Föräldrar till barn som rider

Här går det trögt just nu. Har fortfarande sadelbekymmer då även dressyrsadeln åker fram på bogarna. Den ska enligt ägaren ligga bra men det gör den inte. Provat antiglidpadd men det fungerade inte. Skulle vilja prova en svängd gjord men vill inte lägga ut pengar på utrustning som vi inte vet funkar på en ponny som vi bara har kontrakt tre månader i taget på.
Dottern vill ju rida men det har knappt blivit något alls senaste två månaderna. Vi har börjat se oss om efter en lämplig ponny att köpa men lämpliga ponnysar växer inte direkt på träd. Ska kanske och titta på en efter nyår i alla fall så får vi se.

En liten julhälsning från dotter och ponny 😊
 

Bifogade filer

  • A55F8EE6-1BB7-41CB-A10B-03D2FEE70698.jpeg
    A55F8EE6-1BB7-41CB-A10B-03D2FEE70698.jpeg
    199,5 KB · Visningar: 68
Här går det trögt just nu. Har fortfarande sadelbekymmer då även dressyrsadeln åker fram på bogarna. Den ska enligt ägaren ligga bra men det gör den inte. Provat antiglidpadd men det fungerade inte. Skulle vilja prova en svängd gjord men vill inte lägga ut pengar på utrustning som vi inte vet funkar på en ponny som vi bara har kontrakt tre månader i taget på.
Dottern vill ju rida men det har knappt blivit något alls senaste två månaderna. Vi har börjat se oss om efter en lämplig ponny att köpa men lämpliga ponnysar växer inte direkt på träd. Ska kanske och titta på en efter nyår i alla fall så får vi se.

En liten julhälsning från dotter och ponny 😊
Vad är ni ute efter för ponny?
 
En större B men helst en C ponny som är snäll att rida och sköta. Behöver inte vara någon stjärna men kunna hoppa låga hinder och inte tjura eller kasta av när den blir less. Ska gå att rida ut på själv och vara trafiksäker.
Vi har ju en på ridskolan som inte funkar. Russ som gått fei-dressyr innan. Hoppar helt ok. Det han gör är att han går och såsar på lektionerna tills han tvärvänder i galopp och tappar barn. Min analys är att han inte gillar olika ryttare och allt vad ridskola är. Det är en jättefin ponny under osäkerheten! Tyvärr så har inte provridningar funkat heller eftersom det blir ännu en ny ryttare :( han behöver en egen människa som kan rida, inte bara åka häst typ.
20190902_203402.jpg
 
Vi har ju en på ridskolan som inte funkar. Russ som gått fei-dressyr innan. Hoppar helt ok. Det han gör är att han går och såsar på lektionerna tills han tvärvänder i galopp och tappar barn. Min analys är att han inte gillar olika ryttare och allt vad ridskola är. Det är en jättefin ponny under osäkerheten! Tyvärr så har inte provridningar funkat heller eftersom det blir ännu en ny ryttare :( han behöver en egen människa som kan rida, inte bara åka häst typ.
Visa bifogad fil 42833
Och vart finns denna ponny?
 
Dottern har varit sjuk några dagar och vi kämpar fortfarande med att förhindra sadeln att glida fram utan att lyckas.
Idag provade vi en ELT gjord men den hjälpte inte mer än att det tog lite längre tid innan sadeln låg för långt fram. Det var en pigg och busig ponny som var glad över att få bli riden igen. Blev bock och bus när dottern skulle prova galoppera några steg på ridbanan sedan 😄
 

Bifogade filer

  • 364ADD95-887C-4E61-96E9-0E84751079B8.jpeg
    364ADD95-887C-4E61-96E9-0E84751079B8.jpeg
    236 KB · Visningar: 58
Dottern har varit sjuk några dagar och vi kämpar fortfarande med att förhindra sadeln att glida fram utan att lyckas.
Idag provade vi en ELT gjord men den hjälpte inte mer än att det tog lite längre tid innan sadeln låg för långt fram. Det var en pigg och busig ponny som var glad över att få bli riden igen. Blev bock och bus när dottern skulle prova galoppera några steg på ridbanan sedan 😄
prova med en stoppgjord, som jag visade tidigare.
 
prova med en stoppgjord, som jag visade tidigare.
Jag har funderat på det, men eftersom att ponnyn är rätt känslig så är jag osäker på om hon skulle tolerera en stoppgjord. Dessutom hittar jag ingen butik som säljer stoppgjordar när jag googlar...?
Jag skulle helst vilja låna för att prova olika alternativ först innan jag köper men det är ju svårt. Egentligen skulle hon behöva en ny sadel men det är ju inte vår ponny så någon sadel vill jag inte köpa åt henne.
 
Jag har funderat på det, men eftersom att ponnyn är rätt känslig så är jag osäker på om hon skulle tolerera en stoppgjord. Dessutom hittar jag ingen butik som säljer stoppgjordar när jag googlar...?
Jag skulle helst vilja låna för att prova olika alternativ först innan jag köper men det är ju svårt. Egentligen skulle hon behöva en ny sadel men det är ju inte vår ponny så någon sadel vill jag inte köpa åt henne.
https://www.emmi.se/hast/sadlar-tillbehor/sadelgjord/forgjordar-stoppgjordar/forgjord-1
 
Jag har funderat på det, men eftersom att ponnyn är rätt känslig så är jag osäker på om hon skulle tolerera en stoppgjord. Dessutom hittar jag ingen butik som säljer stoppgjordar när jag googlar...?
Jag skulle helst vilja låna för att prova olika alternativ först innan jag köper men det är ju svårt. Egentligen skulle hon behöva en ny sadel men det är ju inte vår ponny så någon sadel vill jag inte köpa åt henne.
Ni har inte funderat på att köpa ponnyn ? Eller det är kanske inte alls aktuellt?
 
Jag har funderat på det, men eftersom att ponnyn är rätt känslig så är jag osäker på om hon skulle tolerera en stoppgjord. Dessutom hittar jag ingen butik som säljer stoppgjordar när jag googlar...?
Jag skulle helst vilja låna för att prova olika alternativ först innan jag köper men det är ju svårt. Egentligen skulle hon behöva en ny sadel men det är ju inte vår ponny så någon sadel vill jag inte köpa åt henne.
När jag hade en sadel som gled fram hjälpte det att korsa sadelgjordstropparna.
 
Här går det trögt just nu. Har fortfarande sadelbekymmer då även dressyrsadeln åker fram på bogarna. Den ska enligt ägaren ligga bra men det gör den inte.
Inget illa menat, men drar ni åt sadelgjorden tillräckligt hårt? Om nu ägaren säger att allting passar, känns det som att någonting felar.
 
Nu har vi köpt en ponny till dottern. Ett 15 årigt c ponnysto. Hoppat upp till L:A med tidigare ägare.
Finns en hel del att jobba med då damen är väldigt pigg. Men det var vi medvetna om att det kommer nog vara en rätt lång inkörnnigsport på den här ponnyn, men i gengälld kommer hon inte att växa ur henne rent kapacitetsmässigt. Det fungerar bra att rida henne i paddocken, men ute blir hon som sagt väldigt pigg. Där leder jag just nu. Sen får nog jag rida henne ute i början i alla gångarter tills hon landat lite.

Tanken är att hon ska med till ridskolan en dag i veckan.

Har tyvärr ingen bild nu, men hon är smällfet med depåer på nacke, bog och rumpa. Är som en biffko. Nu är det bantning som gäller inför våren.
 
Inget illa menat, men drar ni åt sadelgjorden tillräckligt hårt? Om nu ägaren säger att allting passar, känns det som att någonting felar.
Vi drar åt sadelgjorden så hårt som det går. Jag kollar även gjorden några gånger under tiden hon skrittas och travas fram och den sitter åt.
Ägaren har oxå haft problem med att sadlarna glider fram. Men att det har fungerat bra med en hoppgjord med platta. Problemet är att den gjorden med platta som vi fick med är för lång till dressyrsadeln. Men det är den som ägaren använt till den sadeln.
Jag har provat andra gjordar med platta, ELT-gjord, andra anatomiska gjordar men inget fungerar eftersom att buken gör så att sadelgjorden hamnar längre fram än vad sadelgjordsstropparna är och därmed drar fram sadeln.
Ska idag prova att korsa sadelgjordsstropparna tillsammans med ELT-gjorden så får vi se.
Sadeln ligger bra i skritt, glider fram lite i trav och hamnar framme på manken i galopp.
 
Nu har vi köpt en ponny till dottern. Ett 15 årigt c ponnysto. Hoppat upp till L:A med tidigare ägare.
Finns en hel del att jobba med då damen är väldigt pigg. Men det var vi medvetna om att det kommer nog vara en rätt lång inkörnnigsport på den här ponnyn, men i gengälld kommer hon inte att växa ur henne rent kapacitetsmässigt. Det fungerar bra att rida henne i paddocken, men ute blir hon som sagt väldigt pigg. Där leder jag just nu. Sen får nog jag rida henne ute i början i alla gångarter tills hon landat lite.

Tanken är att hon ska med till ridskolan en dag i veckan.

Har tyvärr ingen bild nu, men hon är smällfet med depåer på nacke, bog och rumpa. Är som en biffko. Nu är det bantning som gäller inför våren.
Grattis till köpet ! Vad roligt och spännande 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 701
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 903
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp