Föräldrar till barn som rider

Ni som har barn i 8-10 års åldern, vad har de för tumstorlek på sina sadlar? Sitter och funderar på att köpa begagnat, tänker såklart prova hur han sitter i den först men vet knappt ens vart jag ska börja nu känns det som 😅 Tänkte att det kan vara bra med nån riktlinje iaf. (Normalbyggd unge på ca 135-140 cm)

I vårt fall använder barnet ifråga någon av mina sadlar, oftast den som är 16,5 tum. Givetvis är det inte en optimal storlek för henne men det funkar bra :) Hon är närmare 140 cm lång, tror jag, snart tio år. Liten rumpa dock :D
 
Sadelstorlek har ju inte bara med rumpstorlek att göra utan även benlängd.
Sadeln jag fick tag på till sonen i somras var 16,5 som var hyfsat lagom till hans ca 150 cm.
Sen beror det ju också lite på vad som får plats på respektive ponnys rygg.
 
Fick precis veta att ponnytanten ska flytta till Nässjö och bli sällskapsponny 💔 har haft något på känn sen ägaren fick barn i november. Är dock väldigt glad att de inte väljer att ta bort henne utan har hittat ett nytt hem! Hennes 10-åriga avkomma flyttar också med och ska betäckas där. Usch så tomt det kommer att bli! :cry:
IMG_20210228_181359_887.jpg
 
I vårt fall använder barnet ifråga någon av mina sadlar, oftast den som är 16,5 tum. Givetvis är det inte en optimal storlek för henne men det funkar bra :) Hon är närmare 140 cm lång, tror jag, snart tio år. Liten rumpa dock :D

Sadelstorlek har ju inte bara med rumpstorlek att göra utan även benlängd.
Sadeln jag fick tag på till sonen i somras var 16,5 som var hyfsat lagom till hans ca 150 cm.
Sen beror det ju också lite på vad som får plats på respektive ponnys rygg.

Ja men precis, det är många aspekter som spelar in. Vi har en sadel nu som passar ponnyn men som är lite för stor för barnet. Vi valde att köpa med den eftersom vi vet att den ligger bra på hästen och det känns viktigare än att han sitter perfekt i den till att börja med. Men planen är att leta i lugn och ro efter en som passar dom båda. Ville mest ha en liten idé om vilka storlekar som är värda att titta på, så man vet vilken ände som är värd att börja i. Vi rider ponnyn båda två så jag behåller den stora och så ska vi försöka hitta en mindre som blir hans :)
 
Fick precis veta att ponnytanten ska flytta till Nässjö och bli sällskapsponny 💔 har haft något på känn sen ägaren fick barn i november. Är dock väldigt glad att de inte väljer att ta bort henne utan har hittat ett nytt hem! Hennes 10-åriga avkomma flyttar också med och ska betäckas där. Usch så tomt det kommer att bli! :cry:
Visa bifogad fil 65985
Så tråkigt. Ponnytanten verkar ju ha varit en riktigt perfekt kompis!
Har ni hunnit fundera på hur ni ska fortsätta ridningen utan henne? Minns jag rätt om ditt barn rider på ridskola också?
 
Så tråkigt. Ponnytanten verkar ju ha varit en riktigt perfekt kompis!
Har ni hunnit fundera på hur ni ska fortsätta ridningen utan henne? Minns jag rätt om ditt barn rider på ridskola också?
Hon rider på ridskola varje fredag och varannan måndag. Ridskolan har också ett fodervärdssystem som helt klart är ett alternativ framöver! Men vi har ca 6 v kvar med ponnytanten först :heart sen finns det en d-ponny i stallet vars ägare erbjudit A att rida den flera gånger så det kanske kan bli något sen. Vi får se :)
 
Hon rider på ridskola varje fredag och varannan måndag. Ridskolan har också ett fodervärdssystem som helt klart är ett alternativ framöver! Men vi har ca 6 v kvar med ponnytanten först :heart sen finns det en d-ponny i stallet vars ägare erbjudit A att rida den flera gånger så det kanske kan bli något sen. Vi får se :)
Skönt att det finns alternativ! Se till att njuta av tiden kvar nu :heart
 
Börjar landa i att det kommer bli ett ponnybyte framöver. Vår nuvarande shettis älskar körningen men tycker verkligen inte att det är roligt i volten. Han tappar helt gasen och blir bara stående. Springer jag med så rör han sig framåt med missnöje. Framför vagnen är han en helt annan ponny, pigg och fartfylld. Känns som att körningen är hans område.

Sitter och tittar lite på ponnyer. Helst av allt skulle jag vilja hitta en nybörjarponny som är inkörd och som bär upp mig på 60kg. Men känns som att jag kanske får tumma på något. Då är ju frågan, är körningen eller viktbärande viktigast?
Tänker att körningen blir ett roligt komplement men samtidigt vore det ju smidigt om jag kunde trimma ponnyn..
 
Börjar landa i att det kommer bli ett ponnybyte framöver. Vår nuvarande shettis älskar körningen men tycker verkligen inte att det är roligt i volten. Han tappar helt gasen och blir bara stående. Springer jag med så rör han sig framåt med missnöje. Framför vagnen är han en helt annan ponny, pigg och fartfylld. Känns som att körningen är hans område.

Sitter och tittar lite på ponnyer. Helst av allt skulle jag vilja hitta en nybörjarponny som är inkörd och som bär upp mig på 60kg. Men känns som att jag kanske får tumma på något. Då är ju frågan, är körningen eller viktbärande viktigast?
Tänker att körningen blir ett roligt komplement men samtidigt vore det ju smidigt om jag kunde trimma ponnyn..
Det är ju möjligt att köra in ponnyn om den verkar lämplig till det, svårare att få den mer viktbärande. Russ är väl ofta (om än inte alltid) inkörda och ett stort kan ta 60 kg.
 
Börjar landa i att det kommer bli ett ponnybyte framöver. Vår nuvarande shettis älskar körningen men tycker verkligen inte att det är roligt i volten. Han tappar helt gasen och blir bara stående. Springer jag med så rör han sig framåt med missnöje. Framför vagnen är han en helt annan ponny, pigg och fartfylld. Känns som att körningen är hans område.

Sitter och tittar lite på ponnyer. Helst av allt skulle jag vilja hitta en nybörjarponny som är inkörd och som bär upp mig på 60kg. Men känns som att jag kanske får tumma på något. Då är ju frågan, är körningen eller viktbärande viktigast?
Tänker att körningen blir ett roligt komplement men samtidigt vore det ju smidigt om jag kunde trimma ponnyn..

Det beror väl lite på vilken storlek som känns lämplig för barnen? Tänker att är det något i shettisstorlek är det ju helt klart rimligare med en körponny, men är det uppemot c-d känns det kanske lättare att hitta en som kan ta 60 kg än en som är trevlig att köra? Jag tänker att du kanske inte vill gå upp för mycket i storlek för att själv kunna rida, på bekostnad av att den blir för stor för barnen, och då är väl en körponny bättre. Men behöver barnen själv en ponny i storleken att det känns rimligt att en liten vuxen kan rida den blir det ju svårare att avgöra.

Köra kan ju barnen göra tillsammans, medan rida är något de kanske med fördel gör en och en.
 
En b-ponny skulle storleksmässigt passa barnen bäst, kanske runt 125cm i mankhöjd beroende på kroppstypen. Men en sådan liten kan jag nog med största sannolikhet inte sitta upp på. Och då ”måste” det gå att köra den tänker jag. Vill gärna kunna ha en till motionsform än enbart barnens ridning. :)

Är inte främmande för att köpa en äldre häst. Har sett annonser på ponnyer runt 18-20 år som fortfarande är pigga och fräscha. Men en sådan gammal ponny kanske man inte kan räkna med att köra in tänker jag.

Barnen ska få prova en ponny i stallet nästa vecka för att få känna lite på storleken. Den ponnyn är 130 cm hög. Kan ju bli någon slags utgångspunkt för att se vad som känns lagom.
 
Sitter och skriver examensarbete och hör konstiga saker utanför dörren. Och när jag öppnar för att se vad det är så hittar jag dottern och hennes ponny sittandes på trappen och tog igen sig efter en promenad 💕. Eller ja, ponnyn satt tack och lov inte men hon skulle gärna komma in i huset om hon fick 😅
 

Bifogade filer

  • A9F6C624-69D4-4E82-A9A2-603B3FE44DFB.jpeg
    A9F6C624-69D4-4E82-A9A2-603B3FE44DFB.jpeg
    319 KB · Visningar: 63

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 714
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp