Förbättra galoppen hos en travare

Magiana

Trådstartare
Idag galopperade jag för första gången på riktigt med medryttarhästen som är en travare. Det var inte särskilt bekvämt. Han har alltså inte en tretaktig galopp. Han rör sig likadant utan ryttare noterade jag förra veckan då jag longerade honom.

Kan man göra något åt det och vad gör man i så fall?
 
Idag galopperade jag för första gången på riktigt med medryttarhästen som är en travare. Det var inte särskilt bekvämt. Han har alltså inte en tretaktig galopp. Han rör sig likadant utan ryttare noterade jag förra veckan då jag longerade honom.

Kan man göra något åt det och vad gör man i så fall?

Ja absolut. Hur pass mycket dressyrriden är den? Går det att reglera tempot i galoppen? Jobbar den i form/på tygeln?
 
Ja absolut. Hur pass mycket dressyrriden är den? Går det att reglera tempot i galoppen? Jobbar den i form/på tygeln?
Jag vet inte om det går att reglera tempot i galoppen. Vi har som sagt bara gjort ett försök att galoppera och då var det samma tempo hela tiden och sen saktade vi av. I traven går han att reglera och går i form då också. Jag upplever honom som lite svag generellt så han orkar inte så länge. Det är inte så konstigt då jag inte ridit honom så länge och innan dess gick han väl max ett par gånger i veckan (om ens det). När han inte orkar så slänger han antingen med huvudet eller så dyker han i formen och går med näsan långt ner.

Kan galoppbommar vara en väg att gå? Ridbanan är stor så det är långa långsidor att galoppera på.
 
Så fattningar förbättrar galoppens kvalité? Det är den jag upplever som ett problem. Galoppen känns fyrtaktig och "hackig".
För travare kan det underlätta att få in rätt takt
Men det krävs ork för det med
Med bra fattningar blir det lättare för dem att hålla benen i styr
 
För travare kan det underlätta att få in rätt takt
Men det krävs ork för det med
Med bra fattningar blir det lättare för dem att hålla benen i styr
Jag får känslan av att han skulle gynnas av att jobbas på töm med galoppen, men olyckligtvis är jag väldigt orutinerad på sånt och jag vet inte ens om utrustning finns för det.
 
Åh, min ponny hade också fyrtaktig galopp när vi köpte honom... Det som hjälpte för oss var:

- Massor med galoppfattningar. Hellre fatta galopp och bryta av efter några språng och fatta igen istället för att galoppera länge så hästen hinner bli trött och blir lång och tappar galoppen

- Om det går, försök variera tempot/steglängden i galoppen. Framåt några språng, sätt tillbaka igen...

- Det kan hjälpa att peta med ett dressyrspö på rumpan för att hjälpa hästen att hålla galoppen.

- Rid förvänd galopp

Och ta hjälp av en bra tränare såklart!😊
 
Åh, min ponny hade också fyrtaktig galopp när vi köpte honom... Det som hjälpte för oss var:

- Massor med galoppfattningar. Hellre fatta galopp och bryta av efter några språng och fatta igen istället för att galoppera länge så hästen hinner bli trött och blir lång och tappar galoppen

- Om det går, försök variera tempot/steglängden i galoppen. Framåt några språng, sätt tillbaka igen...

- Det kan hjälpa att peta med ett dressyrspö på rumpan för att hjälpa hästen att hålla galoppen.

- Rid förvänd galopp

Och ta hjälp av en bra tränare såklart!😊
Vi får köra på fattningar. Förvänd galopp är i dagsläget överkurs deluxe då han ligger i kurvorna när han galopperar på lina i rätt galopp. Det finns inte styrka och balans för något förvänt.

Jag rider för en tränare som jag tycker är bra, men då har det varit på en av tränarens hästar. Jag hoppas kunna rida för denne med medishästen så småningom :).
 
Jag har en travarkorsning förvisso men hon har haft lite jobbigt med sin galopp.

I början använde jag galoppbommar och jobbade på lina eller töm, sen blev det små hinder.
Hon fick fatta galopp inför eller över första bommen och sen sakta av efter tredje.
Så ungefär en halv volt.
Ner i mer balanserad trav och sen rulla över igen.
Fick hon galoppera längre och utan bommar blev hon bara obalanserad och lång och trasslade ihop benen.
Bommarna gjorde att hon hittade rätt bättre.

När hon blev starkare har jag galopperat kortare sträckor och sen saktat av så hon håller ihop hela tiden.

Och massa fattningar förstås 😊



Finns en tjej som rider dressyr på sina travare, en av de mer utbildade hästarna heter Lulu Face, sök på det så kan man nog hitta henne.
Hon förklarar bra tycker jag. Har gjort nån lite filmsnutt vet jag där hon berättar lite om hur hon tränar sina ridtravare.
 
Jag har en travarkorsning förvisso men hon har haft lite jobbigt med sin galopp.

I början använde jag galoppbommar och jobbade på lina eller töm, sen blev det små hinder.
Hon fick fatta galopp inför eller över första bommen och sen sakta av efter tredje.
Så ungefär en halv volt.
Ner i mer balanserad trav och sen rulla över igen.
Fick hon galoppera längre och utan bommar blev hon bara obalanserad och lång och trasslade ihop benen.
Bommarna gjorde att hon hittade rätt bättre.

När hon blev starkare har jag galopperat kortare sträckor och sen saktat av så hon håller ihop hela tiden.

Och massa fattningar förstås 😊



Finns en tjej som rider dressyr på sina travare, en av de mer utbildade hästarna heter Lulu Face, sök på det så kan man nog hitta henne.
Hon förklarar bra tycker jag. Har gjort nån lite filmsnutt vet jag där hon berättar lite om hur hon tränar sina ridtravare.
Bommar på lina låter ju vettigt.
 
Jag vet att galoppera uppför backe i samlad galopp är jobbigt för hästarna. De måste sätta under sig ordentligt. Sen skritta nerför och samma sak igen.
Minns att jag gjorde det mycket med min häst, var min tränare som tipsade om det när vi red ut ihop. 😊
 
Glömde svara här i går. En viktig sak att ha i åtanke med travare är att man måste rida tillräckligt mycket framåt för att få galoppen mindre markbunden och mer tretaktig. Iom att de ofta springer iväg så blir det lätt att man håller igen dem för mycket och hämmar galoppen.

Uppförsbackar i någorlunda samlat/balanserat galopp med framåttänk är guld (men förvänta inte att hästen ska få till det i början, det kan ta allt ifrån 10 - 100 försök...) Stora volter i galopp antigen på lina/töm eller med ryttare är bra för att förbättra balans och koordination hos hästen. Samt mycket fattningar/övergånger som flera redan skrivit.

Om du ska rida för tränare så vore det bra om denna har erfarenhet med ridtravare. Men ögon på marken är nog bra oavsett. :)
 
Det tog upp till ett år för min kompis travare att få till en fin galopp. Så man får inte ge upp. Hur hon gjorde vet jag inte då jag såg hästen först när den var "klar".
Jag får ju hoppas att jag får den tiden. Ägaren bor ju på annan ort och har inte bestämt sig om hon ska flytta dit permanent, men det lutar väl åt det och då kommer hon flytta hästen dit. Men man vet ju inte hur lång tid det tar innan hon antingen flyttar hästen dit eller flyttar tillbaka själv.

Men tills vidare så rider jag den i princip så mycket jag vill.

Glömde svara här i går. En viktig sak att ha i åtanke med travare är att man måste rida tillräckligt mycket framåt för att få galoppen mindre markbunden och mer tretaktig. Iom att de ofta springer iväg så blir det lätt att man håller igen dem för mycket och hämmar galoppen.

Uppförsbackar i någorlunda samlat/balanserat galopp med framåttänk är guld (men förvänta inte att hästen ska få till det i början, det kan ta allt ifrån 10 - 100 försök...) Stora volter i galopp antigen på lina/töm eller med ryttare är bra för att förbättra balans och koordination hos hästen. Samt mycket fattningar/övergånger som flera redan skrivit.

Om du ska rida för tränare så vore det bra om denna har erfarenhet med ridtravare. Men ögon på marken är nog bra oavsett. :)
Det här är en pigg kille, men samtidigt så otroligt lyhörd så han gör alltid det man ber om så länge han förstår och förmår göra det man ber om. Även om han tycker att traven ska gå fort så kan han gå kvar i en långsammare trav även om jag ger honom mer tygel, bara för att han lyssnar på vad min sits säger. Mycket trevligt. Igår när vi galopperade ute så kändes det inte för en sekund att han var på väg att rusa i galoppen. Enligt ägaren kan han dock bocka lite i galoppen (och det gjorde han även på lina i förra veckan). Kanske borde jag också göra mer tempoväxlingar i galopperna ute?

Jag vet inte om den tränare jag ridit för har erfarenhet av ridtravare och jag vet inte heller var jag hittar en sån. Den här hästen är dock riden i en väldig massa år hade ingen travkarriär. Men hans gångarter är ju lite special och jag kan inte använda skänklarna på vanligt sätt när jag ska från skritt till trav för då "paddlar" han med benen innan det blir riktig trav. Så jag får förmedla övergången på annat sätt med sitsen och då blir övergången mjuk.
 
Om galoppfattningen sitter kan du med fördel fatta galopp ur ryggning. Om du ryggar längre sträckor, inte bara några steg, med långa och långsamma kliv kommer bakdelen in under hästen. På en skolad häst kan du ju bara be om att den sätter sig. Men på en häst som än inte nått dit är rygga lite längre sträckor väldigt gynnsamt.
De lär sig att det ens går att vara så satt med vinklat bäcken och benen längre in under sig.
Att fatta galopp ur den sattheten ger ökad galoppkvalitet. Man brukar säga att galoppen aldrig blir bättre än fattningen man gjorde. Det stämmer rätt bra på mindre skolade individer. Och framför allt de med svårighet för galopp, som ex varmblodstravare.

När galoppen blir fyrtaktig på det viset som kommer sig av oren galopp brukar det vara ytter fram som slår i före inner bak. Då kan man med fördel på de flesta såna individer tänka bogen in/öppna för att få islaget korrekt.

Sluta är ju framtaget för att stärka galoppen. Så kan man rida skolorna på hästen är det super att rida mkt sluta för att på sikt hjälpa hästen med galoppen. Det börjar man med i skritt och när det funkar sen i trav.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 257
Senast: bobbbo
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 858
Senast: Sar
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 991
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp