Förändring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett telefonmöte med min chef igår. Det gällde företagets organisation och förändringar som skulle ske.

Jag är uppsagd. Med 50%. Jag har 3 månaders uppsägningstid så jag är formellt anställd på heltid 3 månader till. Därefter är det 50%. Min kollega är helt uppsagd, vilket känns jättetråkigt.

Så jag skuffas obönhörligen mot ett nytt jobb, i alla fall på deltid. Det är ju liksom något som funnits i tankarna i några år. Jag har en idé om var jag skulle vilja jobba. Men hur får man ett jobb där? Det är väl frågan det. På deras hemsida finns det inga lediga tjänster just nu. Jag funderar på att skicka in en spontanansökan, men vet inte vem som ska ha denna. Hemsidan ger ingen ledtråd om vem som bestämmer över sånt. Det jag tycker är lite läskigt med om jag får ett jobb där, är att det blir en del kundkontakter och jag tycker det känns jobbigt att få frågor jag inte kan svara på. Jag har liksom såna krav på mig själv att jag måste ha ett korrekt svar direkt. Just den delen tyckte jag var jobbigast en gång i tiden när jag arbetstränade på en handelsträdgård.

På onsdag har jag tid med läkaren. Jag funderar på om det är dags att gå upp på 50% eller hur det blir.

Så jag har en del förändringar att vänta. Det känns nervöst. Jag vet ju inte heller vad jag har för kapacitet och det är en rätt stor osäkerhetsfaktor.
 

Trist med uppsägningen och jättetråkigt för kollegan, men samtidigt skönt att du inte själv behöver ta steget att gå ner i arbetstid. Jag kan förstå att det är mycket blandade känslor. För det öppnar ju helt klart dörren till att prova andra saker.

Att få frågor man inte kan svara på behöver man nog vänja sig vid, det kan nog ingen. Man behöver ju ha en grundkunskap när man börjar med något, och bygga på efter hand, men inget kan veta allt. Det viktiga är ju att kunden får ett bra bemötande och märker att man försöker. Jag har jobbat mycket som guide och får ofta frågor på visningarna jag inte kan svara på. Ibland kollar jag upp svaret medan de gör något annat på anläggningen, och så kan de fråga igen på vägen ut. Ibland måste jag hänvisa till någon annan. Ibland får jag ganska svåra frågor om specialiteter som jag inte har och då får jag förklara att jag är anställd för att jag har en annan specialitet. Oftast är gästerna nöjda, men det finns alltid några som är sura. Och de behöver inte ens vara sura för att jag inte kunde svara på frågan, de kan lika gärna vara sura för att de är medsläpade till anläggningen eller för att de är hungriga eller har skavsår eller tvingas tillbringa en hel dag med onkel Hialös som de inte tycker om, och så tar de ut det på mig i stället. Det går inte att leverera 100% till alla och det är okej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 273
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 627
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp