Förbättra kvalitén i ryggning

LECH

Trådstartare
Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Någon som har några tips på hur jag kan förbättra kvaliteten i ryggningarna?
 
Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Någon som har några tips på hur jag kan förbättra kvaliteten i ryggningarna?
Jag har inga bevis men det funkade på min häst iaf 😁 Jag ryggade på stigar i skogen i lutning så ryggningen gick uppåt, om du förstår vad jag menar.
 
Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Någon som har några tips på hur jag kan förbättra kvaliteten i ryggningarna?
Jag tränar också min häst i backar men då avsuttet så hästen får möjlighet att runda ryggen utan att ryttarens vikt stör. Ett annat tips är rygga korta sekvenser med huvud och hals i en lägre ställning (också avsuttet) och ett tredje tips är att rygga och sedan fatta galopp för att få mer bjudning i ryggningen. Vill du få inspiration på övningar så kolla efter filmer om working equitation, där ingår rygga i slalom och annat :)
 
Jag tränar också min häst i backar men då avsuttet så hästen får möjlighet att runda ryggen utan att ryttarens vikt stör. Ett annat tips är rygga korta sekvenser med huvud och hals i en lägre ställning (också avsuttet) och ett tredje tips är att rygga och sedan fatta galopp för att få mer bjudning i ryggningen. Vill du få inspiration på övningar så kolla efter filmer om working equitation, där ingår rygga i slalom och annat :)
Det där ska jag också ta till mig, tack!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp