Förändrat beteende?

Yrja

Trådstartare
Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite.

Jag har en Border Collie-blandis som blir 7 i år, okastrerad hane. Han är en riktig pärla som aldrig skulle ge sig på någon (varken djur eller människa) och han biter inte ens tillbaka när han blivit påhoppad. Han ger sig aldrig i kast med hundar som är aggressiva utan går bara därifrån. Är ganska ointresserad av hundar över lag och går ihop med alla. Leker sällan med andra hundar.

Det började i höstas med att han började sova i sängen vilket han aldrig gjort förr. Han sover numera mestadels i fotändan men kommer ibland även och lägger sig mellan oss och gossar - och han har aldrig varit en hund som gillar den sortens närhet, han ville tex aldrig bli kramad. Han har även börjat med att när husse går ur sängen på morgonen går han direkt upp och lägger sig vid mina fötter medan husse gör sig i ordning. Där väntar han uppmärksamt tills husse ropar, då springer han med honom till dörrn och de åker till jobbet. Ingen stor grej, han börjar väl bli gammal tänkte vi.

Har sen upplevt att han varit lite rastlös till och från. Han har gnällt, varit jättelekfull och energisk vissa dagar trots att han inte borde.

Så i början av dec träffade vi grannens okastrerade hane, knappt ett år gammal. Dom har känt varann sen grannens hund var liten och båda funkar bra med andra hundar och med varandra. Det som jag noterade var först att min hund denna gång lekte så glatt med grannens, vilket inte är likt honom för han är inte så intresserad av andra hundar och leker sällan med sånt engagemang om han leker alls. De lekte vilt och länge och jag ser snart att min hund även lägger huvudet över grannens, tydligt dominant. De lekte jättelänge och hela tiden dominerade min hund på det där sättet, och klev även upp på honom några ggr. Inte aggressivt alls, bara beslutsamt, och grannens hund lekte bara vidare. De morrade nån gång då och då, men inte heller det aggressivt, jag och grannen stod bara undrande och tittade. Vi lät dom hålla på bra länge och jag funderade på om det kunde vara så att grannens hane börjar bli könsmogen och att det var ngn sorts rivalitet som måste uppgöras - som sagt inte som bråk utan de såg ut att leka och ha jätteroligt samtidigt som min var dominsnt i sitt kroppsspråk. Vi var utomhus på ingens revir, men jag tror att min hund är den som regerar där om nån efter som att han gärna går utanför tomtgränsen ibland.

Iaf så var det inget mer med det tills på nyårsafton då de träffades igen, jag släppte in min hund i deras hus och hade även en tik med, lite yngre än grannens hund. Min hund började genast dominera grannens på samma sätt, men med mindre spring efter som det var trängre inne. Jag avbröt dem och bad min sätta sig i hallen vilket han gjorde utan problem, glad i hågen, grannens hund sa inget. Vi tog sen hem mina hundar då vi av andra anledningar inte skulle ha dem med på nyårsfirandet, och då såg jag att nån (troligen en av hanarna) skvätt kiss på flera ställen under "mötet". Vet ej vem.

Senare på kvällen kom grannens hund in till oss en stund. Samma tendenser så jag sa åt min hund att hålla sig undan, vilket han inte hade några som helst problem med. Han kunde ligga och slappna av medan den andra var i huset. Dom verkade ingen gång osams utan tvärt om lekfulla.

Tänkte som sagt att detta kanske berodde på grannhundens ålder och könsmognad. Men så träffade vi svärföräldrarnas 1,5-åriga tik vid löp. Min hund brukar inte ha problem med löptikar ens i höglöp (en tik försökte upprepade ggr våldta honom utan att lyckas) men nu blev han väldigt stressad av detta och kunde inte slappna av. Jag sa åt honom att låta bli henne och det gjorde han men han gnydde till och från och kunde inte hejda nosen alla gånger hon kom för nära - ska tilläggas att hon bjöd in honom stort.

I samband med detta var sambons brors kastrerade hane, ca 1 år, med vid ett tillfälle och han och min hund har känt varann sen i somras. Vid upprepade tillfällen började min hund även att dominera honom såsom grannens hund och delta i deras lekar - vilkea han tidigare alltid hållt sig ifrån för dom är väldigt springiga och hetsiga. Det inträffade även efter löpet. Broderns hund la sig, inga problem där alls.

Han har börjat gnälla i stallet helt utan anledning tills stallägarnas pudeltik (7 månader, känt varann ca 2 månader) kommit ut och lekt med honom. Med henne har han även försvunnit flera 100 meter från gården till en granne som har två tikar som han känner. Inget löp i samband och han gick snällt hem när han blev tillsagd. Men han brukar inte gå så långt bort, även om han alltid är lös och går som han vill på gården.

Jag ser tydligt min hunds kropsspråk och detta har jag aldrig sett förut. Han visar inga tecken på att pudeltiken ska löpa, för sånt signalerar han alltid mycket tydligt, innan ägarna ens vet att det är dags. Han skapar inga problem men han mår ju inte bra av att försöka hålla ställningarna, det är mitt och husses jobb. Anledningen till att jag låtti honom hållas är för att inte lägga mig i hundarnas individuella samspel samt för att jag velat observera och förstå.

Så kom sambons bror med förslaget häromdan att han kanske reagerar på att jag är gravid - jag är nämligen i v 27 och väntar vårt första barn. Kan han ha snappat upp detta i höstas? Hur ska jag isf tolka hans beteende?

Vi har varit väldigt passiva för att försöka förstå vad som är orsaken. Han fungerar hur bra på alla sätt och vis när vi säger åt honom hur han ska föra sig, precis som vanligt så det verkar inte riktat mot oss. Och vi kan lätt få honom att släppa andra hundar genom att be honom som vanligt, men nånting orsakar ju att han plötsligt behöver korrigeras.

Fysiskt är han som vanligt, frisk och kry. Däremot har många påpkat att han ser ut att ha blivit större och grövre, och jag kan hålla med. Men han lär ju inte ha växt under sitt 6e levnadsår. :p

Vad tror ni? (som orkat hela vägen hit)....
 
Sv: Förändrat beteende?

Jag tror ingenting. Din hund beteende är i mina ögon helt normalt och eftersom att det inte verkar gå till överdrifter ser jag inte problemet.
Du svarar dessutom ganska så bra själv på dina egna frågor i inlägget.

Din hane dominerar den yngre hanen med lugna men tydliga signaler. I mina ögon ett sunt beteende som gör den yngre hanen gott eftersom att han verkar ta det bra.

Att han reagerar på en löptik kan ha många orsaker. De flesta tikar höglöper ett par dagar, men släpper bara till under enstaka tillfällen. Inbjuder den höglöpande tiken till parning och är redo exakt just då vore det märkligt om din hund höll sig helt i skinnet. Man vill ju se någon könsdrift i hunden, annars kan man börja undra hur det står till i kolan. Att han även dominerade den yngre hanen här är inte heller konstigt. Han ville markera att han är äldst och har förtur på tiken.

Pudeltiken ska säkert snart komma i löp, om inte annat bör hennes hormoner vara i svall och hennes könsmognad på G. Inte konstigt att han är intresserad.

Jag tror att du kan konstatera att du har en normal hund och jag är ganska säker på att inget av detta har med din graviditet att göra. :)

Många hundar kan mogna så pass sent också, nu har han en "yngre" att se efter och har därför vuxit lite av att ha någon att passa på.
 
Sv: Förändrat beteende?

Ja, det kanske handlar om mognad. Den tanken slog mig också. Och jag anser inte att han är problematisk, men att han inte kan slappna av på vårt kommando gör det ju jobbigt för honom. Tex vid löp, säger vi att tiken inte är för honom så släpper han det. Visst kan detta vara en tillfällighet att det var en väldigt trevlig tik - hon är ganska poppis - men efter som att det hänt så mycket förändringar på så kort tid började vi fundera på om nåt orsakar det. Ffa efter som att han ibland är rastlös helt utan (synbar) orsak och inte riktigt kan slappna av även hemma ibland.

Men han kanske "har mkt att göra" just nu, pga löptiken (som dock har löpt klart) och grannens hane. Stallägarnas tik kan ju gå i löp snart, hon har åldern inne, men han har inte givit mig några signaler. Han brukar signalera det tydligt. Men inget än.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 726
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp