Föräldrarnas storlek kontra fölets?

Mitt sto är efter Ceylon 454, som först stod som 162 cm men det ändrades senare i stamboken till 165 cm, så jag antar att han växte sent.
Hans mamma Judit var 153 cm och hon var efter Jago 155 som endast var 150 cm. Jago hade normalstora föräldrar, båda var över 160 cm. Trots sin lilla mamma lämnade Ceylon normalstora hästar, hans mankhöjdsblup är -1.4.
Jag har en teori om att Jago var liten för att han var född tvilling även om det inte står i stamboken. Hans mamma lämnade flera godkända hingstar och ingen av dem var liten.
 
Min häst är 160 cm, pappa arab på 148. Mamma svensk halvblod ca 167 cm

Han var inte ens 140 cm hög som 1 åring
 
Mitt sto är efter Ceylon 454, som först stod som 162 cm men det ändrades senare i stamboken till 165 cm, så jag antar att han växte sent.
Hans mamma Judit var 153 cm och hon var efter Jago 155 som endast var 150 cm. Jago hade normalstora föräldrar, båda var över 160 cm. Trots sin lilla mamma lämnade Ceylon normalstora hästar, hans mankhöjdsblup är -1.4.
Jag har en teori om att Jago var liten för att han var född tvilling även om det inte står i stamboken. Hans mamma lämnade flera godkända hingstar och ingen av dem var liten.

Intressant detta med storleken på de gamla hingstarna - idag hade man inte godkänt en hingst som var under 160 (skulle jag tro). Då var många runt 160 och uppenbarligen ännu lägre
 
Senast ändrad:
Intressant detta med storleken på de gamla hingstarna - idag hade man inte godkänt en hingst som var under 160 (skulle jag tro). Då var många runt 160 och uppenbart ännu lägre

Att godkänna någon som var så liten gjordes inte då heller, det är därför jag funderat kring ifall han var tvilling och man tänkte att det var därför han blev liten och att han skulle ge större hästar än sig själv.
 
Att godkänna någon som var så liten gjordes inte då heller, det är därför jag funderat kring ifall han var tvilling och man tänkte att det var därför han blev liten och att han skulle ge större hästar än sig själv.
Fast han var väl godkänd om han hade ett stamboksnummer?
 
Fast han var väl godkänd om han hade ett stamboksnummer?

Jag uttryckte mig visst otydligt.

Jo han var godkänd, men han är den ende sen 1930 som blivit det och varit så liten. Och eftersom han är ett undantag är jag nyfiken på varför han släpptes igenom trots sin ringa storlek.
 
Mitt sto är ca 178 cm hög.
Hon är dock efter Briar som visat sig lämna stort. Briar är 172 cm och mitt stos mamma är under 170 i alla fall. Jag hade önskat att hon blivit lite mindre :)
 
Har två egna uppfödningar, Swb med samma mamma (160 cm).
Häst 1, idag nio år gammal, är ca 159 cm. (På 3-årstestet mättets hon till 156 cm). Pappan är 158 cm.
Häst 2, idag åtta år gammal, är idag ca166 cm. Pappan är 166 cm.
Med avkomma 1 var målet att få en liten häst, i storlek med sin mamma vilket lyckades. Avkomma 2 blev precis lika stor som pappan.
 
Min förra på 165 fick en avkomma med en hingst på 118 cm. Den blev nånstans mellan 155-160 cm.

Så jag tror mest stoet påverkar faktiskt. Det vore ju ganska logiskt om det vore så också med tanke på fölets och stoets överlevnad vid dräktighet och fölning.
 
Min häst som inte vuxit färdigt än är väl typ 163, men hög manke och djup rygg så hon "känns" ju mindre. Mamman 169 och pappan 171. Jag hoppas att hon blir lite över 170, för att jag själv är lång. Däremot så har hon steg som en riktigt stor häst och jag ser heller inte lång ut på henne, utan hon bär upp mig riktigt bra. Hon fyller fem i år och är PRE/freiser, så de växer ju klart rätt sent :)
 
Min halvblodsvalack på ca 169 cm har en helsyster som är precis 160 cm.. Dom såg exakt likadana ut som ettåringar men därefter så växte dom olika.
 
Mitt halvblodssto är 161 cm, hennes mamma var 175 och pappan 171.
Lite besviken över att hon är så liten, åtminstone en 167 hade hon väl kunnat orka upp till. Inte mycket att göra åt, hon är fin ändå.
 
Mitt ena sto är 163 hennes två första avkommor är 178 och 180 cm i manken Samt en fyraåring efter Hip hop som mäter tror jag 165 !
 
Mina tränare tog föl på ett litet knabstrupper-sto på 155 med sin Lusitano i samma strl. När avkomman var 3 år var han 173 och grov. Han blev inte så mkt större sen som tur var, kanske 175. Men det var jävligt otippat.
Brorsan är 155.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 027
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
14 798
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp