Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

bigganl

Trådstartare
Min ridbana är en enkel sådan. De förra ägarna har tagit bort matjorden och lagt grus/sand på helt enkelt. Den fyller ofta sitt syfte och duger åt mig, men nu har vi använt den i 12 år och underlaget börjar tunnas ur en hel del. Vi behöver fylla på. Frågan är vad jag ska fylla på med? Jag vill absolut inte att banan ska bli för mjuk/lös utan vill ha ett rätt fast underlag (med svikt förstås).
Mina funderingar:
-Antingen fylla på med stenmjöl och blanda det med grus och sand som finns kvar.
-Alternativt fylla på med sk travgrus.

Vad tror ni blir bäst? Jag är sjäv mest inne på stenmjöl för jag är rädd att underlaget blir för löst med grus, men jag kanske har helt fel. Vad har ni för erfarenhet av detta? Vad tror ni blir bäst?
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag har lagt ett tunt lager 0.8 stenmjöl på min ridbana. Först togs matgjorden bort och så var det sand under, packade detta och så på med stenmjöl. Banan är fast utan att bli hård.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Då låter det faktiskt som mina tankar inte är fel. Det är ju så jag vill ha det. Det lutar åt stenmjöl då. Tack!
(Får se om någon med erfarenhet av grus skriver också, så man kan jämföra.)
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Det kan aldrig bli svikt i en bana gjord på material gjort av nedmalt berg, dvs sand, grus etc. Förutsatt då att man inte har gummi under.
Däremot kan du få olika mycket glid/rull i stenen beroende på vilken typ av sand, grus etc och hur djupt man har.
Man ska inte göra den missen och tro att det kan svikta om det är just svikt man vill ha.:laugh:

Vi har på våra banor även träflis. Då får man lite svikt. Men problemet med det är ju att det förmultnar och måste skötas mer och bytas oftare.

Får man lägga gummi hur som utan att grunda så skulle jag nog försöka leta reda på något sånt. Jag vet inte hur det ser ut med det där. Men jag tror nog att om gummit är medicinskt rent så borde det gå bra.
Mina tränare har en suverän ridbana där de fick materialet gratis mot avhämtning. Det är grus blandat med restbitar från medicinskt gummi. Gummit är sånt man tillverkar öronproppar, diverse implantat etc av.
Tom min gamla ponny får lite svikt i steget och häng på den där banan.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Det är svikt i banan som den är nu så själva svikten är jag inte orolig för. Det är för dåligt med topplager på den nu bara. Stenmjöl låter vettigt. Vad tror du? Jag vill inte att det ska bli för löst underlag. Jag vill ha det relativt fast. (hästen också)
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Vi har en bana med gummiflis/grus, och en med sand/träflis, och jag upplever sand/träflisbanan som mycket bättre, den har lagom svikt utan att vara det minsta tung. Enda abret är att den dammar mycket när det är torrt, annars är den väldigt trevlig att rida på. Grus/gummibanan är betydligt tyngre.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Är det mer material på gummi-banan?
Hästen ska ju trampa ner lika mkt. Och ofta har folk lite för mkt material.

Biggan: no offence. Men att säga att det är svikt i en bana med enbart berg-material är för mig som att hålla en apelsin och påstå att det är ett äpple. :p
För mig är det liksom helt omöjligt. Jag fattar bara inte vad som skulle ge just svikt?
Så IOM det kan jag inte riktigt ge råd. Jag vill ha riktig svikt. Det får man bara med gummi eller trä. :)
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Det är svikt i banan som den är nu så själva svikten är jag inte orolig för. Det är för dåligt med topplager på den nu bara. Stenmjöl låter vettigt. Vad tror du? Jag vill inte att det ska bli för löst underlag. Jag vill ha det relativt fast. (hästen också)

Lägg ett tunt lager vanligt 0.8 grus uppå tycker jag.
Stenmjöl har en tendens att bli som cement om det inte vattnas och harvas regelbundet. Min granne har en egen travbana med "travbane-grus" på och det är en stenmjölsblandning. När dom har uppehåll i träningen (och banskötseln) så märks det direkt, banan blir tokhård :crazy:
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Är det mer material på gummi-banan?
Hästen ska ju trampa ner lika mkt. Och ofta har folk lite för mkt material.

Det är ungefär lika mycket material, det är inte där skillnaden ligger. Men sand+flis packar sig bättre än grus+gummiflis, så därför blir flisbanan inte lika tung.

Generellt tror jag att det finns mycket att förbättra när det gäller underlag och kunskap därom i Sverige. När jag bodde i Tyskland använde även mindre ridskolor med betydligt sämre ekonomi än i Sverige professionella ridhusbotten-företag för att göra underlag, och resultatet blev därefter. Inte djupt, lagom svikt, packade sig inte lika lätt till stenhårda "fyrkantspår". Härhemma tycker jag det verkar vanligare med hemmabyggen, så att säga, och det blir sällan lika bra.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Den svenska modellen SRF´s grunder är mer som travbanetänk. man lägger alldeles för stor vikt vid dränering o sen är all svikt borta. Läs.. alldeles för mkt stenmaterial.

Jag gillar när man använder markens naturliga svikt- har matjorden kvar. Lägger man dessutom på material får du en upphöjd bana som dränerar sig självt.

Att lägga på stenmjöl funkar inte på en ridbana som inte rids på av massor med hästar o kontinuerligt. Väta o sen torka= cement.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Vad för material? (ovanpå matjorden) Skulle man kunna lägga på grus/sand på gräsbana så den inte blir så hal?
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Det beror ju på om man har lerjord eller t o m gammal sjöbotten. där måste ju markduk läggas med ett fett lager med 0-8 o sen sand sen det satt sig.. Makadam förstör mattan o ploppar upp förr eller senare. Annars bör det räcka med sand som oxå är betydligt billigare o även blandar sig på en djupare nivå med den jordarten som man har.- naturligt drän.. Flis tycker jag blir halt.

Sen har vi ju.... vad heter det??? Det som packar sig väl, men kostar en slant. Å andra sidan är det grävarbetena som brukar bli dyra.

Man dikar ut runt om o ev. ett täckdike= täckt dike om det finns en extra blöt plats. Jag gillar inte stumma ridbanor. Då kan jag lika gärna rida på grusvägar...:D

Det är en helt egen vetenskap o vi borde lära oss mer från andra länder. Ett hållbart men stumt underlag är Ok, men inte mer. Iallafall inte för stora hästar som tränas mkt. Tror att vi underhåller våra banor för lite o rider upp ridskolediken samt ej ut i hörnen. Sladdning o ytharvning är en konst.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag har en likadan bana som du. Stenmjöl funkar alldeles utmärkt för mig, underlaget blir perfekt! Jag vill absolut inte ha djupt/tungt.

Jag upplever inte att det blir cementaktigt heller, och så fort man kör runt med en upp o nervänd pinnharv eller liknande ett par varv blir den perfekt, oavsett hur länge sedan det var sist!

Fyller på med stenmjöl vid behov. Hitills en gång under 5 år.

Men ska tillägga att det bara är jag som använder banan så det är inte så mycket stryck på den.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Biggan: no offence. Men att säga att det är svikt i en bana med enbart berg-material är för mig som att hålla en apelsin och påstå att det är ett äpple. :p
För mig är det liksom helt omöjligt. Jag fattar bara inte vad som skulle ge just svikt?
Nej jag tar inte illa upp. Jag vet inte om vi menar samma sak med svikt. Kanske inte? (Tex gräsmattor har svikt, en frusen grusväg har ingen svikt alls) Banan har lagom svikt som den är nu i alla fall så där är inte problemet, men med åren försvinner mer och mer av toppmaterialet och jag vill fylla på utan att riskera att banan blir djup. Djupt underlag gillar jag inte och inte hästen heller.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Lägg ett tunt lager vanligt 0.8 grus uppå tycker jag.
Stenmjöl har en tendens att bli som cement om det inte vattnas och harvas regelbundet. Min granne har en egen travbana med "travbane-grus" på och det är en stenmjölsblandning. När dom har uppehåll i träningen (och banskötseln) så märks det direkt, banan blir tokhård :crazy:

Någon innan hade lagt på 0,8 stenmjöl och du rekommenderar 0,8 grus. Det låter som om det skulle vara samma sak när det är samma storlek, men det är det antagligen inte. Jag tar med mig dina erfarenheter. (och funderar vidare)
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag har en likadan bana som du. Stenmjöl funkar alldeles utmärkt för mig, underlaget blir perfekt! Jag vill absolut inte ha djupt/tungt.

Jag upplever inte att det blir cementaktigt heller, och så fort man kör runt med en upp o nervänd pinnharv eller liknande ett par varv blir den perfekt, oavsett hur länge sedan det var sist!

Fyller på med stenmjöl vid behov. Hitills en gång under 5 år.

Men ska tillägga att det bara är jag som använder banan så det är inte så mycket stryck på den.

Vår bana är vi bara 3 stycken som använder regelbundet så det är inte stort slitage, men den används i stort sett varje dag. Om det funkar bra för dig, som verkar ha liknande bana i grunden, då borde det funka för mig. Det lutar åt stenmjöl. Ska bara ta ett snack med en grannbonde som har koll på det mesta och höra vad han har att säga om det. Tack för din info!
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag älskar stenmjöl. Jag skulle kunna ta Stenmjöl som efternamn när jag gifter mig. Jag vill ha stenmjöl överallt, runt stallet och i hagarna. :D
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag älskar stenmjöl. Jag skulle kunna ta Stenmjöl som efternamn när jag gifter mig. Jag vill ha stenmjöl överallt, runt stallet och i hagarna. :D

:rofl: Då ska jag inte vara rädd för det.
Vi har en boulebana på jobbet som det är stenmjöl på. Rätt tjockt. Varje gång jag är där så tänker jag på att det känns som ett jäkla bra ridunderlag.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Undrar om man kan blanda paddex med stenmjöl?? Har paddex men den känns lite "grov" och sliter på hovarna...
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Stenmjöl har man ju gärna som en form av bottenlager(nu använder jag antagligen helt okorrekta termer iom massiv trötthet) i ridhus eller på bana just för att om man rider på det och inte harvar blir det som en betongplatta snudd på. Sen lägger man topping på det. Antingen så får man köra med maskin och platta eller så kör man ooold scool och rider/belastar på annat vis för att få det att sätta sig. Sen lägger man mer sviktande material på. Alt rullande om man nu väljer det.

Man kan blanda i stenmjöl om man vill ha mer fasthet i ett underlag som är för löst, men inte för djupt/för mkt.
Men harvar man inte blir det håååårt! Det är så himla fint i konsistensen att det packar sig väl. Tänk mjöl vs torkade ärtor tex om man plattar till det. Eller om det regnar och det får torka utan harvning tex.
Mjöl blir en kaka. Ärtorna rullar iom att de är större och det bevaras lite luft mellan som gör det mer poröst.

I jord är det lite andra partiklar än grus. Det ger lite mer svikt.
Svikt är inte detsamma som tungt. Man kan ha ett mkt fast underlag med god svikt. Och man kan ha ett tungt med noll svikt.
Tänk studsmatta/gummi vs berg. Och vad det är för material avspeglar hur mkt svikt man kan få i det.

Stenmjöl och grus tex är gjort av berg. Svikta kan bara material göra som ger efter. Sten ger aldrig efter, även om det är små korn. Det kan glida och rulla. Men aldrig svikta, dvs kontraheras och sen boinga tillbaks genom att expandera på samma ställe igen.
Så gummi kan svikta mkt bra iom att det boingar ihop och sen tillbaks.
Trä kan ge svikt om det harvas, vattnas lagom och sköts. Men det bränns halvfort och blir då stumt.

Jag kanske hade fått nöja mig med grusbana om jag hade eget. Men då hade jag heller inte trott att det sviktar. Jag hade dock kanske varit nöjd med att ens ha en ridbana. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 475
Senast: warg
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 221
Senast: MiniLi
·
Anläggning Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: mackan
·
Anläggning Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring. Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter...
Svar
17
· Visningar
3 386
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp