Föräldrar till barn som rider

Det blir ponnyn!!!🤩🤩🤩 Lite prutning blev det för att få med utrustning och så hämtar vi 7/8 i samband med att dottern ska ta en lektion då, så kommer min kompis med transport och vi överraskar henne med att ta med ponnyn! Ryser när jag tänker på det!😃
Så roligt! Håller tummarna för att allt går bra 😃
 
Vi har tagit hem vår welshponny, som varit utlånad till ridskolan i några år, för att se om sonens intresse för ridning växer eller förblir måttligt. Det blir lite "halvsemester" för ponnyn på hemmaplan i år, hon får överleva att sommarbetet inte blir 100% ryttarfritt. Sen återstår att se om hon ska tillbaka till ridskolan eller om sonen vill ha henne kvar hemma.
Just nu gäller nyhetens behag :love: och jag har precis fått tag i en sadel som passar henne bättre än den vi lånade med hem från ridskolan. Så får vi se hur det blir sen.
Lite oskarp bild, men...
20200628_220022.jpg
 
Vi har hittat sadel i dag! Sådan skillnad både på ponny och dotter med en sadel som passar bra.
En bra sadel är a och o för att barnen ska kunna få en bra sits och balans. Man ser på min bild några inlägg upp att sonen sitter som en hösäck och det skyller jag på sadeln. Jag hämtar vår nya sadel i morgon, så får vi hoppas att den funkar lika bra i verkligheten som i teorin...
 
Vi har tagit hem vår welshponny, som varit utlånad till ridskolan i några år, för att se om sonens intresse för ridning växer eller förblir måttligt. Det blir lite "halvsemester" för ponnyn på hemmaplan i år, hon får överleva att sommarbetet inte blir 100% ryttarfritt. Sen återstår att se om hon ska tillbaka till ridskolan eller om sonen vill ha henne kvar hemma.
Just nu gäller nyhetens behag :love: och jag har precis fått tag i en sadel som passar henne bättre än den vi lånade med hem från ridskolan. Så får vi se hur det blir sen.
Lite oskarp bild, men...Visa bifogad fil 53904
Och på tal om det där med hur sadeln påverkar ryttarens sits, så får jag nog erkänna att jag tycker det är viss skillnad mellan dessa två bilderna på samma ekipage med 2 veckor mellan, där bara sadeln skiljer...
1594469529613.png
 
Jag sätter en liten tass i den här tråden tror jag :). Har en sjuåring som helst plötsligt blev hästtokig förra hösten, han fick en ridlektion i julklapp och sedan dess har det rullat på. Själv slutade jag att rida ungefär samtidigt som äldsta barnet föddes men jag blev förstås också sugen när jag började hänga i stallmiljö med honom, så sedan ett par månader tillbaka är vi medryttare på ett ställe med sex islandshästar. Han rider mest och jag instruerar, men liiiite får förstås jag rida också :D
 
Den här galna ponnyn alltså, jag vet inte vad vi ska göra med henne?! Idag var tredje lite mer ordentliga passet efter vilan. Eftersom hon är 25 och inte fullt igång så tycker jag att det räcker med 30 min pass (+skritt före och efter), vi vill ju inte att hon ska gå sönder igen 🤷‍♀️ men nähe, det duger visst inte åt ponnyn! Det gick verkligen jättebra på passet idag, de jobbade övergångar och energi i trav med nedsittning, då tycker jag att hon ska vara nöjd! Hon däremot taktade och slog med huvudet tills dottern suttit av vid stallet (100 m från ridbanan). Helt uppe i varv! Det är såklart jättekul att hon är så här pigg och fräsch, men en av-knapp hade varit trevligt att hitta 😅
 
Så glada vi är för den här lilla sötnosen! En klippa i all hantering, gillar att hitta på bus tillsammans med lillmatte, upptäcktsfärd i sadelkammaren tex. Och välutbildad, gör rätt när ryttaren gör rätt, blir så mycket lättare att lära sig då. Han var lite spänd och stel i ryggen när vi köpte honom, men 3 veckor med vettiga sadlar gör att det redan är stor skillnad.
BB49017F-454F-41B0-B908-EB83A526A8B6.jpeg
 
För någon månad sen blev vi ägare till den här sötnosen och 5, snart 6-åriga dottern är överlycklig såklart :love: Har ni tips på trevliga övningar/pass på enklare nivå för en liten ryttare som inte har kommit så långt ännu? (På sikt har jag tänkt att hon ska få rida ponnyn för instruktör men till en början vill vi lära känna varandra på hemmaplan.)
20200713_165425.jpg
 
För någon månad sen blev vi ägare till den här sötnosen och 5, snart 6-åriga dottern är överlycklig såklart :love: Har ni tips på trevliga övningar/pass på enklare nivå för en liten ryttare som inte har kommit så långt ännu? (På sikt har jag tänkt att hon ska få rida ponnyn för instruktör men till en början vill vi lära känna varandra på hemmaplan.)
Visa bifogad fil 54578

Basic grejer. Typ start, stopp, styrning. Funkar i skogen (typ stanna mellan träden där, styr mellan buske x och sten y) eller på ridbana (med hjälp av koner eller bokstäverna). Gärna barbacka, gör massor för balansen!
 
För någon månad sen blev vi ägare till den här sötnosen och 5, snart 6-åriga dottern är överlycklig såklart :love: Har ni tips på trevliga övningar/pass på enklare nivå för en liten ryttare som inte har kommit så långt ännu? (På sikt har jag tänkt att hon ska få rida ponnyn för instruktör men till en början vill vi lära känna varandra på hemmaplan.)
Visa bifogad fil 54578

@Andromedae och andra gav mig jättebra tips i den här tråden: https://www.bukefalos.se/threads/tips-pa-oevningar-till-litet-barn.1483620/ 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp