Föräldrar till barn som rider

Lillasyster har ridit på knatteridning ett par veckor nu och idag lyckades jag övertyga storasyster att följa med. Hon blev skrämd efter ha fastnat i stigbygeln (jag hann fånga upp henne innan marken) men det satte verkligen spår. Hon har efter det bara vågat rida shettis utan stigbyglar. Men idag vågade hon rida en B-ponny på ridskolan. Blev alldeles varm i hjärtat! :heart Det blev en skrittur i skogen och ungen log när hon satt av. Lillasyster var måttligt road över att vara få skritta, hon tjatar bara om att få galoppera:rofl:
 
Dottern får numera rida barbacka och ponnyn ser till att hon får öva på balansen 😏
Blev några skutt när dom skulle galoppera men det bekom inte dottern. Däremot gjorde ponnyn helt om på en hundradels sekund när de skulle skritta av efter den upplogade vägen i en av sommardagarna. Så dottern blev kvar i djupsnön och ponnyn tänkte springa hem. Pinsamt nog upptäckte hon att jag stod vid ingången till hagen och hade inget annat val än att bli infångad och fick sedan snällt traska vägen runt med en snöig tjej på ryggen 😅
 

Bifogade filer

  • BBC9A404-0511-4E97-AF7B-5BE8BAF4454D.jpeg
    BBC9A404-0511-4E97-AF7B-5BE8BAF4454D.jpeg
    305,7 KB · Visningar: 65
Min lilla dotter fick rida en ny ridskoleponny igår, en söt liten B-ponny. Hon var så himla snäll och dottern gungade med i traven utan att skumpa. Jag sprang bredvid hela lektionen. Men lektionen efter skulle en äldre tjej rida henne själv och ponnyn utnyttjade det, bockade och körde ner huvudet mellan frambenen. Hade inte gissat det med tanke på hur lugn hon var när jag sprang bredvid ;)

Men det här med sadel är ju verkligen rena rama djungeln!! På den här B-ponnyn red hon i en 14” som hon satt så illa i. Fötterna åkte bak och hon lutade framåt. Vår shettis har en bomlös westernsadel och en ponnyputa, hon sitter lika illa i dem. Så på shettisen rider hon med barbackagjord men inte optimalt vid trav.
Upplever att hon sitter bättre i större sadlar (16”).
 
Jag är så i valet och kvalet ang om vi ska åka och titta på en ponny till helgen eller inte. Jag tror att ponnyn är för svår för dottern, men säljaren tror ju så klart inte det. Ponnyn beskrivs som pigg men inte stark. Snäll att rida, rida ut på och helt trafiksäker.
På filmerna så slår ponnyn upp huvudet ibland vid förhållningar men ser i övrigt reglerbar ut. Dock är det ju en ryttare som är mer van än min dotter vid pigga hästar. Dottern har inte lärt dig att ”sitta emot” och bromsa så som krävs på en pigg ponny. Men stämmer det att den inte är stark så kan det ju funka bra.
Hon är inte rädd för lite fart så länge hon kan kontrollera ponnyn. Dock blir det ju en helt annan grej med balansen om man ska både bromsa, styra och sitta stilla i sadeln.
Men det finns i stort sett inga vettiga ponnysar i rätt storlek här omkring så därför känns det ändå som att vi bör titta på den. Man vet ju inte förrän man provat... Känns dock trist att åka 18 mil enkel väg för att kanske se att det inte ens är lönt att sitta upp 😏
Svårt att köpa ponny!
 
Jag är så i valet och kvalet ang om vi ska åka och titta på en ponny till helgen eller inte. Jag tror att ponnyn är för svår för dottern, men säljaren tror ju så klart inte det. Ponnyn beskrivs som pigg men inte stark. Snäll att rida, rida ut på och helt trafiksäker.
På filmerna så slår ponnyn upp huvudet ibland vid förhållningar men ser i övrigt reglerbar ut. Dock är det ju en ryttare som är mer van än min dotter vid pigga hästar. Dottern har inte lärt dig att ”sitta emot” och bromsa så som krävs på en pigg ponny. Men stämmer det att den inte är stark så kan det ju funka bra.
Hon är inte rädd för lite fart så länge hon kan kontrollera ponnyn. Dock blir det ju en helt annan grej med balansen om man ska både bromsa, styra och sitta stilla i sadeln.
Men det finns i stort sett inga vettiga ponnysar i rätt storlek här omkring så därför känns det ändå som att vi bör titta på den. Man vet ju inte förrän man provat... Känns dock trist att åka 18 mil enkel väg för att kanske se att det inte ens är lönt att sitta upp 😏
Svårt att köpa ponny!

Det är jättesvårt att köpa ponny. Vi provade dock bara 2.
18 mil är långt. Jag hade nog inte åkt om jag inte trodde att det skulle kunna vara rätt häst.

Vi köpte ju en pigg ponny. Hon har lugnat sig en hel del nu sista två veckorna. Tidigare ägaren red med betydligt mer tryck i hästen än vad dottern gör.
 
Jag är så i valet och kvalet ang om vi ska åka och titta på en ponny till helgen eller inte. Jag tror att ponnyn är för svår för dottern, men säljaren tror ju så klart inte det. Ponnyn beskrivs som pigg men inte stark. Snäll att rida, rida ut på och helt trafiksäker.
På filmerna så slår ponnyn upp huvudet ibland vid förhållningar men ser i övrigt reglerbar ut. Dock är det ju en ryttare som är mer van än min dotter vid pigga hästar. Dottern har inte lärt dig att ”sitta emot” och bromsa så som krävs på en pigg ponny. Men stämmer det att den inte är stark så kan det ju funka bra.
Hon är inte rädd för lite fart så länge hon kan kontrollera ponnyn. Dock blir det ju en helt annan grej med balansen om man ska både bromsa, styra och sitta stilla i sadeln.
Men det finns i stort sett inga vettiga ponnysar i rätt storlek här omkring så därför känns det ändå som att vi bör titta på den. Man vet ju inte förrän man provat... Känns dock trist att åka 18 mil enkel väg för att kanske se att det inte ens är lönt att sitta upp 😏
Svårt att köpa ponny!
jag har ju haft en uppsjö med shetlandsponnyer medan barnen var små, så det har alltid funnits någon som funkat för dem
En av ponnyerna "följde med på köpet av en annan", en välutbildad äldre dam med massor av motor. Den fick gå med en liten jaktstång medan dottern var lite för liten för att kunna bromsa den. Funkade skitbra. Är de bara stadiga på handen utan att hålla balansen i tygeln, så är det inget problem med ett lite skarpare bett. (mina barn har snarast haft en förkärlek till att rida med halvlånga tyglar...)
1579736996515.png
 
Det är jättesvårt att köpa ponny. Vi provade dock bara 2.
18 mil är långt. Jag hade nog inte åkt om jag inte trodde att det skulle kunna vara rätt häst.

Vi köpte ju en pigg ponny. Hon har lugnat sig en hel del nu sista två veckorna. Tidigare ägaren red med betydligt mer tryck i hästen än vad dottern gör.

Samma här, tittade på två och köpte nummer 2. En jättepigg c-ponny som många hade tackat nej till för att de tyckte att hon var för het. Vi valde henne för att sonen gillar fart och för att hon är så himla snäll i både ridningen och hanteringen och hoppar allt man styr på. Hon är fortfarande pigg, men hon har lugnat ner sig väldigt mycket.
 
Jag är så i valet och kvalet ang om vi ska åka och titta på en ponny till helgen eller inte. Jag tror att ponnyn är för svår för dottern, men säljaren tror ju så klart inte det. Ponnyn beskrivs som pigg men inte stark. Snäll att rida, rida ut på och helt trafiksäker.
På filmerna så slår ponnyn upp huvudet ibland vid förhållningar men ser i övrigt reglerbar ut. Dock är det ju en ryttare som är mer van än min dotter vid pigga hästar. Dottern har inte lärt dig att ”sitta emot” och bromsa så som krävs på en pigg ponny. Men stämmer det att den inte är stark så kan det ju funka bra.
Hon är inte rädd för lite fart så länge hon kan kontrollera ponnyn. Dock blir det ju en helt annan grej med balansen om man ska både bromsa, styra och sitta stilla i sadeln.
Men det finns i stort sett inga vettiga ponnysar i rätt storlek här omkring så därför känns det ändå som att vi bör titta på den. Man vet ju inte förrän man provat... Känns dock trist att åka 18 mil enkel väg för att kanske se att det inte ens är lönt att sitta upp 😏
Svårt att köpa ponny!
Var beredd att åka längre. Kolla upp flera ponnys som ni kan provrida på vägen/i samma område. Jag köpte vår senaste ponny osedd från Holland, import Wales. Ponnyn såg helt perfekt ut trots inte ens 3 år fyllda. Det blev jättebra!
Hade dock inte tvekat att åkt till Tyskland/Holland/Södra Sverige för rätt ponny.

Men spontant låter de inte som rätt ponny för er, jag hade inte åkt, oavsett miltal.
 
Var beredd att åka längre. Kolla upp flera ponnys som ni kan provrida på vägen/i samma område. Jag köpte vår senaste ponny osedd från Holland, import Wales. Ponnyn såg helt perfekt ut trots inte ens 3 år fyllda. Det blev jättebra!
Hade dock inte tvekat att åkt till Tyskland/Holland/Södra Sverige för rätt ponny.

Men spontant låter de inte som rätt ponny för er, jag hade inte åkt, oavsett miltal.
Vi har tyvärr inte möjlighet att åka söderut eller utomlands för att köpa en skogsmulleponny. Utan vi får helt enkelt vänta tills det dyker upp någon lämplig ponny i den norra delen av landet.
Just nu finns det två ponnysar utannonserade inom en radie på 40 mil som stämmer i storlek, pris och temperament (eller ja, beror ju på vad som avses med ”pigg men inte stark”...) Så det vimlar inte direkt av objekt att provrida.
När jag köpt häst till mig själv har jag köpt osett ett antal gånger. Men till dottern vågar jag inte. Ponnyn vi provade för två veckor sedan lät helt perfekt i annonsen och jag tänkte att vi skulle kunna köpa den osedd. Men som tur var så åkte vi och provred och det visade sig att det inte riktigt stämde det säljaren sagt om ponnyn. Den bockade av henne efter 10 min i skritt och ett varv i trav. En ung oinriden ponny är ju en annan sak. Då kan du ju inte ens provrida och du kan forma ponnyn rätt mycket själv.
 
Samma här, tittade på två och köpte nummer 2. En jättepigg c-ponny som många hade tackat nej till för att de tyckte att hon var för het. Vi valde henne för att sonen gillar fart och för att hon är så himla snäll i både ridningen och hanteringen och hoppar allt man styr på. Hon är fortfarande pigg, men hon har lugnat ner sig väldigt mycket.
Ja det är lite så jag tänker att det kan vara med den pigga ponny vi överväger att provrida. Så länge den är snäll, inte bockar hoppar kastar sig och håller på så gör lite fart inget. Förutsatt att den går lätt att bromsa vilket ägaren uppger att det gör. Så därför känner jag att den nog är värd ett försök. Vi vill ju ha en pigg och arbetsglad ponny, men kontrollerbar.
 
jag har ju haft en uppsjö med shetlandsponnyer medan barnen var små, så det har alltid funnits någon som funkat för dem
En av ponnyerna "följde med på köpet av en annan", en välutbildad äldre dam med massor av motor. Den fick gå med en liten jaktstång medan dottern var lite för liten för att kunna bromsa den. Funkade skitbra. Är de bara stadiga på handen utan att hålla balansen i tygeln, så är det inget problem med ett lite skarpare bett. (mina barn har snarast haft en förkärlek till att rida med halvlånga tyglar...)
Visa bifogad fil 44414
Min dotter rider också gärna med lite för lång tygel och är väldigt försiktig med handen. Ponnyn vi lånar rids på ett babypelham. Inte för att hon är pigg, det är hon bara på hemvägen i skogen, utan för att dottern ska ha en chans att bestämma åt vilket håll dom ska gå både på ridbanan och ute. Så fort vi provar tränarbytet så kör ponnyn ner huvudet och gör precis som hon vill. Med pelham springer hon hyfsat snällt dit dottern styr. Så hon är van att rida med lite skarpare bett och att vara mjuk i handen.
Shettisen vi har som hon ridit innan är väldigt känslig i munnen så hon har fått lära sig tidigt att vara mjuk i handen.
 
Vi har tyvärr inte möjlighet att åka söderut eller utomlands för att köpa en skogsmulleponny. Utan vi får helt enkelt vänta tills det dyker upp någon lämplig ponny i den norra delen av landet.
Just nu finns det två ponnysar utannonserade inom en radie på 40 mil som stämmer i storlek, pris och temperament (eller ja, beror ju på vad som avses med ”pigg men inte stark”...) Så det vimlar inte direkt av objekt att provrida.
När jag köpt häst till mig själv har jag köpt osett ett antal gånger. Men till dottern vågar jag inte. Ponnyn vi provade för två veckor sedan lät helt perfekt i annonsen och jag tänkte att vi skulle kunna köpa den osedd. Men som tur var så åkte vi och provred och det visade sig att det inte riktigt stämde det säljaren sagt om ponnyn. Den bockade av henne efter 10 min i skritt och ett varv i trav. En ung oinriden ponny är ju en annan sak. Då kan du ju inte ens provrida och du kan forma ponnyn rätt mycket själv.
Vår är inriden, och inkörd. Så den skulle absolut kunna provridas :) Var alltså det vid köp.
 
Vår är inriden, och inkörd. Så den skulle absolut kunna provridas :) Var alltså det vid köp.
Eftersom att du skrev att ponnyn inte ens var 3 år fyllda när ni köpte den så tog jag för givet att den inte var inriden, i all fall inte så pass att ett oerfaret barn skulle kunna provrida. Men var det så så förstår jag att det var en snäll och trygg ponny.
 
Eftersom att du skrev att ponnyn inte ens var 3 år fyllda när ni köpte den så tog jag för givet att den inte var inriden, i all fall inte så pass att ett oerfaret barn skulle kunna provrida. Men var det så så förstår jag att det var en snäll och trygg ponny.
Många ponnyer (iallafall importer) rids in i samma ålder som större hästar, dvs 2.5-3 år så det är inte konstigt. Denna hade blivit inkörd också. Mina barn var då precis fyllda 3 och 4 år men ponnyn är jättesnäll så det var/är inga problem. :) Ville inte ha en äldre b-ponny pga barnen som rider ofta är hårda i hand och skänkel, så då blev det en yngre som är inriden av liten vuxen, oförstörd helt enkelt, så vi jobbar på och tar det lugnt, jobbar på balans, sits, följsamhet och alla såna grunder innan vi går vidare. Ponnyn rids av äldre ungdom emellanåt och jag tömkör samt tänkte ev skaffa vagn och köra i och med inkörd. :)
 
Många ponnyer (iallafall importer) rids in i samma ålder som större hästar, dvs 2.5-3 år så det är inte konstigt. Denna hade blivit inkörd också. Mina barn var då precis fyllda 3 och 4 år men ponnyn är jättesnäll så det var/är inga problem. :) Ville inte ha en äldre b-ponny pga barnen som rider ofta är hårda i hand och skänkel, så då blev det en yngre som är inriden av liten vuxen, oförstörd helt enkelt, så vi jobbar på och tar det lugnt, jobbar på balans, sits, följsamhet och alla såna grunder innan vi går vidare. Ponnyn rids av äldre ungdom emellanåt och jag tömkör samt tänkte ev skaffa vagn och köra i och med inkörd. :)
Beror ju på vad man menar med inriden. Här i Sverige i alla fall så är det nog inte många stora hästar som är inridna innan de fyllt 3. De är insuttna på hösten som 2 åringar, vilar över vintern och kommer igång för att ev gå 3-årstest på våren/försommaren, vilar över sommaren och kommer igång lätt igen som 3,5 åring under hösten. Är inte förrän de är fyra som de rids lite mer ”som vanligt”.
Men det är ju toppen för er att det blev så bra med er ponnyn. Det ultimata är ju så klart att hitta en ponny som inte är allt för gammal, men ska den ändå vara snäll och trygg så får man betala väldigt mycket pengar för en sån ponny då det är vad vill alla ha.
Kan dock inte hålla med dig om att små ponnysar ofta är hårda i munnen. Har upplevt tvärt om. De mindre ponnysar dottern ridit har varit känsliga i munnen. Dock har jag upplevt större ponnysar och framförallt hästar som varit riktigt träiga i munnen. Min teori är att små barn sällan rider med kontakt, medan större barn och vuxna i större utsträckning försöker rida ponnyn/hästen i form trotts att man kanske inte riktigt kan det. Man blir då hård i handen och driver på med skänkeln för att hästen/ponnyn ska böja på nacken och tillslut blir hästen hård i munnen som ett försvar.
 
Vill du diskutera hur vida en häst är inriden eller ej får du starta en egen tråd ;) Denna var åtminstone riden i alla gångater i skogen och lite på bana, men inte utbildad nej, utan hade en bra grund och var trygg. Det räcker för oss! Så kunde vi iallafall konstatera hur den beter sig med barn/ryttare.
Men ja, en snäll och trygg men lagom känslig och framåt ponny utan olater eller skador kostar ju, dock inte mycket jämfört med storhäst eller bättre d-ponnysar. Denna är dock korsning och inte svenskfödd så det drar ju ner priset även om jag tycker många irländare/engelska ponnyer är trevligare är svenskfödda.
Viktigt med en bra ponny som första så barnen får utvecklas och känna sig trygga men ändå med lite kapacitet om dom har såna ambitioner så man slipper sälja när barnen vill utvecklas och kanske tävla. Vet visserligen inte hur denna ponny funkar på tävling men hittills har han varit en ängel på nya platser och hoppar trevligt så det ska nog förhoppningsvis gå bra om barnen vill tävla framöver. :)
 
Vill du diskutera hur vida en häst är inriden eller ej får du starta en egen tråd ;) Denna var åtminstone riden i alla gångater i skogen och lite på bana, men inte utbildad nej, utan hade en bra grund och var trygg. Det räcker för oss! Så kunde vi iallafall konstatera hur den beter sig med barn/ryttare.
Men ja, en snäll och trygg men lagom känslig och framåt ponny utan olater eller skador kostar ju, dock inte mycket jämfört med storhäst eller bättre d-ponnysar. Denna är dock korsning och inte svenskfödd så det drar ju ner priset även om jag tycker många irländare/engelska ponnyer är trevligare är svenskfödda.
Viktigt med en bra ponny som första så barnen får utvecklas och känna sig trygga men ändå med lite kapacitet om dom har såna ambitioner så man slipper sälja när barnen vill utvecklas och kanske tävla. Vet visserligen inte hur denna ponny funkar på tävling men hittills har han varit en ängel på nya platser och hoppar trevligt så det ska nog förhoppningsvis gå bra om barnen vill tävla framöver. :)
Jag har absolut inget intresse att diskutera huruvida er ponny var inriden eller ej när ni köpte den. Konstaterar bara att det inte är så vanligt att varken hästar eller ponnysar är ridna så pass mycket innan de fyllt 3. Uppenbarligen så fungerar den ju jätte bra för er och det är ju toppen. Som sagt så är ju bra barnponnysar svåra att hitta så det är bara att gratulera till att ni hittat en fin ponny.
Dock vill inte jag köpa en så pass grön och outbildad ponny till vår dotter då hon behöver en mer erfaren ponny som hon kan lära sig av. En trygg ponny som hon kan göra lite allt möjligt med och som både hon och jag kan lita på. Så därför är det viktigt för oss att kunna provrida ponnyn. Och eftersom att det finns få ponnyer i lagom storlek till salu här uppe så får vi helt enkelt vänta tills den rätta dyker upp. Även om vi helst skulle vilja haft en nu på en gång 😊
 
När vi letade övervägde vi att ta en helg på hotell i en stad i Skåne för att kunna prova ponnys konstant i 2 dagar. Där nere finns hur många som helst.
Nu behövde vi inte det då vi hittade vår i samma stad sen.
 
När vi letade övervägde vi att ta en helg på hotell i en stad i Skåne för att kunna prova ponnys konstant i 2 dagar. Där nere finns hur många som helst.
Nu behövde vi inte det då vi hittade vår i samma stad sen.
Det hade så klart varit det optimala att kunna åka iväg på ponnyletarweekend till Skåne. Men vi har ingen möjlighet till det då de blir för dyrt. Bara flyg ner till Skåne från oss kostar över 10 tusen och köra bil eller åka tåg tar för lång tid. Så det får ta den tid det tar helt enkelt...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp