Föräldrar till barn som rider

Låter som en perfekt ponny! Vi håller också på att köpa äldre ridskoleponny, 18-åring b-ponny som vi hämtar 30 juni. Tror det är kloka köp som förstaponny, rutinerade, lite tåliga mot obalans hos ryttaren, och har de hållt utan sjukdomar/skador så är det friska individer.
Tänker samma som dig! Hoppas att ni blir nöjda tillsammans!
 
Har redan frågat om möjlighet till hyra/foder eller likn först men tyvärr inte aktuellt! Vet att de vill köpa in några nya ponnys så är väl därför..
Jag förstår dem i deras tanke och jag personligen brukar inte heller låna ut före köp. I normalfall.
Men ur din synvinkel hade jag avstått. Dels för det jag skrev ovan. Dels för att det är en onödigt stor ponny för din dotter - jag håller med de som anser att "ponnyer ska man växa ur, inte växa i". Och dels för att ni faktiskt inte hade tänkt köpa ponny innan detta aktualiserades.
Och också tänkvärt - ponnyn blir inte yngre, utan dess användbarhet kommer "minska" i takt med att dotterns ridkunskaper ökar. Hinner dottern ens "växa i" ponnyn innan den måste pensioneras?
Tack för alla svar!😃
känns helt galet att skriva det men lutar faktiskt åt ett köp.. suttit i telefon med stallägaren i över en timme som också är eld o lågor nu😂 Vi får ta en sväng dit tillsammans och prata mer med ridskolan och träffa ponnyn tänkte jag.
35000kr för en 20årig Welsh känns det rimligt???
Du ska göra det som känns bäst i ditt hjärta, såklart!
Men jag vill ändå gärna ge dig lite mer att tänka på, för att fatta ett väl genomtänkt beslut...
Är det stallägaren = där du ska ha ponnyn, eller stallägaren = där ponnyn står nu som du har pratat med?
Jag tänker bara att i det senare fallet så ligger det ju mer i deras intresse att få ponnyn såld ganska snabbt, så råden därifrån i så fall är ganska partiska...

Jag hade inte gett så mycket pengar för en 20-årig ponny. För även om den är fräsch och kan hänga med i 10 år till, så är 20 år en ålder då de faktiskt börjar bli gamla och man sannolikt ser slutet av deras liv närma sig.
 
Tack för klok input!
Det är stallägaren där jag ska ha ponnyn i så fall som jag pratat med. Har även pratat med en till hästägare där vi har medryttarponny idag som ska följa med till ridskolan så då får jag med mig två erfarna som kan ställa bra frågor och ta en titt på ponnyn.. jag är ganska såld känslomässigt redan..😆 så behöver objektivitet..
 
Så här såg det ut senast när dottern red ponnyn. Galoppträning över bommar.
 

Bifogade filer

  • 1117E3AC-C4FA-4EFE-8E3B-CDCD55DD3AAA.png
    1117E3AC-C4FA-4EFE-8E3B-CDCD55DD3AAA.png
    272,7 KB · Visningar: 222
Tack för alla svar!😃
känns helt galet att skriva det men lutar faktiskt åt ett köp.. suttit i telefon med stallägaren i över en timme som också är eld o lågor nu😂 Vi får ta en sväng dit tillsammans och prata mer med ridskolan och träffa ponnyn tänkte jag.
35000kr för en 20årig Welsh känns det rimligt???
Jag skulle inte betala så mycket för en så pass gammal ponny. Vi betalade samma summa för en 4-årig Welsh partbred med fina framtidsutsikter.
Jag har två gånger fått välridna snälla ponnysar i 19-20 års åldern gratis då jag letat sällskap och ägarna tyckt att de ska få några härliga sista år. En new forrest och en arab. Båda ponnysarna har lärt min dotter rida och varit supertrevliga.
Så kan man tänka sig att köpa ponnysar i den åldern så går det hitta fina välridna för betydligt billigare pengar.
Men det är ju så klart upp till er vad ni vill betala 😊
 
Tack för alla svar!😃
känns helt galet att skriva det men lutar faktiskt åt ett köp.. suttit i telefon med stallägaren i över en timme som också är eld o lågor nu😂 Vi får ta en sväng dit tillsammans och prata mer med ridskolan och träffa ponnyn tänkte jag.
35000kr för en 20årig Welsh känns det rimligt???

Jag personligen hade inte betalat de för en så pass gammal ponny som gått ridskola. Även om den är en bra läromästare är den till åren och kan ha förslitningar osv. :(
 
Tack för era svar ang priset! Vad tycker ni skulle vara rimligt?!
Ingår det någon utrustning så skulle jag betala vad den är värd plus en mindre summa för ponnyn. Men det är min åsikt. Som sagt så har jag fått såna ponnysar gratis och skulle inte lägga ut särskilt mycket pengar på en så gammal ponny. Kanske 5-10000 beroende på om det ingår någon utrustning eller inte.
 
Angående priser på ponnys så tror jag att det har ändrat sig en del bara på sista året. Priserna är generellt högre, även på äldre ponnys.

@JeppeOlivia om du tittar lite på hästannonser och ser ungefär vad man får för 35 000, då vet du om priset för denna ponny är rimligt.
 
Igår gjorde dottern sin första avramling på nya ponnyn. Ponnyn skulle just börja trava men såg något spöke i vinbärsbuskarna och tvärvände åt andra hållet så dottern hade inte en chans 🙈
Men allt gick bra förutom en lite öm rumpa hos dottern 😉
Ponnyn är söt som socker hur som helst 🥰
 

Bifogade filer

  • F58EEE7C-0C15-4F81-B80C-C3A16868F2E6.jpeg
    F58EEE7C-0C15-4F81-B80C-C3A16868F2E6.jpeg
    164,7 KB · Visningar: 150
Kvällstur! Går ju inte att rida på dagarna nu i denna hetta 😛 red i skogen och skrittade mest, skuttade över några nedfallna träd. Svea har stått ett par dagar för William har varit hos sin farfar, så hon var lite på tårna först men coolade ner sig rätt snabbt.
 

Bifogade filer

  • 131E6399-C051-4035-B404-ADDB3806269F.jpeg
    131E6399-C051-4035-B404-ADDB3806269F.jpeg
    485,8 KB · Visningar: 128
Tycker ändå man ser viss skillnad på henne på bara några veckor?
 

Bifogade filer

  • A5E1109D-8C6F-4BE4-A368-F6F1A093DF2A.jpeg
    A5E1109D-8C6F-4BE4-A368-F6F1A093DF2A.jpeg
    21,7 KB · Visningar: 110
Ponnysarna fick komma hem från betet idag. Det ska regna kommande vecka så beteshagen ska få vila och ponnysarna sova under tak 👍 dottern ser fram emot att få rida på banan imorgon och testa galopp med sadel. Hon hoppas därmed att hon sitter kvar på hästen. :angel: (som inte galopperat under ryttare på drygt två månader pga skada och betessläpp) :D:up:
 
Tack för klok input!
Det är stallägaren där jag ska ha ponnyn i så fall som jag pratat med. Har även pratat med en till hästägare där vi har medryttarponny idag som ska följa med till ridskolan så då får jag med mig två erfarna som kan ställa bra frågor och ta en titt på ponnyn.. jag är ganska såld känslomässigt redan..😆 så behöver objektivitet..
Så nyfiken, hur har det gått för er?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 714
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp