Föräldrar till barn som rider

Jag håller med. Det var mest en kommentar till mitt eget inlägg just ovanför där jag skrev att man inte ska stressa bytet till större häst. ;)

En nyfiken fråga eftersom du ju har större barn, när började dina vara själva i stallet? Mitt barn är det ju aldrig och har alltid någon tillgänglig när han pysslar, men han är ju å andra sidan väldigt liten också.
Hm, bra fråga. Nu är det ju bara en av dem som fortfarande rider regelbundet och det är nog inte mer än kanske 2-3 år sedan hon började gå ut själv och ta in hästen för att rida. Hon är snart 16.
 
Jag håller med. Det var mest en kommentar till mitt eget inlägg just ovanför där jag skrev att man inte ska stressa bytet till större häst. ;)

En nyfiken fråga eftersom du ju har större barn, när började dina vara själva i stallet? Mitt barn är det ju aldrig och har alltid någon tillgänglig när han pysslar, men han är ju å andra sidan väldigt liten också.
Min dotter började få vara själv i stallet förra året när hon var 8. Men vi har ju stallet på gården och jag hade koll från huset när hon tog in från hagen. Då var det shettisen hon gjorde i ordning.
Nu när vi tog russet på foder så var jag med första veckan men sedan fick hon börja gå ut själv och göra i ordning. Hon pysslar och pratar och leker skola och allt möjligt med hästen när jag inte är där så jag tror det är viktigt att hon får den egentiden med ponnyn. När jag är med så blir det lätt att hon blrjar grina för minsta motgång för att hon får lite prestationsångest. Så jag brukar gå ut till stallet när hon har sadlat och börjar vara klar. Däremot rider hon aldrig själv eftersom att ponnyn har en hel del egna idéer när hon har ryttare på ryggen 😉
 
Vilken mysig tråd! Min dotter är 4 år och har "ridit" sporadiskt fram tills nu, och hon började på ridskola denna termin. Hon har varit väldigt försiktig och intresset har gått upp och ner men hon har en ett år äldre kompis som är superintresserad och talangfull, vilket gör att min dotter nog gärna vill vara lika intresserad men också blir lite avundsjuk på att den större kompisen kan mer. Nu rider de på olika förskolor och det är nog lugnast så :D

Dottern har alltid haft lite jobbigt med att ta instruktioner och vill gärna göra på sitt eget vis, gör inget "bara för att". Det har väl sina fördelar med den personligheten är inte helt kompatibelt med att vara i en grupp men hon har världens bästa ridlärare så det funkar jättebra.
 
Vår 3,5 åriga tjej hade sin premiär på knatteridningen, ponnyn hon rider är 23 år gammal som är världens snällaste! Han var så försiktig och lugn. :love: Dottern stod i lättsits över bommarna och travade flera gånger hela långsidan. Ridläraren fnissade lite åt denna lilla ryttare och överöste henne med beröm! Hade en väldigt stolt tjej efter ridlektionen :D
A9A5E908-71DF-4FD3-9541-0C1D514FF9D4.jpeg
 
Vilken mysig tråd! Min dotter är 4 år och har "ridit" sporadiskt fram tills nu, och hon började på ridskola denna termin. Hon har varit väldigt försiktig och intresset har gått upp och ner men hon har en ett år äldre kompis som är superintresserad och talangfull, vilket gör att min dotter nog gärna vill vara lika intresserad men också blir lite avundsjuk på att den större kompisen kan mer. Nu rider de på olika förskolor och det är nog lugnast så :D

Dottern har alltid haft lite jobbigt med att ta instruktioner och vill gärna göra på sitt eget vis, gör inget "bara för att". Det har väl sina fördelar med den personligheten är inte helt kompatibelt med att vara i en grupp men hon har världens bästa ridlärare så det funkar jättebra.
Min dotter var också sådan när hon var yngre. Men då red hon inte på ridskolan utan hemma och jag kunde ”lura” henne att göra övningar genom att göra det mer till utmaningar och lek. Men inland tvärvägrar hon och hittade på egna knasiga saker bara för att göra tvärtemot vad mamma sa 😉
 
Vilken mysig tråd! Min dotter är 4 år och har "ridit" sporadiskt fram tills nu, och hon började på ridskola denna termin. Hon har varit väldigt försiktig och intresset har gått upp och ner men hon har en ett år äldre kompis som är superintresserad och talangfull, vilket gör att min dotter nog gärna vill vara lika intresserad men också blir lite avundsjuk på att den större kompisen kan mer. Nu rider de på olika förskolor och det är nog lugnast så :D

Dottern har alltid haft lite jobbigt med att ta instruktioner och vill gärna göra på sitt eget vis, gör inget "bara för att". Det har väl sina fördelar med den personligheten är inte helt kompatibelt med att vara i en grupp men hon har världens bästa ridlärare så det funkar jättebra.
Oj va mycket stavfel 😂 Hoppas det kom fram någorlunda bad jag menade. Givetvis är det olika RIDSKOLOR de går på...

Bild från dagens lektion. Sist hon red på denna ponny, ridskolans enda shettis, höll hon på att skumpa av i traven, men idag kunde hon rida lätt på honom. Så kul att se utvecklingen 😍

20191027_130417.jpg
 
Min dotter fyller snart 4 år och har haft sin shettis i snart ett år :) snäll mormor som införskaffade världens bästa kompis!
70950463_10157589681215948_1903720979524222976_n.jpg


Intresset är även här lite upp och ner, men hon vill nästan alltid rida även om hon ibland inte vill följa med till stallet initialt. Men hon har ofta åsikter om att överhuvudtaget lämna hemmet eller byta riktning på annat sätt så lägger inte så mycket vikt vid det. Påtvingar henne inget då det ju i första hand är mitt intresse, men min häst är skadad så det blir mest shettispromenader :)
 
Min dotter fyller snart 4 år och har haft sin shettis i snart ett år :) snäll mormor som införskaffade världens bästa kompis!
70950463_10157589681215948_1903720979524222976_n.jpg


Intresset är även här lite upp och ner, men hon vill nästan alltid rida även om hon ibland inte vill följa med till stallet initialt. Men hon har ofta åsikter om att överhuvudtaget lämna hemmet eller byta riktning på annat sätt så lägger inte så mycket vikt vid det. Påtvingar henne inget då det ju i första hand är mitt intresse, men min häst är skadad så det blir mest shettispromenader :)
Åh så gulliga 😍

Mvh Miks
 
Lilla C 4år hoppade i skogen idag. Ponnyn tyckte det var superkul, fick feeling och tog ett bocksprång. Lilla C hade inte en chans att sitta kvar utan flög som en vante. Grinade en kort stund men satt upp igen, travade ett halvt varv i gläntan och babblade sen på som vanligt resten av turen. Sen har hon berättat för ALLA hon stött på att hon ramlat av för första gången och att hon ska bjuda på tårta nästa vecka.

Tur att det gick bra och att hon tog det så bra 🙏🏻😊

En fråga, hon slog i huvudet/hjälmen. Inte hårt men nog så pass att jag vill byta. Någon som tagit en hjälm på försäkringen?

Mvh Miks
 
Lilla C 4år hoppade i skogen idag. Ponnyn tyckte det var superkul, fick feeling och tog ett bocksprång. Lilla C hade inte en chans att sitta kvar utan flög som en vante. Grinade en kort stund men satt upp igen, travade ett halvt varv i gläntan och babblade sen på som vanligt resten av turen. Sen har hon berättat för ALLA hon stött på att hon ramlat av för första gången och att hon ska bjuda på tårta nästa vecka.

Tur att det gick bra och att hon tog det så bra 🙏🏻😊

En fråga, hon slog i huvudet/hjälmen. Inte hårt men nog så pass att jag vill byta. Någon som tagit en hjälm på försäkringen?

Mvh Miks

Jag ramlade av och slog huvudet hårt i backen. Hade en Whitaker-hjälm och fick pengar för den genom min olycksfallsförsäkring hos If. Jag fick nypriset minus självrisken.
 
Hoppar in här i tråden då mitt barn också rider. Han är 4.5 år och har ridit lite i knattegrupp på ridskola, på ponnyerna på mitt gamla jobb och på min gamla häst. Just nu åker han mest runt i skogen på min nuvarande medryttarhäst och övar gas/broms/styra på ridbanan. Hästen i fråga är en shire, så alltså ganska stor :D Frågan är när man vågar låta honom trava lite..? Han har ju travat på ponnysarna (b-ponnys) men det blir ju en lite annorlunda upplevelse på en så stor häst. Hon är jättesnäll dock, och har en mjuk fin trav men hon tar ju större kliv än ett russ:p Han har ganska bra balans tycker jag men han är försiktig av sig, gäller inte bara ridningen har jag märkt utan han kalkylerar alltid skaderisken i varje situation. Så ibland behöver man pusha honom lite för han tror inte riktigt på sig själv.

Slänger in en bild också
 

Bifogade filer

  • BF7FE1EE-6E33-4E29-B608-5EF09AE83BBD.jpeg
    BF7FE1EE-6E33-4E29-B608-5EF09AE83BBD.jpeg
    320,2 KB · Visningar: 50
Vi har provat på knatteridning på ridskola, det tyckte dottern var superkul! Dock hade jag önskat lite mindre ponnys, jag vill liksom gärna att hon ska få hantera mer "själv". Ponnyn hon rider i vanliga fall är ju D, så hon får stå på en pall och borsta och hon kan inte leda själv. Minsta ponnyn på denna ridskola var C, så också rätt stor för en 4-åring. Ska ge mig ut på jakt efter en ponnyridskola :p men hon travar mer och mer och vi har börjat lite smått med lättridning nu.
 
Dottern går bara från klarhet till klarhet i sin ridning! Set går mycket bra på ridskolan, oavsett häst hon får. Och hon har slutat fega ur helt när hon blir osäker, nu ber hon om lägre höjd på hindret typ. Men genomför övningen 👍
Och medryttarponnyn gillar verkligen dottern och har börjat komma till riktigt fint arbete! Försöker övertala henne att våga rida för någon annan i stallet som inte är mamma 🙄 men det sitter hårt inne.
 
Dottern går bara från klarhet till klarhet i sin ridning! Set går mycket bra på ridskolan, oavsett häst hon får. Och hon har slutat fega ur helt när hon blir osäker, nu ber hon om lägre höjd på hindret typ. Men genomför övningen 👍
Och medryttarponnyn gillar verkligen dottern och har börjat komma till riktigt fint arbete! Försöker övertala henne att våga rida för någon annan i stallet som inte är mamma 🙄 men det sitter hårt inne.
Ser ut att vara en fantastisk ponny, och vad duktig dottern är :love:
 
Rolig tråd, jag hoppas också in! Har tre barn som är 9, 6 och 3 år. Vi har två ponnyer hemma, min pensionerade D-ponny och sen i somras en B-ponny åt barnen (sen vi var tvungna att ta bort den gamla shettisen vi hade innan). Barnen har tidigare skrittat runt på shettisen, men han var så gammal att det var skritt och kanske ett och annat travsteg ibland som gällde. Nu är främst 6-åringen sugen på att rida lite mer, så vi har börjat med 'ridlektioner' i hagen på B-ponnyn. Hon rider självständigt i skritt, men jag leder i trav hittills. Mer beroende på att jag är lite feg (ponnyn är ganska tittig) än att dottern är det... Plus att han är lite seg så att dottern inte får igång honom riktigt själv ännu.

Nu har ju dock leran slagit till ordentligt och jag misstänker att det inte blir någon mer ridning i sommarhagen på ett tag. Jag har insett att jag tycker det är ganska svårt att variera skogsridningen nu när det kommer bli uteslutande sånt. Dottern vill gärna göra uttalade övningar, mer än smyg-övningar om ni fattar vad jag menar. Och blir uttråkad av att bara lyssna på fåglarna och titta på höstfärgerna (som jag själv uppskattar när jag rider ut). Vad hittar ni på med barnen när ni rider ut?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 703
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp