Föräldrar till barn som rider

Jag är rätt novis vad gäller ponnyer och hopptävlan. Dottern har som mål att kunna tävla ponnyn i framtiden.
Grönt kort har jag förstått att jag måste ta. Och vara medlem i en klubb. Nuvarande ridskola är ingen förening så där är man inte medlem.
vad behöver vi tänka på mer? Licenser? Hur fungerar det?
Och hur skiljer sig tex en LC på lokal nivå vs regional och nationell?
Vilken bedömning ska man börja med som nybörjare inom hopptävlan. Bedömning A?
 
Idag tog vi en tur efter vägen så ponnyn fick springa på lite mer. Har mest hållit oss på ridbanan och den lilla rundan som sambon skottat upp i ena sommarhagen nu medan vi provat olika sadlar och sadelgjordar.
Idag provade jag korsa stropparna och tog ELT- gjorden. Men det blev ingen skillnad mer än att den ligger lite mer still i traven jämfört med hur det varit annars. Men efter ett par galopper så ligger sadeln framme på manken ändå.
 

Bifogade filer

  • E59F2093-812D-49D7-82D7-73B432FC6769.png
    E59F2093-812D-49D7-82D7-73B432FC6769.png
    308,7 KB · Visningar: 102
Idag tog vi en tur efter vägen så ponnyn fick springa på lite mer. Har mest hållit oss på ridbanan och den lilla rundan som sambon skottat upp i ena sommarhagen nu medan vi provat olika sadlar och sadelgjordar.
Idag provade jag korsa stropparna och tog ELT- gjorden. Men det blev ingen skillnad mer än att den ligger lite mer still i traven jämfört med hur det varit annars. Men efter ett par galopper så ligger sadeln framme på manken ändå.

Passar sadeln om den åker fram såpass? Svanskappa? Fast det vill man helst slippa...
 
Vänstra bilden före ridning. Högra efter ridning. Inte bästa bilderna men om man jämför kåpans position i förhållande till frambenet så ser man att den glidit fram en hel del, ca 5 cm.
 

Bifogade filer

  • 9399F395-802A-4BCF-BD98-E7039B671FD8.jpeg
    9399F395-802A-4BCF-BD98-E7039B671FD8.jpeg
    304,5 KB · Visningar: 140
Nu har vi köpt en ponny till dottern. Ett 15 årigt c ponnysto. Hoppat upp till L:A med tidigare ägare.
Finns en hel del att jobba med då damen är väldigt pigg. Men det var vi medvetna om att det kommer nog vara en rätt lång inkörnnigsport på den här ponnyn, men i gengälld kommer hon inte att växa ur henne rent kapacitetsmässigt. Det fungerar bra att rida henne i paddocken, men ute blir hon som sagt väldigt pigg. Där leder jag just nu. Sen får nog jag rida henne ute i början i alla gångarter tills hon landat lite.

Tanken är att hon ska med till ridskolan en dag i veckan.

Har tyvärr ingen bild nu, men hon är smällfet med depåer på nacke, bog och rumpa. Är som en biffko. Nu är det bantning som gäller inför våren.
En sådan ponny köpte jag till dottern i våras, en riktig läromästare men piggare än jag tänkt mig. Jag tänkte att det skulle ta minst ett år innan dottern skulle kunna behärska henne, men det tog bara några månader så hade de hittat varandra :love:
 
Passar sadeln om den åker fram såpass? Svanskappa? Fast det vill man helst slippa...
Sadeln ser ut att ligga bra när den ligger där den ska och är utprovad men det är ett tag sedan. Men antagligen är den inte optimal eftersom att den inte ligger stilla.
Svanskappa går inte ha på ponnyn enligt ägaren då ponnyn är rätt känslig och blir sur med svanskappa.
 
Jag är rätt novis vad gäller ponnyer och hopptävlan. Dottern har som mål att kunna tävla ponnyn i framtiden.
Grönt kort har jag förstått att jag måste ta. Och vara medlem i en klubb. Nuvarande ridskola är ingen förening så där är man inte medlem.
vad behöver vi tänka på mer? Licenser? Hur fungerar det?
Och hur skiljer sig tex en LC på lokal nivå vs regional och nationell?
Vilken bedömning ska man börja med som nybörjare inom hopptävlan. Bedömning A?
Bli medlem i en klubb och kanske hitta en hopptränare som har lite koll på ponnygrupper i er klubb?
Skaffa ett konto på tdb, tävlingsdatabasen. Där letar du upp er ponny och gör ägarbyte. Skaffa licens till ponnyn där, om du skaffar ett konto och kollar runt lite så ser du säkert hur du ska göra.
Grönt kort vet du redan att du behöver gå, och sedan skaffar ni licens till barnet också. :)


Jag har själv tävlat hoppning för några år sedan, men aldrig haft att göra med ponnytävlingar så det känns lite nytt för mig också.
 
Sadeln ser ut att ligga bra när den ligger där den ska och är utprovad men det är ett tag sedan. Men antagligen är den inte optimal eftersom att den inte ligger stilla.
Svanskappa går inte ha på ponnyn enligt ägaren då ponnyn är rätt känslig och blir sur med svanskappa.
Jag hade provat svanskappa ändå. Finns ju att köpa för typ 150kr. Det där är ju ohållbart och känns inte speciellt säkert. Trist när grejerna strular!

Mvh Miks
 
En sådan ponny köpte jag till dottern i våras, en riktig läromästare men piggare än jag tänkt mig. Jag tänkte att det skulle ta minst ett år innan dottern skulle kunna behärska henne, men det tog bara några månader så hade de hittat varandra :love:
Jag hoppas det går snabbare än tänkt här också. Ponnyn visade sin sämre sida dag 3 och stack med henne i skogen och hon drattade av. Sen dess är det koppel som gäller. Får se när jag vågar ta bort det, men inte än.
 
Vänstra bilden före ridning. Högra efter ridning. Inte bästa bilderna men om man jämför kåpans position i förhållande till frambenet så ser man att den glidit fram en hel del, ca 5 cm.

nu visar inte bilderna hela hästen men jag tycker den ser för smal ut (bommen på sadel alltså).
 
Bli medlem i en klubb och kanske hitta en hopptränare som har lite koll på ponnygrupper i er klubb?
Skaffa ett konto på tdb, tävlingsdatabasen. Där letar du upp er ponny och gör ägarbyte. Skaffa licens till ponnyn där, om du skaffar ett konto och kollar runt lite så ser du säkert hur du ska göra.
Grönt kort vet du redan att du behöver gå, och sedan skaffar ni licens till barnet också. :)


Jag har själv tävlat hoppning för några år sedan, men aldrig haft att göra med ponnytävlingar så det känns lite nytt för mig också.

Så licens för både ponny och barn?
En djungel det här...
 
Så licens för både ponny och barn?
En djungel det här...
Ja det är det. Om er ponny tävlat tidigare (kanske skaffat licens tidigt i livet) förr hade hästarna livstidslicens, men skaffar man efter 2011 tror jag det var... så måste man betala en summa varje år. Det kan ju vara så i ert fall att ponnyns licens enbart behöver förnyas kostnadsfritt, annars får man betala för att förnya den. För att kunna skaffa licens till barnet behöver hon först vara medlem i en klubb.
 
Ja det är det. Om er ponny tävlat tidigare (kanske skaffat licens tidigt i livet) förr hade hästarna livstidslicens, men skaffar man efter 2011 tror jag det var... så måste man betala en summa varje år. Det kan ju vara så i ert fall att ponnyns licens enbart behöver förnyas kostnadsfritt, annars får man betala för att förnya den. För att kunna skaffa licens till barnet behöver hon först vara medlem i en klubb.
Tack för info. Gissar på att ponnyn inte har livstidslicens. Måste den förnyas varje år både för barn och ponny?
 
Jag har funderat på det, men eftersom att ponnyn är rätt känslig så är jag osäker på om hon skulle tolerera en stoppgjord. Dessutom hittar jag ingen butik som säljer stoppgjordar när jag googlar...?
Jag skulle helst vilja låna för att prova olika alternativ först innan jag köper men det är ju svårt. Egentligen skulle hon behöva en ny sadel men det är ju inte vår ponny så någon sadel vill jag inte köpa åt henne.
Antar att du inte finns i min närhet - sydöstra Småland. Du kunde fått provat nån av de jag har i så fall - men de är absolut inte till salu...
 
Antar att du inte finns i min närhet - sydöstra Småland. Du kunde fått provat nån av de jag har i så fall - men de är absolut inte till salu...
Tack för erbjudandet, men jag bor i norra Västerbotten tyvärr.
Vi ska och titta på en ponny som är tillsalu i helgen. Så beroende på hur det går så får vi se hur vi löser sadelproblemet.
 
Ridskolestart idag! Förutom att vi frös till is så gick det jättebra! A fick en helt ny bekantskap. Han har funnits på ridskolan i ca 1,5 år men inte gått i den här gruppen tidigare. Han var mycket pigg (det här var terminens första lektion på ridskolan) men A löste det bra :)
received_595934374522863.jpeg
 
Jaha... Åkte 19 mil enkel väg för att titta på en ponny som lät helt perfekt både i annons och när jag pratat med ägaren. Dottern skrittade några varv och ponnyn var lite slingrig och drog i tyglarna och stretade lite. Hon började trava efter en stund och efter ett varv i trav så drog ponnyn en ordentlig bock samtidigt som jan tvärnitade så dottern flög över huvudet och slog knät rätt ordentligt på en isfläck.
Hon vägrade sitta upp igen men jag övertalade henne att skritta ett varv medan jag ledde samtidigt som hon grinade och ville hem...
Hade en provridning inbokad i morgon också men den har jag fått ställa in eftersom att dottern inte kan rida med sitt onda knä just nu.
 
Jaha... Åkte 19 mil enkel väg för att titta på en ponny som lät helt perfekt både i annons och när jag pratat med ägaren. Dottern skrittade några varv och ponnyn var lite slingrig och drog i tyglarna och stretade lite. Hon började trava efter en stund och efter ett varv i trav så drog ponnyn en ordentlig bock samtidigt som jan tvärnitade så dottern flög över huvudet och slog knät rätt ordentligt på en isfläck.
Hon vägrade sitta upp igen men jag övertalade henne att skritta ett varv medan jag ledde samtidigt som hon grinade och ville hem...
Hade en provridning inbokad i morgon också men den har jag fått ställa in eftersom att dottern inte kan rida med sitt onda knä just nu.
Åh vad tråkigt! Red ägaren innan din dotter?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp