Föräldrar till barn som rider

Dottern fick sin ponny i november och idag tog dom sitt första skutt ihop.
Älskar hur hennes bästa vän är med och hejar hela vägen🥰

När jag såg ditt inlägg kom jag att tänka på ett problem min dotter har. Hennes kompisar blir till och från så avundsjuka för att dottern har en egen ponny så att de blir rent elaka. Bästa kompisen har en medryttarponny i samma stall som dottern har sin ponny och hade de bara kunnat stötta och peppa varandra istället hade de haft en helt fantastisk tid nu. Men istället har det blivit så att de nästan aldrig rider tillsammans eftersom de retas med varandra för allt de gör fel :( Min dotter ger ju så klart igen när kompisen börjar retas... Jag och den andra mamman har försökt prata med barnen men nä det blir inte bättre. Hur göra?
 
simmie.jpg

Vi kommer få sakna vår lilla medryttarponny ett tag! Familjen som äger stallet stänger för utomstående till slutet av april (ägaren tillhör flera riskgrupper och jobbar inom vården, så förstår att de vill minimera sina risker).

Vi får dock komma dit i morgon så får passa på att klappa lite extra på ponnyn då.

Video från en blåsig uteritt förra veckan:
 
Förresten, har ni och era barn påverkats något i hästeriet av Covid-19?

S ridskola har verksamhet igång som vanligt (skönt) med påminnelse om att inte komma om man är förkyld. Men jag kan tänka mig att det kanske är lite annorlunda med lite större barn som börjat tävla och så?
 
Förresten, har ni och era barn påverkats något i hästeriet av Covid-19?

S ridskola har verksamhet igång som vanligt (skönt) med påminnelse om att inte komma om man är förkyld. Men jag kan tänka mig att det kanske är lite annorlunda med lite större barn som börjat tävla och så?
Ingen påverkan hos oss. Men hästarna går på lösdrift och tas bara in i stallet när de går lektioner, och stallet är nästan ett utestall.
 
Ingen påverkan hos oss. Men hästarna går på lösdrift och tas bara in i stallet när de går lektioner, och stallet är nästan ett utestall.
Skönt! Jag tänker att det är viktigt (inte minns för barnen) att få behålla sina fritidsintressen så långt som det är möjligt. Ännu en anledning att vara glad att hästsport bäst utövas utomhus :D
 
Förresten, har ni och era barn påverkats något i hästeriet av Covid-19?

S ridskola har verksamhet igång som vanligt (skönt) med påminnelse om att inte komma om man är förkyld. Men jag kan tänka mig att det kanske är lite annorlunda med lite större barn som börjat tävla och så?
Vi bor i Schweiz och här har de gått rätt mycket längre än i Sverige för att bromsa viruset. Sedan i fredags är alla skolor stängda och förenings-/fritidsaktiviter inställda. From idag är alla affärer utom livsmedel och apotek stängda, vilket gjorde mig lite nervös angående strö och tillsatsfoder för hästarna som vi brukar handla löpande i en närliggande affär. Nu verkar det dock som om affärer som säljer djurfoder också får hålla öppet med begränsat antal kunder i butiken etc.
Eftersom vi har hästarna hemma och inga inhyrda märker vi inte av det så mycket i övrigt, förutom att man får se till att rida ut på ställen där man inte möter ngn på nära håll (vilket är mycket svårare här i lilla Schewiz än i Sverige). Ännu så länge är det inte förbjudet att lämna hemmet mer än för jobb och livsmedelsinköp, men det undanbedes...

EDIT: Eller ja, vi märker av det ganska mycket på så sätt att vi föräldrar gör home office i skift och alla barnen är hemma istället för i skolan. Inga utflykter eller besök osv, får se vad barnen säger om några veckor...
 
Senast ändrad:
Dottern ville rida min pensionerade dressyrhäst igår. Han har inte blivit riden sedan i juni utan bara gått i stor hage.
Men han är en riktig gentleman och skötte sig exemplariskt! 💕
Dottern skrittade mest och travade några varv. Förra vintern när hon red honom så kunde hon inte hänga med i hans stora trav men nu var det inga problem. Roligt att se en sån utveckling.
Det största problemet var att komma upp. Hästen är 176 i mkh och dottern är 144 😅
 

Bifogade filer

  • C82002CA-789F-4284-A461-A08845C910CA.jpeg
    C82002CA-789F-4284-A461-A08845C910CA.jpeg
    125,6 KB · Visningar: 88
Sonen rider en dag i veckan. Den lilla turboponnyn har fortfarande lite problem med bromsen. Hon funkar bättre utomhus än i ridhuset just nu. Jag funderar på att byta till en liten d-ponny som är betydligt lugnare i tempramentet. Nackdelen då är att sonen inte kommer kunna sadla och tränsa själv. Det kan han förvisso inte nu heller eftersom den lilla spralliga B-ponny damen inte står still en sekund. Låter det dumt att byta till en aningens för stor snäll från en liten sprattlig?
0DED43B8-D5F0-492D-B622-AB31E036BCDA.jpeg

Mvh Miks
 
Sonen rider en dag i veckan. Den lilla turboponnyn har fortfarande lite problem med bromsen. Hon funkar bättre utomhus än i ridhuset just nu. Jag funderar på att byta till en liten d-ponny som är betydligt lugnare i tempramentet. Nackdelen då är att sonen inte kommer kunna sadla och tränsa själv. Det kan han förvisso inte nu heller eftersom den lilla spralliga B-ponny damen inte står still en sekund. Låter det dumt att byta till en aningens för stor snäll från en liten sprattlig?
Visa bifogad fil 47421
Mvh Miks
Jag skulle valt den lugna framför den spralliga. Står ponnyn lugnt och stilla så går det ju använda pall för att göra i ordning ponnyn 😊
 
Det är lättare att sadla en snäll häst även om den är större. Sonen hängde med mig på min ridlektion. Vi började göra i ordning men jag var tvungen att springa och kissa när jag kom tillbaka var hästen på 1,80 sadlad och på god väg att få ett träns på sig. Sonen är väl runt 1,55. Hästen stor som ett hus men snäll som ett lamm.
 
Sonen rider en dag i veckan. Den lilla turboponnyn har fortfarande lite problem med bromsen. Hon funkar bättre utomhus än i ridhuset just nu. Jag funderar på att byta till en liten d-ponny som är betydligt lugnare i tempramentet. Nackdelen då är att sonen inte kommer kunna sadla och tränsa själv. Det kan han förvisso inte nu heller eftersom den lilla spralliga B-ponny damen inte står still en sekund. Låter det dumt att byta till en aningens för stor snäll från en liten sprattlig?
Visa bifogad fil 47421
Mvh Miks
Är det den aktuella sonen och ponnyn på bilden (?) så ser det ju ut som att det börjar bli dags att byta upp sig även av storleksskäl. Tror du inte att han kan sadla en D-ponny själv?
 
Är det den aktuella sonen och ponnyn på bilden (?) så ser det ju ut som att det börjar bli dags att byta upp sig även av storleksskäl. Tror du inte att han kan sadla en D-ponny själv?
Viktmässigt är det ca 15 kg kvar. Han är en smalis även om vintermunderingen gör att ser större ut. Längden kan jag hålla med om 😊 Han är 148cm lång och väger 31kg.

Eftersom han är så tunn är han även ganska svag (får man säga så om sitt barn 🙈). Han klarar definitivt inte en d-ponnysadel upp på en d-ponny. Men jag kan leva med att sadla ett tag till.

Föreslog ett test av byte idag för honom och han är öppen för att prova en annan ponny. Ska ringa imorgon och diskutera alternativ. Möjligt att vi tvingas byta dag men det är inte hela världen.

Mvh Miks
 
Första dagen på en ny ponny. En D-ponny 145cm. En äldre gentleman med bra framåtdriv. Bromsen satt på rätt ställe. Stod snällt och mumsade hö när sonen borstade. Det var en liten kille som på 3h fick allt tappat självförtroende tillbaka. Den här var en keeper 😍
D97D247B-3CEF-4F1C-AD98-C006F7C33D4F.jpeg


Mvh Miks
 
Min minsting (snart 11, var nu den tiden tog vägen...) tycker det är skitkul att rida när han väl är uppe på hästryggen, men det är oerhört trögt att få honom dit. Nu har en av hans bästa kompisar börjat rida på ridskola och han har varit här och ridit ett par gånger nu i vår. De har mest busridit, men jag tycker faktiskt att det är okej så länge det sker på ett (någorlunda 🤪) säkert sätt. Och sonen har nu sagt att han ska rida varje söndag, plus när kompisen är här. Vi får se hur länge det håller...
Än så länge rider killarna på varsin av mina shetlandsponnyer, men de har nog snart vuxit ur dem på längden. Jag har länge lovat att om sonen börjar rida lite mer regelbundet och känner att han vill fortsätta med det, så tar jag hem vår c-ponny som är utlånad till ridskola sen några år tillbaka. Vi får väl se hur det blir med det...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 703
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp