Förändrat beteende på häst

Jullanek

Trådstartare
Hej!
Jag har två hästar nu i mitt stall. Min har varit tydlig ledare i flocken och den andra (som är inackorderad) är låg i rang. Allt har gått jättebra och båda två är supersnälla hästar. För tre veckor sedan tog jag hem en ny häst och den inackorderade har plötsligt visat förändrat beteende genom att vara aggressiv. Den nya hästen har hållit sig undan och visat respekt, men trots detta flyger han på min nya häst och sparkar. Problemet är att han gör såhär trots att människor är omkring hästarna vilket förra veckan resulterade i att min kompis blev sparkad i ansiktet och bröt käken. Även igårkväll när jag tog ut den nya hästen så kom han rusande från mitten av hagen, vände sig om och sparkade rakt mot oss när jag stod med min nya häst i ingången så jag nästan fick en spark i huvudet. Något att tillägga är att detta oftast sker i samband med fordring. Min äldsta häst som även är ledare surar då också och går först till hö vilket är helt normalt, men han gör aldrig något dumt till skillnad från den som är inackorderad som rusar mot oss och slår.

Känner mig rädd nu för att gå ut i min egen hage vilket inte alls är hållbart.
Kan ni snälla hjälpa mig med vad ni har för erfarenheter och vad tycker ni att jag ska göra åt detta?
 
Jag hade särat på hästarna snarast möjligt. Det kanske fungerar att släppa ihop dem efter att de gått i hage brevid varandra en längre stund, eller inte. Oavsett vad hade jag inte velat ha de tillsammans om den andra hästen beter sig så.
 
Så gjorde min shettis förra vintern när vi köpte vår c-ponny. Shettisen kan vara lite kaxig mot nya men inte dum, men denna gång så var hon rent ut sagt jävlig. Jagade henne hela tiden, bet och sparkade. Blev bara värre och värre så efter några dagar så flyttade jag shettisen in till de stora hästarna i stället på andra sidan staketet.
hon fick gå där i några veckor och sedan provade vi sätta in henne i ponnyhagen igen. Då hade den nya ponnyn lugnat sig och kände sig mer hemma och var mindre osäker på allt och shettisen hade nu sitt vanliga beteende igen. Nu är shettisen och c-ponnyn bästa kompisar och det är aldrig något bråk.
Med det sagt så skulle jag absolut sära på hästarna. Situationen är inte hållbar då både människor och djur blir allvarligt skadade av hästens beteende. Låt dem gå i hagar bredvid varandra ett tag och prova sedan igen. En del hästar går helt enkelt inte i hop. Viktigt även att se över hur hagen är utformad vad gäller storlek och matplatser. Hästarna måste ha gott om plats att kunna gå undan och äta i fred.
 
Så gjorde min shettis förra vintern när vi köpte vår c-ponny. Shettisen kan vara lite kaxig mot nya men inte dum, men denna gång så var hon rent ut sagt jävlig. Jagade henne hela tiden, bet och sparkade. Blev bara värre och värre så efter några dagar så flyttade jag shettisen in till de stora hästarna i stället på andra sidan staketet.
hon fick gå där i några veckor och sedan provade vi sätta in henne i ponnyhagen igen. Då hade den nya ponnyn lugnat sig och kände sig mer hemma och var mindre osäker på allt och shettisen hade nu sitt vanliga beteende igen. Nu är shettisen och c-ponnyn bästa kompisar och det är aldrig något bråk.
Med det sagt så skulle jag absolut sära på hästarna. Situationen är inte hållbar då både människor och djur blir allvarligt skadade av hästens beteende. Låt dem gå i hagar bredvid varandra ett tag och prova sedan igen. En del hästar går helt enkelt inte i hop. Viktigt även att se över hur hagen är utformad vad gäller storlek och matplatser. Hästarna måste ha gott om plats att kunna gå undan och äta i fred.
Tack så mycket för svar!
Något att tillägga är att den här hästen inte har en konsekvent ägare. Det är nästan bara skäll och gnäll och aldrig beröm från ägarens sida. Likaså har det blivit att vi andra som sköter hästarna även blir arg på honom av rädsla i tro om att det ska hända något igen.
Kan det också ha något att göra med hans beteende?
Generellt känns han som en ganska osäker häst då det brister i ledarskapet hos ägaren. Han har även börjat kaxa upp sig mot han som är högst i rang vilket han inte lyckas med, men så har det inte varit tidigare.
 
Jag hade särat på hästarna snarast möjligt. Det kanske fungerar att släppa ihop dem efter att de gått i hage brevid varandra en längre stund, eller inte. Oavsett vad hade jag inte velat ha de tillsammans om den andra hästen beter sig så.
Tack för svar!
Ja det känns som den enda lösningen just nu är att ha honom i en egen hage.
Men känns som att det å andra sidan kan bli mer problem av att sära på hästarna och låta honom gå i en egen hage. Men då är jag orolig att han ska bli mer kaxig och osäker i sig själv om han tas bort från flocken. Vill inte heller sära på min gamla och nya häst då dessa kommer så bra överens.
I värsta fall får han flytta från stallet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 255
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp