Föräldrar till barn som rider

@Sofie.S Håller med ovanstående. Vår shettis är alldeles lagom till sonen som nu är närmare 120 lång. Dottern red på henne tills hon var 135 lång. En b-ponny känns på tok för stor för så pass små barn, så länge det inte är en väldigt liten b-ponny. Men då kanske det är bättre att behålla shettisen och utbilda den och sedan skaffa större om något år när barnen är i bättre storlek för en större ponny.
 

Bifogade filer

  • FAAD885F-78E3-40BF-ABF5-E8C86A0B3896.jpeg
    FAAD885F-78E3-40BF-ABF5-E8C86A0B3896.jpeg
    341 KB · Visningar: 113
Vår C-ponny som numer räknas som 5-åring älskar snö och snöhögar (bott i skåne fram till för ett år sedan då hon blev norrlänning 😉). Hon stannar vid varenda en efter vägen och det ser ut som att hon önskar att hon kunde klättra upp i dem 😄 Hon skrapar å sparkar i snön och kör ner huvudet och har inte en tanke på att gå vidare förrän hon är klar. Och finns det inga snöhögar efter den vägen vi går så då kan hon helt plötsligt försöka kliva över plogkanten! Inte så lämpligt när det är över en meter snö utanför vägen 🙈
 

Bifogade filer

  • 8619167F-201D-41DE-A111-D729B673905B.png
    8619167F-201D-41DE-A111-D729B673905B.png
    282,7 KB · Visningar: 104
:up:Idag var jag än en gång tacksam över ponnytanten. På ridlektionen på ridskolan i fredags hade de teori och gick igenom sidförande skänkel. Idag övade A på det med Donna och så fort A gjorde rätt så gjorde ponnyn helt rätt. När A råkade titta ner blev ponnyn en slingrande banan, typ :D Helt precis som det ska vara alltså!
 
Vår C-ponny som numer räknas som 5-åring älskar snö och snöhögar (bott i skåne fram till för ett år sedan då hon blev norrlänning 😉). Hon stannar vid varenda en efter vägen och det ser ut som att hon önskar att hon kunde klättra upp i dem 😄 Hon skrapar å sparkar i snön och kör ner huvudet och har inte en tanke på att gå vidare förrän hon är klar. Och finns det inga snöhögar efter den vägen vi går så då kan hon helt plötsligt försöka kliva över plogkanten! Inte så lämpligt när det är över en meter snö utanför vägen 🙈
Så gullig :laugh:
 
Vilken trevlig tråd, får man kliva in här? :) Jag har två hästintresserade kids, den yngsta är mer på nivån "åka ponny" och brukar få låna en minishettis att sitta på. Han är snart fem år men har inte så mycket kommunikation vilket gör att all form av träning eller utbildning inte alltid är helt enkelt. Stora ungen är snart 9 och har ridit på ridskola i 1,5 år ungefär. Utöver det har han 2 medryttarponnyer som är som dag och natt mot varandra så det blir ju rätt så allsidigt iaf 😅 (Ett litet russ med extremt mycket egen vilja som lätt glömmer bort att det sitter nån på ryggen, och en gammal tävlingsponny i storlek större som istället är omöjlig att få stopp på.)
 
I vårt stall har jag upptäckt att de som är i dotterns ålder tyvärr inte rider ut alls, de harvar runt i ridhuset och hoppar,hoppar och hoppar... Vi var ute i skogen 3 ggr förra veckan och nu i helgen var det underbart med sol och allt! Funderar på att byta stall efter sommaren till ett med fler ridvägar då jag känner att det betyder mer för oss än ett ridhus. Ridhuset är alltid uppbokat denna årstid ändå.
 
I vårt stall har jag upptäckt att de som är i dotterns ålder tyvärr inte rider ut alls, de harvar runt i ridhuset och hoppar,hoppar och hoppar... Vi var ute i skogen 3 ggr förra veckan och nu i helgen var det underbart med sol och allt! Funderar på att byta stall efter sommaren till ett med fler ridvägar då jag känner att det betyder mer för oss än ett ridhus. Ridhuset är alltid uppbokat denna årstid ändå.
Men vad trist! Hur gamla är barnen?

Jag tycker helt klart att bra uteritt trumfar ridhus alla dagar i veckan.
 
Men vad trist! Hur gamla är barnen?

Jag tycker helt klart att bra uteritt trumfar ridhus alla dagar i veckan.

De är runt 11-13 år. Visst är det skönt med ridhus vid ihållande regn men vi utnyttjar det väldigt lite och jag längtar till mer skog och fler mysiga stigar/vägar att välja på! Som tur är verkar dottern uppskatta att rida ut, jag följer med och promenerar eller cyklar så jag får med motion 😅
 
De är runt 11-13 år. Visst är det skönt med ridhus vid ihållande regn men vi utnyttjar det väldigt lite och jag längtar till mer skog och fler mysiga stigar/vägar att välja på! Som tur är verkar dottern uppskatta att rida ut, jag följer med och promenerar eller cyklar så jag får med motion 😅

Kan det vara så att föräldrarna inte vill att de rider ut själva? Kanske att ni kan få med er någon om ni lockar med sällskap och planerar någon dag innan? Oavsett låter det ju som en himla trevlig flytt om ni får lite mer ridvägar!

Jag är lite ledsen för att markägaren på vår lilla "skrittrunda" inte vill att vi rider i skogen nu då det blivit väldigt sönderkört av skogsmaskiner och därav väldigt blött och lätt att trampa sönder (det respekterar och förstår vi såklart, men det är väldigt trist för oss!). Så nu när dottern blir mer och mer intresserad av att rida vet jag inte riktigt vart vi ska ta vägen :( Vill inte rida på vägen med dottern och på fälten (där det f.ö ju inte heller går att rida när det blir blött) blir hästen onödigt laddad. Och all annan skog ligger en bit bort och så långt är inte tålamodet. Så igår red vi ett varv i en väldigt isig paddock och sedan skrittade vi fram och tillbaka på uppfartsvägen :laugh:

I sommar fyller hon två och då hoppas jag att hon ska vilja rida stallkompisens fantastiska äldre shettis och att vi ska få rida i skogen igen när det torkat upp. Vi konstaterade jag och maken (som ibland följer med och går med henne i sele när jag skrittar) att det vore ju perfekt om han slapp att bära henne på våra skritturer när vi har en så fin kompis att låna :D

Just nu är det mest min storhäst, oftast tillsammans med mig, som gäller. Igår "red" hon min häst helt själv (jag höll ett stadigt tag i ett ben :angel:) ut till hagen eftersom hon absolut inte kände sig klar när hon behövde hoppa av efter vårt lilla pass :p Mamman tycker det är himla kul när det går åt det hållet! :love:
 
Vi tränade precisionridning idag med hjälp av en lekbana i skritt och trav. Körde på följande stationer:

* Flytta en kon från en tunna till en stol (ibland kör vi den här fast med två tunnor och "lans" (dressyrspö) istället)
* Skritta genom en tajt bomlabyrint
* Travslalom
* Göra halt på vattenmattor (vi har sådana där små runda så vi har en till framdelen och en till bakdelen, har man en lång räcker det ju med en), räkna högt till tio innan man går vidare
* Lågt hinder att hoppa

Både ponny och barn var mycket nöjda. Jag samlar ju dock på sådana här lekövningar, så har ni några tips?
 
Ni som har barn i 8-10 års åldern, vad har de för tumstorlek på sina sadlar? Sitter och funderar på att köpa begagnat, tänker såklart prova hur han sitter i den först men vet knappt ens vart jag ska börja nu känns det som 😅 Tänkte att det kan vara bra med nån riktlinje iaf. (Normalbyggd unge på ca 135-140 cm)
 
Ni som har barn i 8-10 års åldern, vad har de för tumstorlek på sina sadlar? Sitter och funderar på att köpa begagnat, tänker såklart prova hur han sitter i den först men vet knappt ens vart jag ska börja nu känns det som 😅 Tänkte att det kan vara bra med nån riktlinje iaf. (Normalbyggd unge på ca 135-140 cm)
Vi har 15,5 tum, dottern är 10 och knappt 140 cm, normalbyggd.
 
Vi tränade precisionridning idag med hjälp av en lekbana i skritt och trav. Körde på följande stationer:

* Flytta en kon från en tunna till en stol (ibland kör vi den här fast med två tunnor och "lans" (dressyrspö) istället)
* Skritta genom en tajt bomlabyrint
* Travslalom
* Göra halt på vattenmattor (vi har sådana där små runda så vi har en till framdelen och en till bakdelen, har man en lång räcker det ju med en), räkna högt till tio innan man går vidare
* Lågt hinder att hoppa

Både ponny och barn var mycket nöjda. Jag samlar ju dock på sådana här lekövningar, så har ni några tips?

Hoppa av häst i början av en bom på marken (har man hinderplankor är de enklast), gå balansgång ledandes hästen och sedan sitta upp igen.

Öppna "grind" (går tex att bygga med två hinderstöd och till exempel ett grimskaft, sätt bomhållare höga upp på stöden, knyt fast repet i ena änden och gör en ögla att lägga över andra stödet) rid igenom och stäng igen.

Snurra "jorden runt" (dvs sätt dig i damsadel, sätt dig sedan bakofram på hästen, sedan damsadel åt andra hållet och tillbaka framåt igen) medan någon håller i hästen.

Ta tex en sopkvast och knyt fast plastremsor i, häng den sedan mellan två hinderstöd och rid under (kräver en inte alltför stor ponny) som en tunnel.

Lite olika som vi gjort på ridskolor och läger, passar ju lite olika åldrar kanske. Tittar man på westernridningens trail-ridning tycker jag ibland att det finns kul idéer också.
 
Hoppa av häst i början av en bom på marken (har man hinderplankor är de enklast), gå balansgång ledandes hästen och sedan sitta upp igen.

Öppna "grind" (går tex att bygga med två hinderstöd och till exempel ett grimskaft, sätt bomhållare höga upp på stöden, knyt fast repet i ena änden och gör en ögla att lägga över andra stödet) rid igenom och stäng igen.

Snurra "jorden runt" (dvs sätt dig i damsadel, sätt dig sedan bakofram på hästen, sedan damsadel åt andra hållet och tillbaka framåt igen) medan någon håller i hästen.

Ta tex en sopkvast och knyt fast plastremsor i, häng den sedan mellan två hinderstöd och rid under (kräver en inte alltför stor ponny) som en tunnel.

Lite olika som vi gjort på ridskolor och läger, passar ju lite olika åldrar kanske. Tittar man på westernridningens trail-ridning tycker jag ibland att det finns kul idéer också.
Toppentips!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 715
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp