Föräldrar till barn som rider

Jag börjar. Mitt barn fyller sex år i höst och har snart ridit regelbundet i tre års tid. Han har mest ridit privat/medryttarponny, men red idag också sin första ridlektion på ridskolan! Så från och med nu rider han minst två gånger i veckan, en gång på sin medryttarponny och en gång på ridskolan. Utöver det har jag också en egen häst, så det händer rätt ofta att han får rida lite mer i mitt stall (men då är det ju oftast bara skritta). Det blir spännande att se om han föredrar ridgruppen eller att rida själv!

För egen del är mitt största mål att absolut inte under några omständigheter ska bli en av de där jobbiga föräldrarna som aldrig håller mun :D Jag har nämligen insett att det nog är lättare än vad man tror att hamna där, och sådan vill jag inte vara.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Jag har en snart-4åring som gillar att rida. Jag är själv medryttare och den familjen har även en D-ponny som vi får låna. Han är förstås lite stor men han är gudasnäll :love: hon rider ju inte för att lära sig något nu egentligen, utan bara för att hitta balans och ha en mysig stund på hästryggen. Senast tog jag ponnyn i grimskaft från min häst så red vi tillsammans ut i skogen, det var så mysigt! Försöker att inte dra med henne för mycket så hon tröttnar. Men det roligaste är fortfarande att mocka :D
 
Här hemma har vi en nybliven treåring som fick sin första ponny i våras.
Hon rider när hon känner för det, men är för tillfället rätt feg av sig så det blir bara en kortis då och då. Hon tar dock in honom från hagen, leder omkring och borstar som bara den.
Vi har precis börjat köra honom också!
 
Jag har två småbarn, 3 och 4 år som har en egen som är utlånad, min gamla d-ponny som är 26 år och världens bästa och snällaste läromästare samt en ungponny, b-ponny som både är inkörd och inriden och otroligt snäll, bara 3 år. Det är mest 4 åringen som rider, för 3 åringen (barnet) så blir det mest balansträning och lekar och trav under ledning men 4 åringen travar runt själv, styr och skuttar över små cavaletti.
B-ponnyn är väldigt fin så planen är att hitta en medryttare som kan rida mer ordentligt ibland!
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Åh rolig tråd!
Jag kan behöva lite input i övningar och pepp!

Jag har Stora N, 10 årig kille som absolut inte vill rida på ridskola. Han har nu en medryttarponny en dag i veckan. Kan trava själv, rider lätt, styr. Ungefär där.

Lilla C, 4,5 åring tjej som gärna rider i grupp och gärna med kompisar. Hon riden sporadiskt på ridskola i en knattegrupp. Såte i kö till lek och lär samt Mulleridning. Mulleridningen är en liten grupp på 4 ponnys som leker i skogen.
A30C5C20-BCD3-445F-8F99-21516EDDF045.jpeg


Mvh Miks
 
Kul tråd!

Jag startade ju en tråd och bad om tips på övningar för små barn och fick verkligen guldtips av dig, @Andromedae! 😊

Min nyss fyllda fyraåring är medryttare på en shettis som är precis över minimåttet. Hon (barnet) är generellt orädd, ibland lite i överkant, och vi jobbar en del med säkerhet och så.

Tack vare tipsen jag fick här på Buke har min inställning till ridningen och hanteringen blivit bättre nu efter sommarbetet. Jag satt fast lite mellan antingen skogsturer eller "lektioner". Nu har det blivit lite mer varierat. I dag blev det skogstur med blåbärssök, där barnet fick stanna och vända ponnyn när vi hittade blåbär. Det blev super att det inte blev en övning i sig att styra och stanna, utan bara något vi gjorde i jakten på blåbär :up:. Sedan körde vi en hinderbana med slalom och så på ridbanan, vilken barnet också fick göra från marken med ponnyn. Jättekul, tyckte hon!
 
Stora N rider på torsdagar. I torsdags gjorde jag 6-7 streck på spåret på lite olika ställen. På strecken skulle han göra halt. Funkade bra i skritt. Trav svårare att få stopp på ponnyn. Däremot var det kul att se att ponnyn blev lite alert och inte bara svansade på. Jag sprang ett par varv i galopp och sen promenerade de över några bommar.

En trevlig ridtur och en toknöjd Stora N :love:
4E7E5C82-8DE5-4290-B688-6B9F10A571BF.jpeg


På vägen tillbaka till hagen ca 800m bort fick han sitta barbacka medan jag ledde. En superglad liten kille som kommit att älska denna goa lilla ponny!

Mvh Miks
 
Jag har två barn som rider, 10 och 6 år. 6 åringen är allergisk och rider inte jättemycket men då och då.

B ponnyn Dingla är perfekt för henne, lugn och sansad. 10 åringen - där har vi problem att hitta rätt ponny.. det är inte lätt. Dingla är snäll men för seg, orkar inte hålla igång ett helt ridpass. Har medryttare som hjälper till att hålla igång henne lite för att på sikt på upp konditionen på henne och kanske blir hon mer "ridbar" då.

C ponnyn Myran är också väldigt snäll, men endast 4 år och det är nästan lite för mycket begärt att en 10 årig tjej ska klara att utbilda henne. Jag rider ponnyn lite också för att hjälpa till men är väl lite för tung egentligen.

Vi har funderingar på att låna ut 4 åringen något år, så den får mogna lite, hos någon äldre ryttare. Svårt val ! Då får vi försöka ha tag i en annan ponny under tiden. En fyraåring kan ju vara hur snäll som helst men ändå göra något språng, bli rädd eller så.
43278454_10156044412109426_985238478063140864_n[1].jpg
 
@sassiball Åh, vilken knivig sits. Ja, det är ju lurigt med så unga hästar. Utan att veta så mycket mer än vad du skrev nu så hade jag förmodligen valt att låna ut c-ponnyn i typ 1-2 år till någon mer erfaren som kan ge den rutin och utbilda vidare.

Jag vet fall där det gått fint att ryttare och häst lär sig tillsammans, men samtidigt ... alltså jag tycker att den sitsen är långt från optimal. Så jag tycker du tänker helt rätt!
 
@sassiball Väldigt söta ponnys men det låter som att ingen av dem är optimal för tillfället. Trickigt. Spontant känns det som att en äldre c-ponny av lite läromästar typ skulle vara roligare för 10åringen. Är den snäll kan säkert även 6åringen rida den också.

Men svårt att sälja av/låna ut för att det inte matchar för tillfället!

Mvh Miks
 
Min dotter som är 9 har ridit till och från sedan hon föddes, typ.
Vi har en shettis som är den som hon ridit. Det har funkat bra även om ponnyn busat till det lite i bland. Förra sommaren fick dottern upp intresset på nytt efter att knappt ha ridit på två år och ville dessutom börja ridskola vilket hon fick.
Efter en termin på ridskola där hon även fick börja galoppera så ville hon ha en bättre ponny hemma. Shettisen är nu för liten för henne och går inte att galoppera på, då bockar hon så att en rodeohäst skulle ha blivit avundsjuk om den såg hennes konster...
Så jag satte ut en annons om att vi ville låna en snäll ponny över sommaren och fick snabbt svar. Det verkade vara den perfekta ponnyn och den flyttade till oss i slutet på maj.
Jätte snäll i all hantering men vill helst inte jobba. Står jag inte med långpisken i mitten på ridbanan stannar den och äter gräs eller vägrar trava. Galopperar oftast snällt men bara på lina. Har jag den inte på lina så bockar hon av dottern. Vill inte gå rundan i skogen utan vänder hem, försöker få av dottern mot träd och håller på. Går bra om jag går med bort ich sedan travar dom själva hem.
Red efter grusvägen, ponnyn travade just så pass på bortvägen. Men när hon fick nog så tvärvände hon och satte av i galopp hem. Dottern fick stopp efter ett tag men ponnyn hade bråttom hem så jag fick springa i kapp.
Dottern vill gärna rida men tycker ju inte det är så jätte kul med en ponny som inte direkt vill och som ”tappar” henne titt som tätt.
Men hon kämpar på och hon har trotts allt utvecklats mycket i sin ridning under sommaren även om hon ännu inte är nog duktig för att reda ut ett tjurigt ponnysto. Funderar på att köpa en ponny åt henne som förhoppningsvis är mindre bråkig men vågar inte riktigt då det är svårt att veta hur intresset står sig eftersom att hon bara är nio. Samtidigt som att jag är rädd att intresset ska svalna pga denna ponny. Svårt det där.
Vi ska nu ha ponnyn till november med möjlighet till förlängning. Vill gärna se hur intresset är när det blir vinter och kallt innan vi bestämmer om vi ska köpa en ponny eller inte.
Har en son som är 3,5 och som gärna rider när han får. Ju fortare det går desto roligare är det. Han har inga planer på att lära sig rida lätt, är roligare att studsa ”full fart” i sadeln...🙈
 
Min dotter som är 9 har ridit till och från sedan hon föddes, typ.
Vi har en shettis som är den som hon ridit. Det har funkat bra även om ponnyn busat till det lite i bland. Förra sommaren fick dottern upp intresset på nytt efter att knappt ha ridit på två år och ville dessutom börja ridskola vilket hon fick.
Efter en termin på ridskola där hon även fick börja galoppera så ville hon ha en bättre ponny hemma. Shettisen är nu för liten för henne och går inte att galoppera på, då bockar hon så att en rodeohäst skulle ha blivit avundsjuk om den såg hennes konster...
Så jag satte ut en annons om att vi ville låna en snäll ponny över sommaren och fick snabbt svar. Det verkade vara den perfekta ponnyn och den flyttade till oss i slutet på maj.
Jätte snäll i all hantering men vill helst inte jobba. Står jag inte med långpisken i mitten på ridbanan stannar den och äter gräs eller vägrar trava. Galopperar oftast snällt men bara på lina. Har jag den inte på lina så bockar hon av dottern. Vill inte gå rundan i skogen utan vänder hem, försöker få av dottern mot träd och håller på. Går bra om jag går med bort ich sedan travar dom själva hem.
Red efter grusvägen, ponnyn travade just så pass på bortvägen. Men när hon fick nog så tvärvände hon och satte av i galopp hem. Dottern fick stopp efter ett tag men ponnyn hade bråttom hem så jag fick springa i kapp.
Dottern vill gärna rida men tycker ju inte det är så jätte kul med en ponny som inte direkt vill och som ”tappar” henne titt som tätt.
Men hon kämpar på och hon har trotts allt utvecklats mycket i sin ridning under sommaren även om hon ännu inte är nog duktig för att reda ut ett tjurigt ponnysto. Funderar på att köpa en ponny åt henne som förhoppningsvis är mindre bråkig men vågar inte riktigt då det är svårt att veta hur intresset står sig eftersom att hon bara är nio. Samtidigt som att jag är rädd att intresset ska svalna pga denna ponny. Svårt det där.
Vi ska nu ha ponnyn till november med möjlighet till förlängning. Vill gärna se hur intresset är när det blir vinter och kallt innan vi bestämmer om vi ska köpa en ponny eller inte.
Har en son som är 3,5 och som gärna rider när han får. Ju fortare det går desto roligare är det. Han har inga planer på att lära sig rida lätt, är roligare att studsa ”full fart” i sadeln...🙈
Om ni lånat den bråkiga ponnyn är det inte bättre att lämna tillbaka den och sätta ut en ny annons? Tänker så inte 9åringen blir skrämd :heart

Fick du fort napp förra gången så borde detju gå att få napp på en mer samarbetsvillig och pålitlig ponny än den ni nu har lånat ☺️

Mvh Miks
 
Varit på Hööks idag och uppdaterat barnens utrustning. Svindyrt 🙈

Köpte tyglar, islandshästvarianten med karbinhake, skinn med gummering på ena sidan. Jag vill att det ska gå snabbt att byta. Min tanke är att sätta färgad tejp på lämpliga ställen för att kunna instruera tygellängd. Hur gör ni andra? Jag kräks på att säga korta tyglarna hela tiden 😅

Mvh Miks
 
Om ni lånat den bråkiga ponnyn är det inte bättre att lämna tillbaka den och sätta ut en ny annons? Tänker så inte 9åringen blir skrämd :heart

Fick du fort napp förra gången så borde detju gå att få napp på en mer samarbetsvillig och pålitlig ponny än den ni nu har lånat ☺

Mvh Miks
Jag har sagt till dottern att vi kan lämna tillbaka ponnyn när vi vill och att vi inte måste ha kvar den om hon inte tycker det är roligt. Men hon gillar ju ponnyn i övrigt då hon är en riktig klippa att sköta om och hon sköter sig ju hyfsat om jag är nära. Så vi får se.
Tyvärr finns det inte så många lämpliga ponnyer att låna här omkring. Hade ute annonsen tre månader trotts att jag fått napp direkt just för att se om vi skulle få fler alternativ även om ponnyn verkade perfekt när vi var och tittade på den under vintern, och fick inget mer svar. Så ska vi ha en lämpligare ponny så får vi nog köpa en. Men så länge dottern ändå vill fortsätta rida henne så får hon ha kvar henne. Som tur är kastar hon inte av henne utan gör såna ner med huvudet i backen och stanna och skjuta rygg lite så dottern glider av...
 
Varit på Hööks idag och uppdaterat barnens utrustning. Svindyrt 🙈

Köpte tyglar, islandshästvarianten med karbinhake, skinn med gummering på ena sidan. Jag vill att det ska gå snabbt att byta. Min tanke är att sätta färgad tejp på lämpliga ställen för att kunna instruera tygellängd. Hur gör ni andra? Jag kräks på att säga korta tyglarna hela tiden 😅

Mvh Miks
Min dotter har tyglar med stoppar. Funkar mycket bättre än de släta med gummi vi haft tidigare. Där blir tygeln får lång hela tiden då det inte finns något stop.
Med stoppar då vet hon att hon ska hålla på tredje stopparna när hon ska skritta och på de fjärde när hon ska trava och tyglarna är alltid lika och lagom långa 😊
 
Min dotter har tyglar med stoppar. Funkar mycket bättre än de släta med gummi vi haft tidigare. Där blir tygeln får lång hela tiden då det inte finns något stop.
Med stoppar då vet hon att hon ska hålla på tredje stopparna när hon ska skritta och på de fjärde när hon ska trava och tyglarna är alltid lika och lagom långa 😊
Åh vad bra! Jag köpte faktiskt med stoppar!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp