Föräldrar till barn som rider

Har sörjt Svea sen vi lämnade tillbaka henne och därför inte orkat hänga med här i tråden på ett tag. Men nu har William blivit medryttare på en helt underbar äldre D-ponny som han gillar väldigt mycket. I ”vårat” gamla stall.

William behöver ju öva på att styra och planera sina vägar lite bättre, och denna ponnyn är perfekt ur det avseendet då han går precis exakt dit ryttaren styr. Han bryr sig inte nämnvärt om jag går bredvid eller inte heller utan han lyssnar på William (som fortfarande dock gärna har mig bredvid). Men jag tror att han kan bygga upp sitt självförtroende med Cool som ponnyn heter. Han är dessutom en klippa i all hantering och väldigt gosig 😁
 

Bifogade filer

  • 78C0D3B2-B7F6-4A74-8FB3-4C317AA75950.jpeg
    78C0D3B2-B7F6-4A74-8FB3-4C317AA75950.jpeg
    226,4 KB · Visningar: 138
Har sörjt Svea sen vi lämnade tillbaka henne och därför inte orkat hänga med här i tråden på ett tag. Men nu har William blivit medryttare på en helt underbar äldre D-ponny som han gillar väldigt mycket. I ”vårat” gamla stall.

William behöver ju öva på att styra och planera sina vägar lite bättre, och denna ponnyn är perfekt ur det avseendet då han går precis exakt dit ryttaren styr. Han bryr sig inte nämnvärt om jag går bredvid eller inte heller utan han lyssnar på William (som fortfarande dock gärna har mig bredvid). Men jag tror att han kan bygga upp sitt självförtroende med Cool som ponnyn heter. Han är dessutom en klippa i all hantering och väldigt gosig 😁
Vilken härlig bild! :heart

Pojke: "MIN ponny!"
Ponny: "MIN pojke!"
 
Idag var vi hos Mille igen (ja, vi har ju varit för några gånger sedan sist förstås 😁)!
Lerigt och supertråkigt väder, men, men...

Blev en kort ridtur på gamlingen som ville vända efter ett tag. Oklart om han var trött eller om han blev rädd för en stor uppblåsbar tomte - hemåt var han hur pigg som helst 😅
Han blir 32 år nästa år så då kan man få bestämma lite själv!

Hoppas verkligen han orkar kämpa på några år till, den andra shettisen är så hetsig... Råkade säga till sonen att Mille inte finns kvar när sonen blir 20 år och han förstod att Mille kommer vara död då. De tårarna 😭

Tankarna om en egen ponny finns dock redan hos mamma :angel:
AC62C653-B05B-4116-AD2F-8B3F3810AC73.jpeg
 
Barnets shettis är ju inte allt för förtjust i att ridas i paddock, så idag när det vankades hemmaträning fick han istället låna min Welsh Cob. Alltså det är inte riktigt klokt hur fantastiskt snäll och vänlig den hästen är. Man hade inte kunnat tro att hon gjort annat i livet än att vara ridskolehäst (även om hon bjöd på lite snällt bus och några extra galoppsprång, som barnet turligt nog hanterade mycket graciöst). Han får nog ta henne kommande träningar också.

Så glad för att barnet har möjlighet att rida både på ridskola och privat! Det ger så mycket.

121178405_10221429677309510_5518332908902965595_o.jpg


Bild från oktober när världen inte var kolsvart, blöt och iskall non-stop :D
 
Jag har ett dilemma här. Hoppas det är ok att ventilera i tråden. Min 6-åring har fått plats i en nybörjargrupp på ridskolan där jag rider. Jättekul ju! Jag kollade dock inte priserna innan jag tackade ja. När fakturan kom blev jag varse att barnen betalar samma timpris som oss vuxna, och jag tycker att priset för vuxenlektioner - 420 kr - är dyrt :eek: Nu har ridskolan skickat ut information om dotterns kurs och där skriver de att det inte kommer vara någon ridning de 4-6 första gångerna för då ska barnen bara vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna. Självklart ska barnen lära sig ta hand om hästarna men... Första kursen är på 9 tillfällen och kostar mig 3000 kr, och i det priset ingår alltså knappt någon ridning :confused: Jag känner mest för att häva köpet av kursen med hänvisning till att dessa villkor inte framkommit tidigare. Men jag vill ju också att dottern ska få rida!
 
Jag har ett dilemma här. Hoppas det är ok att ventilera i tråden. Min 6-åring har fått plats i en nybörjargrupp på ridskolan där jag rider. Jättekul ju! Jag kollade dock inte priserna innan jag tackade ja. När fakturan kom blev jag varse att barnen betalar samma timpris som oss vuxna, och jag tycker att priset för vuxenlektioner - 420 kr - är dyrt :eek: Nu har ridskolan skickat ut information om dotterns kurs och där skriver de att det inte kommer vara någon ridning de 4-6 första gångerna för då ska barnen bara vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna. Självklart ska barnen lära sig ta hand om hästarna men... Första kursen är på 9 tillfällen och kostar mig 3000 kr, och i det priset ingår alltså knappt någon ridning :confused: Jag känner mest för att häva köpet av kursen med hänvisning till att dessa villkor inte framkommit tidigare. Men jag vill ju också att dottern ska få rida!
Jag har ingen koll på priser på ridskola, men om du tycker det är för dyrt, vilket jag har full förståelse för, så kanske det går att kombinera med att vara medryttare på någon ponny ? Då får barnet både utbildning på ridskolan och mer ridtid.

Vi har precis skaffat en liten medryttare till vår b- ponny och det är roligt för ponny och barn.
 
Jag har ett dilemma här. Hoppas det är ok att ventilera i tråden. Min 6-åring har fått plats i en nybörjargrupp på ridskolan där jag rider. Jättekul ju! Jag kollade dock inte priserna innan jag tackade ja. När fakturan kom blev jag varse att barnen betalar samma timpris som oss vuxna, och jag tycker att priset för vuxenlektioner - 420 kr - är dyrt :eek: Nu har ridskolan skickat ut information om dotterns kurs och där skriver de att det inte kommer vara någon ridning de 4-6 första gångerna för då ska barnen bara vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna. Självklart ska barnen lära sig ta hand om hästarna men... Första kursen är på 9 tillfällen och kostar mig 3000 kr, och i det priset ingår alltså knappt någon ridning :confused: Jag känner mest för att häva köpet av kursen med hänvisning till att dessa villkor inte framkommit tidigare. Men jag vill ju också att dottern ska få rida!
Oj, ja det var DYRT :nailbiting:
Jag hade nog dragit öronen åt mig men förstår dilemmat...
 
Jag har ingen koll på priser på ridskola, men om du tycker det är för dyrt, vilket jag har full förståelse för, så kanske det går att kombinera med att vara medryttare på någon ponny ? Då får barnet både utbildning på ridskolan och mer ridtid.

Vi har precis skaffat en liten medryttare till vår b- ponny och det är roligt för ponny och barn.
Det är tydligen jättesvårt att hitta medryttarponnyer här. Jag har en ridkompis med barn med ca ett års erfarenhet som försöker hitta medryttarponny men det kommer tydligen bara ut annonser där hästägarna vill ha en rutinerad ryttare som kan rida till ponnyn.
 
Jag har ett dilemma här. Hoppas det är ok att ventilera i tråden. Min 6-åring har fått plats i en nybörjargrupp på ridskolan där jag rider. Jättekul ju! Jag kollade dock inte priserna innan jag tackade ja. När fakturan kom blev jag varse att barnen betalar samma timpris som oss vuxna, och jag tycker att priset för vuxenlektioner - 420 kr - är dyrt :eek: Nu har ridskolan skickat ut information om dotterns kurs och där skriver de att det inte kommer vara någon ridning de 4-6 första gångerna för då ska barnen bara vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna. Självklart ska barnen lära sig ta hand om hästarna men... Första kursen är på 9 tillfällen och kostar mig 3000 kr, och i det priset ingår alltså knappt någon ridning :confused: Jag känner mest för att häva köpet av kursen med hänvisning till att dessa villkor inte framkommit tidigare. Men jag vill ju också att dottern ska få rida!
Sjukt dyrt tycker jag! Vi betalar 223:-/lektion för 45 minuters ridlektion + 30 minuters hästkunskap (i Göteborg).

Hade inte haft något emot själva "vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna" (även om jag tycker 6 gånger låter lite väl mastigt, bättre upplägg som ridskolan här har då med kontinuerlig teori), men det priset är för mig rena rama rånet.

Jag hade kollat på alternativ.
 
Det är tydligen jättesvårt att hitta medryttarponnyer här. Jag har en ridkompis med barn med ca ett års erfarenhet som försöker hitta medryttarponny men det kommer tydligen bara ut annonser där hästägarna vill ha en rutinerad ryttare som kan rida till ponnyn.
Finns det några 4h-gårdar eller liknande i närheten? Ibland så har ju de också ridskola/"medryttarlösningar".

Sedan så kan det ju aldrig skada att lägga ut en egen annons. Se till att få med att du som vuxen är rutinerad (och alltid med), samt om ni kan tänka er att betala. Och kolla kontaktnätet! Det är alltid lättare att få rida om man känner någon som känner någon, tror jag.
 
Sjukt dyrt tycker jag! Vi betalar 223:-/lektion för 45 minuters ridlektion + 30 minuters hästkunskap (i Göteborg).

Hade inte haft något emot själva "vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna" (även om jag tycker 6 gånger låter lite väl mastigt, bättre upplägg som ridskolan här har då med kontinuerlig teori), men det priset är för mig rena rama rånet.

Jag hade kollat på alternativ.
Upplägget på er ridskola låter jättebra. Jag hade absolut kunnat tänka mig ex 30 min teori + 30 min ridning. Men detta tycker jag inte är okej.

Vi har köpt plats på ridskolans ponnyridning ca 10 gånger det senaste året så dottern kan redan det grundläggande i hur man borstar, hur man beter sig i stallet, var sakerna finns, hur man sitter på hästen osv. Hon har varit med vid sadling och tränsning men hon är för liten för att göra det själv ännu med sina 113 cm/18 kg.

4H-gården erbjuder bara lektioner dagtid på vardagar men det finns flera andra ridskolor, som alla är avsevärt billigare, så dottern står nu i kö till tre andra ställen. Jag tänkte hon kunde få rida på den här ridskolan så länge, men det känns inte bra längre.
 
Jag har ett dilemma här. Hoppas det är ok att ventilera i tråden. Min 6-åring har fått plats i en nybörjargrupp på ridskolan där jag rider. Jättekul ju! Jag kollade dock inte priserna innan jag tackade ja. När fakturan kom blev jag varse att barnen betalar samma timpris som oss vuxna, och jag tycker att priset för vuxenlektioner - 420 kr - är dyrt :eek: Nu har ridskolan skickat ut information om dotterns kurs och där skriver de att det inte kommer vara någon ridning de 4-6 första gångerna för då ska barnen bara vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna. Självklart ska barnen lära sig ta hand om hästarna men... Första kursen är på 9 tillfällen och kostar mig 3000 kr, och i det priset ingår alltså knappt någon ridning :confused: Jag känner mest för att häva köpet av kursen med hänvisning till att dessa villkor inte framkommit tidigare. Men jag vill ju också att dottern ska få rida!
Snordyrt. För sonen betalade vi 240 kr/gång och lektionen var då ca en timme. Vi betalade då per gång eftersom mindre barn inte behöver binda upp sig för ett bestämt antal gånger. Detta är i Västerås.
 

William är ju lite sån att han gärna ger upp när det blir ”svårt”. Typ släpper tyglarna i ren protest 😜 därav har jag oftast hållit i tyglarna och så har han fått träna upp sin balans istället. Nu har vi dock kommit till en punkt där han vill lära sig rida själv (och gärna tävla mot dom stora tjejerna i stallet), dessutom tycker han det är pinsamt att ha en mamma som knatar bredvid hela tiden när ingen annan behöver det. Dom andra ”barnen” i stallet är i fjortonårsåldern men det verkar inte ha någon betydelse 😂 Så vi har hur som helst kommit till en punkt där det börjar bli nödvändigt för honom att åtminstone kunna styra hästen själv i skritt, och Cool ställer upp! 😁
 
Jag har ett dilemma här. Hoppas det är ok att ventilera i tråden. Min 6-åring har fått plats i en nybörjargrupp på ridskolan där jag rider. Jättekul ju! Jag kollade dock inte priserna innan jag tackade ja. När fakturan kom blev jag varse att barnen betalar samma timpris som oss vuxna, och jag tycker att priset för vuxenlektioner - 420 kr - är dyrt :eek: Nu har ridskolan skickat ut information om dotterns kurs och där skriver de att det inte kommer vara någon ridning de 4-6 första gångerna för då ska barnen bara vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna. Självklart ska barnen lära sig ta hand om hästarna men... Första kursen är på 9 tillfällen och kostar mig 3000 kr, och i det priset ingår alltså knappt någon ridning :confused: Jag känner mest för att häva köpet av kursen med hänvisning till att dessa villkor inte framkommit tidigare. Men jag vill ju också att dottern ska få rida!
Jag betalade 180kronor för 45 minuter som vuxen 🙈
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp