Föräldrar till barn som rider

Jag har ett dilemma här. Hoppas det är ok att ventilera i tråden. Min 6-åring har fått plats i en nybörjargrupp på ridskolan där jag rider. Jättekul ju! Jag kollade dock inte priserna innan jag tackade ja. När fakturan kom blev jag varse att barnen betalar samma timpris som oss vuxna, och jag tycker att priset för vuxenlektioner - 420 kr - är dyrt :eek: Nu har ridskolan skickat ut information om dotterns kurs och där skriver de att det inte kommer vara någon ridning de 4-6 första gångerna för då ska barnen bara vara i stallet och lära sig ta hand om hästarna. Självklart ska barnen lära sig ta hand om hästarna men... Första kursen är på 9 tillfällen och kostar mig 3000 kr, och i det priset ingår alltså knappt någon ridning :confused: Jag känner mest för att häva köpet av kursen med hänvisning till att dessa villkor inte framkommit tidigare. Men jag vill ju också att dottern ska få rida!
Låter vansinnigt dyrt. Vi betalar 140kr + medlemsavgift för ridskola i juniorgrupp. Jag själv rider på annat ställe med annat upplägg där grupperna är små och där betalar jag (som vuxen) 375kr/gång.
 
Snordyrt. För sonen betalade vi 240 kr/gång och lektionen var då ca en timme. Vi betalade då per gång eftersom mindre barn inte behöver binda upp sig för ett bestämt antal gånger. Detta är i Västerås.
Det konceptet med att inte binda upp sig finns också men dels har det varit extremt svårt att få plats och dels tycker jag inte kvaliteten på de lektionerna har varit så bra. Därför ville jag få in dottern på en fast plats.

.....................
Jag vet inte hur jag ska göra nu. Vara en jobbig typ och försöka häva avtalet med hänvisning till villkor som inte varit kända. Eller bita i det sura äpplet och låta dottern få gå kursen.
 
Det konceptet med att inte binda upp sig finns också men dels har det varit extremt svårt att få plats och dels tycker jag inte kvaliteten på de lektionerna har varit så bra. Därför ville jag få in dottern på en fast plats.

.....................
Jag vet inte hur jag ska göra nu. Vara en jobbig typ och försöka häva avtalet med hänvisning till villkor som inte varit kända. Eller bita i det sura äpplet och låta dottern få gå kursen.
På sonens ridskola har man en fast plats, men man betalar per gång och behöver inte betala om man inte kan komma.
 
Det konceptet med att inte binda upp sig finns också men dels har det varit extremt svårt att få plats och dels tycker jag inte kvaliteten på de lektionerna har varit så bra. Därför ville jag få in dottern på en fast plats.

.....................
Jag vet inte hur jag ska göra nu. Vara en jobbig typ och försöka häva avtalet med hänvisning till villkor som inte varit kända. Eller bita i det sura äpplet och låta dottern få gå kursen.

Tycker också det låter helt galet dyrt, och det är väl bra om de faktiskt får någon slags respons på att det inte är ett bra upplägg. Orkar du vara en jobbig jävel så var det :up: Speciellt som det känns som ett mycket dyrt pris även efter de kommit över de där första gångerna utan ridning, kommer det kännas värt den pengen ens när de rider varje gång?

Kan vara svårare om dottern redan är jättepeppad på ridskolan förstås :( Då hade jag kanske övervägt att bita i det sura äpplet.

Tycker upplägget med 50/50 teori/ridning varje lektion som många här har verkar himla bra!
 
I lördags fick lillhusse låna coben och rida sitt livs första kadrilj (en kadrilj som också ponnymamman fick rita upp och sedan lära de fyra deltagarna ungefär tio minuter i förväg ...). Gick strålande!

Igår vi var i ute på långritt. Barnet red shettisen och jag red coben. Självklart var tomeluvorna på även då - det finns ingenting som ger en så bra bemötande från främlingar som när hästarna har lite extra snygga accessoarer ;)

kadrilj.PNG
 
En welshkorsning, 24 år men det är fart i henne! Tror hon ljugit om sin ålder ibland 😂 Dottern är lite försiktig men jag tycker det går bättre och bättre! På måndag ska de rida för en dressyrtränare så det blir spännande.
Ah, welshar :heart Lite partisk eventuellt, men jag gillar verkligen welshar som familjehästar. Visst kan de kräva sin ryttare, men de är smarta och generellt godhjärtade. Har man blivit vän med en welsh så har man en vän för livet ;) Kul att det går framåt!
 
Jag har så smått börjat kika efter en till B-ponny :o Helst vill jag låna en ponny men den marknaden är inte helt lätt.

Dottern vill ju dessutom komma igång med att tävla så vi hoppas att det kommer arrangeras något efter årsskiftet. Vårt stora problem är förstås att dottern är hos sin pappa minst tre helger per månad och dessutom jobbar jag hälften av årets helger. Inte lätt att få ihop det då men vi hoppas att det blir tävling i slutet av januari :)
 
God jul från oss! 🎅🏼🌟
Ponnyn och dottern har gjort stora framsteg i höst. Nu rider de lösa på ridbanan och runt gården. Igår travade de själva iväg utan att jag hade dem i lina när vi var ute efter grusvägen och gick. Ponnyn som var 3,5 år och just inriden när hon kom till oss i februari var då ängslig och väldigt känslig och sprang hellre ifrån situationen så fort hon inte förstod eller att det blev något nytt. Nu är hon en trygg och lugn ponny som älskar sin lilla matte. Hon kan stå och sova i timtal på gången när dottern pysslar med henne och när vi ridit färdigt och ska gå in i stallet så vill ponnyn gå på nya äventyr istället. Hon blir alltid lika besviken när vi vänder hemåt 😅
I förrgår traskade hon rakt igenom renflocken som höll till efter vår väg och hon bryr sig inte om skotrar, sparkar eller bobbåkande lillebror som följer med ibland på promenaderna. Skidåkare tyckte hon var lite underliga med efter att spanat på dem en stund så ville hon gå efter i stället för att springa därifrån. Vi är så glada för vår fina och kloka lilla vän ❤️
Vi skyndar långsamt och tar alltid det säkra före det osäkra så att inga obehagliga situationer ska uppstå för varken ponny eller ryttare. Men hittills sköter ponnyn sig bättre än vad mina ”världsvana” halvblod har gjort i liknande situationer 😄
 

Bifogade filer

  • DC13546A-5332-44BC-8B87-88E4E70D93AC.png
    DC13546A-5332-44BC-8B87-88E4E70D93AC.png
    294,2 KB · Visningar: 86
Och jag fortsätter skryta om vår lilla ponny ☺️
Idag red de ut efter vägen utan att jag hade dem fast i linan för första gången. De travade flera gånger både på bort- och hemvägen, mötte bilar och spanade in renhjorden i skogen utan minsta problem. Ponnyn tuffar på och litar blint på sin ryttare💕
Svår att tro att det är samma ponny som senast för ett par månader sedan var mer som en yr höna än en ponny när vi red ut och det kändes väldigt långt bort till att kunna släppa dem lösa. Nu skrittar dom lugnt på halvlånga tyglar och till och med travar iväg från mig utan problem. Ponnyn saktar snällt av så fort dottern ber om det trotts hemväg.
Lika roligt som det är att se ponnyns utveckling är det att se dotterns. Hennes självförtroende växer för varje gång. Hon var deppig när vi lämnade tillbaka russet vi lånade och inte helt nöjd över att få en ungponny som då inte alls gick att rida eller ens hantera på samma sätt som hon kunde göra med russet. Men nu hanterar hon ponnyn själv utan minsta problem och de går ofta på ”upptäcktsfärder” runt gården tillsammans då det är ponnyns favoritsyssla.
Idag när de skulle trava iväg hemåt och jag försökte påminna dottern om att hålla koll på om det kommer bilar, vara beredd på postlådan längre fram och hålla koll på yttertygeln bla så sa hon ”Men mamma, jag har faktiskt travat många gånger förut” 😂🙈
 

Bifogade filer

  • FE91BDA7-C7D1-431E-A477-176FA2574BE5.png
    FE91BDA7-C7D1-431E-A477-176FA2574BE5.png
    338 KB · Visningar: 47
Vi har varit o provat en D-ponny och kommer sälja vår fina läromästare Spotlight. Så stor skillnad det är på en D ponny och C ! Den vi tittade på var en connemara på 1.45 och jag måste säg att jag upplevde det som väldigt mycket häst.
Jag sålde mitt halvblod för 1 år sedan och efter det har vi bara haft b+ c ponnyer hemma, precis lagom. Blev bara förvånad över så fort man vänjer sig vid en viss storlek. Förr hade jag halvblod på 175, det skulle jag aldrig få för mig idag. Max 160 om storhäst. Just nu är det max 148 som gäller :laugh:
 
Senast ändrad:
Vi har varit o provat en D-ponny och kommer sälja vår fina läromästare Spotlight. Så stor skillnad det är på en D ponny och C ! Den vi tittade på var en connemara på 1.45 och jag måste säg att jag upplevde det som väldigt mycket häst.
Jag sålde mitt halvblod för 1 år sedan och efter det har vi bara haft b+ c ponnyer hemma, precis lagom. Blev bara förvånad över så fort man vänjer sig vid en viss storlek. Förr hade jag halvblod på 175, det skulle jag aldrig få för mig idag. Max 160 om storhäst. Just nu är det max 148 som gäller :laugh:
Jag känner igen det där. Hade fram till i våras en som var 176 i mkh. Tyckte han var lagom stor. Men nu när jag mest bara håller på med vår c-ponny så tycker jag att halvblodsstoet på 163 är hur stor som ett hus 😅
 
Vi har varit o provat en D-ponny och kommer sälja vår fina läromästare Spotlight. Så stor skillnad det är på en D ponny och C ! Den vi tittade på var en connemara på 1.45 och jag måste säg att jag upplevde det som väldigt mycket häst.
Jag sålde mitt halvblod för 1 år sedan och efter det har vi bara haft b+ c ponnyer hemma, precis lagom. Blev bara förvånad över så fort man vänjer sig vid en viss storlek. Förr hade jag halvblod på 175, det skulle jag aldrig få för mig idag. Max 160 om storhäst. Just nu är det max 148 som gäller :laugh:
Känner igen det där. Min första häst är ett ordinärt halvblod på typ, 162. Cobben är typ 152 och fröken shettis är 108. Från att ha varit ordinär är halvblodet nu STORA hästen :D

Blir nästa häst en irländare med tror du?
 
@Andromedae det kan bli en irländare, vi får se. Dock har jag märkt på mitt barn att hon vill ha en häst som hon själv får driva, mot det sega hållet. Jag tycker hon funkar bättre ihop med vår welsh cob, Myran för även om hon kan bli pigg så måste barnet hela tiden rida framåt och då känner hon sig mer trygg att hon kan kontrollera farten. De flesta irländare har lite mer "egen fart" känns det som. I hoppningen är det ju guld värt med en häst som hela tiden bjuder framåt, men det är något man måste tycka om som ryttare också. Så vi får se vad vi hittar. 🙂
 
@Andromedae det kan bli en irländare, vi får se. Dock har jag märkt på mitt barn att hon vill ha en häst som hon själv får driva, mot det sega hållet. Jag tycker hon funkar bättre ihop med vår welsh cob, Myran för även om hon kan bli pigg så måste barnet hela tiden rida framåt och då känner hon sig mer trygg att hon kan kontrollera farten. De flesta irländare har lite mer "egen fart" känns det som. I hoppningen är det ju guld värt med en häst som hela tiden bjuder framåt, men det är något man måste tycka om som ryttare också. Så vi får se vad vi hittar. 🙂
En till cob är inte att tänka på då? :D Fast de är väl i och för sig kanske svåra att få tag på om de ska vara "tävlingsklara".

Spännande oavsett! Jag såg något i en grupp nu om att det börjat gå lite trögare med att sälja ponnyer igen, så värsta coronavågen har kanske lagt sig.
 
I lördags fick lillhusse låna coben och rida sitt livs första kadrilj (en kadrilj som också ponnymamman fick rita upp och sedan lära de fyra deltagarna ungefär tio minuter i förväg ...). Gick strålande!

Igår vi var i ute på långritt. Barnet red shettisen och jag red coben. Självklart var tomeluvorna på även då - det finns ingenting som ger en så bra bemötande från främlingar som när hästarna har lite extra snygga accessoarer ;)

Visa bifogad fil 61982
Coben är verkligen så söt så man nästan dör. :love:
 
En till cob är inte att tänka på då? :D Fast de är väl i och för sig kanske svåra att få tag på om de ska vara "tävlingsklara".

Spännande oavsett! Jag såg något i en grupp nu om att det börjat gå lite trögare med att sälja ponnyer igen, så värsta coronavågen har kanske lagt sig.
Jodå kan bli en sådan till, mycket möjligt 😇
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp