Förbättra galoppen hos en travare

Om galoppfattningen sitter kan du med fördel fatta galopp ur ryggning. Om du ryggar längre sträckor, inte bara några steg, med långa och långsamma kliv kommer bakdelen in under hästen. På en skolad häst kan du ju bara be om att den sätter sig. Men på en häst som än inte nått dit är rygga lite längre sträckor väldigt gynnsamt.
De lär sig att det ens går att vara så satt med vinklat bäcken och benen längre in under sig.
Att fatta galopp ur den sattheten ger ökad galoppkvalitet. Man brukar säga att galoppen aldrig blir bättre än fattningen man gjorde. Det stämmer rätt bra på mindre skolade individer. Och framför allt de med svårighet för galopp, som ex varmblodstravare.

När galoppen blir fyrtaktig på det viset som kommer sig av oren galopp brukar det vara ytter fram som slår i före inner bak. Då kan man med fördel på de flesta såna individer tänka bogen in/öppna för att få islaget korrekt.

Sluta är ju framtaget för att stärka galoppen. Så kan man rida skolorna på hästen är det super att rida mkt sluta för att på sikt hjälpa hästen med galoppen. Det börjar man med i skritt och när det funkar sen i trav.

Lycka till!
Galoppfattningarna har strulat lite så jag är inte säker på dem med honom. Igår gav jag en rösthjälp samtidigt som jag fattade och då gick det bra. Men tidigare så har han "paddlat" med benen när jag bett om galopp (och hans respons har varit "jag förstår inte vad du menar, men det ska väl gå fort...eller så ska det inte det? Och hur var det nu benen skulle flyttas?"). Så vi får väl börja där, att få stadiga fattningar. Han kan ju när han förstår vad jag menar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 455
Senast: Sootie
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 780
Senast: Sar
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp