Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

När det gäller svikten så menar jag alltså den naturliga svikt som marken har. Den finns och den vill jag behålla. Det är ingen extra svikt jag är ute efter.
När det gäller stenmjölet så har ju uppenbarligen andra lagt på det överst och är nöjda med det. Jag har grus på banan nu (i olika storlekar allt från sand till centimetergrus). Om jag lägger på stenmjöl och blandar det med gruset som är där nu borde det bli bättre tycker jag. Det behöver fyllas på med något men jag vill inte att banan ska bli djupare än den är nu. Om det blev lite fastare är det bara ett plus. Stenmjöl har vi på vår boulebana på jobbet i ett tjockt lager. Den krattas mycket sällan. Där känns det som ett perfekt ridunderlag. Fast men inte hårt. Islandsryttarnas ridbanaor gillar jag. De är oftast lite fastare. Gillar också min tränares bara. Den har paddex. Det första året var den väl lös, men efter något år hade den satt sig bättre och då blev den riktigt fin.
Jag ska prata med bonden i närheten innan jag bestämmer mig helt. Han har mycket kunskaper och jag vill höra hans åsikt först.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag har hört och läst om denna cement som stenmjölet ska förvandlas till i åratal men jag har fortfarande inte märkt av det.... Visst blir det bättre med sladdning, men jag upplever inte att den behöver vara regelbunden.

Min lilla paddock just nu till exempel har inte blivit sladdad på nästan två år. Den är alldeles utmärkt, ingen cement där inte. Just nu har den använts mars-april till fölungarna de första veckorna när de stärker upp och rätar ut sina ben. Perfekt underlag. Om jag skulle gå ut och sladda den hade den blivit som ny igen, trots att jag inte har rört den på hur länge som helst.

Mitt stenmjöl har tydligen inte lärt sig hur den ska bete sig.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Ok. Isisbanor där kapplöpningsponniesarna ska få fäste;)- vältat hårt underlag.

Då vill du m a o ha travbaneunderlag- ej svikt. Åk till ett ridhus med BRA underlag o märk skillnad på vad HÄSTEN föredrar:idea:
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag har hört och läst om denna cement som stenmjölet ska förvandlas till i åratal men jag har fortfarande inte märkt av det.... Visst blir det bättre med sladdning, men jag upplever inte att den behöver vara regelbunden.

Min lilla paddock just nu till exempel har inte blivit sladdad på nästan två år. Den är alldeles utmärkt, ingen cement där inte. Just nu har den använts mars-april till fölungarna de första veckorna när de stärker upp och rätar ut sina ben. Perfekt underlag. Om jag skulle gå ut och sladda den hade den blivit som ny igen, trots att jag inte har rört den på hur länge som helst.

Mitt stenmjöl har tydligen inte lärt sig hur den ska bete sig.

Eftersom du har en bana som är likt min, utan underarbete, så borde stenmjölet bete sig likadant på min som på sin tycker jag. Vissa beskriver ju hur stenmjöl blir stenhårt medan andra är jättenöjda. kan det inte ha med underarbetet att göra? Det kanske är så att om marken är dränerad och ett bra underarbete är gjort, så passar inte stenmjölet? Det kanske är så att det är på dessa banor som inte har dränering som stenmjölet funkar bra? Jag bara spekulerar nu, men eftersom efrarenheterna är så väldigt olika måste det ju finnas en orsak.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Ok. Isisbanor där kapplöpningsponniesarna ska få fäste;)- vältat hårt underlag.

Då vill du m a o ha travbaneunderlag- ej svikt. Åk till ett ridhus med BRA underlag o märk skillnad på vad HÄSTEN föredrar:idea:

Vi pratar om olika saker här. Jag menar inte isisarnas rundbanor utan de paddockar som islandsfolket har. (där de dressyrtränar alltså) Där finns det underlag som jag och framför allt hästen gillar. (och går som bäst på) Hur de har på sina rundbanor där det ska ridas i högt tempo har jag ingen koll på alls.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Ja jag har faktiskt ingen aning.

Det är ingen dränering nedlagd under min paddock, inte heller någon markduk. Så enligt all expertis borde den vara värdelös på alla sätt och vis :p
Men som sagt jag vet inte hur mycket arbete som lagts ner på bärlager osv en gång i tiden men eftersom inget annat här är påkostat på minsta sätt och den uppenbarligen inte är gjord enligt konstens alla regler (varför skulle man inte lägga på ett ordentligt topplager om man lägger ner en massa på det under liksom?) så tror jag inte någon lagt ner så mycket jobb på bärlager osv. Snarare har väl förutsättningarna varit bra från början.

Vet inte vad som legat på banan förr i tiden, den är iaf gammal. Dock är det bara naturlig dränering och även om jag inte vet exakt hur det ser ut under paddocken så är det mest sandmark runtikring, plus att den ligger i en naturlig sluttning (fast den ligger lite som en platå så att säga). Faktum är att allt vatten från grusvägen rinner rakt ner i paddocken när det regnar och ändå dräneras det bort fort.

Vi fyllde på stenmjöl något år efter vi hade flyttat hit. Då skrapade vi bara av övre lagret jord (under är det fast och fint) och lade på två flak stenmjöl och jämnade till. Efter ett par veckor hade det satt sig fint och sedan dess har vi inte toppat upp, det gör vi nog snart men om det räcker att toppa lite var 5-e år med billigt stenmjöl kan jag defintivt leva med det.

Vi kommer göra en större bana och då får vi se om vi kan nyttja sanden under eller om vi gör en likadan som denna, men eftersom jag är supernöjd med detta underlaget så tänker jag inte krångla till det mer än så. :D

Det enda jag kan gnälla på är att när det är Texasvärme i flera veckor så dammar den! Men oftast är det inte sådan torka så länge inkl nattetid och då är det ju bara att vattna.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Min granne har en fin paddock som jag brukar rida i och jag tycker verkligen om underlaget.
Vet inte exakt vad det är men "förfinad sand" haha:D skulle jag kalla det för , inga stora stenar i eller liknande. Något litet minus är att det kan vara något tungt att rida i.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Då är vi fler. Ja jag kör nog på stenmjölet. Ska kolla med bonden och återkommer längre fram med resultatet.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

kl

Tänkte bara reda ut begreppen som används här i tråden vad gäller grus och stenmjöl.

Grus är alltså berg som krossats av naturen, typ inlandsis och dyligt. Fraktionerna har en relativt rund form.

Stenmjöl är bergmaterial som krossats i maskin. Fraktionerna är kantiga och ligger mer stilla mot varandra.

0-8 grus eller 0-8 stenmjöl har fraktioner som är mellan 0 och 8 mm stora.

både grus och sten mjöl finns i flera andra fraktioner.

Kanske har de som fått en stenmjölsbana att bli som cement använt 0-4?
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Aha! Tack för den informationen. Nu är jag lite klokare när det gäller grus och stenmjöl. Det kan ju stämma att de som får det hårt har 0-4 och de som är nöjda har 0-8mm. Det låter logiskt. Tror du inte att det även spelar roll hur underlaget det läggs på är också? Det kan ju vara en kombination. Eftersom jag vill att banan ska bli en aning mera fast så låter det vettigt att använda stenmjöl då eftersom detta ligger mera stilla. Har jag uppfattat dig rätt då?
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

Jag kör också 0-0,8 stenmjöl på en odränerad bana och är nöjd. Jag får fin svikt av leran under när leran är fuktig. På sommaren när det är torrt blir ridbanan stum.
 
Sv: Förbättra ridbana. Råd och erfarenheter sökes

KL
Jag har precis fått hem 50 ton med 0-8 rörgrav. Jag gjorde om min ridbana (helrenoverade) när vi flyttade hit för 6 år sedan. Då hade dåvarande ägare bara lagt på något grus på väldigt kraftiga och grova mattor. Banan var som en bergochdalbana. Jag lät flytta allt grus, ta undan mattorna (som en stor grävare hade SVÅRT att få bort, vet inte vad det är för någon sort), schakta med lutning på 10% från medellinjen, fylla igen ett sankt hål med bärlager, lägga bärlager på hela och padda samt sedan lägga på gruset och beställa lite nytt 0-8 natur och fylla på. Jag var snål med toppskikt, eftersom jag som flera andra här inte gillar tunga banor. Nu har vi ridit i 5 år och sladdat och allt har satt sig massor. Borde egentligen fyllt på förra sommaren, men hade inte riktigt pengar till det. Nu blev det ett lager på 3-5 cm som ska krattas ut lite mer i hörn osv innan vi ska släpa och sedan provrida. Det borde bli bra då banan har varit alldeles för hård. Jag har inte haft någon stenmjöl alls, eftersom jag har hört att det blir väldigt hårt, som någon nämnde. Det kanske beror på storleken också. Den här sanden är annorlunda än den jag beställde tidigare, eftersom detta är rörgrav. Det verkar inte gå att beställa natur längre. Detta ser mycket finkorningare ut, men jag hoppas att det ska bli bra. Jag rider heller inte så mycket på banan, och fyller man på lite för mycket tar det ju sådan evinnerlig tid att rida ihop materialet. Därför var jag mycket nöjd med att jag snålade sist. Har också fått beröm av PETIGA dressyrtränare för underlaget, så hoppas nu att detta blir bra. Återkommer med en rapport när vi lyckats kratta ut alla pucklar och fått ordning.

Fråga: brukar ni lättharva? Jag har bara släpat, men kanske borde jag tillverka en liten harv. Jag har ju såpass lite material att jag inte velat göra det tidigare.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 463
Senast: warg
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 159
Senast: MiniLi
·
Anläggning Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mackan
·
Anläggning Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring. Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter...
Svar
17
· Visningar
3 373
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp