Föräldrar till barn som rider

Dottern och ponnyn har haft en rolig sommar, både på egen hand i skogen runt gården och tillsammans med mig som cyklat med. Ingen av dem är särskilt förtjust i att rida på ridbanan så det blir mest skogsturer. Bäst enligt dottern (och nog även ponnyn 😉) var när jag tog med lunch och vi stannade och åt efter halva vägen 😊
 

Bifogade filer

  • 33AEEF43-D68E-40C3-82D5-74E34E36797F.jpeg
    33AEEF43-D68E-40C3-82D5-74E34E36797F.jpeg
    456 KB · Visningar: 134
Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.

Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)
 
Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.

Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)
Om hjälmen slår i marken, ja. Annars nej.
 
Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.

Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)
Samma här som flera andra, byter hjälm om man slagit i huvudet. Inte vid odramatiska avsittningar där man typ landar på fötterna.
 
Hej i tråden! Jag och min dotter är medryttare tillsammans, hon på en C-ponny och jag på ett par större hästar i samma stall. Jag har en fråga till er med ridande barn: byter ni deras hjälm varje gång de ramlat av..? Alltså min dotter har ramlat av hysteriskt många gånger sedan vi började rida den här ponnyn - nu har det lugnat sig lite men innan hon hittade knapparna och balansen så var det standard med minst en ofrivillig avsittning per gång vi red. Oftast helt odramatiskt och mest roligt, men funderar på det här med hjälmen. Under den här tiden känns det ju helt orimligt att byta hjälm vid varje avramling - det hade ju rört sig om en ny hjälm i veckan dvs typ 100 000 kr på ett år om vi tar i lite.

Nu har hon haft sin hjälm något år så nu ska vi byta ändå eftersom den varit med om en del, men jag är nyfiken på om andra verkligen följer rekommendationerna när det gäller barn, ponnyer och odramatiska avramlingar. (Obs om de verkligen slår i huvudet är det förstås en annan sak.)

Nu har vi bara haft en avramling än så länge, men jag skulle inte ens komma på tanken att byta den efter det. Barnet gled av och landade på fötterna. Inte bytt mina efter avramling heller. Men skulle såklart göra det om huvudet var i backen!

Då tror jag egentligen att den omilda behandlingen av hjälmen från en tvååring som "kan själv" är värre :o:banghead:
 
Barnet fick ta med pappan ut på tur idag! Vi hittade till och med lite stockar som coben tyckte var monstruösa terränghinder. Turligt nog är ponnyn mer sensibel och envisas inte med att studsa inför varje stock :D

1631216137708.png


Det blev en liiiiten bild för min mobil uppskattade tydligen inte ljusförhållandena när jag filmade inne i skogen :idea:
 
På vägen hem från stallet idag sa plötsligt den unge herrn "När jag är lite större skulle jag vilja testa att köra travhäst.".
Jag berättade att man kan börja med trav i hans ålder, och att det finns ponnytrav. Han blev så himla pepp så jag lovade att kolla upp om det fanns någonstans man kunde pröva på.

Nu ska unge herrn tillbringa halva sitt höstlov på läger på travskolan. :D
 
Väcker liv i den här tråden!

Jag har alltid haft hästar men när barnen föddes (2014 och 2016) avtog intresset mer och mer pga tidsbristen. Sista åren hade vi istället en shetlandsponny som vi körde och barnen ”åkte på”. Dock så avtog deras intresse helt oktober 2021 så ponnyn såldes.
I september började dock yngsta dottern rida på ridskola och intresset för hästar är nu stort.

Jag är just nu sjukskriven och den här stalltiden kom verkligen lägligt. Jag har saknat hästarna. Det blev lite som att ”komma hem”. Dessutom är det värdefull tid att få med sitt barn också, även om jag har svårt att se mig själv som ponnymorsa ;)

Vi fick erbjudande att börja rida en ponny i vårt gamla stall, vilket jag är tacksam över. Det är ett stall som vi känner oss hemma i och trivs i. Att det finns ett ridhus är en stor bonus den här tiden på året :D

Ni andra föräldrar med barn som rider, vad har ni för mål? Mer än att ha roligt såklart!
 
Väcker liv i den här tråden!

Jag har alltid haft hästar men när barnen föddes (2014 och 2016) avtog intresset mer och mer pga tidsbristen. Sista åren hade vi istället en shetlandsponny som vi körde och barnen ”åkte på”. Dock så avtog deras intresse helt oktober 2021 så ponnyn såldes.
I september började dock yngsta dottern rida på ridskola och intresset för hästar är nu stort.

Jag är just nu sjukskriven och den här stalltiden kom verkligen lägligt. Jag har saknat hästarna. Det blev lite som att ”komma hem”. Dessutom är det värdefull tid att få med sitt barn också, även om jag har svårt att se mig själv som ponnymorsa ;)

Vi fick erbjudande att börja rida en ponny i vårt gamla stall, vilket jag är tacksam över. Det är ett stall som vi känner oss hemma i och trivs i. Att det finns ett ridhus är en stor bonus den här tiden på året :D

Ni andra föräldrar med barn som rider, vad har ni för mål? Mer än att ha roligt såklart!
Min dotter fick ju börja träna och tävla en ridskoleponny förra året :) I år är målet att bli stadiga i LC (dressyr) och börja nosa på LB. I hoppning att de ska hitta varandra och kanske komma upp på LC där med. Det är lite svårt pga en lång sjukdomshistorik som upptäcktes hos ponnyn för ett år sen. Tidigare trodde man att han var väldigt begränsad i hoppningen, typ 50 cm trots att han är d-ponny. Men det verkar ha varit knutet till de återkommande tarminflammationer som han inte visat symtom på förrän på juldagen -21. Och då var han nära att stryka med istället. Nu har de hoppat banor på 65 och enstaka hinder på 75-80 så det går framåt! :) Han är en helt fantastisk individ som både dottern och jag älskar massor. Irländsk import född 2012. Det finns en massa film och bilder på min instagram med samma användarnamn som här :)
 
Vi håller fortfarande på! :)
Vi bor numera på egen gård med hästarna hemma, vilket underlättar vardagen ganska mycket får jag väl ändå säga :angel:

Barnet rider fortfarande sin shettis, men kör henne numera också. Superkul! Vi tränar regelbundet för tränare och njuter av att vår lilla häst aldrig kommer att behöva bli för liten.

Nu har sonen blivit så lång att han når lite nedanför kåpan på min cob med, så tanken är att han ska rida henne lite då och då framöver. Vi får väl se vad som blir med det!

Och eh, ja, shettisen var ju en foderponny, men det slutade med att hon blev min trettioårspresent så nu är hon kvar för alltid :angel:

Barnet har inga direkta mål utom att ha roligt. Det är gott och väl nog för att hålla honom sysselsatt! :D
Jag har egna mål med hästarna, men de får jag stå för. De är trots allt mest mina ;)
 
Vi har kommit lång väg sedan sist den här tråden var aktiv :love:. Förra våren insåg vi att dottern höll på att växa ur sin B-ponny. De var då stabila i LD hoppning och LB dressyr på tävling, även testat att tävla WE. I början av sommaren köpte vi en relativt ung och grön D-ponny och hittade två fodervärdar som delar på B-ponnyn och har honom kvar uppstallad här hos oss. Det har gått både framåt och bakåt, men totalt sett mest framåt. Ponnyn är dressyrinriktad så hon var bara hoppad enstaka gånger när vi köpte henne. Nu har de varit ute på pay and jump på 40 cm, travhoppar fortfarande. Startat LD dressyr på både pay and ride och på riktiga tävlingar. Bästa resultat på riktig tävling drygt 67%. Vårens mål är att sätta galopperna ordentligt och starta LC med bra resultat, testa LB på pay and ride. Sedan har dottern börjat sno min häst.... Startat en riktig tävling med honom, LC dressyr med en andraplacering och en klubbtävling som hon vann mot ett gäng vuxna. Har nog inte riktigt fattat än att min 12-åring inte längre är en nybörjare utan faktiskt rider riktigt bra :crazy:. Målet med min häst är att jag ska rida seniorcup som går i LA och att dottern ska få testa LB på honom. Sedan är ju det övergripande målet att vi ska ha riktigt kul och att både vi och hästarna ska vara friska!
 
Har en 7.5 åring som rider lite sporadiskt medan vår egen ponny står på tillväxt (född -21). Hans ridintresse har varit minst sagt svajigt genom åren men skulle säga att han behärskar en någorlunda snäll ponny i skritt och trav. Ambitionerna finns dock och han siktar på att tävla (oklart vilken gren, det varierar lite från dag till dag men nu senast var det i trav) med vår New Forest 😜


D3CBD508-B11C-4C16-9790-0EC85A3998F9.jpeg
 
Kul tråd!

Jag har två barn (snart 9 och snart 6 år gamla) som båda rider på ridskola och ska börja sin tredje termin nu på söndag.

Numera rider dom utan ledare i ridhuset i både skritt och trav samt över bommar och pyttehinder. På ridskolan har dom mestadels gotlandsruss som passar framförallt stora killen perfekt i storlek. Lillasyster är tämligen kort i rocken, även för sin ålder, och är ju dessutom en ganska ung ryttare så hon har lite svårare att hålla igång hästarna själv men det går framåt. Jag är fashinerad över hur mycket de lärt sig på bara två terminer, mina barn är dessutom generellt ganska försiktiga i andra sammanhang men kring hästarna är båda två väldigt trygga, framförallt på hästryggen.

Ridskolan vi hittat är väldigt bra med snälla och trygga hästar, stort fokus på säkerhet och en tydlig utbildningsplan. Jag kunde inte vara mer nöjd och barnen tycker det är superkul.

Har skummat tråden snabbt och sett att det finns fler killar i tråden. Såvitt jag vet har min stora kille ännu inte fått några negativa kommentarer kring sin ridning men jag är lite nervös kring att det ska komma framöver. Jag vill verkligen att han ska känna att han har samma rätt att rida och ha hästintresse oavsett kön och vad andra tycker. I barnens grupp fanns tidigare en till kille men han har slutat så numera är det bara tjejer utöver min son. Funderar på att höra efter med ridskolan om det finns underlag för en mer renodlad grupp för killar då jag tror att det är bra att se att det finns fler killar med liknande intresse.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp