlDBXtvEebPFimKih7DntFG6sZw_5EPVmOoTLHWNwBsHv9MvTig2aJzPJvDJtL67QDy1P5UY2qx5iv7VDFGt4lu1obcAx90sl6zanRSqS9zBJfaaMaRIfTY75nbiwVnid0o0kmAqdMcgjnBqv9-aqkE4BjCgIxoryWH3jlRtq-cUnTINjdakQ6tT4U53pA8dBJN7eFtCHSwoYJFmr94BdPvJsBEb9DXpdYX99DbGjL7Co3azdGHROyG4UebU34BX4nGeLG2eE8wstB0t73NR28CQZPZUoFKpobb3404mdqBtOwCY0IJuYBjkJamWI8iOEq-qVd0M3et9W2DqKUfySz-Ru6RugVR4Kngv31T17weaI8IryAMFGR1pCevb-9YfAB-RUBm0NdVpE=w1052-h789-no
 
En riktig hästdag idag!
S passade på att rida dubbellektion på ridskolan, och sedan råkade det var så fint att min stallkompis häst också ville ha en liten ryttare på när hon skrittade runt i dryga 45 minuter så det blev hela tre ridpass. Fråga mig inte var barnet får all sin energi ifrån, en annan hade nog kroknat på häst nummer två i alla fall ... :D

Apropå häststorlek så är det viktigaste ändå att den är snäll :angel: Min kompis häst är före detta ridskolehäst på det allra bästa sättet. Mot sina vuxna ryttare har hon både en och två rävar bakom öronen, men mot S är hon alltid änglalikt snäll. Men ju duktigare han blir, desto mer bus kommer också fram :D En riktigt klok häst.
bODmcfJKTOPuZrBL7vE_PcZvuRO0URaA9HPerngSVdaGtChv9gOL9ImfC4ko16g32Gf9ZhhBUh26f5o7fQwCQwLfIFnzu_OOsiwamDJ1zYP49CPngQBJYs4mJ1n9sdLdzElgzlMvHIen2xPe6J2jKTfRQurTN_Nb9pw476FTJBbq7ZX6I2ru3s6f1fBwEGfaRv21eSMWwE8xYPY78HSjeirUHMexYhCUgKSoHWNvKT4JS3FD2fGfiEUumenwCPR0R3_G6nCBEXKvilkcFwrQ3SuVLDc4Z_ZiSnN8Mv-27gKlDBXtvEebPFimKih7DntFG6sZw_5EPVmOoTLHWNwBsHv9MvTig2aJzPJvDJtL67QDy1P5UY2qx5iv7VDFGt4lu1obcAx90sl6zanRSqS9zBJfaaMaRIfTY75nbiwVnid0o0kmAqdMcgjnBqv9-aqkE4BjCgIxoryWH3jlRtq-cUnTINjdakQ6tT4U53pA8dBJN7eFtCHSwoYJFmr94BdPvJsBEb9DXpdYX99DbGjL7Co3azdGHROyG4UebU34BX4nGeLG2eE8wstB0t73NR28CQZPZUoFKpobb3404mdqBtOwCY0IJuYBjkJamWI8iOEq-qVd0M3et9W2DqKUfySz-Ru6RugVR4Kngv31T17weaI8IryAMFGR1pCevb-9YfAB-RUBm0NdVpE=w1052-h789-no
Alltså, även om jag envisas med rätt ponnystorlek till små barn, så innebär det inte att jag går i taket om barn rider stor häst någon gång. Det kan de absolut göra. Men kanske inte hela tiden.
(Och de varken kan eller ska göra iordning dem själva.)
 
Alltså, även om jag envisas med rätt ponnystorlek till små barn, så innebär det inte att jag går i taket om barn rider stor häst någon gång. Det kan de absolut göra. Men kanske inte hela tiden.
(Och de varken kan eller ska göra iordning dem själva.)
Jag håller med. Det var mest en kommentar till mitt eget inlägg just ovanför där jag skrev att man inte ska stressa bytet till större häst. ;)

En nyfiken fråga eftersom du ju har större barn, när började dina vara själva i stallet? Mitt barn är det ju aldrig och har alltid någon tillgänglig när han pysslar, men han är ju å andra sidan väldigt liten också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 715
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp