Förändrad häst

Hippocampus

Trådstartare
Jag undrar om någon var erfarenhet av att ett sto har förändrats efter semineringsförsök?
kan de förändras pga hormoner?

Försökte få stoet dräktigt i sommar men hon blev inte det. Under sommaren blev hon lite förändrad i humöret och började få panik för ”inget”. Hon blev sedan mer inåtvänd.
det har blivit värre och värre och nu känns hon ledsen och inåtvänd. Hon mår inte bra.

kan hormonsprutorna påverkat henne?
Vad ska jag göra?
Jag har haft ute veterinären två gånger efter vi konstaterat att hon är tom. Vi hittar inget fel. Vi har till och med gjort en extra dräktighetskoll.
Är hon skendräktig?
 
Jag undrar om någon var erfarenhet av att ett sto har förändrats efter semineringsförsök?
kan de förändras pga hormoner?

Försökte få stoet dräktigt i sommar men hon blev inte det. Under sommaren blev hon lite förändrad i humöret och började få panik för ”inget”. Hon blev sedan mer inåtvänd.
det har blivit värre och värre och nu känns hon ledsen och inåtvänd. Hon mår inte bra.

kan hormonsprutorna påverkat henne?
Vad ska jag göra?
Jag har haft ute veterinären två gånger efter vi konstaterat att hon är tom. Vi hittar inget fel. Vi har till och med gjort en extra dräktighetskoll.
Är hon skendräktig?
Hästar blir inte skendräktiga såvitt jag vet. Du kanske tänker för mycket o projicerar dina egna känslor på henne? Att hästar spökar kan ju bero på många saker och även om du inte red på henne så mycket innan så kan det ju mer vara understimulans.
 
Jag undrar om någon var erfarenhet av att ett sto har förändrats efter semineringsförsök?
kan de förändras pga hormoner?

Försökte få stoet dräktigt i sommar men hon blev inte det. Under sommaren blev hon lite förändrad i humöret och började få panik för ”inget”. Hon blev sedan mer inåtvänd.
det har blivit värre och värre och nu känns hon ledsen och inåtvänd. Hon mår inte bra.

kan hormonsprutorna påverkat henne?
Vad ska jag göra?
Jag har haft ute veterinären två gånger efter vi konstaterat att hon är tom. Vi hittar inget fel. Vi har till och med gjort en extra dräktighetskoll.
Är hon skendräktig?

Jag skulle lyft dina funderingar med en duktig veterinär inom avel. Jag har hört om en bekants häst som skulle blivit påverkad av igångsättningsprutor men har själv aldrig upplevt det. En av mina som betäcktes i somras tyckte det var väldigt obehagligt att undersökas i början och blev stressad och orolig när jag tex skulle spola av svansen hemma. Jag upplevde att hon var rädd om könet och motvilligt att lyfta svansen men inget mer. Både jag och veterinären var väldigt lugna och mjuka med henne men det har nog mer med att göra att hon var ovan för det släppte sedan.

Jobbigt att din häst känns ledsen.
Kan hon ha ngt vajsing med äggstockarna?
 
Tack! Har pratat med en expert och hon tror att hästen kan ha inflammation i livmodern även om det inte finns andra symtom än att hästen beter sig konstigt. Så det ska jag ta upp med min veterinär.
Däremot kom det i helgen en ny häst till stallet, ett sto. Mitt andra sto brunstade men inte fullblodet. Fullblodet har ju inte brunstat sen i juni... MEN nu kom den! Hon är riktigt kär i stoet och jag är så glad, systemet verkar iaf brunstmässigt kommit igång igen.

Nu ska jag bara lösa resten. Hon verkar också lite mer lugn sen denna nya häst kom in i hagen så kanske det också ha en påverkan på henne, att få henne att lugna ner sig.
 
Uppdatering, hon brunstade när det nya stoet kom men inte efter det. Efter flera frågor av folk i stallet och fd ägaren som såg hästen på bild (som har erfarenheter av dräktigheter) om jag verkligen är säker på icke-dräktighet så ringde jag veterinären igen. Hon sa att hon var helt säker...men visst kan man missa men då måste fostret har varit extremt litet och hon har aldrig missat så sent in i en dräktighet innan.
Stoet har lagt på sig runt magen och fyllt ut men det kan ju vara att hon börjar bli tjock också. Hon är sur när man rör henne framför virvlarna och generellt ganska sur nu. Hon är inte så inåtvänd längre och verkar heller inte så "ledsen", nu är hon mer sur och tar väldigt mycket med ro (som hon heller inte gjort innan) annars, inget springande i hagen osv.

Veterinären sa iaf att när hon kommer för att vaccinera i januari ska hon titta på hästen och är veterinären osäker får vi kolla en gång till. Sen har jag förstått att hästar kan reagera så när de har magsår också (sura vid virveln, sura när man drar sadelgjord osv) så det får vi med kolla isåfall.
Jag är också osäker på hur vi ens ska få igång systemet till våren igen, om hon är tom och ska betäckas.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: _Taggis_
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 856
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 900
Senast: Dimmoln
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp