Föräldrar till barn som rider

Typ en gång i veckan har S ridlektion med den lilla busiga för vår superpedagogiska stallchef.
(Ljudeffekter på köpet :angel: )

Från att ha en ponny som för sex veckor sedan behövde vuxenhjälp för att skritta på fyrkantsspåret istället för att promenera in och ställa sig i mitten så har vi kommit hit 😍 Jag är verkligen imponerad av hur de har utvecklats ihop. S odlar kunskaper och självförtroende och det växer som värsta ärtskotten.
 
Jag är glad över att mina ponnyer har fått två nya medryttare av det mindre slaget. Hoppas de kan hänga med lääänge...

Typ en gång i veckan har S ridlektion med den lilla busiga för vår superpedagogiska stallchef.
(Ljudeffekter på köpet :angel: )

Från att ha en ponny som för sex veckor sedan behövde vuxenhjälp för att skritta på fyrkantsspåret istället för att promenera in och ställa sig i mitten så har vi kommit hit 😍 Jag är verkligen imponerad av hur de har utvecklats ihop. S odlar kunskaper och självförtroende och det växer som värsta ärtskotten.
Bra jobbat!

Sen, jag brukar försöka undvika att komma med oönskade kommentarer, men det skulle nog underlätta för både barn och ponny om ni hittade en sadel som passar bättre, som inte ligger uppepå bogarna.
 
Jag: Du får välja vilken häst du vill rida på idag
 

Bifogade filer

  • 1B60869E-8116-40A5-87A0-10517014A030.jpeg
    1B60869E-8116-40A5-87A0-10517014A030.jpeg
    166,8 KB · Visningar: 129
Din man kommer att kunna springa maraton efter den här sommaren ;)
Han springer redan halvmaror så det är nog bara önskvärt från hans sida, jag är bara glad om jag slipper springa med :angel:

@ameo Ponnyn är inte vår utan går med den sadel som ägaren vill att hon ska gå med. Sedan kan jag tycka att om man försöker hålla sig från att ge kommentarer ska man kanske också göra just det.
 
Senast ändrad:
Tog en tur med Lucky och Svea idag på morgonen. Väldigt off-road på sina ställen men Svea (skogsbagge som hon trots allt är) går ju fram över allt. William fick t.o.m. testa att skutta över ett nedfallet träd 😁

Hade nojat för påstigningen iom att vi inte har någon pall vid betet och jag skulle bli tvungen att skicka upp honom. Hon spände sig men det gick bra! William blev förvånad över hur lätt det gick 😅 På/avstigningar är något vi definitivt behöver jobba med, för det tycker hon är ordentligt jobbigt. Känns nästan som nån lättare form av sadeltvång.

Glad midsommar på er här i gruppen! 😁
 

Bifogade filer

  • 5841020A-9129-49FB-AB8D-81A4EFA78351.jpeg
    5841020A-9129-49FB-AB8D-81A4EFA78351.jpeg
    332,6 KB · Visningar: 68
Det verkar finnas så mycket kloka föräldrar i den här tråden så jag hoppas någon kan hjälpa mig med en fråga. Söker med ljus och lykta efter stövlar i storlek 36 eller 37, vadvidd 33 cm, ingen snörning framtill åt dottern. Verkar som alla juniorstövlar antingen är supersmala eller med snörning.... Någon som har tips?
 
Det verkar finnas så mycket kloka föräldrar i den här tråden så jag hoppas någon kan hjälpa mig med en fråga. Söker med ljus och lykta efter stövlar i storlek 36 eller 37, vadvidd 33 cm, ingen snörning framtill åt dottern. Verkar som alla juniorstövlar antingen är supersmala eller med snörning.... Någon som har tips?
Horka Isa junior verkar ha rätt mått 😊
 
Ok.. nu behöver jag alla råd från kloka ponnyföräldrar.. dottern på 8år har ridit lite för en tränare/ridlärare på en av deras ridskoleponnys, det är världens finaste ponny tyckte jag direkt och allt vad jag sett av henne hittills. Dottern har kommit ganska långt i ridningen för sin ålder då hon ridit mycket sedan 5-6 års ålder, medryttarponnys, ridskola extra träning mm. ,Dock är hon bara 8 år och ett barn som också leker mycket såklart och inte kan ta ansvar osv.
Nu har ridläraren frågat mig om vi vill köpa denna ponny till dottern då hon dels vill att ponnyn ska få gå i pension och att hon tycker att de är ett fint ekipage.
Ponnyn är 20år. Jättepigg och ser fräsch ut, egen motor men lyssnar , ja superfin. Inga kända skador och inte på de 7år hon stått på ridskolan.
Men jag hade inte tänkt att köpa ponny än!! Men vet inte om jag kommer ångra ihjäl mig om jag hoppar detta tillfälle??
Jag har lång hästvana och bra hjälp där hon ev ska stå. Det är möjligt rent praktiskt att slå till. Men superläskigt för det är ju ett sånt ansvar..
 
Tack för ditt svar!
Det är en c ponny så egentligen lite stor för dottern men nätt i modellen (Welsh) och såpass lyhörd att hon ändå kan inverka när hon ridit. Sen är väl fördelen då att då jag själv är liten vuxen skulle kunna sitta upp ibland samt sonen som är 11 som också fått igång ett ridintresse senaste året. Så vi är tre st möjliga kandidater😃 dock kan det absolut vara fördel med en duktig medryttare som skulle kunna rida till henne ibland om det behövs.. där är barnen för unga och jag för ringrostig..
är det någon som har erfarenhet av att köpa en äldre Ridskoleponny, för-nackdelar? Förutom det uppenbara med åldern då.. jag tänker att ponnyn ska lära dottern mer än tvärtom. Den är heller inte sådär ridskole trött, de har varit varsamma med henne tror jag, och hon är både favvo för nybörjare som duktigare elever, vinner ofta KM med duktiga och lotsar runt småbarn på blåbärshoppning..
 
Tack för ditt svar!
Det är en c ponny så egentligen lite stor för dottern men nätt i modellen (Welsh) och såpass lyhörd att hon ändå kan inverka när hon ridit. Sen är väl fördelen då att då jag själv är liten vuxen skulle kunna sitta upp ibland samt sonen som är 11 som också fått igång ett ridintresse senaste året. Så vi är tre st möjliga kandidater😃 dock kan det absolut vara fördel med en duktig medryttare som skulle kunna rida till henne ibland om det behövs.. där är barnen för unga och jag för ringrostig..
är det någon som har erfarenhet av att köpa en äldre Ridskoleponny, för-nackdelar? Förutom det uppenbara med åldern då.. jag tänker att ponnyn ska lära dottern mer än tvärtom. Den är heller inte sådär ridskole trött, de har varit varsamma med henne tror jag, och hon är både favvo för nybörjare som duktigare elever, vinner ofta KM med duktiga och lotsar runt småbarn på blåbärshoppning..
Tycker det låter som att ni har den perfekta ponnyn framför er och alla förutsättningar för att det ska bli bra 😊
Så jag rycker absolut att ni ska köpa! 👍🏻
 
Tack för ditt svar!
Det är en c ponny så egentligen lite stor för dottern men nätt i modellen (Welsh) och såpass lyhörd att hon ändå kan inverka när hon ridit. Sen är väl fördelen då att då jag själv är liten vuxen skulle kunna sitta upp ibland samt sonen som är 11 som också fått igång ett ridintresse senaste året. Så vi är tre st möjliga kandidater😃 dock kan det absolut vara fördel med en duktig medryttare som skulle kunna rida till henne ibland om det behövs.. där är barnen för unga och jag för ringrostig..
är det någon som har erfarenhet av att köpa en äldre Ridskoleponny, för-nackdelar? Förutom det uppenbara med åldern då.. jag tänker att ponnyn ska lära dottern mer än tvärtom. Den är heller inte sådär ridskole trött, de har varit varsamma med henne tror jag, och hon är både favvo för nybörjare som duktigare elever, vinner ofta KM med duktiga och lotsar runt småbarn på blåbärshoppning..

Jag röstar också för ett köp här! 😁 känns ju som en ponny som hela familjen kan ha glädje av och det är viktigt. Förstår att det är ett stort beslut att ta och ibland kan det ju vara så att man planerat något längre fram i tiden. Samtidigt kan det vara riktigt svårt att hitta rätt ponny och den här hästen känner ni ju redan. Sen är det klart att en ridskolehäst kan bli något piggare som privathäst om den är van att gå många pass, men dom ställer nog oftast om sig ganska snart. Är den dessutom lite äldre kan det ju vara skönt för den att få göra nånting annat nu.
 
Tack för ditt svar!
Det är en c ponny så egentligen lite stor för dottern men nätt i modellen (Welsh) och såpass lyhörd att hon ändå kan inverka när hon ridit. Sen är väl fördelen då att då jag själv är liten vuxen skulle kunna sitta upp ibland samt sonen som är 11 som också fått igång ett ridintresse senaste året. Så vi är tre st möjliga kandidater😃 dock kan det absolut vara fördel med en duktig medryttare som skulle kunna rida till henne ibland om det behövs.. där är barnen för unga och jag för ringrostig..
är det någon som har erfarenhet av att köpa en äldre Ridskoleponny, för-nackdelar? Förutom det uppenbara med åldern då.. jag tänker att ponnyn ska lära dottern mer än tvärtom. Den är heller inte sådär ridskole trött, de har varit varsamma med henne tror jag, och hon är både favvo för nybörjare som duktigare elever, vinner ofta KM med duktiga och lotsar runt småbarn på blåbärshoppning..
Låter som en perfekt ponny! Vi håller också på att köpa äldre ridskoleponny, 18-åring b-ponny som vi hämtar 30 juni. Tror det är kloka köp som förstaponny, rutinerade, lite tåliga mot obalans hos ryttaren, och har de hållt utan sjukdomar/skador så är det friska individer.
 
är det någon som har erfarenhet av att köpa en äldre Ridskoleponny, för-nackdelar?
Det finns en del ridskolehästar/-ponnyer som fungerar utmärkt på ridskola, där de går snällt i grupp med sina kompisar. Och sen kan de bli monster när de tas bort från kompisgruppen för att ridas enskilt i ett annat stall.
Så, mitt bästa tips hade nog varit - om det lutar åt köp - att fråga om ni kan få låna ponnyn och rida den ett tag på hemmaplan för att se hur den fungerar där, innan ett köp genomförs.
 
Det finns en del ridskolehästar/-ponnyer som fungerar utmärkt på ridskola, där de går snällt i grupp med sina kompisar. Och sen kan de bli monster när de tas bort från kompisgruppen för att ridas enskilt i ett annat stall.
Så, mitt bästa tips hade nog varit - om det lutar åt köp - att fråga om ni kan få låna ponnyn och rida den ett tag på hemmaplan för att se hur den fungerar där, innan ett köp genomförs.
Har redan frågat om möjlighet till hyra/foder eller likn först men tyvärr inte aktuellt! Vet att de vill köpa in några nya ponnys så är väl därför..
 
Tack för alla svar!😃
känns helt galet att skriva det men lutar faktiskt åt ett köp.. suttit i telefon med stallägaren i över en timme som också är eld o lågor nu😂 Vi får ta en sväng dit tillsammans och prata mer med ridskolan och träffa ponnyn tänkte jag.
35000kr för en 20årig Welsh känns det rimligt???
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp