Förbättra färgen på sadeln

DarkInNight

Trådstartare
Min sadel har börjat bli lite sliten på bakvalvet, den svarta färgen är bortnött.
Jag funderar på att köpa narvsvärta och prova om det går att få det snyggt igen.

Någon som färgat sadel? Blev det hiss eller diss? 😊
 
Japp, jag har färgat ett par sadlar med narvsvärta. Blev som nya. Shoppade narsvärta hos Panduro.

Sadeln innan färgning

20201004_101207.jpg

/Lizzie
 
Jag och mamma har inte gjort en sadel men allt annat som träns, sadelgjord och förbygel! Det blev väldigt bra och såg nästan ut som nytt efter! :love: Det var jag inte svårt alls och efter det hade torkat fettade vi in lädret mycket och det har inte färgat av sig sen.
 
Nu har jag provat! Dock bara kanten på bakvalvet än så länge...
Jag tvättade först av med diskmedel för att få bort ytskiktet med smörjmedel, sen duttade jag på narvsvärta, torka över natten, morgonen efter smörjde jag med läderbalsam.

Peppar peppar.. Så verkar det än så länge inte färga av sig 🙂
 
Snyggt :up: Hur gick du tillväga?
Jag har provat med narvsvärta på bakvalvet på en sadel, men är lite för feg att fixa hela sadeln. Är rädd att färgen inte ska fästa och sen färga av sig :)

Jag gjorde rent sadeln med aceton (utan olja) för att få bort allt fett. La på narvsvärta med en svamp (det är mycket lättflytande). Lät det torka ordentligt och sedan putsade jag bort överskottet med en torr mjuk bomullstrasa. Därefter på med läderbalsam.

Nu har jag inte ridit i just denna sadel, eftersom hästen blev halt och sedan vilat länge. Dock har jag ridit i en annan sadel jag fräschade upp på samma sätt. I och för sig med mörkblåa ridbyxor, men det märktes ingenting.

/Lizzie
 
Hur meckigt är det att använda svärtan?
Ser framför mig hur drällmaja har svart överallt utom på sadeln..
Det färgar inte av sig sedan när man smörjer?

Allt läder är färgat med narvsvärta (finns ju i olika färger) så jo, det kan färga av sig när man gör rent med lädersåpa. Hur lång tid det tar innan man behöver göra om jobbet vet jag inte. Har inte märkt någon skillnad ännu.

Narvsvärta är ju väldigt lättflytande och det behövdes bara lite på en svamp som man sedan smetar på sadeln. Jag hade på mig engångshandskar - jag hade varit svart om hela händerna annars :angel:

/Lizzie
 
Allt läder är färgat med narvsvärta (finns ju i olika färger) så jo, det kan färga av sig när man gör rent med lädersåpa. Hur lång tid det tar innan man behöver göra om jobbet vet jag inte. Har inte märkt någon skillnad ännu.

Narvsvärta är ju väldigt lättflytande och det behövdes bara lite på en svamp som man sedan smetar på sadeln. Jag hade på mig engångshandskar - jag hade varit svart om hela händerna annars :angel:

/Lizzie
Okej. Färgar det inte på ljusa ridbyxor också då?
Jag har lite svårt för när svampen blir helt svart när man smörjer, men det har nog bara hänt mig på träns 😇
 
Okej. Färgar det inte på ljusa ridbyxor också då?
Jag har lite svårt för när svampen blir helt svart när man smörjer, men det har nog bara hänt mig på träns 😇
Det är överskottet av färg som färgar av sig. Så gnugga med mjuk trasa till allt överskott är borta. Därefter fetta in sadeln så läderporerna stängs. Då ska det inte färga av sig nämnvärt.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: caballus
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 351
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp