Föräldrar till barn som rider

Idag red vi först med de bettlösa, men ponnyn trivs inte jättebra med det så tog på ett träns över för att testa, därav dubbla träns.
Vill helst att han ska ridas med bettlöst av barnen då han är väldigt känslig i munnen, men barnet hade bättre hand än jag trodde, så det gick bra!
Ursäkta ponnyns överhull, han kom tillbaka från fodervärd för 3v sen och vi jobbar hårt på hullet. 😃
IMG_20210611_192012_716.jpg
 
Dottern och ponnyn på en blomsteräng under gårdagens kvällstur 💕
Senaste månaden har de mest ridit ut själva på sandvägarna runt vår gård då jag haft fullt upp med jobb och examensarbete. De är så himla duktiga och hittar på allt möjligt. Ponnyn älskar pinnar så ofta har dottern letat upp någon ny pinne i skogen som hon tar med sig hem till hagen åt ponnyn 😄 Och ponnyn ser alltid lika besviken ut när det är dags att gå ut i hagen igen, då står hon vid staketet och tittar efter dottern och det ser ut som att hon hoppas på att de ska hitta på något mer 💕
 

Bifogade filer

  • CB72AA7D-CC00-4729-AE6D-230A9DCA143B.jpeg
    CB72AA7D-CC00-4729-AE6D-230A9DCA143B.jpeg
    513,3 KB · Visningar: 79
Idag red vi först med de bettlösa, men ponnyn trivs inte jättebra med det så tog på ett träns över för att testa, därav dubbla träns.
Vill helst att han ska ridas med bettlöst av barnen då han är väldigt känslig i munnen, men barnet hade bättre hand än jag trodde, så det gick bra!
Ursäkta ponnyns överhull, han kom tillbaka från fodervärd för 3v sen och vi jobbar hårt på hullet. 😃 Visa bifogad fil 71520
Vilken härlig ponny, en riktig gräddbakelse. :love:
 
Vad har ni för tum på era barns sadlar, samt vilken ålder är barnen i? Och strl på ponny? 😊

Mina barn är 5 och 6 år och har en 15 tum på sin B-ponny, men jag tänkte skaffa en medryttare, som då kanske är i 9-12 årsåldern, vilken tum behöver man generellt då? Antar att 15 tum blir för litet? Både hopp och dressyrsadlar är aktuellt.

Ponnyn vår kan nog ha 16 tum, men kommer såklart ta hjälp av sadelprovare när det är aktuellt. Finns väl generellt mer och bättre sadlar i 16 tum. 🐴
 
Vad har ni för tum på era barns sadlar, samt vilken ålder är barnen i? Och strl på ponny? 😊

Mina barn är 5 och 6 år och har en 15 tum på sin B-ponny, men jag tänkte skaffa en medryttare, som då kanske är i 9-12 årsåldern, vilken tum behöver man generellt då? Antar att 15 tum blir för litet? Både hopp och dressyrsadlar är aktuellt.

Ponnyn vår kan nog ha 16 tum, men kommer såklart ta hjälp av sadelprovare när det är aktuellt. Finns väl generellt mer och bättre sadlar i 16 tum. 🐴

Min 10-åriga dotter, ca 140 cm och lite över 30 kilo, har 16,5 tum.
 
Vad har ni för tum på era barns sadlar, samt vilken ålder är barnen i? Och strl på ponny? 😊

Mina barn är 5 och 6 år och har en 15 tum på sin B-ponny, men jag tänkte skaffa en medryttare, som då kanske är i 9-12 årsåldern, vilken tum behöver man generellt då? Antar att 15 tum blir för litet? Både hopp och dressyrsadlar är aktuellt.

Ponnyn vår kan nog ha 16 tum, men kommer såklart ta hjälp av sadelprovare när det är aktuellt. Finns väl generellt mer och bättre sadlar i 16 tum. 🐴
Det varierar en hel del mellan sadelmodeller, hur stora ryttare som kan använda dem.
Förra sommaren köpte jag en 16,5" till sonen, sökte 16 eller 16,5. Han var då 11 år och ca 150 cm lång.
 
Vi hade 16" på vår b-ponny, större hade inte funkat på henne.
Nu har vi d-ponny och dottern har 17" på hoppsadeln. Hon är 160cm lång, vet inte vad hon väger men är normal åt det smalare hållet. Riktigt långa ben dock så därför behövdes 17".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 703
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp