Förbättra kvalitén i ryggning

LECH

Trådstartare
Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Någon som har några tips på hur jag kan förbättra kvaliteten i ryggningarna?
 
Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Någon som har några tips på hur jag kan förbättra kvaliteten i ryggningarna?
Jag har inga bevis men det funkade på min häst iaf 😁 Jag ryggade på stigar i skogen i lutning så ryggningen gick uppåt, om du förstår vad jag menar.
 
Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Någon som har några tips på hur jag kan förbättra kvaliteten i ryggningarna?
Jag tränar också min häst i backar men då avsuttet så hästen får möjlighet att runda ryggen utan att ryttarens vikt stör. Ett annat tips är rygga korta sekvenser med huvud och hals i en lägre ställning (också avsuttet) och ett tredje tips är att rygga och sedan fatta galopp för att få mer bjudning i ryggningen. Vill du få inspiration på övningar så kolla efter filmer om working equitation, där ingår rygga i slalom och annat :)
 
Jag tränar också min häst i backar men då avsuttet så hästen får möjlighet att runda ryggen utan att ryttarens vikt stör. Ett annat tips är rygga korta sekvenser med huvud och hals i en lägre ställning (också avsuttet) och ett tredje tips är att rygga och sedan fatta galopp för att få mer bjudning i ryggningen. Vill du få inspiration på övningar så kolla efter filmer om working equitation, där ingår rygga i slalom och annat :)
Det där ska jag också ta till mig, tack!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
767
Senast: Linda_A
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 436
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 553
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp