Föräldrar till barn som rider

Vad har ni för säkerhetsväst till era barn?
Jag behöver köpa en nu när hon blir mer och mer självständig på hästryggen.
Gissar att en rosa är enklast att få på henne men har ni några erfarenheter av de olika märken som finns?
Sonen har en blå CRW från Hööks, den finns i rosa också: https://www.hooks.se/ryttare/ryttarutrustning/sakerhetsvastar/sakerhetsvast-barn-ares-crw-3
Dock funderar jag på att köpa en Racesafe istället. CRW'n är bra, men inte riktigt lika smidig som Racesafe. Men isf får det bli en beggad.

XXL har också rosa västar, Jacson för 899 kr.
 
Vad har ni för säkerhetsväst till era barn?
Jag behöver köpa en nu när hon blir mer och mer självständig på hästryggen.
Gissar att en rosa är enklast att få på henne men har ni några erfarenheter av de olika märken som finns?
Vi har haft tre jacson, bara bytt upp os i stl. Dottern har varit jättenöjd med dem! Sen fyndade jag en racesafe på fb för 250:- :angel: :up: och den verkar vara så vansinnigt skön! Hade dock inte köpt en helt ny till ett växande barn, det är de för dyra för.
 
Vi har en Hansbo som vi köpte ny när dottern var liten. Den kunde hon ha ganska länge då hon är väldigt smal och nätt. Den har sonen nu. Dottern har sedan haft en äldre källquist som vi fick av en arbetskompis. Men nu när dottern börjat rida mer efter att vi skaffatde foderponnyn och sedan egen större ponny så blev det en begagnad RaceSafe. Dottern gillar den väldigt mycket men precis som andra här skriver så får det bli begagnat så länge hon växer. Hon har vuxit rätt mycket på bara ett halvår så det är nog inte länge till som hon kan ha den västen.
Hos oss har det varit en ickefråga att ha väst. Ska barnen rida så är det väst som gäller, annars får de låta bli.
 
Tack för alla svar om väst! Blev en rosa från Horse Life. Den var tillräckligt liten med ”flärpen” uppfälld. Självklart blir det en icke-fråga nu när vi köpt väst men det är ju betydligt mycket trevligare om hon VILL ta på sig den 😅
 
Vi får låna @Lovise fiina lilla ponny och min snart 2 åring älskar det verkligen! Ponnymammadrömmen känns lite mindre avlägsen nu :love:


118516733_10157275088836128_4258340857751197579_n.jpg


118234210_10157265666921128_104461076872160799_n.jpg


120008755_10157334186556128_4805958952805864603_n.jpg
 
Börjat leta ponny till dottern (11år), en trevlig äldre trygg. Men det är ju nästan stört omöjligt och kostar nog lite mer än vi tänkt 🙈 Gett upp för stunden och bestämt oss för att hyra en ponny från ridlekis från okt-april så dottern få upp sitt självförtroende i ridningen. Hoppas vi hittar vår trevliga ponny till våren! Helst utan att bli helt ruinerade 😉
 
Äldsta tösen rider gärna barbacka och yngsta får rida sin absoluta favorit. Och numera så får de rida utan ledare. Äldsta travar en hel del utan ledare och yngsta får ha ledare för hon har inte riktig koll på händer, hastighet eller balans.
Lillponnyn Pepsi är 19år Och gammelponnyn Bella har hunnit att fylla 25år, dockpigg som bara den! 😅
7E1B7082-A27B-4F44-A2F6-98C07D7BF960.jpeg
 
Har någon tips på en rolig övning? Antingen för balans, styra, stanna eller något annat som är bra att öva på.
 
Mormor har en körponny (shetland) som barnbarnen gärna hänger med på körturer och som de rider. Intresset hos ena dottern har ökat rejält och äldsta dottern tycker också att det är rätt roligt.
Storleksmässigt skulle de kunna ha shettisen ett tag till men det blir inte så mycket ”ridning” på honom, utan de ”åker” bara häst.
Kompisens dotter rider på ridskola och hon har verkligen lärt sig grunderna, rida lätt och styrning.
Men jag upplever att mina döttrar har fastnat i att ”åka” häst. Jag har försökt ställa upp koner och bommar på ridbanan men shettisen tycker inte att det är särskilt roligt alls. Han är super pigg vid körning - inte alls samma ponny som vid ridning.

Ni som har b-ponnyer, känner ni att de är mer ”ridbara” än shettisar?
 
Mormor har en körponny (shetland) som barnbarnen gärna hänger med på körturer och som de rider. Intresset hos ena dottern har ökat rejält och äldsta dottern tycker också att det är rätt roligt.
Storleksmässigt skulle de kunna ha shettisen ett tag till men det blir inte så mycket ”ridning” på honom, utan de ”åker” bara häst.
Kompisens dotter rider på ridskola och hon har verkligen lärt sig grunderna, rida lätt och styrning.
Men jag upplever att mina döttrar har fastnat i att ”åka” häst. Jag har försökt ställa upp koner och bommar på ridbanan men shettisen tycker inte att det är särskilt roligt alls. Han är super pigg vid körning - inte alls samma ponny som vid ridning.

Ni som har b-ponnyer, känner ni att de är mer ”ridbara” än shettisar?
Jag har inte jättemycket erfarenhet av just shettisar. Men överlag tycker jag att de aldrig får en riktig chans att visa vad de går för. De är ofta överviktiga och långhåriga och bara det gör ju att det blir svårt med utrustning. En välvårdad, vältränad shetland tänker borde gå att träna även i ridning? Ibland ser man ju dem, ser jättehärliga ut! Nu säger jag inte att det är så i ert fall med den här shettisen, den verkar ju pigg vid körning så den kanske bara inte gillar ridning.
Vi har en welsh mountain som fungerar som allroundponny. 116 hög. Hon går ju både att dressyra och hoppa med, hon körs lite också. Kort från i somras när mellanbarnet rider, hon har egentligen växt ifrån ponnyn men ibland hoppar hon henne lite. Nu är det lillasysters ponny istället.
dingla o jessie hoppar.jpg
 
Jag har inte jättemycket erfarenhet av just shettisar. Men överlag tycker jag att de aldrig får en riktig chans att visa vad de går för. De är ofta överviktiga och långhåriga och bara det gör ju att det blir svårt med utrustning. En välvårdad, vältränad shetland tänker borde gå att träna även i ridning? Ibland ser man ju dem, ser jättehärliga ut! Nu säger jag inte att det är så i ert fall med den här shettisen, den verkar ju pigg vid körning så den kanske bara inte gillar ridning.
Vi har en welsh mountain som fungerar som allroundponny. 116 hög. Hon går ju både att dressyra och hoppa med, hon körs lite också. Kort från i somras när mellanbarnet rider, hon har egentligen växt ifrån ponnyn men ibland hoppar hon henne lite. Nu är det lillasysters ponny istället. Visa bifogad fil 57563
Vilken fin ponny du har :love:
Shettisen är väldigt pigg, nästintill het vid körning. Men i ridningen finns ingen energi alls, i jämförelse. Han tycker ridbanan är det tråkigaste som finns. Det blir så svårt att komma vidare med barnens utveckling då. Vi har försökt i skogen men han går bara efter en som en snäll hund.
En bidragande faktor kan ju vara att han inte är ordentligt inriden. Mycket kan man ju få ”gratis” från körningen men att hitta en liten duktig ryttare som kan skola en shettis har varit svårt. Vi har ju haft shettisen sen han var 2 år.
 
Mormor har en körponny (shetland) som barnbarnen gärna hänger med på körturer och som de rider. Intresset hos ena dottern har ökat rejält och äldsta dottern tycker också att det är rätt roligt.
Storleksmässigt skulle de kunna ha shettisen ett tag till men det blir inte så mycket ”ridning” på honom, utan de ”åker” bara häst.
Kompisens dotter rider på ridskola och hon har verkligen lärt sig grunderna, rida lätt och styrning.
Men jag upplever att mina döttrar har fastnat i att ”åka” häst. Jag har försökt ställa upp koner och bommar på ridbanan men shettisen tycker inte att det är särskilt roligt alls. Han är super pigg vid körning - inte alls samma ponny som vid ridning.

Ni som har b-ponnyer, känner ni att de är mer ”ridbara” än shettisar?
Vår shettis är mer med på noterna och arbetsvillig än vad russet (b-ponny) som vi lånade förra året var. Sedan är det svårare att hitta bra utrustning till shettisar och då tänker jag främst på sadlar. En illasittande sadel kan säkert få även den mest arbetsvilliga ponny att tycka att ridning är tråkigt. Men överlag så upplever jag att både shettisen russet och vår c-ponny (arab/Welsh) föredrar att ridas ut framför ridbanan alla dagar i veckan.
 
Jag kanske ska delta i den här tråden :)
Min dotter är nio år och har en B- ponny valack samt rider min C-ponnyhingst ett par gånger i veckan.
Tanken är att hon ska komma igång med tävlingar nu och inte bara P&J. Dock är problemet att hon bara är hos mig en helg per månad och det händer att jag jobbar den helgen :cautious:

Dottern med sin ponny Laban:

IMG_20200918_191922_319.jpg
 
Har någon tips på en rolig övning? Antingen för balans, styra, stanna eller något annat som är bra att öva på.

Jag undervisar en del "ridlekis" ibland, och detta ar nagra ovningar jag brukar kora. Mina ovningar ar anpassade for grupp, sa kan du kanske gora anpassningar, eller hitta nagra vanner som kan hanga pa?

Balans:
Sta upp i stigbyglarna med handerna ut pa sidorna - ryttaren ar nu ett "flygplan" och maste forsoka halla balansen och landa sakert (du kan t.ex. ge punktreferens - "landa vid A") och inte krashlanda planet!

I halt eller skritt - lat barnet luta sig fram och ta pa hastens oron, vanda sig bakot och ta pa svansen, och sedan nerat och ta pa sin egna tar. Klarar barnet av det sa ska ska de halla skankeln stilla (alltsa ej att benet aker bakat nar de lutar sig fram till oronen osv)

Med ledare:
Barnet ska blunda och gissa at vilket hall hasten svanger genom att halla ut en arm nar de kanner hastens rorelser under sig

Styra
Olika typer av hinderbanor, antingen ute eller inne - hamta nagot vid en bokstav och lamna vid en annan, over bommar, runt koner etc. Ute anvander du trad, buskar och i ratt sasong kanske det till och med gar att plocka frukt fran hastryggen?

(Balans), styra och (stanna)
Jag placerar olika typer av ryktsaker pa staketet (hogsta och nast hogsta plankan) runt om ridbanan. Barnen far sedan "raca" genom att rida och hamta en ryktsakt, och sedan komma tillbaka och kasta ryktborsten i en hink som jag stallt vid X.
De samlar poang - 1 poang om de traffar hinken, och ytterligare 1 poang om de vet vad ryktsaken heter - teori och ridning pa samma gang!

Mer rutinerade ryttare rider utan ledare och/eller utan stigbyglar. Det gar sakert att lata tryggare barn ocksa trava, men det har inte jag testat an
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp