Förbättra gemenskapen inom en ras?

Såklart. Och då kan man disktuera och försöka förbättra dessa delar inom rasen, istället för att fokusera på om hundarna har korrekta (enligt en själv då) arbetsegenskaper eller örontipp. Övriga egenskaper och utseende kan få bero på uppfödarens och valpköparnas subjektiva önskemål.

Det kräver ju dock att man vill göra förändringar sitt avelsarbete, om något ska förbättras.

Jag ser inte varför egenskaper eller utseende ska baseras på någons subjektiva "önskemål" - då är man snabbt ute på mycket tunn is. Finns där en (vettig) rasstandard att ta hänsyn till och egenskaper som är viktiga för både hund och samhälle så bör det tas i beaktning i avelsarbetet.
 
Men du, det blir ju inte bättre att du fortsätter och sedan lägger in skrattsmiley. Det hade varit enklast och trevligast om du bara skrivit att du missförstod.
 
Men du, det blir ju inte bättre att du fortsätter och sedan lägger in skrattsmiley. Det hade varit enklast och trevligast om du bara skrivit att du missförstod.

Om du skriver att du tolkat mig som dryg och spydig, så vill jag givetvis ge en respons på det. Det är inte så trevligt med "lugn och fin" heller, liksom. Om du bara hade skrivit ett KL eller att det var generella tips så hade väl inte missförståndet uppstått från början. Det hade varit enklast och trevligast, om du frågar mig.
 
Inom många raser finns det ju olika "läger" eller vad man ska säga. De som har utställningshundar, de som har arbetande hundar, flera som påstår sig sträva åt samma håll men som ändå inte kan samarbeta... Och därmed också en hel del skitsnack och dålig stämning.

Jag och några vänner diskuterar ofta det och tycker att det är vansinnigt synd, framförallt när det går så långt att man direkt motarbetar varandra istället för att faktiskt försöka lyfta det bra som finns hos olika hundar.

Har ni några idéer på vad som går att göra för att få folk att samarbeta mer och bli lite snällare mot varandra? Att själv försöka föregå med gott exempel är ju självklart, men mer än så?

För att fortsätta trådens ämne;

Jag tänker väl egentligen inte att det är så "vansinnigt synd" att det finns olika läger, så länge man har ett schysst förhållningssätt gentemot andra. Förekommer det en del skitavel, så förstår jag att folk ser rött. Jag kan räkna de jag själv samverkar/kan tänka mig att samverka med på min ena hand, och har inget behov av att lyfta fram andras hundar om jag vet att jag inte kan stå för aveln bakom. Om det är så du menar? Det innebär givetvis inte per automatik skitsnack och dålig stämning, förstås.
 
För att fortsätta trådens ämne;

Jag tänker väl egentligen inte att det är så "vansinnigt synd" att det finns olika läger, så länge man har ett schysst förhållningssätt gentemot andra. Förekommer det en del skitavel, så förstår jag att folk ser rött. Jag kan räkna de jag själv samverkar/kan tänka mig att samverka med på min ena hand, och har inget behov av att lyfta fram andras hundar om jag vet att jag inte kan stå för aveln bakom. Om det är så du menar? Det innebär givetvis inte per automatik skitsnack och dålig stämning, förstås.
Jag förstår precis vad du menar! Det är just "skitsnack och dålig stämning" som känns... onödigt tycker jag, framförallt om det blir "grovt" skitsnack.
 
Inom många raser finns det ju olika "läger" eller vad man ska säga. De som har utställningshundar, de som har arbetande hundar, flera som påstår sig sträva åt samma håll men som ändå inte kan samarbeta... Och därmed också en hel del skitsnack och dålig stämning.

Jag och några vänner diskuterar ofta det och tycker att det är vansinnigt synd, framförallt när det går så långt att man direkt motarbetar varandra istället för att faktiskt försöka lyfta det bra som finns hos olika hundar.

Har ni några idéer på vad som går att göra för att få folk att samarbeta mer och bli lite snällare mot varandra? Att själv försöka föregå med gott exempel är ju självklart, men mer än så?
Djupandas och tänk att du inte har en collie, sen borde det kännas bättre? :angel:

Nej men jag tror att orsaken inte alls handlar om hundar utan om en ganska generell trend där man tror sig sitta på sanningen och har svårt att se andras perspektiv. Oavsett om det gäller hur en ras "ska" vara, eller hur länge barn ska vara ute på kvällen, eller om LCHF. Om man själv kan acceptera det man inte kan förändra så kan det nog hjälpa och sedan är det väl bara att försöka visa för icke totalt insyltade varför man tycker att man har rätt.
 
Djupandas och tänk att du inte har en collie, sen borde det kännas bättre? :angel:
:rofl: Ibland känns det nästan som om jag har det! Inte för att jag personligen är inblandad i något elände (än) vad jag vet, men märker ju av vad som händer osv. Jag försöker göra just som du skriver annars, se till att själv vara påläst och försöka se till att nya i rasen får en bra grund och trevligt tänk.
 
Djupandas och tänk att du inte har en collie, sen borde det kännas bättre? :angel:

Nej men jag tror att orsaken inte alls handlar om hundar utan om en ganska generell trend där man tror sig sitta på sanningen och har svårt att se andras perspektiv. Oavsett om det gäller hur en ras "ska" vara, eller hur länge barn ska vara ute på kvällen, eller om LCHF. Om man själv kan acceptera det man inte kan förändra så kan det nog hjälpa och sedan är det väl bara att försöka visa för icke totalt insyltade varför man tycker att man har rätt.

Nu har det faktiskt varit väldigt lugnt i min ras de senaste två åren eller så. Digitala årsmöten underlättar. :o :D
 
Jag vill jättegärna vara mer engagerad i rasen och rasklubben, men alltså... Vart ska man ens börja? :confused: Aussiefolket är så jäkla spretigt. Känns ofta som att vi inte pratar om samma ras.
 
I podengo har vi våra eldsjälar :heart som driver facebookgrupper och som naket berättar om både med och motgångar. De fixar också möjligheter för hundägare att testa olika saker att göra med hundarna. Det handlar om allt mellan släphare och vänstervarv.

Den som är allt för aggressiv i sin ståndpunkt åker ut.

Men de människor som orkar och kan göra sådant här är sällsynta som enhörningar
 
Inom rasen jag föder upp så är det på ett sätt bra stämning mellan folk – när vi träffas så har vi trevligt. Däremot så känner jag att jag står utanför uppfödargemenskapen eftersom jag tycker att det är viktigt att avla för en friskare ras, medan andra (typ resten av uppfödarkåren och förtroendevalda i rasklubben) tycker att det är viktigare att underlätta avel genom att ta bort hälsokrav. En gång i tiden stod jag på barrikaderna och kämpade för att vi skulle ha avelsmål och avelskrav som har som mål att minska förekomsten av saker som ledfel, korsbandsskador och andra hälsoproblem. På den tiden fanns det fler som tyckte som jag, så jag hade ju ett visst stöd. Idag är jag ensam om dessa åsikter och det märks i att rasklubben tagit bort alla hälsokrav för valphänvisning utom SKK:s minimikrav för registrering och nu vill man dra det ett steg längre genom att försöka få till en generell dispens som gör att man ska kunna para med oröntgade hanar utomlands. Jag engagerar mig inte ens i detta eftersom jag är den enda som tycker att detta är en helt idiotisk idé, så jag väljer att lägga min energi där den gör någon nytta: i min egen avel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 780
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 508
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp