Föräldrar till barn som rider

För någon månad sen blev vi ägare till den här sötnosen och 5, snart 6-åriga dottern är överlycklig såklart :love: Har ni tips på trevliga övningar/pass på enklare nivå för en liten ryttare som inte har kommit så långt ännu? (På sikt har jag tänkt att hon ska få rida ponnyn för instruktör men till en början vill vi lära känna varandra på hemmaplan.)
Visa bifogad fil 54578
När min dotter var i den åldern tyckte hon att det var jätte roligt att räkna travsteg. Dvs hon eller jag bestämde i förväg hur många steg hon skulle trava med ponnyn, tex 6 steg. I bland började vi på 10 och minskade ner med ett steg för varje gång. Då blev det väldigt spännande när vi började komma ner till 3,2 och 1 steg 😉 Hon satte alltså igång ponnyn, räknade stegen och fick sedan sakta av till skritt. Ofta blev det ju något travsteg för mycket men ju mer exakt hon lyckades sakta av desto nöjdare blev hon och hon tränade därmed både start och stopp och lärde sig förbereda avsaktningarna i tid för att lyckas med rätt antal steg. Dessutom glömde hon bort att spänna sig så mycket i traven när hon var tvungen att koncentrera sig på att räkna så hennes lättridning blev mycket bättre.
Det blev alltså som en lek fast vi i leken tränade på flera saker. Denna övning tycker hon är rolig än i dag, 10 år gammal. Idag lägger vi ibland in avsaktning till halt i stället för att öka svårighetsgraden 😊
 
En liten uppdatering om vår lilla karamell kanske jag oxå ska passa på att slänga in. Jag har tömkört och dottern ridit lite sporadiskt under sommaren då vi haft mycket annat vi försökt hinna med plus en del sjukdom. Men jag har varje gång jag tömkört tyckt att ponnyn inte riktigt betet sig okej. Tappar i bland bakbenet och vill inte springa i höger var. Men eftersom att det blivit så pass sporadisk motion har jag tänkt att det kanske har att göra med att hon är svag och inte orkar. Så jag tömkörde henne några dagar på raken här förra veckan för att se om beteendet blev bättre eller sämre. Och hennes ovilja att gå i höger varv blev värre, hon blir stressad och tillslut ställer hon sig blick stilla och vägrar helt enkelt gå hur mycket jag än driver på. Så nu är tid på klinik bokad så vi får kolla upp om det är något på tok. Jag kan inte se något men jag är långt i från expert på rörelsestörningar. Hon är väldigt spänd över ryggen oxå och har svårt att komma upp med den under arbete. Så efter vet besök får vi ta ut Equiterapeut för behandling.
Hon är inte direkt stillsam i hagen och gick omkull ordentligt i hagen i våras så det kan ju vara det som spökar.
Tur att hon är söt i alla fall ☺️
 

Bifogade filer

  • B5409BDB-3FDE-4D0C-895C-D32E55B34D39.jpeg
    B5409BDB-3FDE-4D0C-895C-D32E55B34D39.jpeg
    535,8 KB · Visningar: 60
Vi har ett angenämtproblem nu under betet. Förra sommaren var det inga problem att rida barbacka. I år är ponnyn i bättre form och dottern har lärt sig att rida henne bättre. Det låter ju positivt, men ponnyn lyfter ryggen och travar på så rejält att dottern har svårt att sitta kvar! 😅 fick låna en barbackapad med handtag, och det var bättre men den är för stor så den gled åt sidorna. Så det blir helt enkelt mycket skritt och korta travbitar med sitsträning de luxe resten av betestiden 😁
 
Hoppar in här i tråden med min dotter som fyller 4 om två veckor. Vi lånar en c-ponny i stallet där jag har min häst. Hon har ridit sedan februari/mars i år men har hängt med mig hos hästarna sedan hon var bebis 😅 Vet att ponnyn är för stor men ett köp av mindre ponny känns för tidigt eftersom man aldrig vet hur länge intresset håller i sig. Fördelen med denna ponny är att den är rolig för mamma att rida också då hon är väl skolad ☺️☺️

 
Idag har vi varit på terrängträning för andra gången i sonens 7-åriga liv. 😁 Både unge och ponny tycker att det är skitkul. För ett tag sedan ville sonen sluta rida och vi annonserade t o m ponnyn, men efter första terrängträningen ville han ta bort annonsen och sedan dess har han inte sagt ett ord om att sluta eller sälja. 😊
 
Idag har vi varit på terrängträning för andra gången i sonens 7-åriga liv. 😁 Både unge och ponny tycker att det är skitkul. För ett tag sedan ville sonen sluta rida och vi annonserade t o m ponnyn, men efter första terrängträningen ville han ta bort annonsen och sedan dess har han inte sagt ett ord om att sluta eller sälja. 😊
Va kul!! Vi var med och kollade på min syster och några andra som tränade terräng förra helgen och dottetn blev så sugen! Tyvärr så får ju medryttarponnyn inte hoppa så längre.
 
Va kul!! Vi var med och kollade på min syster och några andra som tränade terräng förra helgen och dottetn blev så sugen! Tyvärr så får ju medryttarponnyn inte hoppa så längre.
Ja det är verkligen superkul! Det finns säkert möjlighet att hyra en ridskolehäst och vara med på vår träning om ni skulle vilja (om ni bor i närheten av Västerås). 😊
 
Ja det är verkligen superkul! Det finns säkert möjlighet att hyra en ridskolehäst och vara med på vår träning om ni skulle vilja (om ni bor i närheten av Västerås). 😊
Uppsala, så det är ju inte superlångt. Men vi får hoppas att ponnyn som flyttar in i stallet på lördag kan vara något att rida lite ibland :)
 
Uppsala, så det är ju inte superlångt. Men vi får hoppas att ponnyn som flyttar in i stallet på lördag kan vara något att rida lite ibland :)
Det är bara att hojta till om jag ska fråga, eller om ni vill komma med den nyinflyttade ponnyn. Träningen är utanför Surahammar.
 
Då blir det tårta idag då! 😁
Japp! Slog ihop det med födelsedagsmiddag för kusinen. Tyvärr så fick A migrän efter terminsstarten på ridskolan i hettan så hon missade allt :(

Skulle vilja få tag i lös solskärm att sätta på hennes hjälm (som Kaley Cuoco har här ) men vet inte var eller vad jag ska söka på. Någon som har något tips?
 
Här sker det utveckling för varje dag, så roligt att se! Dottern hade som mål för sommaren att galoppfattningarna skulle fungera och att hon skulle kunna sitta ner i traven utan att skumpa. Båda målen uppnådda! Nästa mål är att få ponnyn att arbeta i vettig form större och större delar av tiden. I skritt och galopp kommer det mer och mer. Och, vi har fått kontakt med ponnyns uppfödare, så roligt! Det är många år och många ägare sedan hon sålde honom, så hon blev jätteglad att vi lyckats spåra henne. Dessutom bor hon mindre än en timme härifrån så förhoppningsvis kan hon snart komma och hälsa på.

380DFFC0-4119-4BC9-B835-A23431A53F77.jpeg
 
Japp! Slog ihop det med födelsedagsmiddag för kusinen. Tyvärr så fick A migrän efter terminsstarten på ridskolan i hettan så hon missade allt :(

Skulle vilja få tag i lös solskärm att sätta på hennes hjälm (som Kaley Cuoco har här ) men vet inte var eller vad jag ska söka på. Någon som har något tips?
Här finns det skärmar, men vet inte om dom passar till andra än Samshield: https://www.aleridsport.se/samshield-tillval/2512-139146-samshield-polo-visor-leather-solskaerm.html

Annars borde det väl gå att ta en vanlig solskärmskeps och modifiera den lite?
Typ en sån:

B5ACAB0A-E2CD-45D7-A9BB-CE219949A0B8.jpeg
 
Igår var dagen d och vi fick äntligen överraska barnen med fina lilla ponnyn!😍 det blev succé förstås. Vi fick ändra om lite så att sonen också var och blev överraskad då hans intresse har ökat jättemycket nu efter ridläger och sommarponny.
Men nu har vi landat hemma iallafall och ska lära känna vår sötnos! Hittills går det toppen👍🤩
 
Vad har ni för säkerhetsväst till era barn?
Jag behöver köpa en nu när hon blir mer och mer självständig på hästryggen.
Gissar att en rosa är enklast att få på henne men har ni några erfarenheter av de olika märken som finns?
 
Vad har ni för säkerhetsväst till era barn?
Jag behöver köpa en nu när hon blir mer och mer självständig på hästryggen.
Gissar att en rosa är enklast att få på henne men har ni några erfarenheter av de olika märken som finns?
Sonen har en Jacson, den fungerar bra (och finns i rosa ;) ).
 
Vad har ni för säkerhetsväst till era barn?
Jag behöver köpa en nu när hon blir mer och mer självständig på hästryggen.
Gissar att en rosa är enklast att få på henne men har ni några erfarenheter av de olika märken som finns?
Det viktigaste är att den passar och sitter skönt på barnet.
Jag har haft någon väst som har för låg klassning för att vara godkänd för tävlande, men jag tänker att små barn på små ponnyer inte direkt utsätts för samma risker som större barn och vuxna som tävlar, så jag har tyckt att det är okej.
Och ärligt talat, jag hade inte accepterat att barnet protesterar mot att det är fel färg, utan vill ungen rida så klär hen på sig västen. Där är det slutdiskuterat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp